Olli wrote:Mulla on itse kasattu taulu, jossa on Maritimin myymät vipukytkimet. Kehottaisin välttämään myös tätä kytkintyyppiä. Näissä on pohjalevy kiinni metallirungossa sellaisilla väkäsillä, jotka saattavat löystyä, eikä kytkin enää kytke. Varakytkin on tähän kyllä helppo vaihtaa, ja hajonneenkin olen saanut korjattua. Silti olisi varmaan hyvä pitää joku hyppylangan pätkä saatavilla, jos sattuu pettämään pahassa paikassa...
Tervehdys
Meillä on juuri tuon näköisiä kytkimiä sähkötaulussa. On ollut aikojen alusta lähtien (tullut veneen mukana, lieneen veistämön asentamat). Ainakaan vielä ei meillä ole ollut mitään ongelmaa keston / toimivuuden suhteen.
Samaa ei voi sanoa BilipaliTeman lasisulakkeista. Niihin ei pitäisi ryhtyä edes pahimmassa hädässäkään. Sulake on ihan OK näköinen ja lankakin ehjä, mutta sähkö ei vaan löydä tietään sulakkeen toisesta päästä toiseen.
FE-Sillanpää wrote: Yhdistetty Lowrancen kaiku-gps-loki-reittipiste-suunnistusmenetelmävenäjänvesilläkunreimaritonpoistettueikäolelinjatauluja on selitys tähän. Lyhensin hätäpäissäni tämän määritelmän termiin "kaiku".
Eikös kymmenkunta vuotta sitten ollut juttu Vene-lehdessä, missä kaveri purjehti / navigoi H:ki - Hanko reitillä pieleen Porkkalan vuokra-alueella ja löysi lopulta itsensä kahden vuoden Siperian reissulta (Siperiaan hän pääty suljetussa junassa ja ilman venettään). No ne olivat niitä epäluulojen aikoja, mutta ei kyseisen valtakunnan perillisten toimintatavat ole kaiketi paljoa muuttuneet. Ennen oltiin epäluuloisia, ettei kukaan vaan varastaisi pois heiltä työläisten paratiisia. Nykyään kytätään oman edun tavoittelu mielessä. Motiivit ovat eri, mutta lopulta molemmissa tulee kalliiksi, jos silmätikuksi joudut.