Mitä hienoa F1 veneilyssä

Moderators: Petri, harald

KaleviHarkonen
luti

Mitä hienoa F1 veneilyssä

Post by KaleviHarkonen »

Tämä on varmaan väärä foorumi, mutta aloitetaan kuitenkin.

Olen ihmetellyt mitä ideaa on moottorivenekilpailussa. Niissähän paahdetaan suoria ratoja, joten voittoon ajaa se, jonka sisuskalujen kivunsietokyky on paras. Tai sitten tyynen kelin sattuessa se, jolla on paras vene.

Touhu on erittäin vaarallista, Seliö loukkaantui vakavasti vaikka lienee erittäin kokenut.

Kilpamoottoriveneet ovat vaarallisia myös sivullisille, väylillä harjoitellessaan ja veneitä trimmaillessaan.

Mistä siis saa kicksit kun seuraa F1 veneilyä? Haluaisin ihan oikeasti tietää.
Last edited by KaleviHarkonen on Tue Oct 04, 2011 11:37 am, edited 1 time in total.
harald
Hallitus
Vene: Charlotta

Post by harald »

Harrastaessa tai kilpaillessa varmaan aivan samoista kuin kilpapurjehduksessakin. Mm. taktiikka, ajotaito, navigointi, tiimin yhteistyö, valmistelut jne.

Jokainen osaa varmaan ajaa busteria 30 heppaisella täysiä, mutta näissä nopeuksissa on varmaan ajotaidollakin merkitystä. Merkinkierroissa on muuten aika paljon samanlaista taktiikkaa kuin kilpapurjehduksessakin.

Ei pidä myöskään vähätellä tiimin kykyä parantaa konseptinsa tekniikkaa sääntöjen puitteissa. Köliprofiilit vs. potkuri tulee nyt ensin mieleen mutta miksei myös materiaalit, lujuudet ja painonjakaumat rungossa. Kuullostaa aivan samalle molemmissa lajeissa.

F1 veneilyn seuraamisesta taas saan aivan yhtä paljon kicksiä kuin purjehduskilpailuistakin. Eli suurin piirtein nolla, haluaisin itse ajaa :)

Kärjistäen purjehduskilpailuissa voittaa se joka kryssii korkeimmalle ja koviten. Tästä näennäisestä yksinkertaisuudesta huolimatta on se kovin mielenkiintoista jostain syystä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
KaleviHarkonen
luti

Post by KaleviHarkonen »

Joo, noin se varmaan menee. Purjehduskisoissakin tapahtuu näyttäviä asioita, mutta rannalla seisova yleisö jää niistä paitsi.
Petri
FE-junkie

Post by Petri »

Jep, olen itse miettinyt puolivitsillä Buster S OD-luokkaa ja tullut siihen tulokseen että siinä ihan oikeasti kyllä tulisi eroja mm. aaltojen ajamisen, trimmaamisen yms. osalta. On näet olemassa "täysillä" ajamista ja täysillä ajamista ja heittäisin hatusta että kokenut kaveri ottaa 5-10% lisävauhtia irti ihan identtisestä veneestä jos vastaan laitetaan tällainen purjehdustaustan omaava ihminen jolle moottoriveneessä tavallaan olennaista on vain kaasun asento.

Kun on kesällä suristellut aika paljon moottoriveneellä, niin on todellakin huomannut että trimmillä on valtava vaikutus niin kulkuun, ohjattavuuteen kuin kiihtyvyyteen. Puhumattakaan sitten pohjan sileydellä ja ilmanvastuksenkin rooli on aivan erilainen kuin purjeveneissä.

Ja sitten kun heitetään se yli 100 solmua lasiin, niin kyseessä on ihan samoista jutuista kuin auto-F1:stä, pienikin virhe voi ratkaista paljon ja vauhtia ja vaaratilanteitahan ihmiset ovat urheilun seuraamisessa hakeneet jo antiikin ajoista alkaen. Itseasiassa sanoisin ettei mikään purjehdusmuoto ole yhtä haastavaa kuin F1 veneily, ihan samalla lailla kuin formulalla ajaminenkaan ei onnistu suurimmalta osalta ihmisiä, vaikka kuinka olisi ooppelilla ajanut 30 vuotta ja joskus mökkitiellä vähän ollut sivuluisussa.

