Seaworld kytkintaulu - valituksen sana

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Seaworld kytkintaulu - valituksen sana

Post by FE-Sillanpää »

Sähköpäätaulussa meillä on Seaworld-merkkinen kytkintaulu.
Viime kesänä yksi kytkimistä murtui omia aikojaan. Kesken purjehduksen autopilotti mykistyi. Onneksi ei ollut pahempi tilanne ja perhettä oli miehistönä sen verran, että pystyin mennä sähkötöihin kesken legin.

Syynä oli, että kyseisen keinukytkimen muovi murtui ja kytkimen toinen nökö joka hoitaa keinukytkimen akselin virkaa, irtosi. Kytkin tuli ulos jousensa varassa juuri sen verran, että sähkö katkesi. Kokeilin ensiavuksi teippiä, mutta ei auttanut. Seuraavaksi keinottelin kytkimen ulos taulusta ja ohitin sen yhdistämällä johdot loppukesäksi pysyvästi kiinni.

Tätä kirjoitellessa tulikin mieleen, että ehkä matkanteolle kriittiset kytkennät pitää siirtää laadukkaiden liitäntöjen taakse, pois tällaisesta seaworld-tarvikehalpislaadusta. Ainakin kaiun ja autopilotin sähköjen häviämisellä voi olla kalliitkin seuraukset.


Image
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Mulla on itse kasattu taulu, jossa on Maritimin myymät vipukytkimet. Kehottaisin välttämään myös tätä kytkintyyppiä. Näissä on pohjalevy kiinni metallirungossa sellaisilla väkäsillä, jotka saattavat löystyä, eikä kytkin enää kytke. Varakytkin on tähän kyllä helppo vaihtaa, ja hajonneenkin olen saanut korjattua. Silti olisi varmaan hyvä pitää joku hyppylangan pätkä saatavilla, jos sattuu pettämään pahassa paikassa...

Image

Nuo automaattipäreet on muistaakseni Biltemasta, eikä niiden kanssa ole ollut ongelmia.
Olli Niemi
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Re: Seaworld kytkintaulu - valituksen sana

Post by vvoltti »

FE-Sillanpää wrote:Ainakin kaiun ja autopilotin sähköjen häviämisellä voi olla kalliitkin seuraukset.
Tjaa. Miten kaiun sähköjen häviämisellä voi olla kalliit seuraukset?

Mikään järkevä navigointitekniikka ei perustu kaikuun tuijottaimiseen, joten kaiun katoamisen ei pitäisi aiheuttaa oikeastaan minkäänlaista akuuttia ongelmaa vesillä.

Autopilotin katoaminen voi olla paha, samoin plotteri/gps:n jos niiden mukaan ajaa.

Ville
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Re: Seaworld kytkintaulu - valituksen sana

Post by FE-Sillanpää »

vvoltti wrote:
FE-Sillanpää wrote:Ainakin kaiun ja autopilotin sähköjen häviämisellä voi olla kalliitkin seuraukset.
Tjaa. Miten kaiun sähköjen häviämisellä voi olla kalliit seuraukset?
Yhdistetty Lowrancen kaiku-gps-loki-reittipiste-suunnistusmenetelmävenäjänvesilläkunreimaritonpoistettueikäolelinjatauluja on selitys tähän. Lyhensin hätäpäissäni tämän määritelmän termiin "kaiku".
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Olli wrote:Mulla on itse kasattu taulu, jossa on Maritimin myymät vipukytkimet. Kehottaisin välttämään myös tätä kytkintyyppiä. Näissä on pohjalevy kiinni metallirungossa sellaisilla väkäsillä, jotka saattavat löystyä, eikä kytkin enää kytke. Varakytkin on tähän kyllä helppo vaihtaa, ja hajonneenkin olen saanut korjattua. Silti olisi varmaan hyvä pitää joku hyppylangan pätkä saatavilla, jos sattuu pettämään pahassa paikassa...
Tervehdys

Meillä on juuri tuon näköisiä kytkimiä sähkötaulussa. On ollut aikojen alusta lähtien (tullut veneen mukana, lieneen veistämön asentamat). Ainakaan vielä ei meillä ole ollut mitään ongelmaa keston / toimivuuden suhteen.

