Mitä hienoa F1 veneilyssä
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Mitä hienoa F1 veneilyssä
Tämä on varmaan väärä foorumi, mutta aloitetaan kuitenkin.
Olen ihmetellyt mitä ideaa on moottorivenekilpailussa. Niissähän paahdetaan suoria ratoja, joten voittoon ajaa se, jonka sisuskalujen kivunsietokyky on paras. Tai sitten tyynen kelin sattuessa se, jolla on paras vene.
Touhu on erittäin vaarallista, Seliö loukkaantui vakavasti vaikka lienee erittäin kokenut.
Kilpamoottoriveneet ovat vaarallisia myös sivullisille, väylillä harjoitellessaan ja veneitä trimmaillessaan.
Mistä siis saa kicksit kun seuraa F1 veneilyä? Haluaisin ihan oikeasti tietää.
Olen ihmetellyt mitä ideaa on moottorivenekilpailussa. Niissähän paahdetaan suoria ratoja, joten voittoon ajaa se, jonka sisuskalujen kivunsietokyky on paras. Tai sitten tyynen kelin sattuessa se, jolla on paras vene.
Touhu on erittäin vaarallista, Seliö loukkaantui vakavasti vaikka lienee erittäin kokenut.
Kilpamoottoriveneet ovat vaarallisia myös sivullisille, väylillä harjoitellessaan ja veneitä trimmaillessaan.
Mistä siis saa kicksit kun seuraa F1 veneilyä? Haluaisin ihan oikeasti tietää.
Last edited by KaleviHarkonen on Tue Oct 04, 2011 11:37 am, edited 1 time in total.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11406
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Harrastaessa tai kilpaillessa varmaan aivan samoista kuin kilpapurjehduksessakin. Mm. taktiikka, ajotaito, navigointi, tiimin yhteistyö, valmistelut jne.
Jokainen osaa varmaan ajaa busteria 30 heppaisella täysiä, mutta näissä nopeuksissa on varmaan ajotaidollakin merkitystä. Merkinkierroissa on muuten aika paljon samanlaista taktiikkaa kuin kilpapurjehduksessakin.
Ei pidä myöskään vähätellä tiimin kykyä parantaa konseptinsa tekniikkaa sääntöjen puitteissa. Köliprofiilit vs. potkuri tulee nyt ensin mieleen mutta miksei myös materiaalit, lujuudet ja painonjakaumat rungossa. Kuullostaa aivan samalle molemmissa lajeissa.
F1 veneilyn seuraamisesta taas saan aivan yhtä paljon kicksiä kuin purjehduskilpailuistakin. Eli suurin piirtein nolla, haluaisin itse ajaa
Kärjistäen purjehduskilpailuissa voittaa se joka kryssii korkeimmalle ja koviten. Tästä näennäisestä yksinkertaisuudesta huolimatta on se kovin mielenkiintoista jostain syystä.
Jokainen osaa varmaan ajaa busteria 30 heppaisella täysiä, mutta näissä nopeuksissa on varmaan ajotaidollakin merkitystä. Merkinkierroissa on muuten aika paljon samanlaista taktiikkaa kuin kilpapurjehduksessakin.
Ei pidä myöskään vähätellä tiimin kykyä parantaa konseptinsa tekniikkaa sääntöjen puitteissa. Köliprofiilit vs. potkuri tulee nyt ensin mieleen mutta miksei myös materiaalit, lujuudet ja painonjakaumat rungossa. Kuullostaa aivan samalle molemmissa lajeissa.
F1 veneilyn seuraamisesta taas saan aivan yhtä paljon kicksiä kuin purjehduskilpailuistakin. Eli suurin piirtein nolla, haluaisin itse ajaa

Kärjistäen purjehduskilpailuissa voittaa se joka kryssii korkeimmalle ja koviten. Tästä näennäisestä yksinkertaisuudesta huolimatta on se kovin mielenkiintoista jostain syystä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Jep, olen itse miettinyt puolivitsillä Buster S OD-luokkaa ja tullut siihen tulokseen että siinä ihan oikeasti kyllä tulisi eroja mm. aaltojen ajamisen, trimmaamisen yms. osalta. On näet olemassa "täysillä" ajamista ja täysillä ajamista ja heittäisin hatusta että kokenut kaveri ottaa 5-10% lisävauhtia irti ihan identtisestä veneestä jos vastaan laitetaan tällainen purjehdustaustan omaava ihminen jolle moottoriveneessä tavallaan olennaista on vain kaasun asento.
Kun on kesällä suristellut aika paljon moottoriveneellä, niin on todellakin huomannut että trimmillä on valtava vaikutus niin kulkuun, ohjattavuuteen kuin kiihtyvyyteen. Puhumattakaan sitten pohjan sileydellä ja ilmanvastuksenkin rooli on aivan erilainen kuin purjeveneissä.