En tosin sinänsä kyllä seuraa kilpaveneilyä, mutta voisin hyvin harrastaa sitä tuollaisessa "jokkis-hengessä". Enemmänkin voisin kyllä ihmetellä että miksi ihmeessä seurata kilpapurjehdusta :)
Olli
hyperaktiivi

Post by Olli »

Petri wrote:Enemmänkin voisin kyllä ihmetellä että miksi ihmeessä seurata kilpapurjehdusta :)
Mä kyllä ihmettelen kovasti miksi ylipäätään kukaan jaksaa seurata jotain urheilua? Mitä hienoa on siinä, että katsotaan telkkarista/rannalta/katsomosta kun muut harrastavat jotain... Mukavampi käyttää se aika itse harrastamalla.
Olli Niemi
harald
Hallitus

Post by harald »

Petri wrote:Jep, olen itse miettinyt puolivitsillä Buster S OD-luokkaa ja tullut siihen tulokseen että siinä ihan oikeasti kyllä tulisi eroja mm. aaltojen ajamisen, trimmaamisen yms. osalta.
Itseasiassa tuollaista sarjaa ajetaan aktiivisesti. Veneenä Marino Swing. Kts Youtube "Kitö Loppet", kaatojakin tapahtuu :)

http://www.youtube.com/watch?v=d4CV2afCm6M

Aika hyvä pätkä;

http://www.youtube.com/watch?v=TW3EHZ_b7lQ
Petri
FE-junkie

Post by Petri »

Oujee, pitääkin miettiä toteutusta myös Suomessa :)

Edit: Jaa, katsos toi onkin Suomesta, hmm, missäköhän päin on Norkulla.

Mutta mun radassani olisi tiukempia mutkia ts. joku sellainen kolmiorata olisi optimi, koska siinä tosiaan kaarreajolla olisi merkitystä. Ja nythän tossa tokassa videossa tyyppi juuri tippuu veneestä kun mutka onkin tiukempi.
Last edited by Petri on Tue Oct 04, 2011 13:37 pm, edited 2 times in total.
harald
Hallitus

Post by harald »

Suomessa, köh köh.
Petri
FE-junkie

Post by Petri »

Hmm, tuolla onkin ratakuvausta jne. ilmeisesti tuo video hämää sen verran kun mutkat tuntuivat paljon loivemmilta videossa pl. tuo yksi.

http://kitoloppet.fi/main/index.php?lang=FI&p=Regler
harald
Hallitus

Post by harald »

Mutkat tuntuvat varmaan loivilta koska se on nopein tapa kiertää merkki. Sama pätee muuten ratapurjehduksessakin alamerkillä.
Joakim
yliluti

Post by Joakim »

Minä olen varmaankin jonkinlainen poikkeustapaus, kun en oikein koskaan ole oppinut ymmärtämään näitä purjehtijat vs. moottoriveneilijät keskusteluita. Sekä purjehduksen että moottoriveneellä ajelun aloitin n. 5-vuotiaana. Kilpapurjehtinut olen viimeistään 6-vuotiaana ja kilpamoottorivene oli 7-vuotiaana ja itse rakensin toisen kilpamoottoriveneen lukioikäisenä, mutten ole koskaan moottorivenekisoissa ollut kuin katsojana.

F1 on rataluokka. Siinä ajaetaan siis poijujen ympäri ja poijujen lähestymistaktiikka ja kaarreajo on vähintään yhtä tärkeää kuin suora-ajo. Suomessa rataluokkia on junnujen SJ15 (siis 15 hv moottorit, 30+ kn vauhti) aina erilaisiin katteihin ja hydroihin asti. Ratakisojen katsominen rannalta on erittäin kiinnostavaa, jos on kiinnostunut tuollaisista vehkeistä.

Kisojen välillä hiotaan vauhtia. Ainakin 80-luvulla veneet olivat usein itse rakennettuja ja nykyäänkin potkurit ja moottorit on itse viimeisteltyjä. Potkurin yksityiskohtainen muotoilu on ihan samanlaista hommaa kuin purjeiden ostaminen ja maston trimmaaminen. Lisäksi tulee koneen korkeus pystysuunnassa, koneen trimmi (kallistus), veneen painopiste, pohjan viimeistely jne. jne. Jokaiseen keliin pitää osata valita oikeat asetukset ja potkuri.

Hyvin paljon tuossa on samaa kuin kilpapurjehduksessa. Molemmat ovat asiaa ymmärtämättömien silmissä aivan järjetöntä puuhaa, mutta asiaan vihkiytyneiden mielestä taas aivan mielettömän mielenkiintoista, haastavaa ja hauskaa.

F1- ja muilla rataveneillä ei harjoitella kuin suljetuilla alueilla. Erikseen on sitten offshoreluokat, joilla ajetaan pidempiä ratoja ja avomerellä. Niillä toki harjoitellaan muuallakin ja niillä ajetaan lähinnä suoraan. Erot tulevat huippunopeudesta ja aallokkoajosta. Molemmat riippuvat sekä kalustosta ja kuskeista (yleensä toinen kääntää rattia ja navigoi, toinen (se oleellisempi) ajaa kaasua ja moottorin säätöjä).

F1 on aika äärimmäinen, mutta Suomessa harrastettavissa kilpavenemuodoissa en muista kenenkään kuolleen tai edes pahasti loukkaantuneen hyvin pitkään aikaan. Maailmalla isossa offshoreluokassa sen sijaan muistan muutaman kuolleen ja kaikkein pahin oli (on?) varmasti jenkkien harrastama kiihdytysajo veneillä. 80-luvulla veneellä mentiin kovempaa 0-402 m kuin millään autolla. Alle 5 sekunnin ajoista puhutaan. Nykyään näyttää loppunopeudet olevan päälle 400 km/h. Kuskin turvavarusteena oli laskuvarjo, jolla tultiin alas, kun vene lähti käsistä lentoon.

Edit: Korjaus tuohon loppuun: 1984 kiihdytysiaka oli 5,16 sekuntia 402 metrille veneellä ja 5,39 autolla. Nykyään molemmat selkeästi alle 5 sekuntia. http://en.wikipedia.org/wiki/Eddie_Hill
harald
Hallitus

Post by harald »

Joakim wrote:Minä olen varmaankin jonkinlainen poikkeustapaus, kun en oikein koskaan ole oppinut ymmärtämään näitä purjehtijat vs. moottoriveneilijät keskusteluita.
Luitko ehkä turhan nopeasti, eihän tässä kukaan tietääkseni asettanut näitä vastakkain, päinvastoin.

Taisimme löytää yhtäläisyyksiä molemmissa vielä sen verran että kumpaakaan ei jakseta katsoa :)
FE-Sillanpää
luti

vesistön pohjaprofiili

Post by FE-Sillanpää »

Muistan lukeneeni (Nauticista?) Vesijärven moottoriurheilutapahtuman jutun, jossa vesistön pohjan profiilia luettiin hyvin tarkkaan. Kisat ovat siis hyvin erilaisia eri vesissä. Marino Swingeistä poiketen, nopeammissa leluissa on yksi ulottuvuus josta ei ollut maallikolla (vai pitäisikö sanoa purjehlikolla) hajuakaan ja josta asiaan perehtynyt varmasti innostuu yhtä lailla kuin fenekilpailija takilan virityksestä!

--

Norrkulla on sitten Sipoon yksi kartano, Söderkullan pohjoispuolella luonnollisesti. Sipoon saaristossa on sitten Norrkullalandet ja Söderkullalandet, usein saaren nimikin lyhenee niin että landet unohtuu. Paikka on luonnollisesti lähellä Marinon pääkonttoria (joka on Sipoonjoella). Helsinkiläinen on saattanut nähdä Halkolaiturin tuntumassa myös Norrkulla-laivan joka on kuljettanut huvila-asukkaita tänne itään, siis siitä pikkukaupungista edes vähän lähemmäksi Suomenlahden ainoaa metropolia, Pietaria.
Erkka
luti

Post by Erkka »

Petri, Sipoossahan synnytään ja kuollaan kansallisvene Swingiin :roll: . Onpa noihin pujotettu perään 100-heppasiakin koneita, ja meno on sen mukainen.
-Erkka / Awasome
Petri
FE-junkie

Post by Petri »

Erkka wrote:Petri, Sipoossahan synnytään ja kuollaan kansallisvene Swingiin :roll: . Onpa noihin pujotettu perään 100-heppasiakin koneita, ja meno on sen mukainen.
Sipoo on täältä Espoosta katsoen lähestulkoon Uralin takana, joten eipä ko. asiasta ole koskaan edes kuullutkaan :)

Mutta hauska juttu että joku muukin on asiaa miettinyt, enkä siis ole siltä osin "erilainen nuori" busterOD-visioitten kanssa.
Post Reply