webaston asennus
webaston asennus
Kyllästyin wallaksen temppuiluun ja petrolin kanssa läträilyyn (+ sen maksamiseen). Hankin tilalle webaston 2000 mallin.
Nyt mietityttää muutama asia asennuksen tiimoilta:
- Galleriastanne löysin (jälleen!!) hyvää materiaalia härpäkkeen asentamisesta. Olette asentanet vehkeet moottoritilaan. Tällöinhän pakoputki kulkee ylöspäin? Onko teillä jotakin vedenpoistosysteemeitä pakoputkistossa? Webaston asennusohjeet väittävät, että ne olisivat tällöin tarpeen.
Polttoaineen otto tulee teillä varmaan suoraan moottorin diesel säiliösttä. Miten läpiviennin tekeminen oikein kannattaa tehdä? Alkuperäisosissa on metallinen vastakappale ja kumitiiviste, jotka tulisivat tankin sisäpuolelle.
En kuitenkaan keksi miten saisin ne tankkiin sisälle, kun siinä ei ole mitään tarkistusluukkua tms.
Voiko läpiviennin tiivistää myös jollain sikaflex tms. tyyppisellä tökötillä? (=miten suhtautuu dieseliin).
Voiko sopivan reiän porata rosteriseen tankkiin tuosta vaan vai onko jotain erityisiä "juttuja", jotka pitäisi huomioida?
Kiitokset etukäteen vastauksista. Tämä foorumi, on kyllä ehdottomasti vastausten nopeudella ja asiantuntevuudella mitattuna yksi parhaista!
Nyt mietityttää muutama asia asennuksen tiimoilta:
- Galleriastanne löysin (jälleen!!) hyvää materiaalia härpäkkeen asentamisesta. Olette asentanet vehkeet moottoritilaan. Tällöinhän pakoputki kulkee ylöspäin? Onko teillä jotakin vedenpoistosysteemeitä pakoputkistossa? Webaston asennusohjeet väittävät, että ne olisivat tällöin tarpeen.
Polttoaineen otto tulee teillä varmaan suoraan moottorin diesel säiliösttä. Miten läpiviennin tekeminen oikein kannattaa tehdä? Alkuperäisosissa on metallinen vastakappale ja kumitiiviste, jotka tulisivat tankin sisäpuolelle.
En kuitenkaan keksi miten saisin ne tankkiin sisälle, kun siinä ei ole mitään tarkistusluukkua tms.
Voiko läpiviennin tiivistää myös jollain sikaflex tms. tyyppisellä tökötillä? (=miten suhtautuu dieseliin).
Voiko sopivan reiän porata rosteriseen tankkiin tuosta vaan vai onko jotain erityisiä "juttuja", jotka pitäisi huomioida?
Kiitokset etukäteen vastauksista. Tämä foorumi, on kyllä ehdottomasti vastausten nopeudella ja asiantuntevuudella mitattuna yksi parhaista!
- harald
- Hallitus
- Posts: 11406
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Olethan lukenut noita:
http://www.fe83.org/wiki/index.php/Webaston_asennus
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=38 (38. ketju on aika aikainen
)
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=840
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1028
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1385
Harmi ettei tämä foorumin moderointi tue viestien yhdistämistä, muuten olisin siirtänyt tämänkin viestin sinne alkuperäisten jatkoksi.
Ei ole vedenpoistoa (pikkuruista reikää pakoputkessa siis). On toiminut silti.
Hiukan joutui jatkamaan pakoputkea.
Meidän tankissa oli manusluukku muistaakseni. Siihen reikä, ottoputki sahalla sopivaan pituuteen ja kiinni. En laittaisi tököttiä vaan kumiprikkaa. Pahimmassa tapauksessa se tökötti liukenee ja löytyy koneen suotimista ja suuttimista sekä lämppärin sisuksista (=kallista).
Tankin joutuu kyllä purkamaan tuolta sitloodan alta pois, mutta tämä on vain hyvä asia sillä nyt saa samalla putsattua tankin sisusta samalla.
Harmi ettei minulla ole kuvia tuosta tankista silloin kun se on asennettuna tuolla sitloodan alla. Voisin koittaa tuossa joku päivä ottaa kuvankin siitä niin selviäisi moni asia.
