Offshore Week 2010

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Tuulitilanne tällä hetkellä on että Harmajalla on kyllä 4(5) m/s etelästä, mutta Kasuunilla on Pohjoistuulta 1 m/s. Lautakunnalla ei ole kyllä helppo tehtävä, etenkään kun ORCi SM-kisoissa on aika tarkat laatuvaatimukset rataa vs. tuulta kohtaan. Toivottavasti saavat nyt edes yhden radan kunnialla ajettua.
Toisaalta ne laatuvaatimukset ovat kyllä ihan syystä, tasoituskisassa koko homma menee ihan reisille jos kryssilenssiradaksi lasketaankin slöörailua (Tarantellalle varmasti sopii, Platulle vähemmän) jne.

Tällöin kai ainoa oikea ratkaisu on yksinkertaisesti olla ajattamatta ratoja, tai siis, AP ylhäällä kunnes saadaan ajettua kelvollinen ratakisa.
Mutta riittääkö mestaruuteen pelkkä pitkä avomeri+saaristo, kai joku lähtöjen minimimääräkin on olemassa?

Uudelleenavaamisen jälkeen touhu meneekin varmaan mielenkiintoiseksi koska ilmeisesti rata oli kyllä vino enemmänkuin ordereissa sallitaan, mutta ratkeaisiko ongelma uudella tuloslaskennalla (se kai protestin tekijällä oli tarkoitus alunperinkin jos nyt oikein rantahuhuja ymmärsin) missä radaksi lasketaan todellinen rata eikä oletettua kryssilenssiä.
Sinänsä olemassaolevan tasoitussääntötappelun kannalta ikävää säätöä, josta aivan varmasti tietyt tasot saavat bensaa liekkeihinsä ja fleetin hajaannus kenties vain pahenee. Ja lopputulemana siis koko skene kärsii, kun jo entuudestaankin vähäiset kilpailunjärjestäjäresurssit jakaantuvat usean kisan kesken.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kyllä sen pitää olla juuri noin, että radan pitää olla niin suora että se voidaan oikeutetusti kutsua kryssi-lenssiradaksi. Mutta rajojen asettaminen ja radan oikeellisuuden toteaminen voi olla vähän vaikeaa. Mitä jos tulee sivupuuska lenssillä vartin ajaksi mutta se on muuten suora, tai että styyran halssilla ajetaan 50, 60 tai 65% ajasta. Onko rata suora?

Parempi olisi ehkä sitten laskea todellisen toteutuneen tuulen mukaan, mutta siinä on omat peikkonsa laatikossa taas. Mistä mitataan, millä, jne jne.

Puolitonnari-malli, missä veneitä rakennetaan johonkin tasoitukseen ja radalla ajetaan sitten scratchia on parempi. Vähän kuten H vs. FEne, tai IMS 670 luokka joka sitten ei ottanutkaan tulta allensa.

Tai sitten FEneillään :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote:Mutta riittääkö mestaruuteen pelkkä pitkä avomeri+saaristo, kai joku lähtöjen minimimääräkin on olemassa?
SM-sääntö on tuolla:
http://www.avomeripurjehtijat.fi/index. ... Itemid=173
Smkelpoisen luokan (ks. kohtaa 1.2) on suoritettava vähintään kolme
purjehdusta, joista yksi on rannikko- tai avomeripurjehdus, jotta kilpailu olisi pätevä luokan SM-kilpailuksi
Pitkä ja saaristo ovat siitä hyviä, että niitä voi sitten lyhentää vaikka viiden mailin pituisiksi jos esim. tyyntyy pahasti. Mutta sen lisäksi pitää saada ajatettua vähintään yksi rata, joka näillä tuulilla lienee aika haasteellista. Ja jos mestaruus jaetaan vain yhden radan perusteella niin voi voi. Toisaalta, näinhän kävi Turussa airistolla tuossa muutama vuosi sitten. Voitimme pitkän avomeren ja sen lisäksi ajettiinkin vain kaksi lyhyttä ratakilpailua ja se oli siinä. Osa olisi halunnut että lautakunta olisi lähettänyt joukon saaristoradalle tyynessä kelissä, sillä sen voi aina lyhentää ja näin saada "hyväksytty" purjehdus plakkariin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Valpuri:

http://www.valpuri.org/blog/blog20100813123757.html

http://www.valpuri.org/blog/blog20100814183017.html

Eikös noita tämän päivän prelimejä pitäisi olla jo? Miksei olla jaettu muuten ordereita netissä, olisi kiva lukea niitäkin näin ulkopuolisena.

