Ensitöikseen pajalla tarkistivat kölipulttien momentin sellaisella yli metri-
sellä avaimella. Kölipulttien momentti pitää olla luokkaa 165Nm. Pultithan
ovat 20mm kierteellä.
Tarkistettaessa kaikki kiertyivät varttikierroksen ja keulimmainen mutteri
puoli kierrosta. Ihme jos kölisauma on irvistellyt välillä
Kannattaisiko yhden jos toisenkin tarkistaa noitten kireys? Vai oletteko
ehkä tehneet sen joka vuosi tähän asti ja minä olen ollut tässä
pimennossa?
Ensitöikseen pajalla tarkistivat kölipulttien momentin sellaisella yli metri-
sellä avaimella. Kölipulttien momentti pitää olla luokkaa 165Nm. Pultithan
ovat 20mm kierteellä.
Tarkistettaessa kaikki kiertyivät varttikierroksen ja keulimmainen mutteri
puoli kierrosta. Ihme jos kölisauma on irvistellyt välillä
Kannattaisiko yhden jos toisenkin tarkistaa noitten kireys? Vai oletteko
ehkä tehneet sen joka vuosi tähän asti ja minä olen ollut tässä
pimennossa?
Tervehdys
Kerran olen Fe:ssä kölipultteja kiristellyt. En tosin momenttiin. Hommahan on periaatteessa varsin helppo. Mutta kas, kun oikeassa elämässä pultit ovat sika kireällä, eli yleensä jumissa. Tavallisilla kodin työkaluilla ei pultteja kannata lähteä kiristämään, ei meinaan onnistu. Niin kireitä ne ovat. Esimerkkinä mainiottakoot, että tuo Haraldin mainitsena momentti vastaa noin 1,8 litraisen henkilöauton bensa moottorin max. väätömomenttia (huh huh) .
Me aikanaan lainasimme hommaan venekerhokaverilta sähkökayttoistä "impussi väännintä". Tämä hieno aparaatti vääntää pulttia "hakkaamalla". Näin jumissakin olevat pultit kiertyvät helposti . Laite on vastaava, jolla avataan ja kiristetään raskaan kaluston vanteita rengastöitä tehdessä .