webaston asennus

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Veneasennussarjaan kuuluu kyllä muistikuvani, ja myös ebay-ilmoituksen ja sen kuvan mukaan pätkä ilmaletkua. Kuinka paljon sitä saa, en tiedä. Muistikuvani on että 2-3m. Edit: onpa kuvassa yksi säädettävä ilmasuutinkin.

Vai onko nyt niin, että kun mallista tuli AT 2000 S, niin paketista raksittiin tuo ilmaletku pois venepaketista? Teoriaa tukee se, että ebay-ilmoituksessa on mallina pelkkä "AT 2000". Puntahan on nyt halpa, että sikäli tilaaminen UK:sta voi olla kannatavaa. Niillä on Eberi venesarjalla myös hintaan 828¤.
Last edited by harald on Thu May 14, 2009 11:32 am, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olli wrote:...Ainiin, asennussarjassa ei ole ilman otolle runkoläpivientiä, sen joutuu hankkimaan, jos haluaa ilman ulkoa...
Itse taisin käyttää Maritimista (flashluettelo, sivu 264-265) alumiinisen kalteriläpiviennin (# 9515028120K, 8¤) sekä rosterisen kuupan (# 951024011K, 14,90¤). Olli taisi käyttää samaa alumiinista läpivientiä?

Suosittelen kyllä ilman ottamista ulkoa. Jos kuivatustehoa kaipaa siis.

Maritimilla on muuten in-line lämminilmaflekti, jolla voidaan parantaa virtausta mikäli putkivedot ovat pitkiä. Maritim # 9515009210E ja maksaa 196¤.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

toxi wrote:
harald wrote:Pieneen veneeseen pitää myös muistaa että on parempi että lämmittimen pienin teho vastaa sellaista lämpöhukkaa veneessä että se voi käydä sillä pienellä teholla melko jatkuvasti, ilman että se syöksee päälle ja pois jatkuvalla syötöllä. Liian suuri lämmitin aiheuttaa sen että lämpötila nousee liian nopeasti, lämmitin sammuu tietyksi ajaksi ja lähtee sitten taas käyntiin = suuri keskimääräinen sähkönkulutus.
tämä hiukan askarruttaa koska wallas1600:n puolitehokin tuuppaa olemaan liikaa jos jättää yöksi päälle ja webaston minimi on 0,9kW.
Tuleeko FEneessä monta uudelleenkäynnistystä kesäyössä jos lämppärin jättää päälle?
Käytännössä on "edullisempaa" sähkönkulutuksen kannalta, ja myös mukavampi että tuuletusräppänät ovat auki, joten lämpöä (ja ylimääristä kosteutta) työnnetään harakoille. Vähän on tietenkin hukkaamista, mutta sen mitä polttoainekuluissa häviää voittaa sähkön menekissä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Varjo
kokelas
Posts: 71
Joined: Wed Mar 11, 2009 22:26 pm

Post by Varjo »

[quote="harald"]Tietty vaikutus oli myös sillä, että webasto kertoo kuinka pitkiä letkunvetoja voi tehdä.

Kuinka pitkiä letkuja Webasto suosittelee? Mulla on about 12m 55mm letkua neljään pisteeseen. Kyllä sieltä lämmintä ilmaa tulee. Onkohan turhan isot häviöt?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Varjo wrote:
harald wrote:Tietty vaikutus oli myös sillä, että webasto kertoo kuinka pitkiä letkunvetoja voi tehdä.
Kuinka pitkiä letkuja Webasto suosittelee? Mulla on about 12m 55mm letkua neljään pisteeseen. Kyllä sieltä lämmintä ilmaa tulee. Onkohan turhan isot häviöt?
No tuossa asennusohjeessa on ainakin jotain;

Paine-ero imu ja puhalluspuolen välillä saa olla enintään 1,0 mbar (ST-mallissa 1,5mbar).
Tai vaihtoehtoisesti niin lämpötila-ero imu- ja puhalluspuolen välillä saa olla maksimissaan 130K (°C aivan sama).

Nyt tähän hätään en löytänyt mitään metrimääriä, mutta mikäli sinulla on neljä letkua niin en usko että se ahdistaa liikaa. Käytännössä diagnostiikalla varustetut mallit ainakin valittavat siitä mikäli ylilämpiää.

