WHC 12/2011
- harald
- Hallitus
- Posts: 11318
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Mitäköhän tapahtui sille X-35:elle(?) joka oli rantakivikossa laskemassa purjeitaan? Targa sai sen vissiin vedettyä irti, mutta miten se sinne joutui?
Yrittivätkö laituriin ja missasivat kiinnitysköyden kanssa, peräsin jumissa vai mikä? Niillä oli ilmeisesti ainakin fokka ylhäällä, joten jonkinlainen ohjattavuus olisi pitänyt olla.
Yrittivätkö laituriin ja missasivat kiinnitysköyden kanssa, peräsin jumissa vai mikä? Niillä oli ilmeisesti ainakin fokka ylhäällä, joten jonkinlainen ohjattavuus olisi pitänyt olla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Mä itse asiassa kävin, tosin vasta illalla/yöllä kun tuuli oli jo selkeästi moinannut. Harmaja sanoo että 15 m/s keskituulella mentiin, mutta ei kyllä tuntunut ihan niin kovalta, alla oli tosin aika raskas toppirikinen vekotin.Joakim wrote:Olisitte nyt samalla käyneet katsomassa keliä vaikkapa Melkin ulkopuolella. Harvoin pääsee näkemään Helsingissä 4 m merkitsevää aallonkorkeutta!
Rata-alueella ei kai kovinkaan kummoista aallokkoa ollut?
Miessaaren selällä aallokkoa ei ollut oikeastaan yhtään (n. klo 21). Sieltä kun ajettiin Melkin pohjoiskärkeä kohti (n. klo 22), niin siinä kyllä huomasi, että jotain poikkeuksellista oli meneillään. Etelälounaasta eli aika suoraan sivulta tuli isoa maininkia, jossa sai oikeasti käyttää pinnaa pysyäkseen suunnassa. Tuommoinen aallokko avomerellä ei olisi ollut mitään ihmeellistä, mutta tuossa kohtaa Käärmesaaren ja -luotojen eteläpuolella en kyllä muista noin isoissa aalloissa ajaneeni.
Sitten kun kryssittiin Melkin ja Pihliksen välistä ulos (n. klo 23), niin Melkin kärjen jälkeen meno aikoi olla jo ihan miehekästä. Oikeastaan olin kyllä jopa vähän pettynyt, odotin rajumpaa menoa, mutta aallot eivät olleet enää siinä vaiheessa mitenkään erityisen teräviä, vain isoja, ja ajaminen oli itse asiassa varsin helppoa. Tosin kuten sanottu, alla oli aika raskas toppiriki kryssifokalla ja kakkosreivillä eli kalusto oli noihin olosuhteisiin kuin omiaan. Komeesti kulki. Melkiltä lasketeltiin sitten myötäseen Särkkää kohti ja siinä sai taas pinnaa käyttää ihan urakalla, mutta ei tuossakaan mitään normaalista poikkeavaa ollut. Paluumatkasta samaa reittiä Pihliksen eteläpuolitse (n. klo 24) ei ole hirveesti havaintoja, kun olin itse naviskassa, mutta naviskan penkillä pysyi ihan kohtuudella paikoillaan ilman käsiäkin.
Helsinkiin ei kyllä koskaan ennustettu 4 metrin merkitsevää, se oli jossain keskellä läntistä Suomenlahtea. Helsingin edustalle aaltomallit näytti tuommosta 2,5 metrin merkitsevää korkeutta, joka sekin on tietysti ihan tolkuton aallokko täkäläisissä olosuhteissa ja suurimmat aallot varmaan noita nelimetrisiä. Mutta taas tuli todettua, että ei se koko niinkään vaan muoto...
Vesi on muuten n. +60 cm ja aika monessa satamassa poijut on pinkeenä. Kävin jo toissapäivänä löysäämässä omia poijuköysiä veden nousun takia. Itsellä oli poijut hakaa myöten veden alla ja keulaköysien joustimet "venyneet pohjaan".
