Potkurin irroitus ja huolto
- FE-Sillanpää
- luti
Potkurin irroitus ja huolto
Onko syytä joskus irroittaa pronssinen flex-o-fold potkuri SD-20 vetolaitteesta ja huoltaa jotain (mitä?), jos sinkki on vielä hyväkuntoinen? Edellisen kerran potkuri on ollut irti luultavasti vetolaitetta vaihdettaessa 10v sitten. Mahtaako irrotakaan sovinnolla?
Jotkut irrottavat talveksi esim. Suomenojalla, koska siellä kuulemma varastetaan potkureita.
Potkuri kannattaa kiillottaa hienolla vesihiomapaperilla, ja loppusilauksen voi tehdä vaikka tahnalla. Mitä kiiltävämpi, sitä vähemmän tarttuu otuksia. Mä olen kiillottanut (yleensä puolihuolimattomasti) potkuri paikallaan. Jos sen ottaa irti, niin se kannattaisi syksyllä kantaa olohuoneen pöydälle, ja jynssätä aina kun katsoo telkkaria. Keväällä pitäisi sitten olla kiiltävä propelli.
Potkuri kannattaa kiillottaa hienolla vesihiomapaperilla, ja loppusilauksen voi tehdä vaikka tahnalla. Mitä kiiltävämpi, sitä vähemmän tarttuu otuksia. Mä olen kiillottanut (yleensä puolihuolimattomasti) potkuri paikallaan. Jos sen ottaa irti, niin se kannattaisi syksyllä kantaa olohuoneen pöydälle, ja jynssätä aina kun katsoo telkkaria. Keväällä pitäisi sitten olla kiiltävä propelli.
Olli Niemi
Kokeilin ja kokeilin erilaisia yhdistelmiä millä potkurin saisi kiiltäväksi, ilman skraaduja pintaan. Parhaan tuloksen sain mielestäni hienolla teräsvillalla ja venevahalla. Teräsvilla on hellävaraisempi kuin vesihiomapaperi ja venevaha poistaa hellävaraisesti hapettumat ja täyttää mahdollisest huokoset potkusissa, eli luultavasti rajoittaa liman ja eliöstön tarttumisesta.
Kuten Olli jo mainitsi voi kyseistä kiillotus harrastaa TV:n ääressä
Kuten Olli jo mainitsi voi kyseistä kiillotus harrastaa TV:n ääressä

Petri2
TervehdysPetri2 wrote:...Kuten Olli jo mainitsi voi kyseistä kiillotus harrastaa TV:n ääressä
Nythän mennään jo ihan ostostv:n tasolla.
"Eikä siinä vielä kaikki. Super hyper teräsvilla ja piip piip venevaha on oivallinen yhdistelmä potkurin kiillotukseen, siinäpä oivallinen iltapuhde vaikka tv:tä katsellessasi."

Ystävällisin veneily terveisin PR
Pohjarempan tiimoilta selvittelin soodapuhalluksen hintoja. Päätin sitten skrapata itse, mutta samalla sain kunigasidean ja veinkin potkurini soodapuhallettavaksi. Pieni kappale, mutta vaikeita muotoja, aivan ideaali soodapuhallettava. Potkuri oli edellisen omistajan jäljiltä kaameassa kunnossa, ties mitä maalia siinä oli kerroskaupalla. Aiemmat yritykset kaikenmaailman hiekkapapereilla tyssäsivät alkuunsa, ne helpotkin pinnat oli liian työläitä puhumattakaan niistä vaikeista pinnoista.
Potkuri on vielä jonkun jätkän autotallin hyllyllä odottamassa käsittelyä, katsotaan mitä siitä tulee. Odotukset ainakin on korkealla. En muista tarkkaa hintaa mutta oisko ollu jotain viitisen kymppiä, alle satasen jokatapauksessa.
Voin raportoida kun saan potkurini puhallettuna käteeni.
Potkuri on vielä jonkun jätkän autotallin hyllyllä odottamassa käsittelyä, katsotaan mitä siitä tulee. Odotukset ainakin on korkealla. En muista tarkkaa hintaa mutta oisko ollu jotain viitisen kymppiä, alle satasen jokatapauksessa.
Voin raportoida kun saan potkurini puhallettuna käteeni.