Tuolla muuten vähän ohjeita lämmittimien mitoituksesta ja muusta:

www.navstore.com/pdf/webasto/Webasto%20AT2000-06.pdf
Proper heater size selection is very important to the operation of that heater. If the heater chosen for your boat is too
small, it will not heat your boat adequately; and another possible consequence is heightened maintenance costs. This
can come from the heater constantly running to maintain the temperature called for inside the boat. This is a very
costly mistake, and faults due to overrunning are not covered under warranty. If the heater chosen is too big, it will not
run properly as well. Heaters that are too large for their installation will “short cycle.” Short cycling is when the heater
runs in short bursts and shuts down before being properly heated up and purged. Short cycling will cause coking
problems and, ultimately, failure of parts involved in the burning process
EDIT: löysinkin sen do-it-yourself manuaalin:
http://us.binnacle.com/product_info.php ... ts_id=5575
http://us.binnacle.com/pdf/webasto_heater_manual.pdf (PDF, 700kB)
Avoid long runs of ducting; they are inefficient and could lead to over heating.
A heater is more efficient when venting the hot air into free cabin space rather than being confined to a
“rabbit warren” of ducting.
It is not always necessary to place outlets at every point where heat is desired. The pressure of the fan,
(particularly with minimal ducting), is effective at reaching most parts of the vessel.
Keep the duct runs as straight as possible and avoid running ducts where they could become crushed or
broken.
Siinä mainitaankin että pumpun voi asentaa omaan pikku laatikkoonsa (webaston oma, yleiselektroniikasta saa halvemmalla pikku bokseja).

Huomaatte ehkä jo miksi valitsin webaston, teknistä materiaalia on netti pullollaan, speksejä, mittoja, suosituksia jne jne.
Last edited by harald on Mon Aug 24, 2009 12:05 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
toxi
kokelas
Posts: 135
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Post by toxi »

Suuret kiitokset kaikille vastauksista.
Nyt on materiaalia niin että olo on "still confused, but on a higher level" :D

Olen pikaisesti selaillut noita asennusohjeita putkistojen pituuksista ym. mutta yhtä asiaa en vielä ole löytänyt. Saako webaston asentaa polttoainetankin ALApuolelle? Lohessa on bensakone joten kiinteää löpötankkia ei ole, ja sitlooran alla on takaruffi joten ei myöskään syviä ulkosäilytystiloja.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:Veneasennussarjaan kuuluu kyllä muistikuvani, ja myös ebay-ilmoituksen ja sen kuvan mukaan pätkä ilmaletkua. Kuinka paljon sitä saa, en tiedä. Muistikuvani on että 2-3m. Edit: onpa kuvassa yksi säädettävä ilmasuutinkin.
Ei kuulu sarjaan letkua eikä suuttimia ainakaan nykyään. Tosta postaamastani hinnastosta http://www.kaha.fi/file_root/Lisavarust ... 2000ST.pdf löytyy myös lämmitinsarjan ja veneasennussarjan sisältö. Tossa vielä koko sisältö levitettynä olohuoneen matolle: http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=P2280582 Näiden lisäksi ei ainakaan viime vuonna tullut mukaan mitään muuta.
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

toxi wrote: Olen pikaisesti selaillut noita asennusohjeita putkistojen pituuksista ym. mutta yhtä asiaa en vielä ole löytänyt. Saako webaston asentaa polttoainetankin ALApuolelle? Lohessa on bensakone joten kiinteää löpötankkia ei ole, ja sitlooran alla on takaruffi joten ei myöskään syviä ulkosäilytystiloja.
http://us.binnacle.com/pdf/webasto_heater_manual.pdf sivu 18/36
The fuel pump must not be mounted lower than 500 mm (20 in.) below the top of the fuel tank.
...
On the outlet side of the pump, the fuel line must not exceed 6 meters (234 in.) and a delivery height no
greater than 3 meters (117 in.).
...
Route the fuel tubing as straight as possible, preferably running upwards towards the heater and securely
clip at frequent intervals, away from any heat source.
Tulkitsisin niin, että ei tankkia lämmittimen yläpuolelle, vaikka pumppu olisikin ylempänä. Samalle tasolle voisi asentaa, eli pumppu ja lämmittimen ylätasot samalla korkeudella tankin yläpinnan kanssa. Eikö teillä ole edes joku soppi, johon joku 4 litrainen pänikkä mahtuisi? Tai sitten soita Kahalle ja kysy?

Kyllä minusta nyt kun olen vähän seurannut millä hinnalla saa mitäkin, niin ottaisin tuo webaston ja jos se on sitten "liian tehokas" säätäisin säädettävän Y-yhteen josta toinen haara menisi suoraan ulos. Sillä sitten säätäisin sisäänpuhallettavan ilman määrän niin, ettei se aivan jatkuvasta syty ja sammu.

OT:
WARNING!
Drowning risk! Be absolutely sure where you are drilling or punching holes for ducting! Inadvertently
drilling large holes through the hull of a vessel below the waterline can result in massive water intake in
very short order.
:)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
asentanut

Post by asentanut »

hiljattain lueskelin manuaalin aika huolellisesti. En muista mainintaa, että lämmitin ei saisi tulla tankkia alemmaksi. Sen sijaan pumpun ja lämmittimen välillä laskeva putkilinja ei ollut suositeltava. Ehdottomasti sitäkään ei muistaakseni kielletty. Eli pumppu ehkä voisi olla sekä tankin, että lämppärin alapuolella. Tarkasta ihmeessä. Manuaali on aika seikkaperäinen.
toxi
kokelas
Posts: 135
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Post by toxi »

The fuel pump must not be mounted lower than 500 mm (20 in.) below the top of the fuel tank.
...
Route the fuel tubing as straight as possible, preferably running upwards towards the heater
Tästä voisi päätellä että lämmitin voidaan asentaa 499mm tankin yläpinnan alapuolelle. No, pitää illalla lukea noi ohjeet tarkemmin, kyselin vain josko jollakin olisi ollut vastaava tilanne ja asia jäänyt mieleen.
Toisaalta kun ajattelen venettä tarkemmin niin lämppäri saattaa mahtua vinssin alle niin ylös että tankin voi laittaa penkin alle sitlooraan. Pitääpä tämäkin asia tarkistaa illalla.

Onko toi itse lämmitin kuinka kovaääninen? Kova ääni on tietysti kovin subjektiivinen käsite, mutta jos vertaa esim wallas1600:een väljillä puhaltimien laakereilla.
Jos se mahtuu sinne vinssin alle niin se on sitten takaruffissa (missä muksut nukkuu) hyllyn päällä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Missäs sinulla on vene? Tervetuloa koekuuntelemaan Charlottan webastoa. Tiedät missä vene on, soita vaikka kun olet sielläpäin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
toxi
kokelas
Posts: 135
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Post by toxi »

harald wrote:Missäs sinulla on vene? Tervetuloa koekuuntelemaan Charlottan webastoa. Tiedät missä vene on, soita vaikka kun olet sielläpäin.
Kiitos, saatan tullakin.
Mulla on vielä vene kotona pihalla :cry:, mutta kotisatamana on Haukilahti.

Tota aiemmin kysyttyä tankin sijoitusongelmaa ei ole, webasto mahtuu hyvin vinssin alle mutta ongelmaksi saattaa muodostua putkistojen vetäminen sekä manuaalin varoitukset että lämppäriä ei saa asentaa makuutiloihin. Pitää lukea manuskaa ja mittailla tarkemmin viikonlopun aikana.
toxi
kokelas
Posts: 135
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Post by toxi »

Nyt webaston at2000st saa Captain's shopin verkkokaupasta hintaan 790 + veneasennussarja 200, eli 9ekee alle Marinean hinnan.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ebayssä on muuten muutama Eberspächer D2 hintaan 699¤ sofortkaufen. Paljonko nuo veneosat nyt sitten maksavat oikeasti, äänenvaimennin taitaa olla 200¤?

Onpaha tuolla yksi käytetty Eberi D1L /1,8 kW huudettavana myös. Ei tosin sano lähettävänsä suomeen, mutta järjestyy yleensä kysymällä. Itse en ostaisi ellei paypal-maksu onnistu.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply