Ranking #2 FE-sprint la 29.5.2010

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jos jollain on tarvetta, niin tuossa se 'races' tiedosto jota voi lukea 'split.sh' scriptillä:

Code: Select all

1	1200	1220
2	1249	1312
3	1318	1334
4	1350	1403
5	1410	1423
6	1429	1442
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Todettakoon muuten taas se että FE-sprint on kyllä upea kilpailu. Huolimatta äärimmäisen vaikeista keliolosuhteista päästiin kuitenkin ajamaan 6 starttia kohtalaisen suorilla radoilla siinä missä voin vain kuvitella miten ankeaa on ollut esim. Suunto Cupissa :)

Ensi vuonna pitää vain yrittää vähän aiemmin saada lautakunta järjestettyä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote:Viime vuoden EGP:ssä tuli taas opittua se, että paras sijoitus ratkaisee, ei viimeinen startti ellei parhaat sijoitukset ole samoja.
Ei, vaan, viimeinen startti jos sijoitukset ovat samoja. Poisheittoa ei lasketa tähän mukaan. Eli ensin verrataan ykkös-sijoja, sitten kakkos-sijoja, sitten kolmos-sijoja jne kunnes (jos) eroa tulee. Jos ei eroja ole, verrataan vasta viimeisen startin tulokset.
Last edited by harald on Sat May 29, 2010 21:11 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Protestikäsittely on päättynyt. Annelin protesti hylätään, tulokset jäävät voimaan:

Code: Select all


            I   II  III  IV  V   VI      TOT
FIN2674     1   3   3   1   (5) 1       9       (Charlotta)
FIN2741     2   (4) 2   2   1   2       9       (Lisbeth)
FIN2216     (5) 1   1   3   2   5       12      (Anneli)
FIN2545     3   2   (5) 5   4   4       18      (Merelli)
FIN2949     4   (5) 4   4   3   3       18      (St.Olga)
Last edited by harald on Sat May 29, 2010 23:38 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Kun protestikäsittely on suoritettu ja ketju lukittu niin pitänee kuitenkin hieman selventää omaa toimintaa, eli kyseessähän oli maalisuoran kryssikamppailu ja riippumatta siitä mitä nyt oikeastaan tapahtui niin itsellänihän vaihtoehtona olisi ollut joko rangaistuskäännöksen tekeminen mikä olisi tarkoittanut varmaa viidettä sijaa tai sitten valitsemani maaliin ajaminen mikä tarkoittaisi joko neljättä sijaa tai diskauksen jälkeistä 6 sijapistettä. Kukin voi siinä sitten laskeskella että mikä vaihtoehto kannattaa, jälkikäteen tosin lopputulemalla ei ole mitään merkitystä.

Mutta sen verran todettakoon, että en mä varsinaisesti kylläkään tarkoituksenmukaisesti laskenut kurssia, vaan enemmänkin sitä ajautui alaspäin, mutta purjehdussäännöt eivät taida ottaa kantaa huonoon ajamiseen :)

Mitä tulee protestin aikarajaan, niin mulla oli tarkoitus muuttaa se siihen muotoon millaiseksi me se WHC:ssa laitettiin, mutta asia unohtui muitten asioitten lomassa. Eli vastedes protestiksi riittäisi nopea tekstiviesti-ilmoitus ja sitten tarkempi selitys jonkun myöhäisemmän aikarajan puitteissa.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Protestikäsittely on nyt sitten tehty. Tuo ohjeessa mainittu 10min protestin jättöaika on hieman "kyseenalainen". Joku voisi tehdä sellaisenkin johtopäätöksen, että protestoida saa, muttei se ole käytännössä mahdollista.

Nyt tässä tilanteessa punnittiin siis se ohjeissa mainittu herrasmiesmäisyys huonoin seurauksin varsinkin, kun toinen osapuoli avoimesti tunnustaa ajaneensa maaliin ottaen tietoisen riskin protestin hylkäämisestä ja optimoi omia tuloksiaan tällä keinoin.

No tästäkin opittiin, että asiat pitäisi määritellä riittävän tarkkaan etukäteen ja siten että sääntöjen mukainen toiminta olisi mahdollista.

Parasta tässä tilanteessa on se, ettei se (puoleen taikka toiseen) vaikuttanut kilpailun urheilullisuuteen tai lopputuloksiin :D. Ennen kaikkea kilpailu oli hauska, urheilullinen ja erittäin viihdyttävä.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Mutta kai Panu huomioit sen että ei teillä olisi muutenkaan ollut saumaa protestiin koska ette nostaneet lippua.