Rosteriin voi porata.
Kiitos foorumin ylistyksestä!
http://www.fe83.org/wiki/index.php/Webaston_asennus
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=38 (38. ketju on aika aikainen

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=840
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1028
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1385
Harmi ettei tämä foorumin moderointi tue viestien yhdistämistä, muuten olisin siirtänyt tämänkin viestin sinne alkuperäisten jatkoksi.
Ei ole vedenpoistoa (pikkuruista reikää pakoputkessa siis). On toiminut silti.
Hiukan joutui jatkamaan pakoputkea.
Meidän tankissa oli manusluukku muistaakseni. Siihen reikä, ottoputki sahalla sopivaan pituuteen ja kiinni. En laittaisi tököttiä vaan kumiprikkaa. Pahimmassa tapauksessa se tökötti liukenee ja löytyy koneen suotimista ja suuttimista sekä lämppärin sisuksista (=kallista).
Tankin joutuu kyllä purkamaan tuolta sitloodan alta pois, mutta tämä on vain hyvä asia sillä nyt saa samalla putsattua tankin sisusta samalla.
Harmi ettei minulla ole kuvia tuosta tankista silloin kun se on asennettuna tuolla sitloodan alla. Voisin koittaa tuossa joku päivä ottaa kuvankin siitä niin selviäisi moni asia.
Rosteriin voi porata.
Kiitos foorumin ylistyksestä!

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Eipä taas mennyt vastauksissa kauaa... Veneeni ei ole Fe 83, vaan Inferno 29, joten systeemit eivät liene aivan samat. Dieseltankille vie kyllä luukku sivusta,mutta en tiedä onnistuuko tankin ulos kaivaminen sitä kautta. Toki tankki olisi varmasti hyvä putsata muutenkin, kun veneellä on ikää jo 25 v.
Täytyy kysellä tuolla omalla foorumilla...
Täytyy kysellä tuolla omalla foorumilla...
Jos ei siinä tankissa ole mitään manusluukkua, niin kannattanee tyhjentää ja tehdä siihen sellainen. On se muuten aika ikävä porata, kun kaikki jäysteet päätyvät löpön joukkoon.
Mulla on tankissa luukku, mutta sen kansi on niin pieni ja valmiiksi täynnä läpivientejä, ettei siihen mahtunut enää mitään. Sain kuitenkin siitä luukusta tungettua tonnikalapurkin tankkiin sisään, ja porasin muoviseen tankkiin luukun viereen webaston röörille rei'än, niin että lastut putosivat nätisti purkkiin. Tuskin ihan suositeltu tapa tämäkään, mutta ei vain jaksanut tyhjentää tankkia...
Mulla on tankissa luukku, mutta sen kansi on niin pieni ja valmiiksi täynnä läpivientejä, ettei siihen mahtunut enää mitään. Sain kuitenkin siitä luukusta tungettua tonnikalapurkin tankkiin sisään, ja porasin muoviseen tankkiin luukun viereen webaston röörille rei'än, niin että lastut putosivat nätisti purkkiin. Tuskin ihan suositeltu tapa tämäkään, mutta ei vain jaksanut tyhjentää tankkia...
Olli Niemi
Muista asentaa laite ohjeen mukaisesti. Itse pistin tyhmyyttäni tai sitten epähuomiossa(!) laitteen ylösalaisin. Toimi just niin pitkään, kunnes tuli ne kylmät syysilmat, jolloin sitä olisi tarvinnut. Korjauskin olisi makasanut reippaasti, mutta onneksi meni tällä kertaa takuuna, vaikka huoltomies tunnistikin heti vian todellisen syyn. Myös asennusmanuaalista poiketen pitäisi polttoaineputkea tulla pumpusta laitteesaan reilusti, vähintään 2 metriä, jotta vastapainetta kertyisi tarpeeksi, kertoi huoltomies. Itse ratkaisin imuputken asennuksen "väliaikaisesti" siten, että porasin tankin huohotinputkeen sopivan kokoisen reiän, josta ujutin imuputken tankkiin sisään. Suodatinta tosin näin ei saa päähän,(roskia ei tosin ole tullut) joten kevään hommiin kuuluu kunnon liitäntä samalla, kun tankki irroitetaan, puhdistetaan ja asennetaan polttoainemittarin antura. Sen verran monta kertaa on konetta ilmailtu löpön loppumisen takia, että riitti!
terv. Artsi
terv. Artsi
Jep. Noinhan se on joka tapauksessa: jos lämppäri on sammunut yöllä, niin älä käynnistä ennen löpön lisäystä. Muuten tulee ylimääräisiä hommia, ja takuuvarmasti just vähän ennen purjeiden nostoa siinä kaikkein pahimmassa paikassa! (esim. Utön ulosmenoväylällä vähän ennen viimeistä eteläkeppiä kympin pohjoiskelillä parin metrin aallokossa)
terv. Artsi
terv. Artsi
Viime päivät ovat kuluneet ankaran pähkäilyn merkeissä. Moottoritilaan lämppärin saisi asennettua, mutta silloin pakaria pitäisi jatkaa.
Miten olette toteuttaneet jatkoksen? Isompi putki pakarin päälle vai pienempi (=pakoputken "lähtöputkea" vastava paksuus)?
Oletteko tiivistänet liitoksen jollain? Ihan helpolla ei apua tuntunut ongelmaan löytyvän, kun kyselin liitoksesta autoliikkeissä + pikkubusseja rakentelevasta firmasta, jotka asentavat ebereitä (samat putket)
Putken joutuisi myös vetämään hyvin läheltä dieseltankkia (ehkä 5 cm väli) Vaikka diesel ei kovin palonarkaa olekaan, niin jotenkin hirvittää. Ilmeisesti jostain (=mistä) saisi ostettua lämpöeristysnauhaa tms. Eivät yllättäen osanneet neuvoa sitäkään autotarvikeliikkeissä. (onko kaikki maailman viisaus löydettävissä vain FE83-foorumista)
Jos laitan lämppärin peräboksiin ei jatkosta tarvita. Siellä ei kuitenkaan ole äänieristystä -- ääni voinee kantautua pistopunkan päädyn kautta sisään.
Peräboksin = pistopunkan pääyn äänieristäminen ei innosta sekään.... Riittäisiköhän jos kinnittäisi pumpun + itse laitteen siten, että minimoisi äänen siirtymisen rakenteissa.
Miten olette toteuttaneet jatkoksen? Isompi putki pakarin päälle vai pienempi (=pakoputken "lähtöputkea" vastava paksuus)?
Oletteko tiivistänet liitoksen jollain? Ihan helpolla ei apua tuntunut ongelmaan löytyvän, kun kyselin liitoksesta autoliikkeissä + pikkubusseja rakentelevasta firmasta, jotka asentavat ebereitä (samat putket)
Putken joutuisi myös vetämään hyvin läheltä dieseltankkia (ehkä 5 cm väli) Vaikka diesel ei kovin palonarkaa olekaan, niin jotenkin hirvittää. Ilmeisesti jostain (=mistä) saisi ostettua lämpöeristysnauhaa tms. Eivät yllättäen osanneet neuvoa sitäkään autotarvikeliikkeissä. (onko kaikki maailman viisaus löydettävissä vain FE83-foorumista)
Jos laitan lämppärin peräboksiin ei jatkosta tarvita. Siellä ei kuitenkaan ole äänieristystä -- ääni voinee kantautua pistopunkan päädyn kautta sisään.
Peräboksin = pistopunkan pääyn äänieristäminen ei innosta sekään.... Riittäisiköhän jos kinnittäisi pumpun + itse laitteen siten, että minimoisi äänen siirtymisen rakenteissa.
Minä laitoin rosteriputkenpätkän sisäpuolelle, ja letkuklemmareilla kiinni. En muista tuliko väliin pakoputkitahnaa vai kuumasilikonia.guest wrote:Miten olette toteuttaneet jatkoksen? Isompi putki pakarin päälle vai pienempi (=pakoputken "lähtöputkea" vastava paksuus)?
Oletteko tiivistänet liitoksen jollain? Ihan helpolla ei apua tuntunut ongelmaan löytyvän, kun kyselin liitoksesta autoliikkeissä + pikkubusseja rakentelevasta firmasta, jotka asentavat ebereitä (samat putket)
Putken joutuisi myös vetämään hyvin läheltä dieseltankkia (ehkä 5 cm väli) Vaikka diesel ei kovin palonarkaa olekaan, niin jotenkin hirvittää. Ilmeisesti jostain (=mistä) saisi ostettua lämpöeristysnauhaa tms. Eivät yllättäen osanneet neuvoa sitäkään autotarvikeliikkeissä. (onko kaikki maailman viisaus löydettävissä vain FE83-foorumista)
Eristenauhaa mulla on edelleen myytäväksi asti, kun jouduin hankkimaan aika ison kiepin: http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 042008_013
Taitaa mulla olla pieni pätkä sitä rosteriputkeakin, siinä on tosin seinämävahvuutta jonkin verran. Oman holkin sorvautin ohuemmaksi, mutta jämäpala on ehkä 1,5-2 mm seinämällä...
Olli Niemi
Pakoputkea saa metritavarana Webastoa ja Eberiä myyvistä autotarvikeliikkeistä. On vaan h-vetin arvokasta. Väliin pitäisi vielä laittaa äänenvaimennin, jos haluaa olla hyvissä väleissä naapuriveneiden kanssa. Vaimennin löytyy Webaston veneasennussarjasta ja maksaa myös maltaita!
Itse jatkoin putkea Bilteman putkella, joka on halkaisijaltaan muutaman millin isompaa, eikä sitä pysty kiristämään normaaleilla klemmareilla. Pistin putket noin 5 senttiä sisäkkäin ja väliin autotarvikeliikkeestä saatavaa äänenvaimentimen korjausmassaa. On kestänyt ainakin ensimmäisen kauden moitteitta (naapureista en juuri ole välittänyt). Jos tekisi toiseen päähän vielä samanlaisen kavennusvirityksen, saattaisi se hieman vaimentaa pakoääntä, joka muuten on kyllä melkoinen riesa.
Putki tulee asentaa niin, ettei missään olosuhteissa vesi pääse laitteeseen. Takuu ei kuulemma korvaa vesivahinkoa.
Jos putki menee viiden sentin päässä rosteritankkia, ei ole mitään vaaraa. Löpöhän ei syty edes tulitikulla! Jos kyseessä on muovitankki, saattaa lämpö aiheuttaa muodon muutoksia ja mahdollisesti haurastumista, josta oikein huonolla tuurilla saattaa tankki sitten vaikka hajota(sadan vuoden päästä?).
Laitteen ääni sisätilassa ei kummassakaan asennuksessa ole kovin suuri ongelma,(ei ainakaan suurempi, kuin Wallaksen sisäasennuksessa!) mutta pumppu on syytä kiinnittää niin, ettein napsahdukset välity runkoon. Mukana tuleva kiinnike ei riitä. Parempi on kiinnittää pumppu "vapaasti roikkuvana" vaikka kumiputken pätkään. Suurempi ongelma pärätila-asennuksessa on korvausilman saanti. Ainakin meillä siellä pyörii usein kaikenlaista epämielyttävän hajuista rompetta, joten ilmaa ei voi ottaa suoraan sieltä. Jos kiinnittää imuputken takatilan tuuletuksen aukkoon, on pakoputki useinmiten niin lähellä, että sopivalla tuulella laite imaisee kaikki käryt sisätilaan (näin meillä aluksi). Otin lopulta ilman suoraan sisätilasta tekemällä imuputkelle reijän styyran pistopunkan takaseinään. Tästä seuraa kuitenkin pari ongelmaa: Melu sisällä lisääntyi melkoisesti ja sisäilma ei kuivu yhtä nopeasti, kuin jos kaikki korvausilma tulisi ulkoa. Toisaalta lämpöä riittää vaikka pakkasellakin. Jonkinlaisella vaimentimella voisi ääntä hieman rajoittaa ja rakentaa systeemi vielä niin, että osa korvausilmasta tulisi suoraan ulkoa.
Konehuoneasennuksessa hieman askarruttaa ajatus tehdä sitloodaan reikä ilmanottoa varten. Ainakin Albin Expressin sitlooda tulee kutakuinkin vettä täyteen oikein kunnon spinnubroutsissa (nimim. "kokemusta on") ja melko varmaan sitä sitten menee lämppäriin asti. FEnettä en vielä ole testannut tässä suhteessa, mutta eiköhän tuokin meikäläiseltä vielä onnistu...
terv. Artsi
Itse jatkoin putkea Bilteman putkella, joka on halkaisijaltaan muutaman millin isompaa, eikä sitä pysty kiristämään normaaleilla klemmareilla. Pistin putket noin 5 senttiä sisäkkäin ja väliin autotarvikeliikkeestä saatavaa äänenvaimentimen korjausmassaa. On kestänyt ainakin ensimmäisen kauden moitteitta (naapureista en juuri ole välittänyt). Jos tekisi toiseen päähän vielä samanlaisen kavennusvirityksen, saattaisi se hieman vaimentaa pakoääntä, joka muuten on kyllä melkoinen riesa.
Putki tulee asentaa niin, ettei missään olosuhteissa vesi pääse laitteeseen. Takuu ei kuulemma korvaa vesivahinkoa.
Jos putki menee viiden sentin päässä rosteritankkia, ei ole mitään vaaraa. Löpöhän ei syty edes tulitikulla! Jos kyseessä on muovitankki, saattaa lämpö aiheuttaa muodon muutoksia ja mahdollisesti haurastumista, josta oikein huonolla tuurilla saattaa tankki sitten vaikka hajota(sadan vuoden päästä?).
Laitteen ääni sisätilassa ei kummassakaan asennuksessa ole kovin suuri ongelma,(ei ainakaan suurempi, kuin Wallaksen sisäasennuksessa!) mutta pumppu on syytä kiinnittää niin, ettein napsahdukset välity runkoon. Mukana tuleva kiinnike ei riitä. Parempi on kiinnittää pumppu "vapaasti roikkuvana" vaikka kumiputken pätkään. Suurempi ongelma pärätila-asennuksessa on korvausilman saanti. Ainakin meillä siellä pyörii usein kaikenlaista epämielyttävän hajuista rompetta, joten ilmaa ei voi ottaa suoraan sieltä. Jos kiinnittää imuputken takatilan tuuletuksen aukkoon, on pakoputki useinmiten niin lähellä, että sopivalla tuulella laite imaisee kaikki käryt sisätilaan (näin meillä aluksi). Otin lopulta ilman suoraan sisätilasta tekemällä imuputkelle reijän styyran pistopunkan takaseinään. Tästä seuraa kuitenkin pari ongelmaa: Melu sisällä lisääntyi melkoisesti ja sisäilma ei kuivu yhtä nopeasti, kuin jos kaikki korvausilma tulisi ulkoa. Toisaalta lämpöä riittää vaikka pakkasellakin. Jonkinlaisella vaimentimella voisi ääntä hieman rajoittaa ja rakentaa systeemi vielä niin, että osa korvausilmasta tulisi suoraan ulkoa.
Konehuoneasennuksessa hieman askarruttaa ajatus tehdä sitloodaan reikä ilmanottoa varten. Ainakin Albin Expressin sitlooda tulee kutakuinkin vettä täyteen oikein kunnon spinnubroutsissa (nimim. "kokemusta on") ja melko varmaan sitä sitten menee lämppäriin asti. FEnettä en vielä ole testannut tässä suhteessa, mutta eiköhän tuokin meikäläiseltä vielä onnistu...
terv. Artsi
Äänenvaimennin(=veneasenussarja)+ pätkä siihen liitettyä putkea on jo se ei vaan riitä. Täytyy käväistä vissiin biltemassa. Sieltä varmaan saa sitä eristystahnaakin.
Se, että meteli on wallaksen sisäasennukseen verrattuna vähäistä ei vielä vaadi paljoa.... Peräboksissa olisi se etu, että meillä wallas oli peräboksissa ja siellä olisi valmiina lämminilmaputket läpivienteineen + peräpeilissä isohko ilmanottoaukko (ehkä 5 x10 cm), johon voisi vetäistä lämmitysilman sisäänoton. Rööri on sen verran korkealla,että aallot ei hevillä siihen asti nouse.
Saisikohan sille pumpulle rakennettua sinne jonkinlaisen "riippukeinun" Mikäänhän ei estä asentamasta pumppua myöskään moottoritilaan vaikka lämppäri olisikin peräboksissa?
Se, että meteli on wallaksen sisäasennukseen verrattuna vähäistä ei vielä vaadi paljoa.... Peräboksissa olisi se etu, että meillä wallas oli peräboksissa ja siellä olisi valmiina lämminilmaputket läpivienteineen + peräpeilissä isohko ilmanottoaukko (ehkä 5 x10 cm), johon voisi vetäistä lämmitysilman sisäänoton. Rööri on sen verran korkealla,että aallot ei hevillä siihen asti nouse.
Saisikohan sille pumpulle rakennettua sinne jonkinlaisen "riippukeinun" Mikäänhän ei estä asentamasta pumppua myöskään moottoritilaan vaikka lämppäri olisikin peräboksissa?
Oiskos se Bilteman putki saman kokoista kuin Wallaksen putki, jota varmaan jää yli, jos veneessä on sellainen ollut ennestään? Eli Webaston putken voisi saada "ruuvattua" sen Wallaksen röörin sisään. Sopisi sitten myös vanhaan Wallaksen pakoputken läpivientiin, kun Webaston veneasennussarjan helaan se olisi taas väljä...
Pumpulle saa tehtyä kiikun helposti vaikka bilteman rosterinauhasta:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 21032008_G
Kiikku voisi ehkä olla vielä vähän veltompi kuin toi mun viritys, mutta eipä ole tostakaan runkoääniä tullut. Tikutus kyllä kuuluu vaimeana eristetystä konehuoneesta, mutta ei häiritse.
Jos vedät ilmanoton johonkin olemassaolevaan tuuletysritilään, niin huomioi riittävä ilmanvirtaus. Mulla ahisti aluksi tuosta: http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 22072008_G
Meillä ei ole kyllä vielä kertaakaan käryt tulleet sisään, vaikka pakoputki on aika lähellä peräpeilin toisella puolella.
Pumpulle saa tehtyä kiikun helposti vaikka bilteman rosterinauhasta:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 21032008_G
Kiikku voisi ehkä olla vielä vähän veltompi kuin toi mun viritys, mutta eipä ole tostakaan runkoääniä tullut. Tikutus kyllä kuuluu vaimeana eristetystä konehuoneesta, mutta ei häiritse.
Jos vedät ilmanoton johonkin olemassaolevaan tuuletysritilään, niin huomioi riittävä ilmanvirtaus. Mulla ahisti aluksi tuosta: http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 22072008_G
Meillä ei ole kyllä vielä kertaakaan käryt tulleet sisään, vaikka pakoputki on aika lähellä peräpeilin toisella puolella.
Olli Niemi
- harald
- Hallitus
- Posts: 11406
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Jos tuo wallaksen pakoputki on hiukan liian iso, mutta webaston kiertyy siihen sisään niin voihan siihen runkoläpiviennin päähän ruuvata lyhyt pätkä webaston putkea wallaksen putken sisään niin, että tuo sisäläpimitta on läpivientiin sopiva. Muistaakseni runkoläpiviennin mukana tullut kiristin on mallia raju, joten se kyllä kiristänee tuplaputkenkin paikalleen.
Itse sain webastoja autoihin asentavalta yritykselä hukkapalan, ja ostin koivuselta pätkän pakokaasukumiletkua. Tämä on kyllä toiminut mutta kumiletku tuoksuu hiukan lämmityksen toimiessa. Tuo paikka pitänee muuntaa niin että se on kokometallinen, ehkä juuri pätkällä wallaksen putkella.
Mikähän on wallaksen ja webaston pakoputkien läpimitat?
Itse sain webastoja autoihin asentavalta yritykselä hukkapalan, ja ostin koivuselta pätkän pakokaasukumiletkua. Tämä on kyllä toiminut mutta kumiletku tuoksuu hiukan lämmityksen toimiessa. Tuo paikka pitänee muuntaa niin että se on kokometallinen, ehkä juuri pätkällä wallaksen putkella.
Mikähän on wallaksen ja webaston pakoputkien läpimitat?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020