Tuo reikään ajaminen on mielenkiintoista, silloin pitääkin ajaa genoa pakaten sillä veneen vauhti on liian suuri uuteen tavoitenopeuteen nähden. Tämä ylimääräinen vauhti on hyvä polttaa höjdinä pois, ja sitten kun nopeus on laskenut tavoitteeseen takaisin jatketaan "normiajelua".
Mutta huomaa siinä sitten onko kyseessä reikä vai pieni siftaus jos ei ole tuulimittaria. Niskan karvojen resoluutio ei riitä huomaamaan 6->4 knotsin muutokset.
WHC 4/2010
Ei kyllä huomaa tuulimittarikaan. Jos haluaa jotenkin vakaasti näyttävän tuulimittarin, vaimennus tekee siitä liian hitaan tuollaiseen. Lisäksi kevyessä kelissä tuuli vaihtelee eri korkeuksilla. Välillä ei tunne mitään tuulta, mutta mittarit näyttää tuulta ja vene liikkuu, tosin yleensä alle targettien. Toisinaan taas alhaalla tuntuu selvä "puuska", joka ei mittareissa näy. Tuolloin taas mennään usein selkeästi yli targettien.harald wrote: Mutta huomaa siinä sitten onko kyseessä reikä vai pieni siftaus jos ei ole tuulimittaria. Niskan karvojen resoluutio ei riitä huomaamaan 6->4 knotsin muutokset.
Jaa-a, niin vain sattuu käymään aina jos yrittää ajaa Charlottan kulmia. Mutta kuten Olli totesi, syy on todennäköisesti pääosin mun ajamisessani.Joakim wrote:
Miten identtisen veneen purjeet voivat sakata samalla kulmalla? Miksi identtisen veneen targetit tuntuvat niin mahdottomilta?
Siis tuohon nimenomaiseen kisaan verrattuna kyllä, mutta toisaalta kutakuinkin noin paljon sitä yleensä muutenkin jää, joten sikäli se ei kyllä vielä kauheasti mahdollista muuta kuin jämäsijojen nappaamista ranking-kisoissa.Jos ajat samaa vauhtia 5 astetta alemmas, VMG on "vain" 8% huonompi. 500 m syntyisi siis vasta 6 km kryssin jälkeen. Eikö tuo olisi jo selkeä parannus?
En minä mitään matkimisesta puhunut, vaan että niistä targeteista saisi paremmin pohjaa omaan ajoon. Jos ylittää hitaamman veneen targetit niin ainakin voittaa sen hitaamman veneen, jos yrittää roikkua nopeamman veneen targeteissa epätoivoisesti purjeet jatkuvasti sakaten kun yrittää hakea rajaa, niin voi hyvin käydä niin että hitaammat menevät ohi.Miksi haluat "matkia" häntäpään veneitä, jotka myös jäävät "ikuisuuden" Charlotalle?
- harald
- Hallitus
- Posts: 11199
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Jaa, hmm...Joakim wrote:Windexistä on iloa kryssillä vain silloin kun on "aivan pihalla". Tuuli kääntyy voimakkaasti tai on niin olematon, ettei ole mitään varmuutta tuulen suunnasta.Petri wrote:
Tokitoki, mutta mistä sen target-vauhdin repii, Charlottan polarit ovat meille lähes yhtä hyödyllisiä kuin Lexuksen. Ja pelkillä tellarien ajamisella olen jo todistetusti ajanut 10 astetta liian alhaisia kursseja, eli ainakin mä kyllä tarvitsen winkkarin siihen tueksi ettei homma lähde ihan käsistä.
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_1725
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Kuvia kisasta löytyy forumin albumista:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 434&page=1
kuvien järjestys tällä hetkellä hieman sekaisin, mutta sieltä ne kuiteskin löytyy. Kuvattu Lisbetistä.
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 434&page=1
kuvien järjestys tällä hetkellä hieman sekaisin, mutta sieltä ne kuiteskin löytyy. Kuvattu Lisbetistä.