Ja sitten kun heitetään se yli 100 solmua lasiin, niin kyseessä on ihan samoista jutuista kuin auto-F1:stä, pienikin virhe voi ratkaista paljon ja vauhtia ja vaaratilanteitahan ihmiset ovat urheilun seuraamisessa hakeneet jo antiikin ajoista alkaen. Itseasiassa sanoisin ettei mikään purjehdusmuoto ole yhtä haastavaa kuin F1 veneily, ihan samalla lailla kuin formulalla ajaminenkaan ei onnistu suurimmalta osalta ihmisiä, vaikka kuinka olisi ooppelilla ajanut 30 vuotta ja joskus mökkitiellä vähän ollut sivuluisussa.
En tosin sinänsä kyllä seuraa kilpaveneilyä, mutta voisin hyvin harrastaa sitä tuollaisessa "jokkis-hengessä". Enemmänkin voisin kyllä ihmetellä että miksi ihmeessä seurata kilpapurjehdusta
Kun on kesällä suristellut aika paljon moottoriveneellä, niin on todellakin huomannut että trimmillä on valtava vaikutus niin kulkuun, ohjattavuuteen kuin kiihtyvyyteen. Puhumattakaan sitten pohjan sileydellä ja ilmanvastuksenkin rooli on aivan erilainen kuin purjeveneissä.
Ja sitten kun heitetään se yli 100 solmua lasiin, niin kyseessä on ihan samoista jutuista kuin auto-F1:stä, pienikin virhe voi ratkaista paljon ja vauhtia ja vaaratilanteitahan ihmiset ovat urheilun seuraamisessa hakeneet jo antiikin ajoista alkaen. Itseasiassa sanoisin ettei mikään purjehdusmuoto ole yhtä haastavaa kuin F1 veneily, ihan samalla lailla kuin formulalla ajaminenkaan ei onnistu suurimmalta osalta ihmisiä, vaikka kuinka olisi ooppelilla ajanut 30 vuotta ja joskus mökkitiellä vähän ollut sivuluisussa.
En tosin sinänsä kyllä seuraa kilpaveneilyä, mutta voisin hyvin harrastaa sitä tuollaisessa "jokkis-hengessä". Enemmänkin voisin kyllä ihmetellä että miksi ihmeessä seurata kilpapurjehdusta

Mä kyllä ihmettelen kovasti miksi ylipäätään kukaan jaksaa seurata jotain urheilua? Mitä hienoa on siinä, että katsotaan telkkarista/rannalta/katsomosta kun muut harrastavat jotain... Mukavampi käyttää se aika itse harrastamalla.Petri wrote:Enemmänkin voisin kyllä ihmetellä että miksi ihmeessä seurata kilpapurjehdusta
Olli Niemi
- harald
- Hallitus
- Posts: 11406
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Itseasiassa tuollaista sarjaa ajetaan aktiivisesti. Veneenä Marino Swing. Kts Youtube "Kitö Loppet", kaatojakin tapahtuuPetri wrote:Jep, olen itse miettinyt puolivitsillä Buster S OD-luokkaa ja tullut siihen tulokseen että siinä ihan oikeasti kyllä tulisi eroja mm. aaltojen ajamisen, trimmaamisen yms. osalta.

http://www.youtube.com/watch?v=d4CV2afCm6M
Aika hyvä pätkä;
http://www.youtube.com/watch?v=TW3EHZ_b7lQ
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Oujee, pitääkin miettiä toteutusta myös Suomessa 
Edit: Jaa, katsos toi onkin Suomesta, hmm, missäköhän päin on Norkulla.
Mutta mun radassani olisi tiukempia mutkia ts. joku sellainen kolmiorata olisi optimi, koska siinä tosiaan kaarreajolla olisi merkitystä. Ja nythän tossa tokassa videossa tyyppi juuri tippuu veneestä kun mutka onkin tiukempi.

Edit: Jaa, katsos toi onkin Suomesta, hmm, missäköhän päin on Norkulla.
Mutta mun radassani olisi tiukempia mutkia ts. joku sellainen kolmiorata olisi optimi, koska siinä tosiaan kaarreajolla olisi merkitystä. Ja nythän tossa tokassa videossa tyyppi juuri tippuu veneestä kun mutka onkin tiukempi.
Last edited by Petri on Tue Oct 04, 2011 13:37 pm, edited 2 times in total.