Ja toki siis mainintana se, että optimointi toki liittyy siihen että en nyt mitenkään varmasti voinut sanoa olevani syytön tai syyllinen ja siinä kontekstissa herrasmiesmäisyys on vähän hankalammin määriteltävä konteksti, etenkin kuultuna sinun suustasi koska sama määrehän oli myös viimevuoden ordereissa ;)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olipa hurja herätys kauteen. Itse olen maannut sohvalla koko viikon sitten viime la-su yön kovassa flunssassa. Edelleen on sellainen olo että ei jaksa edes alamerkillä vetää ison skuuttia sisään hengästymättä ja päässä pyörii koko ajan. No, pitkästä gastijonosta laiturilla valitsin taktisesti pari rimpulaa kun kerran kevyttä keliä oli luvattu. Eli Sampsa ja Micke tulivat gasteiksi.

Pari tuntia tätä ennen oli yhdistyksen loggerit ladattu, lautakunta saatu viime hetkessä, kaupassa käytyä jne.

Alueelle lähdettiin tihkusateessa poijuja pudottamaan (kyllä, nämäkin piti hoitaa).

Haasteelliseksi homman teki sääennusteet jotka lupasivat kaikkea 0, 2 ja neljän metrin väliin tuulta ja suunnankin piti muuttua kaakosta lounaaseen. Näinhän siinä sitten kävikin että rataa jouduttiin kääntämään 90° kolmen tunnin aikana. Hyvin siitä suoriuduttiin omasta mielestäni, joskin ylämerkin siirtäminen purjeveneellä ei ole se nopein tapa. Onneksi kaverit muissa veneissä olivat hereillä ja siirsivät alamerkin, starttiviivan lippupään ja lautakunnan rajoittajan sen mukaan miten ylämerkkikin siirtyi.

Hirveästi ei muista miten nämä yksittäiset lähdöt menivät, en edes päivän päätteeksi osannut sanoa että oliko niitä lähtöjä viisi vai kuusi. Ekan lähdön voitto kevyessä tuulessa taisi tulla osin rutiinin ja osin kevyen miehistön avulla. Viidennessä lähdössä (joka muuttuneiden sääntöjen mukaan poistui, ennen ei ole ollut säännöissä poisheittoja?) irtosi isopurjeen skuuttikulman sakkeli 1:30 ennen lähtöä. Olisiko ollut kolmannessa lähdössä missä ylämerkillä suvereenissa johdossa oli pakko hoputtaa spinnun nosto tapahtumaan liian aikaisin, sillä seurauksella että molemmat spinnuskuuti karkasivat barbereista läpi asti. Näin ajettiin se lenssi lippu hulmuten ja hullun lailla juostiin keräämässä naruja pitkin kansia. Ehdittiin kuitenkin lyhyen pätkän aikana samaan spinnu takaisin vetoon, mutta genoa jäi laskematta sen lenssin aikana. Pari venettä ohittivat tämän aikana, Anneli ja Lisbeth?

Viimeisessä lähdössä oli tuuli noussut jo 7-8 m/s tasolle ja tämä alkoi olemaan selvästi liikaa meidän rimpulamiehistölle. Muilla näytti olevan samantyylisiä ongelmia. Näin jälkeenpäin ajateltuna koko kisa ratkesi tälle ylämerkille kun me ajoimme leikkarin hiukan yli, ja Lisbeth tuli ja heitti meidän alle. Lisbeth pysyikin siinä, mutta ajoi ylämerkin kierron hiukan leveähkösti ja pääsimme kääntämään alas peräpeilin takaa. Näin meillä oli sisäpaikka, ja tässä vaiheessa jo kohtuullisesti toimivat spinnumanööverit pitivät Lisbethin pihdeissä. Vähän aggressiivisemmin olisi Lisbeth tosin voinut tulla, näin jälkeepäin laskettuna tuossa kamppaitliinkin koko kisan voitosta. Mutta kävikö siinä niin, että peitto aukesi ja kun Lisbeth jiippasi peiton ulkopuolelle ei nosto-oikeutta olisi ollutkaan. Ken tietäsi.

Alamerkille saavuttiin ilman puomia, ja heitettiinkin heti siihen paikkaan venda. Lisbeth joutui ottamaan pari veneenmittaa lisää tilaa ja näin ajoimme maaliin vikan lähdön ykkösenä. Olisiko vielä pitänyt ajaa seitsemäs lähtö? Aika olisi antanut vielä myöden sillä kellohan oli vasta noin varttia vailla kuusi, eli hyvin olisi ehtinyt kuuteen mennessä ajaa yksi vielä. Tuntui vain siltä että tuolla tempolla ja tuulen noustessa oli takki aika tyhjänä yhdellä jos toisellakin.

Kaikenkaikkiaan taas aivan saakelin hauska kisa, koska mennään taas! :)
Last edited by harald on Sat May 29, 2010 22:05 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Vielä suorat linkit lähtöjen animaatioihin (Java);

Lähtö 1

Lähtö 2

Lähtö 3

Lähtö 4

Lähtö 5

Lähtö 6
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Mulle taas kyllä avautui, että tietenkin ottamalla spinnupuomi pois ennen alamerkkiä olisi moni kierto mennyt paljon paremmin :)

Toisaalta toki parissa lähdössä tuuli tuli sen verran sivulta ettei se olisi onnistunut, mutta nyt Haraldin viestistä tuota lukiessa muistui mieleen tuokin tapa hoitaa homma...no ehkä ensi kerralla sitten.