Samaa ei voi sanoa BilipaliTeman lasisulakkeista. Niihin ei pitäisi ryhtyä edes pahimmassa hädässäkään. Sulake on ihan OK näköinen ja lankakin ehjä, mutta sähkö ei vaan löydä tietään sulakkeen toisesta päästä toiseen.
FE-Sillanpää wrote: Yhdistetty Lowrancen kaiku-gps-loki-reittipiste-suunnistusmenetelmävenäjänvesilläkunreimaritonpoistettueikäolelinjatauluja on selitys tähän. Lyhensin hätäpäissäni tämän määritelmän termiin "kaiku".
Eikös kymmenkunta vuotta sitten ollut juttu Vene-lehdessä, missä kaveri purjehti / navigoi H:ki - Hanko reitillä pieleen Porkkalan vuokra-alueella ja löysi lopulta itsensä kahden vuoden Siperian reissulta (Siperiaan hän pääty suljetussa junassa ja ilman venettään). No ne olivat niitä epäluulojen aikoja, mutta ei kyseisen valtakunnan perillisten toimintatavat ole kaiketi paljoa muuttuneet. Ennen oltiin epäluuloisia, ettei kukaan vaan varastaisi pois heiltä työläisten paratiisia. Nykyään kytätään oman edun tavoittelu mielessä. Motiivit ovat eri, mutta lopulta molemmissa tulee kalliiksi, jos silmätikuksi joudut.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Siperianreissusta

Post by FE-Sillanpää »

Panu wrote:Eikös kymmenkunta vuotta sitten ollut juttu Vene-lehdessä, missä kaveri purjehti / navigoi H:ki - Hanko reitillä pieleen Porkkalan vuokra-alueella ja löysi lopulta itsensä kahden vuoden Siperian reissulta (Siperiaan hän pääty suljetussa junassa ja ilman venettään).
Muistelisin, että aika oli pidempi kuin 2 vuotta. Eikä kaverukset sieltä tulleet takaisin Suomen virallisella avustuksella vaan omin lupineen pois - ja saman tien turvallisempaan Ruotsiin. Tämä on harvinaisen hävettävä tarina Suomen historiasta, koska nuorten kundien pelastamiseksi poliitikot eivät panneet rikkaa ristiin. Paasikiven-Kekkosen linjaa.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Panu wrote:Meillä on juuri tuon näköisiä kytkimiä sähkötaulussa. On ollut aikojen alusta lähtien (tullut veneen mukana, lieneen veistämön asentamat). Ainakaan vielä ei meillä ole ollut mitään ongelmaa keston / toimivuuden suhteen.
Saman näköisiä, mutta ei samoja. Mulla ei valitettavasti ole kuvaa sähkötaulun kääntöpuolelta, mistä nuo kytkimet paremmin tunnistaisi, eikä Maritimin sivullakaan ole niistä kuvaa. Vipukytkimiähän on monenlaisia, ja niistä valtaosa on ihan kelvollisia. Maritimin hinta ei välttämättä ole tae toimivuudesta.

Mullakaan ei ne alkuperäiset kytkimet itsessään tulleet tiensä päähän, mutta se harakanpesä niiden takana kävi sietämättömäksi ylläpitää. Halusin kaikki juotetut liitokset pois, koska mulla ei ole kolvia veneessä niiden korjaamiseksi. Nyt on kaikki liitokset ruuveilla tai abikoilla.
Olli Niemi
jr

Post by jr »

Eikös kymmenkunta vuotta sitten ollut juttu Vene-lehdessä, missä kaveri purjehti / navigoi H:ki - Hanko reitillä pieleen Porkkalan vuokra-alueella ja löysi lopulta itsensä kahden vuoden Siperian reissulta (Siperiaan hän pääty suljetussa junassa ja ilman venettään).
Tarina löytyy ihan kirjanakin: "Med segelbåt till Sibirien" (ISBN: 9515015111).
Guest

Post by Guest »

User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

johdot irtoilevat

Post by FE-Sillanpää »

Panu wrote:Samaa ei voi sanoa BilipaliTeman lasisulakkeista. Niihin ei pitäisi ryhtyä edes pahimmassa hädässäkään. Sulake on ihan OK näköinen ja lankakin ehjä, mutta sähkö ei vaan löydä tietään sulakkeen toisesta päästä toiseen.
mitä, jos laittaisi saman tien automaattisulakkeet? Täällä istun ahteri jäässä veneessä ja irroittelen sähkötaulua. Abikot olivat tiukasti kiinni, mutta kaksi + johtoa irtosi abikoiden takaa pienestä vedosta! Huh heijaa. Tekijällä on ollut väärät pihdit, halpakaupan abikot tai liian vähän ruista ranteessa.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11314
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Omasta mielestäni parhaat sulakkeet on ne nykyautoissakin käytetyt lapaliittimelliset. Puhdistuvat näppärästi irroituksessa ja kiinnityksessä ja liitos on hyvä.

Automaagisulakkeita karsastan siksi että ne ovat mielestäni liian "hienot" venekäyttöön. Tosin jos niissä on normi abigo-liittimet takana niin ainahan voi kenttätilanteessa korjata rikkimenneen moisen normaalilla lattaliitin sulakepesällä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
tema
alokas
Posts: 5
Joined: Sat Sep 10, 2011 08:46 am

Post by tema »

Automaattisulakkeet ovat ehdottomasti "se oikea" valinta veneeseen. Laadukkaat sulakkeet, niin ei ole ongelmia. Itselle tulee nyt ensi kaudeksi tollaset: http://www.svb24.com/index.php?sid=8944 ... ype=search
Mielestäni parhaat hinta-laatusuhteeltaan. Halvemmalla en löytänyt kunnollista, ja vastaavasta saa helposti maksaa huomattavasti enemmänkin. Huonojen kontaktien, murtuvien sulakkeen pitimien ja kytkimien, sekä muuten vain mystisesti katoavien virtojen kanssa on kiroiltu riittävästi eri veneissä.
Helmi FIN-319
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Huonojen kontaktien ja katoavien virtojen ainoa lääke on CRC, tai joku vastaava liuotinvoiteluaine runsaasti ruiskutettuna joka ikisen paikkaan, jossa on kaapeliliitoksia \:D/ Vähintään kaksi kertaa kesässä ja talveksi tupla määrä. Toki kalliilla kullatuilla yms. liitoksilla riskit ongelmiin ovat pienenpiä, mutta näihin sähköongelmiin pätee aina sama sääntö, kuin muihinkin, eli "PIDÄ HUOLTA" :evil:
terv. Artsi/DANIELA
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11314
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olen hiukan eri mieltä, CRC on ensiapua ja hyvät liitokset se oikea lääke. Abico hyvillä pihdeillä toteutettuna kestää veneen sisätiloissa kyllä sen mitä venekin kestää. Kannella on sitten omat haasteensa, huomasin aurinkopaneelin kanssa että merivesi ja jatkuva jännite on haasteellisempi.

Vielä kun löytäisi jostain hyviä DC-liittimiä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
tema
alokas
Posts: 5
Joined: Sat Sep 10, 2011 08:46 am

Post by tema »

No jokin "kosteussuoja" kansiliittimiin on paikallaan. Muutoin hyvät liitännät ei hapetu, paitsi juurikin noi sulake jutut. Kutistesukalliset abikot on parhaat, mutta heikosti tarjolla. Liimallinen kutistesukka liittimen päällä toimii hyvin. Faijan puuveneen pilssissä on nyt 20-vuotta olleet mm. pilssipumpun liitännät em.tavalla ja hyvin toimii. Jos pitää spreiailla joka paikkaan on asennuksissa jotain vialla. Akun kengät kiuhuvalla vedellä puhtaaksi ja liittimen kiristyksen jälkeen paksu rasva päälle.
Helmi FIN-319
Post Reply