NOR:in mukaan kello 15 jälkeen ei pitäisi tulla varoitus-signaalia enää. Siitä on jo pari tuntia mutta mitään ei kuulu. Soitanpa Sampsalle.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

2 starttia ajettiin, yksi ammuttiin kesken pois. Eli 4 lähtöä kokonaisuudessaan saatu kasaan.

Mun mielestä on yhä ihan saamarin naurettavaa ettei muka tuulidataa (etenkin ratakisassa) voisi mitata in-situ lautakuntaveneestä ja vaikkapa yläpoijuveneestä ja käyttää näitä tuloksia laskemiseen. Kyllä siihen m/s-tarkkuuteen pitäisi päästä jo ihan järkevän hintaisilla vekottimilla ja suunnan määrityksenkin pitäisi luonnistua ihmisiltä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Pentalassa on nyt protestikäsittelyt käynnissä, siitä syystä odotellaan tiedotuksia. Kyseessä on ainakin eilisen toisen kisan kelpoisuus, oliko se 30° vino vai ei on varmaan kysymys.

Tällä ei taida olla vaikutusta, sillä Ebnegeassa purjehtinut Sampsa Söyrilä kertoi että tänään purjehditussa kahdessa lähdössä he saavuttivat (kai) sijait 2 ja 1 joten saan jo tässä vaiheessa onnitella Joakim Majanderia (kippari), Jukka Pirinen, Ville Höglund ja FE83 gastikoululaisemme Sampsa Söyrilä suomenmestaruudesta! Grattis!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tom Finell FinnFun:

http://www.drumso.org/finnfun/index.php?section=1

Tänä vuonna ORC2 luokassa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Sampsalla onkin hyvä nousujohtoinen käyrä tänä kesänä ensin jumbosijojen metsästämisestä Olgassa Hangossa, sitten keskifleetin tappelua Albin-kisoissa ja lopulta sitten voittokamppailua BOW:ssa.

Eli mitä seuraavaksi :)
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Vieläköhän siellä tapellaan protesteista vai missä tulokset ovat. ESF:n sivuilla informaatiota on aika rajallisesti, etenkin esim. nyt noista hylätyistä lähdöistä yms.

Onkohan Suomeen julistettu jonkinlainen avomerisota kun radiohiljaisuus ainakin vaikuttaa hieman sen kaltaiselta?
Sinänsä kyllä aika alaluokkaista tiedotusta noin yleensä oikeastaan kaikilta osallistuvilta tahoilta, mutta eipä mitään uutta sinänsä.
Tässäkin toki on sitten paha sanoa että kenen on vastuu.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Tulokset ovat sitten esillä, mutta ilmeisesti jompikumpi lauantain ratalähdöistä onkin taas hyväksytty, miksikäs turhaan siitä mitään mainitsemaan.

http://www.avomeripurjehtijat.fi/index. ... &Itemid=82
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Petri wrote:
Uudelleenavaamisen jälkeen touhu meneekin varmaan mielenkiintoiseksi koska ilmeisesti rata oli kyllä vino enemmänkuin ordereissa sallitaan,
Olitkos purjehtimassa? Oletko nähnyt trackit? Olin todistajana uusintakäsittelyssä, jossa todistusaineistona oma tracki. Yhtään kryssiä en onnistunut ajamaan luovimatta, slöörailusta puhumattakaan. 1. ratakisassa tuuli kääntyi 1. kryssin puolivälin paikkeilla. Toisella kryssillä ajoin vain 220 m toista halssia (kahdessa pätkässä) ja toista n. 1500 m. 1. ratakisan lopussa siis tuuli oli kääntynyt 30-40 astetta. Tätä kisaa ei otettu "takaisin".

Toisessa ratakisassa oli kyllä siftailua, mutta pysyvää tuulen kääntymistä ei ole lähellekään 30 astetta, ehkä 10 astetta. Tämä kisa otettiin "takaisin". Ensimmäisessä käsittelyssä ei ollut mitään "kättä pidempää", vaan päätös perustui hyvityksen vaatijan arvioon sekä purjehduslautakunnan lausuntoon, että tuuli kääntyili jonkin verran. Tässä kisassa ajoin molemmilla halsseilla kutakuinkin yhtä paljon molemmilla krysseillä.

Tuulensuuntia ei mitata W/L-kisoissa, koska ne on päätetty laskea W/L-kisoina ja keskeyttää, jos tuuli kääntyy niin paljon, että kisaa ei enää voi sanoa W/L-kisaksi. 1. ratakisa oli rajatapaus ja 2. erinomaisen hyvä W/L (siftit kuuluvat kilpapurjehdukseen!!).

Tarantella tuskin sai etua, tai ainakaan ratapurjehdusten sijat 10 (mitätöity), 5, 9 ja 3 eivät viittaa suureen etuun 11 veneen fleetissä.

