1GM:n vaihdelaatikon irroitus

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Cage
Jäsen
Posts: 1039
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

1GM:n vaihdelaatikon irroitus

Post by Cage »

Onko kenelläkään kokemusta 1GM:n vaihdelaatikon irroittamisesta? Mitä tulee huomioida? Saiko vaihdelaatikon säilytysboksin huoltoluukusta ulos tai mitä kautta se otettiin?
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Vastaan, vaikka mulla ei ole mitään kokemusta kyseisestä konetyypistä... Yleensä kuitenkin kannattaa kaikki projektit aloittaa selaamalla Marikon projektialbumia...

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 457&page=1
Olli Niemi
Cage
Jäsen
Posts: 1039
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

Arvasin, että joku tätä on jo aikaisemmin touhunnut. Pitääkin tutkailla noita loistavia kuvia illalla.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Laatikon irroitus on kaikenkaikkiaan melko helppo operaatio. Se mahtuu ainakin meillä pistopunkan huoltoluukusta. Tosin meillä luukku on omatekemä, eikä välttämättä saman kokoinen kuin muilla. Laatikko on myös erittäin kevyt , eli punttisalille ei tarvitse lähteä sitä varten. Mielestäni ainoa "vaarallinen" asia on akselin työntäminen taaksepäin. Jonkinlaisena vaarana saattaa olla tiivisteiden vaurioituminen, joka tietysti veneen ollessa vesillä ei ole toivottavaa. Päädyinkin irrottamaan myös koneen pukkeineen alustasta ja siirtämään sitä eteenpäin tarvittavat 6-10cm. Siitä kertyi puolisen tuntia ylimääräistä ruuvaamista. Kaikkineen laatikon vaihtoon kului pari tuntia, eikä ollut todellakaan vaikea homma. :D Kannatta kuitenkin varustautua hyvillä työkaluilla. Ainakin hyvälaatuinen räikkäväänniin pitkällä jatkovarrella on tarpeen alempien pulttien irroituksessa.
terv. Artsi/DANIELA
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Meillä laatikko otettiin anopinlokeron kautta pois irrottamatta konetta. Akselia joutuu hieman siirtämään taaksepäin. Kyllä stefat sen akselin siirtämisen kestää. Stefojahan on kaksi veden puolella ja sisäpuolella yksi, lisäksi öljykylpy voitelee kokonaisuutta. Jos ei kestä niin on hyvä aika uusia nekin. Sitä paitsi kausihan on jo lopuillaan, eikä mahdollinen tiivisteiden "vaurio" lomaa pilaa taikka venettä heti upota.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Uskon,että olet oikeassa. Halusin kuitenkin varmistaa, ettei vuotoa syntyisi kun kautta oli vielä pari kuukautta jäljellä :roll: . Jos laatikon vaihtaa telakalla, kannattaa ne stefat joka tapauksessa vaihtaa. Ainakin meillä vettä tihkuu sisään (ja öljyä ulos, varsinkin peruuttaessa) ennen kansiremontin yhteydessä tehtyä tiivisteiden vaihtoa. Siitä tulee jonkin verran lisätyötä, mutta ei tee remontista mitenkään ylivoimaista suorittaa ilman sen kummempaa tekniikan koulutusta. Peruspähkäilyllä pärjää mainiosti :D
terv. Artsi/DANIELA
Post Reply