Ville
Veden korkeus kyllä aiheutti vähän harmaita hiuksia mm. Miessaaren matalikon kannalta, kun eihän sitä näkynyt sitten yhtään. Samoin se yksi pintakivi siinä Käärmesaaren luona näkyi vain tyrskyjen perusteella, joten hieman joutui ehkä piinailemaankin venettä ihmetellessä minne sitä voi ajaa, toisaalta heti kun laski kurssia niin oltiin taas länällään, kovimmat tuulet ehkä taisivat olla juuri siinä Miessaarenselän itäreunalla. Tuon piinailun tuloksena Tyynekin sitten sai meitä kiinni kryssillä ja todnäk sijoitus ratkesi siihen, koska muuten otimme kyllä kryssillä kaulaa helposti kymmeniä sekunteja, tuossa taas mentiin käytännössä samaa vauhtia viitisenkin minuuttia, harmillista sinänsä mutta kun ei saa venettä kulkemaan suorassa muuten niin minkäs teet. Tietenkin videostakin kyllä sitten näkee, että meillä yksikin vakigasti tulkitsi "takapuoli irti kannesta" ohjeistusta siten että istui ruffin päällä eli ihan täyttä hengausta ei edes harrastettu 
Itse myös huomasin ongelmalliseksi saada itse pysymään laidalla, kun levanki oli siellä sitloodan laidalla jolloin siihen ei voinut tukea jalkaa. Meillä kun ei ole varsinaista liukuestettä istumalaatikon reunoissa niin jalka ei oikein pysynyt pelkästään tiikkilistoissa ja monesti sitä sitten päätyikin istumalaatikon pohjalle ajamaan pinnasta käsin.

Itse myös huomasin ongelmalliseksi saada itse pysymään laidalla, kun levanki oli siellä sitloodan laidalla jolloin siihen ei voinut tukea jalkaa. Meillä kun ei ole varsinaista liukuestettä istumalaatikon reunoissa niin jalka ei oikein pysynyt pelkästään tiikkilistoissa ja monesti sitä sitten päätyikin istumalaatikon pohjalle ajamaan pinnasta käsin.
Myöhään illalla oli merkitsevä aallonkorkeus Helsingin edustalla tippunut jo reilusta neljästä metristä kolmeen. Kolme metriä on jo "aika normaalia" eli tuollainen sattuu muutaman kerran joka purjehduskaudella. Neljä metriä taas on jo varsin paljon, kun Helsingin edustan aaltoennätyskin on "vain" 5,2 m ja tuollaisia tapahtuu yleensä vain talvimyrskyissä.
Aallonkorkeus ilmoitetaan tässä: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... al&lang=fi
Aika ulkona siis (hiukan Kasuunin sisäpuolella, mutta selkeästo idempänä, kartassa on ODAS tuossa kohtaa), mutta tuulensuunnasta riippuen lähes sama aallokko voi olla jo Katajaluodon, Rysäkarin ja Kytön kohdalla.
Tässä virallinen aaltotieto: http://ilmatieteenlaitos.fi/aallonkorke ... 6lang%3Dfi
Onkos Helsingin aaltopoiju rikki kun sen kohdalla lukee "laskettu aaltomallilla" ja muissa "tuorein havainto"?
Aallonkorkeus ilmoitetaan tässä: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... al&lang=fi
Aika ulkona siis (hiukan Kasuunin sisäpuolella, mutta selkeästo idempänä, kartassa on ODAS tuossa kohtaa), mutta tuulensuunnasta riippuen lähes sama aallokko voi olla jo Katajaluodon, Rysäkarin ja Kytön kohdalla.
Tässä virallinen aaltotieto: http://ilmatieteenlaitos.fi/aallonkorke ... 6lang%3Dfi
Onkos Helsingin aaltopoiju rikki kun sen kohdalla lukee "laskettu aaltomallilla" ja muissa "tuorein havainto"?
Jahas, lähdetääns sitten videospektaakkeliin pienellä lenssittelyllä
http://youtu.be/wOYgLAoipXw?hd=1
Ja lopuksi kryssiä
http://youtu.be/y1OOU6577QU?hd=1
http://youtu.be/wOYgLAoipXw?hd=1
Ja lopuksi kryssiä
http://youtu.be/y1OOU6577QU?hd=1
Tapio "Tapsa" Nirkkokin kävi eilen Finn jollalla vähän tyyppäämässä keliä. Näyttää vähän hurjemmalta kuin Peten videot 
http://www.youtube.com/watch?v=BZ5wOFFjPpg
--
Pone

http://www.youtube.com/watch?v=BZ5wOFFjPpg
--
Pone
- harald
- Hallitus
- Posts: 11318
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Olen päivittämässä sääpalvelumme niin, että se kerää myös aalto-tietoa. Toistaiseksi vain helsingin edustalla, koska en tiedä missä tuo pohjoisen itämeren poiju sijaitsee. Mistä löysit tuon linkin? Tietääkö kukaan mistä mitataan pohjoisen itämeren aallonkorkeus, olisiko "Utö" sopivan lähellä?Joakim wrote:
Aallonkorkeus ilmoitetaan tässä: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... al&lang=fi
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020