WHC 12/2011

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11318
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Mitäköhän tapahtui sille X-35:elle(?) joka oli rantakivikossa laskemassa purjeitaan? Targa sai sen vissiin vedettyä irti, mutta miten se sinne joutui?

Yrittivätkö laituriin ja missasivat kiinnitysköyden kanssa, peräsin jumissa vai mikä? Niillä oli ilmeisesti ainakin fokka ylhäällä, joten jonkinlainen ohjattavuus olisi pitänyt olla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Varmaan Fb-ihmiset voivat stalkata sen X-sailin Facebook-sivuilta jos nyt kehtaavat asiasta raportoida :)
Noei, varmasti jotain isompaa ongelmaa ollut koneen kanssa.

Rata-alue oli aika täysin flättiä, maksimissaan sellaista alle metristä aaltoa.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

WHC-palkintojenjako siis tutusti 2 viikon päästä keskiviikkona 28.9 klo 18 alkaen Haukilahden Paviljongissa.
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Joakim wrote:Olisitte nyt samalla käyneet katsomassa keliä vaikkapa Melkin ulkopuolella. Harvoin pääsee näkemään Helsingissä 4 m merkitsevää aallonkorkeutta!

Rata-alueella ei kai kovinkaan kummoista aallokkoa ollut?
Mä itse asiassa kävin, tosin vasta illalla/yöllä kun tuuli oli jo selkeästi moinannut. Harmaja sanoo että 15 m/s keskituulella mentiin, mutta ei kyllä tuntunut ihan niin kovalta, alla oli tosin aika raskas toppirikinen vekotin.

Miessaaren selällä aallokkoa ei ollut oikeastaan yhtään (n. klo 21). Sieltä kun ajettiin Melkin pohjoiskärkeä kohti (n. klo 22), niin siinä kyllä huomasi, että jotain poikkeuksellista oli meneillään. Etelälounaasta eli aika suoraan sivulta tuli isoa maininkia, jossa sai oikeasti käyttää pinnaa pysyäkseen suunnassa. Tuommoinen aallokko avomerellä ei olisi ollut mitään ihmeellistä, mutta tuossa kohtaa Käärmesaaren ja -luotojen eteläpuolella en kyllä muista noin isoissa aalloissa ajaneeni.

Sitten kun kryssittiin Melkin ja Pihliksen välistä ulos (n. klo 23), niin Melkin kärjen jälkeen meno aikoi olla jo ihan miehekästä. Oikeastaan olin kyllä jopa vähän pettynyt, odotin rajumpaa menoa, mutta aallot eivät olleet enää siinä vaiheessa mitenkään erityisen teräviä, vain isoja, ja ajaminen oli itse asiassa varsin helppoa. Tosin kuten sanottu, alla oli aika raskas toppiriki kryssifokalla ja kakkosreivillä eli kalusto oli noihin olosuhteisiin kuin omiaan. Komeesti kulki. Melkiltä lasketeltiin sitten myötäseen Särkkää kohti ja siinä sai taas pinnaa käyttää ihan urakalla, mutta ei tuossakaan mitään normaalista poikkeavaa ollut. Paluumatkasta samaa reittiä Pihliksen eteläpuolitse (n. klo 24) ei ole hirveesti havaintoja, kun olin itse naviskassa, mutta naviskan penkillä pysyi ihan kohtuudella paikoillaan ilman käsiäkin.

Helsinkiin ei kyllä koskaan ennustettu 4 metrin merkitsevää, se oli jossain keskellä läntistä Suomenlahtea. Helsingin edustalle aaltomallit näytti tuommosta 2,5 metrin merkitsevää korkeutta, joka sekin on tietysti ihan tolkuton aallokko täkäläisissä olosuhteissa ja suurimmat aallot varmaan noita nelimetrisiä. Mutta taas tuli todettua, että ei se koko niinkään vaan muoto...

Vesi on muuten n. +60 cm ja aika monessa satamassa poijut on pinkeenä. Kävin jo toissapäivänä löysäämässä omia poijuköysiä veden nousun takia. Itsellä oli poijut hakaa myöten veden alla ja keulaköysien joustimet "venyneet pohjaan".

Ville
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Veden korkeus kyllä aiheutti vähän harmaita hiuksia mm. Miessaaren matalikon kannalta, kun eihän sitä näkynyt sitten yhtään. Samoin se yksi pintakivi siinä Käärmesaaren luona näkyi vain tyrskyjen perusteella, joten hieman joutui ehkä piinailemaankin venettä ihmetellessä minne sitä voi ajaa, toisaalta heti kun laski kurssia niin oltiin taas länällään, kovimmat tuulet ehkä taisivat olla juuri siinä Miessaarenselän itäreunalla. Tuon piinailun tuloksena Tyynekin sitten sai meitä kiinni kryssillä ja todnäk sijoitus ratkesi siihen, koska muuten otimme kyllä kryssillä kaulaa helposti kymmeniä sekunteja, tuossa taas mentiin käytännössä samaa vauhtia viitisenkin minuuttia, harmillista sinänsä mutta kun ei saa venettä kulkemaan suorassa muuten niin minkäs teet. Tietenkin videostakin kyllä sitten näkee, että meillä yksikin vakigasti tulkitsi "takapuoli irti kannesta" ohjeistusta siten että istui ruffin päällä eli ihan täyttä hengausta ei edes harrastettu :)

Itse myös huomasin ongelmalliseksi saada itse pysymään laidalla, kun levanki oli siellä sitloodan laidalla jolloin siihen ei voinut tukea jalkaa. Meillä kun ei ole varsinaista liukuestettä istumalaatikon reunoissa niin jalka ei oikein pysynyt pelkästään tiikkilistoissa ja monesti sitä sitten päätyikin istumalaatikon pohjalle ajamaan pinnasta käsin.
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Myöhään illalla oli merkitsevä aallonkorkeus Helsingin edustalla tippunut jo reilusta neljästä metristä kolmeen. Kolme metriä on jo "aika normaalia" eli tuollainen sattuu muutaman kerran joka purjehduskaudella. Neljä metriä taas on jo varsin paljon, kun Helsingin edustan aaltoennätyskin on "vain" 5,2 m ja tuollaisia tapahtuu yleensä vain talvimyrskyissä.

Aallonkorkeus ilmoitetaan tässä: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... al&lang=fi

Aika ulkona siis (hiukan Kasuunin sisäpuolella, mutta selkeästo idempänä, kartassa on ODAS tuossa kohtaa), mutta tuulensuunnasta riippuen lähes sama aallokko voi olla jo Katajaluodon, Rysäkarin ja Kytön kohdalla.

Tässä virallinen aaltotieto: http://ilmatieteenlaitos.fi/aallonkorke ... 6lang%3Dfi

Onkos Helsingin aaltopoiju rikki kun sen kohdalla lukee "laskettu aaltomallilla" ja muissa "tuorein havainto"?
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Jahas, lähdetääns sitten videospektaakkeliin pienellä lenssittelyllä
http://youtu.be/wOYgLAoipXw?hd=1

Ja lopuksi kryssiä
http://youtu.be/y1OOU6577QU?hd=1
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11318
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No mut se lähtösuora?

Jengi ei kyllä hengaa slöörillä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Meinaat teidän spinnun kuolemaa vai :)
Se on liian kaukana kameran optiikalle, että ei sitä oikein näe kunnolla.
User avatar
pone
kokelas
Posts: 88
Joined: Thu Sep 19, 2002 15:12 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by pone »

Tapio "Tapsa" Nirkkokin kävi eilen Finn jollalla vähän tyyppäämässä keliä. Näyttää vähän hurjemmalta kuin Peten videot :-)

http://www.youtube.com/watch?v=BZ5wOFFjPpg

--
Pone
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Pöh, turvavene mukana, ihan mamistouhua, ei meillä sellaisia ollut ;)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11318
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Vaikuttavaa tuo finnjollan vanavesi.

Hampaitten kiilto kännykästäkin katsottuna kertoo miltä tuo tuntui :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11318
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Joakim wrote:
Aallonkorkeus ilmoitetaan tässä: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... al&lang=fi
Olen päivittämässä sääpalvelumme niin, että se kerää myös aalto-tietoa. Toistaiseksi vain helsingin edustalla, koska en tiedä missä tuo pohjoisen itämeren poiju sijaitsee. Mistä löysit tuon linkin? Tietääkö kukaan mistä mitataan pohjoisen itämeren aallonkorkeus, olisiko "Utö" sopivan lähellä?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
jr

Post by jr »

Eikös tuolla ole koordinaatit: http://www.itameriportaali.fi/wave
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11318
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Hui, melko ulkona on. No, liitän sen Utön tietoihin joka tapauksessa.

Meriveden korkeus kun löytyisi vielä koneluettavassa muodossa jossain.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply