1GM:n vaihdelaatikon irroitus
1GM:n vaihdelaatikon irroitus
Onko kenelläkään kokemusta 1GM:n vaihdelaatikon irroittamisesta? Mitä tulee huomioida? Saiko vaihdelaatikon säilytysboksin huoltoluukusta ulos tai mitä kautta se otettiin?
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Vastaan, vaikka mulla ei ole mitään kokemusta kyseisestä konetyypistä... Yleensä kuitenkin kannattaa kaikki projektit aloittaa selaamalla Marikon projektialbumia...
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 457&page=1
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 457&page=1
Olli Niemi
Laatikon irroitus on kaikenkaikkiaan melko helppo operaatio. Se mahtuu ainakin meillä pistopunkan huoltoluukusta. Tosin meillä luukku on omatekemä, eikä välttämättä saman kokoinen kuin muilla. Laatikko on myös erittäin kevyt , eli punttisalille ei tarvitse lähteä sitä varten. Mielestäni ainoa "vaarallinen" asia on akselin työntäminen taaksepäin. Jonkinlaisena vaarana saattaa olla tiivisteiden vaurioituminen, joka tietysti veneen ollessa vesillä ei ole toivottavaa. Päädyinkin irrottamaan myös koneen pukkeineen alustasta ja siirtämään sitä eteenpäin tarvittavat 6-10cm. Siitä kertyi puolisen tuntia ylimääräistä ruuvaamista. Kaikkineen laatikon vaihtoon kului pari tuntia, eikä ollut todellakaan vaikea homma.
Kannatta kuitenkin varustautua hyvillä työkaluilla. Ainakin hyvälaatuinen räikkäväänniin pitkällä jatkovarrella on tarpeen alempien pulttien irroituksessa.

terv. Artsi/DANIELA
Tervehdys
Meillä laatikko otettiin anopinlokeron kautta pois irrottamatta konetta. Akselia joutuu hieman siirtämään taaksepäin. Kyllä stefat sen akselin siirtämisen kestää. Stefojahan on kaksi veden puolella ja sisäpuolella yksi, lisäksi öljykylpy voitelee kokonaisuutta. Jos ei kestä niin on hyvä aika uusia nekin. Sitä paitsi kausihan on jo lopuillaan, eikä mahdollinen tiivisteiden "vaurio" lomaa pilaa taikka venettä heti upota.
Meillä laatikko otettiin anopinlokeron kautta pois irrottamatta konetta. Akselia joutuu hieman siirtämään taaksepäin. Kyllä stefat sen akselin siirtämisen kestää. Stefojahan on kaksi veden puolella ja sisäpuolella yksi, lisäksi öljykylpy voitelee kokonaisuutta. Jos ei kestä niin on hyvä aika uusia nekin. Sitä paitsi kausihan on jo lopuillaan, eikä mahdollinen tiivisteiden "vaurio" lomaa pilaa taikka venettä heti upota.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Uskon,että olet oikeassa. Halusin kuitenkin varmistaa, ettei vuotoa syntyisi kun kautta oli vielä pari kuukautta jäljellä
. Jos laatikon vaihtaa telakalla, kannattaa ne stefat joka tapauksessa vaihtaa. Ainakin meillä vettä tihkuu sisään (ja öljyä ulos, varsinkin peruuttaessa) ennen kansiremontin yhteydessä tehtyä tiivisteiden vaihtoa. Siitä tulee jonkin verran lisätyötä, mutta ei tee remontista mitenkään ylivoimaista suorittaa ilman sen kummempaa tekniikan koulutusta. Peruspähkäilyllä pärjää mainiosti 


terv. Artsi/DANIELA