Hmm, tuolla onkin ratakuvausta jne. ilmeisesti tuo video hämää sen verran kun mutkat tuntuivat paljon loivemmilta videossa pl. tuo yksi.
http://kitoloppet.fi/main/index.php?lang=FI&p=Regler
http://kitoloppet.fi/main/index.php?lang=FI&p=Regler
Minä olen varmaankin jonkinlainen poikkeustapaus, kun en oikein koskaan ole oppinut ymmärtämään näitä purjehtijat vs. moottoriveneilijät keskusteluita. Sekä purjehduksen että moottoriveneellä ajelun aloitin n. 5-vuotiaana. Kilpapurjehtinut olen viimeistään 6-vuotiaana ja kilpamoottorivene oli 7-vuotiaana ja itse rakensin toisen kilpamoottoriveneen lukioikäisenä, mutten ole koskaan moottorivenekisoissa ollut kuin katsojana.
F1 on rataluokka. Siinä ajaetaan siis poijujen ympäri ja poijujen lähestymistaktiikka ja kaarreajo on vähintään yhtä tärkeää kuin suora-ajo. Suomessa rataluokkia on junnujen SJ15 (siis 15 hv moottorit, 30+ kn vauhti) aina erilaisiin katteihin ja hydroihin asti. Ratakisojen katsominen rannalta on erittäin kiinnostavaa, jos on kiinnostunut tuollaisista vehkeistä.
Kisojen välillä hiotaan vauhtia. Ainakin 80-luvulla veneet olivat usein itse rakennettuja ja nykyäänkin potkurit ja moottorit on itse viimeisteltyjä. Potkurin yksityiskohtainen muotoilu on ihan samanlaista hommaa kuin purjeiden ostaminen ja maston trimmaaminen. Lisäksi tulee koneen korkeus pystysuunnassa, koneen trimmi (kallistus), veneen painopiste, pohjan viimeistely jne. jne. Jokaiseen keliin pitää osata valita oikeat asetukset ja potkuri.
Hyvin paljon tuossa on samaa kuin kilpapurjehduksessa. Molemmat ovat asiaa ymmärtämättömien silmissä aivan järjetöntä puuhaa, mutta asiaan vihkiytyneiden mielestä taas aivan mielettömän mielenkiintoista, haastavaa ja hauskaa.
F1- ja muilla rataveneillä ei harjoitella kuin suljetuilla alueilla. Erikseen on sitten offshoreluokat, joilla ajetaan pidempiä ratoja ja avomerellä. Niillä toki harjoitellaan muuallakin ja niillä ajetaan lähinnä suoraan. Erot tulevat huippunopeudesta ja aallokkoajosta. Molemmat riippuvat sekä kalustosta ja kuskeista (yleensä toinen kääntää rattia ja navigoi, toinen (se oleellisempi) ajaa kaasua ja moottorin säätöjä).
F1 on aika äärimmäinen, mutta Suomessa harrastettavissa kilpavenemuodoissa en muista kenenkään kuolleen tai edes pahasti loukkaantuneen hyvin pitkään aikaan. Maailmalla isossa offshoreluokassa sen sijaan muistan muutaman kuolleen ja kaikkein pahin oli (on?) varmasti jenkkien harrastama kiihdytysajo veneillä. 80-luvulla veneellä mentiin kovempaa 0-402 m kuin millään autolla. Alle 5 sekunnin ajoista puhutaan. Nykyään näyttää loppunopeudet olevan päälle 400 km/h. Kuskin turvavarusteena oli laskuvarjo, jolla tultiin alas, kun vene lähti käsistä lentoon.
Edit: Korjaus tuohon loppuun: 1984 kiihdytysiaka oli 5,16 sekuntia 402 metrille veneellä ja 5,39 autolla. Nykyään molemmat selkeästi alle 5 sekuntia. http://en.wikipedia.org/wiki/Eddie_Hill
F1 on rataluokka. Siinä ajaetaan siis poijujen ympäri ja poijujen lähestymistaktiikka ja kaarreajo on vähintään yhtä tärkeää kuin suora-ajo. Suomessa rataluokkia on junnujen SJ15 (siis 15 hv moottorit, 30+ kn vauhti) aina erilaisiin katteihin ja hydroihin asti. Ratakisojen katsominen rannalta on erittäin kiinnostavaa, jos on kiinnostunut tuollaisista vehkeistä.
Kisojen välillä hiotaan vauhtia. Ainakin 80-luvulla veneet olivat usein itse rakennettuja ja nykyäänkin potkurit ja moottorit on itse viimeisteltyjä. Potkurin yksityiskohtainen muotoilu on ihan samanlaista hommaa kuin purjeiden ostaminen ja maston trimmaaminen. Lisäksi tulee koneen korkeus pystysuunnassa, koneen trimmi (kallistus), veneen painopiste, pohjan viimeistely jne. jne. Jokaiseen keliin pitää osata valita oikeat asetukset ja potkuri.
Hyvin paljon tuossa on samaa kuin kilpapurjehduksessa. Molemmat ovat asiaa ymmärtämättömien silmissä aivan järjetöntä puuhaa, mutta asiaan vihkiytyneiden mielestä taas aivan mielettömän mielenkiintoista, haastavaa ja hauskaa.
F1- ja muilla rataveneillä ei harjoitella kuin suljetuilla alueilla. Erikseen on sitten offshoreluokat, joilla ajetaan pidempiä ratoja ja avomerellä. Niillä toki harjoitellaan muuallakin ja niillä ajetaan lähinnä suoraan. Erot tulevat huippunopeudesta ja aallokkoajosta. Molemmat riippuvat sekä kalustosta ja kuskeista (yleensä toinen kääntää rattia ja navigoi, toinen (se oleellisempi) ajaa kaasua ja moottorin säätöjä).
F1 on aika äärimmäinen, mutta Suomessa harrastettavissa kilpavenemuodoissa en muista kenenkään kuolleen tai edes pahasti loukkaantuneen hyvin pitkään aikaan. Maailmalla isossa offshoreluokassa sen sijaan muistan muutaman kuolleen ja kaikkein pahin oli (on?) varmasti jenkkien harrastama kiihdytysajo veneillä. 80-luvulla veneellä mentiin kovempaa 0-402 m kuin millään autolla. Alle 5 sekunnin ajoista puhutaan. Nykyään näyttää loppunopeudet olevan päälle 400 km/h. Kuskin turvavarusteena oli laskuvarjo, jolla tultiin alas, kun vene lähti käsistä lentoon.
Edit: Korjaus tuohon loppuun: 1984 kiihdytysiaka oli 5,16 sekuntia 402 metrille veneellä ja 5,39 autolla. Nykyään molemmat selkeästi alle 5 sekuntia. http://en.wikipedia.org/wiki/Eddie_Hill
- harald
- Hallitus
- Posts: 11406
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Luitko ehkä turhan nopeasti, eihän tässä kukaan tietääkseni asettanut näitä vastakkain, päinvastoin.Joakim wrote:Minä olen varmaankin jonkinlainen poikkeustapaus, kun en oikein koskaan ole oppinut ymmärtämään näitä purjehtijat vs. moottoriveneilijät keskusteluita.
Taisimme löytää yhtäläisyyksiä molemmissa vielä sen verran että kumpaakaan ei jakseta katsoa

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
vesistön pohjaprofiili
Muistan lukeneeni (Nauticista?) Vesijärven moottoriurheilutapahtuman jutun, jossa vesistön pohjan profiilia luettiin hyvin tarkkaan. Kisat ovat siis hyvin erilaisia eri vesissä. Marino Swingeistä poiketen, nopeammissa leluissa on yksi ulottuvuus josta ei ollut maallikolla (vai pitäisikö sanoa purjehlikolla) hajuakaan ja josta asiaan perehtynyt varmasti innostuu yhtä lailla kuin fenekilpailija takilan virityksestä!
--
Norrkulla on sitten Sipoon yksi kartano, Söderkullan pohjoispuolella luonnollisesti. Sipoon saaristossa on sitten Norrkullalandet ja Söderkullalandet, usein saaren nimikin lyhenee niin että landet unohtuu. Paikka on luonnollisesti lähellä Marinon pääkonttoria (joka on Sipoonjoella). Helsinkiläinen on saattanut nähdä Halkolaiturin tuntumassa myös Norrkulla-laivan joka on kuljettanut huvila-asukkaita tänne itään, siis siitä pikkukaupungista edes vähän lähemmäksi Suomenlahden ainoaa metropolia, Pietaria.
--
Norrkulla on sitten Sipoon yksi kartano, Söderkullan pohjoispuolella luonnollisesti. Sipoon saaristossa on sitten Norrkullalandet ja Söderkullalandet, usein saaren nimikin lyhenee niin että landet unohtuu. Paikka on luonnollisesti lähellä Marinon pääkonttoria (joka on Sipoonjoella). Helsinkiläinen on saattanut nähdä Halkolaiturin tuntumassa myös Norrkulla-laivan joka on kuljettanut huvila-asukkaita tänne itään, siis siitä pikkukaupungista edes vähän lähemmäksi Suomenlahden ainoaa metropolia, Pietaria.
Sipoo on täältä Espoosta katsoen lähestulkoon Uralin takana, joten eipä ko. asiasta ole koskaan edes kuullutkaanErkka wrote:Petri, Sipoossahan synnytään ja kuollaan kansallisvene Swingiin. Onpa noihin pujotettu perään 100-heppasiakin koneita, ja meno on sen mukainen.

Mutta hauska juttu että joku muukin on asiaa miettinyt, enkä siis ole siltä osin "erilainen nuori" busterOD-visioitten kanssa.