Iski muuten vähän vasten naamaa että nythän jo 1/3 kauden ratakisoista on noin käytännössä käyty, jäljellä siis ainakin omassa kalenterissa vain LM:t ja EGP. Elokuun alkupuolella voisi yrittää järkätä harjoittelukisaa, HTR-viikonloppuna esim. koska harva FE taitaa olla menossa sinne?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jos spinnun luun kulman roikottaa keulaharuksesta sopivasti voi hyvinkin ajaa yllättävänkin paljon sivutuuleen ilman puomia. Match-puolella aukaistaan tuolloin vielä luun barberi kokokaan, jotta spinnu latistuisi keskiosastaan ja projisoituisi vielä enemmän ulos.

Tuotahan on helppo harjoitella, ensin porkkalaan mentäessä kryssin ajamista ja takaisinpäin lasketellaan koko matka spinnulla ilman puomia.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kuvia tulee kohta tuonne;

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album435

Nämä ovat siis Timon ottamia lautakunta-aluksesta käsin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jonna
alokas
Posts: 3
Joined: Sat May 17, 2008 17:01 pm
Location: Helsinki
Contact:

Protesti ekassa lähdössä

Post by Jonna »

Protesti on ilmeistit käsitelty jossain "suljettujen ovien takana". Lautakunta-alukselle ilmoitettiin mahdollisesta protestista, lippua ei kyllä koskaan nähty. Suurin osa protestilautakunnista kai ei jatka tässä tapauksessa käsittelyä.
Mitä itse tapaukseen tulee, niin tilanne oli todella selvä (ainakin meidän näkökulmasta). Tuulen puolen vene ei väistänyt. Sääntöjen mukaan tuulen puolen veneen tulee väistää suojanpuolen venettä eli pysyä niin kaukana, että jos toinen muuttaa suuntaansa niin heti ei osu. Tietenkään alapuolen vene ei saa tehdä mitään suuria äkillisiä liikkeitä, mutta jos pikkuhiljaa hivuttautuu niin mitään väärää ei ole tehty. Vähän lähempänä maalia tilanne olisi muuttunut eli silloin kun maalimerkkin olisi ollut 3 veneen mittaa...
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Hieno kisa oli, suurkiitos Valpurin henkilökunnalle, homma pelasi loistavasti!

Eipä ole usein ollut meidän kisoissa näin tiukkaa vääntöä. Protestilippu on meillä vielä talven jäljiltä kajuutan kaapissa, eikä olisi sieltä viidessä sekunnissa noussut, joten jätettiin protestit tekemättä, vaikka pari ylimääräistä väistöä jouduttiin tekemään.

Lähdöt meni meillä ihan reisille, hieman loppua kohden kuitenkin parantuen, eli harjoitus kai auttaa tässäkin. Hyvinhän se kisa sitten kuitenkin pääpiirteissään meni, ja ihan hyvä että siellä se poisheittokin oli, olisihan ollut noloa voittaa sen takia, että Charlotta ei kalustovaurion takia ehtinyt yhdessä lähdössä ajoissa viivalle.

Meilläkin tuli siinä kelin kovetessa toinen läpilatta katselemaan maisemia, mutta jäi onneksi vielä narujen varaan. Saatiin se sitten antennia työkaluna käyttäen lähtöjen välissä takaisin sisään. (WB:n latanpätkä-työkalu on aina hukassa silloin kun sitä tarvitsisi, niitä pitäisi hommata 5 lisää...) Eipä ollut ensimmäinen kerta kun tuo tarratasku pettää kisassa, vaikka sen yrittää kuinka hyvin laittaa kiinni.

Pariin kertaan tuli ajettua kohti väärää alamerkkiä, kun tolla alueella nyt oli niitä oransseja poijuja siellä kymmenen metrin välein, mutta eipähän näissäkään varmaan sijoituksia ratkottu. Tulipahan vain varmaan hassun näköisiä trackeja.

Täytynee käpistellä meidän trackit jakoon vielä tuossa illemmalla.
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

"Protestihuoneessa" :)

Kyllähän tuo aivan selvältä tapaukselta vaikutti. Vaikka protesti hylättiin niin kyllä asianomaiset saivat huutia käsittelyn aikana. Etenkin tällaisen kisan järjestelyt kaveripiireissä ja ordereitten "herrasmiesmäisesti" antaisivat vähän osviittaa siihen että mahdolliset rikkeet hyvitettäisiin radalla. Panu teki mielestäni oikein kun protestoi.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply