Äh, 746 eikä 946 siis, eli 2 venettä kai kuitenkin.harald wrote:Ja Roschiereillä sitten vielä 746 Devon?Petri wrote:Btw. Roschierilla on näemmä 2 H-venettä, toi "vanha" 946 jolla kisasi MM-kisoissa ja sitten 956 joka oli siis se joka oli kolmas viikonlopun kisassa.
WHC#3 27.05.09
Tervehdysharald wrote:Sen päivän kun näkis Annelinkin radalla...
Meillä kaikilla on erilainen käsitys koska kausi alkaa. Joka vuosi ei vain voi mennä minimienergiaperiaatteella ja tönäistä venettä vesille ja toivoa, että joku joskus sitten kun on aikaa...



Ensi viikonloppuna sitten Otaniemestä kajahtaa

Ystävällisin veneily terveisin PR
Harmi ettei ollut hovikuvaaja kisassa mukana. Ainakin takaa päin näytti, että meillä ja Charlottalla oli ison trimmi kryssillä ihan erilainen. Mulla levanki alhaalla ja skuutti kireänä, ja Haraldilla enemmän twistiä. Nousukulmat kuitenkin hyvin lähellä.
Miksi muuten Charlottassa oli dacronia keulassa?
Miksi muuten Charlottassa oli dacronia keulassa?
Olli Niemi
- harald
- Hallitus
- Posts: 11315
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuo on kyllä aika hienosäätöä, että ajaako kireämmällä skuutilla ja alemmalla levangilla, vai suuremmalla twistillä ja korkeammalla levangilla. Tuo riippuu vähän tuntumasta, ja myös fokan skuuttauksesta. Jos fokka on sisäskuutti löysänä (kuten meillä oli suurimman osan ajasta, kiihdytysmodessa), mutta skuutti kireänä pitäisi stuurankin olla vastaavasti kireänä ja levangin alhaalla.
Nyt voi olla ihan hetkestä kiinni milloin olet katsonut twistin, jota vaihdoimme vähän välillä. Pari-kolme kertaa/kryssi. Eikä nyt oman twistin arvioimista edessä olevaan veneeseen verrattuna mitenkään helppoa ole?
Osin tuossa on voinut olla papun puute, ei vain saa kireämmälle tuossa kelissä nelinkertaisella taljalla?
Sattui nyt tuollainen dacronpurje veneessä olemaan. Viime vuoden hankintoja, eikä se nyt mitenkään huono ollut, eihän? Ruskea paholainen on edelleen Ponen kellarissa.
Nyt voi olla ihan hetkestä kiinni milloin olet katsonut twistin, jota vaihdoimme vähän välillä. Pari-kolme kertaa/kryssi. Eikä nyt oman twistin arvioimista edessä olevaan veneeseen verrattuna mitenkään helppoa ole?
Osin tuossa on voinut olla papun puute, ei vain saa kireämmälle tuossa kelissä nelinkertaisella taljalla?
Sattui nyt tuollainen dacronpurje veneessä olemaan. Viime vuoden hankintoja, eikä se nyt mitenkään huono ollut, eihän? Ruskea paholainen on edelleen Ponen kellarissa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Onkos tuo "levanki alhaalla" nyt kiertoilmaus sille, että levanki on keskellä mutta alempana kuin jos levanki olisi ylhäällä?harald wrote:Tuo on kyllä aika hienosäätöä, että ajaako kireämmällä skuutilla ja alemmalla levangilla, vai suuremmalla twistillä ja korkeammalla levangilla. Tuo riippuu vähän tuntumasta, ja myös fokan skuuttauksesta. Jos fokka on sisäskuutti löysänä (kuten meillä oli suurimman osan ajasta, kiihdytysmodessa), mutta skuutti kireänä pitäisi stuurankin olla vastaavasti kireänä ja levangin alhaalla.
Meiltä tuollainen trimmaus uupui täysin, eli ehkä sekin selittää miksi jäimme niin paljon teistä krysseillä. Ehkä pitää ensi kerralla unohtaa sisäskuutit ja ajaa vain molemmat purjeet kireänä, niin on vähemmän ihmeteltävää.
Ville on aina niin kannustavaAnonymous wrote:Eeei, kyllä se varmaan on kuitenkin mastotrimmi ja epäsymmetrinen köli ja sisäskuutit 3 mm liian ulkona.Petri wrote: Meiltä tuollainen trimmaus uupui täysin, eli ehkä sekin selittää miksi jäimme niin paljon teistä krysseillä.
Sori, en malttanu.

Siis se nyt on selvää etten mä osaa trimmata purjeita, mutta se ei ole muuttunut miksikään viime kaudesta jolloin kuitenkin esim. EspooGP:ssä ajettiin Charlotan kanssa huomattavasti parempia kryssejä kuin nyt alkukaudesta, etenkin paaralla.
Ja masto oli vino, kuten Panu ennustelikin, mutta nyt sen pitäisi olla suora ja kunhan pääsisi ajamaan vielä keskikelissä näitten ääripäitten vaihtoehtojen (FE-sprint/eilinen WHC) sijaan, niin ehkä näkisi ovatko paremmin.