Petri voi varmaan kertoa, miten poijuja siirretään, siten että kaikki osaavat purjehtia oikealla poijulle ja siirto tapahtuu ennen kuin kukaan aloittaa kryssiä, kun radalla on 4 luokkaa, joista ensimmäinen on alamerkillä kun viimeinen lähtee. Toiki se voi onnistua jossain välissä.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

En ollut itse radalla, mutta ihan radalla olleitten selityksistä (+jo netistä löytyvät raportit) vinous tuli aika selvästi ilmi. Mutta sanamuoto tuulikulmista kai on se mistä on ollut keskustelua?
Ja trackeja en tietenkään ole nähnyt kun eihän niitä ole missään esillä enkä nyt mitenkään ihmettelisi vaikkei niitä koskaan minnekään tulisikaan, johan nyt sellainen olisi jo suorastaan modernia touhua, hyvä kun nyt aletaan hiljalleen purjehdusmaailmassa oppimaan interwebin ihmeellisyydet. Ja kiitos kun valaisit nyt näistä lähtöjen hylkäyksistä, eipä tuotakaan tietoa ole näemmä jaksettu pistää minnekään, okei, varmaan se on siellä Amiraalinsataman ilmoitustaululla, hieno juttu.

Pelkkä se että radalla kryssitään ja lenssitään ei vielä tarkoita että kyse on noin määritelmällisesti kryssilenssi-radasta, senhän takia kai sinne jonnekin AMP:n sääntöihin on ne tuulikulmasuosituksetkin pistetty.

Jos järjestäjä ei kykene joko keliolosuhteitten tai resurssien rajallisuuden takia järjestämään suoria ratoja niin ainoa oikea ratkaisu on hylätä lähtö, eikä ajattaa mitään sivutuuliratoja/yhden halssin vetoja kryssilenssinä.
Jos on monta luokkaa menossa se tekee homman vaikeaksi, mutta ei ole kenenkään etu että kisaaminen on keskinkertaista, nyt yhä korostaen että kun kyseessä pitäisi olla kauden huipentuma, ei mikään kevään "ruosteet pois kisaajilta/järjestäjiltä"-pikkukisa, viikkokisoista puhumattakaan.
Tottakai jokaista ottaa päähän lillua vesillä päivä ilman kisaamista, mutta mieluummin niin kuin ajaa vähän sinnepäin.

Jos hylkäykset ja hylkäämättä jättämiset menivät sitten noin päin niin herää kysymys onko järjestäjä tehtävänsä tasalla jos SM-kilpailuissa todistusvastuu radan suoruudesta tai vinoudesta on kilpailijoilla, kyllä nyt järjestäjällä pitäisi olla edes jonkinlainen tatsi tuuleenkin ja sitä kautta PRO:lla kyky ampua peli kesken tarvittaessa. Ts. mistä ihmeestä kilpailuitten järjestämisestä maksetaan? Tuulimittarit lautakunnalle ja yläpoijulle, eiköhän niitten avulla se tuulen kääntyminenkin saada todennetuksi riittävästi, radan keskellä tapahtuvat muutokset sitten menevät shiftien piikkiin (ellei nyt ihan överiksi spinnukryssimiseksi mene).

Tätä kritiikkiä ei kuitenkaan kannata ottaa henkilökohtaisena tai seurakohtaisena, hiljalleen vain alkaa ottamaan päähän kun oikeastaan enemmistö kilpailuista on enemmän tai vähemmän "tyydyttävästi" järjestettyjä, hyviä ja erinomaisia tuntuu olevan aivan liian vähän joukossa.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Joakim wrote:Petri voi varmaan kertoa, miten poijuja siirretään, siten että kaikki osaavat purjehtia oikealla poijulle ja siirto tapahtuu ennen kuin kukaan aloittaa kryssiä, kun radalla on 4 luokkaa, joista ensimmäinen on alamerkillä kun viimeinen lähtee. Toiki se voi onnistua jossain välissä.
Hangossa HUS:illa oli tarkoitus tehdä homma niin, että heillä on vara vastatuuli-merkki ja alamerkillä signaloitaisiin että varamerkki on käytössä. Tämä kuullostaa omasta mielestäni melko helpolta ja toimivalta konseptilta, mutta käytännön kokemusta minulla ei ole.

Tuota voisi vielä laajentaa niin, että varamerkin ääni- ja lippumerkin yhteydessä näytettäisiin vaihtoehtoisesti myös luokkalippu kertomaan että koskeeko se vain yhtä radalla olevaa luokkaa.

Se, että osaavatko kaikki purjehtia seuraavalle merkille on toinen asia. Todennäköisesti ei, mutta SM-kilpailussa voisi olettaa että veneet osaisivat.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply