köli

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

elmo
kokelas
Posts: 159
Joined: Thu Aug 12, 2004 13:05 pm
Location: Kaarina

köli

Post by elmo »

No niin tuli kiristettyä kölipultit,jokainen meni noin 2 mm kun momenttiavaimella kiristin.Köliä katsoessa näkyi selvästi että paaran puoli on paksumpi.Kun oli vähän kolea keli en vielä alkanut hiomaan ,ilma on liian kylmä vielä epoksimaalille.Eipä ihme että luovittiin viimekesänä toisinpäin hyvin ja toisin huonosti!
S/Y Aurora
FIN 2775
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: köli

Post by Panu »

elmo wrote: Köliä katsoessa näkyi selvästi että paaran puoli on paksumpi.
Tervehdys

Näin oli meilläkin. Todennäköisesti köli on valettu lappeellaan ja alapuoli painunut huonon tuennan takia.
elmo wrote: Kun oli vähän kolea keli en vielä alkanut hiomaan ,ilma on liian kylmä vielä epoksimaalille.Eipä ihme että luovittiin viimekesänä toisinpäin hyvin ja toisin huonosti!
Kölihomma todellakin parantaa veneen kulkua ja eteenkin luovilla. Olethan katsonut jo Wikistä tuon kölihomman työohjeita?
Ystävällisin veneily terveisin PR
anssi
kokelas
Posts: 64
Joined: Fri Dec 15, 2006 18:37 pm

kölistä

Post by anssi »

meillä kanssa jonkunlainen kölihomma tänä keväänä ja siitä olisi muutamia kysymyksiä ennen kun päästään töihin.

meillä on kaikkien pareittain olevien kölipulttien päälle vedetty ainakin maali, mahdollisesti myös joku massaus? Kysymys kuuluukin: Onko tästä pääteltävä, että pultit ovat siinä kireydessä mihin ne on vedetty kun vene on tehty -81, vai onko tehty mahdollisesti jossain vaiheessa sisäremonttia ja päätetty maalata/massata kölipulttienkin yli. Maali on ruskeaa ja noudattelee samaa linjaa koko muunkin sisäpohjan osalta.

Jos pultteja ei ole koskaan kiristetty niin olis ilmeisesti nyt korkea aika...
Edellinen omistaja ei ollut itse tehnyt pulteille mitään, eikä tiedä oliko edellinenkään.

Raisiolainen veneenkorjaaja/huoltaja/ammattilainen ei ollut kuullutkaan moisesta jutusta (kölin kiristämisestä) ja naureskeli kysymyksellemme kun asia otettiin puheeksi :roll:

Joten jos jollain vastaavia kokemuksia tai tietoa aiheesta niin informoikaa...
Olen kyllä lukenut miten köliremppa tehdään tältä hienolta palstalta, mutta lähtökohtia tässä yritetään selvittää.

Intoa kaikille keväthommiin!

-anssi-
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: kölistä

Post by Panu »

anssi wrote: meillä on kaikkien pareittain olevien kölipulttien päälle vedetty ainakin maali, mahdollisesti myös joku massaus? Kysymys kuuluukin: Onko tästä pääteltävä, että pultit ovat siinä kireydessä mihin ne on vedetty kun vene on tehty -81, vai onko tehty mahdollisesti jossain vaiheessa sisäremonttia ja päätetty maalata/massata kölipulttienkin yli. Maali on ruskeaa ja noudattelee samaa linjaa koko muunkin sisäpohjan osalta.
Tervehdys

FE:n kölipultit ovat veistämön jäljiltä laminoimatta ja maalaamatta. Jos veneessäsi pulttien päällä on jotain maalia (topcoat?) on se jonkin edellisen omistajan tai venekorjaajan tekosia. Onko veneelläsi käyty ensin kivillä ja sitten telakalla?
anssi wrote: Jos pultteja ei ole koskaan kiristetty niin olis ilmeisesti nyt korkea aika...
Edellinen omistaja ei ollut itse tehnyt pulteille mitään, eikä tiedä oliko edellinenkään.
Jotta pulttiliitos toimisi kuten on suunniteltu tulee se esikiristää laskettuun momenttiin. Jos pultti ei ole tarpeeksi kireällä voi sen juuresta alkaa tihkua vettä veneeseen taikka toisessa ääripäässä köli alkaa heilua lonksuttaa... :wink:. Kumpikaan ei ole toivottavaa, joten helpommalla pääsee kun kiristää ajoissa :D.
anssi wrote:Raisiolainen veneenkorjaaja/huoltaja/ammattilainen ei ollut kuullutkaan moisesta jutusta (kölin kiristämisestä) ja naureskeli kysymyksellemme kun asia otettiin puheeksi :roll:
Asiantuntijoita on moneen lähtöön. Meillä ainakin pultit kiristyivät selvästi, joten hieman löysällä olivat.
anssi wrote: Olen kyllä lukenut miten köliremppa tehdään tältä hienolta palstalta, mutta lähtökohtia tässä yritetään selvittää.

Intoa kaikille keväthommiin!

-anssi-
Intoa sinullekin. Ovatko mallikaaret saatavillasi?
Ystävällisin veneily terveisin PR
anssi
kokelas
Posts: 64
Joined: Fri Dec 15, 2006 18:37 pm

kiitos

Post by anssi »

aina mukava kuulla jotain mitä ei tiedä, siis kiitos.

Enpä pysty sanomaan onko veneellä käyty joskus kivillä - todennäköisesti joskus. Vene on kuitenkin sen verran vanha, että kyllä todennäköisyys on kivittämisen puolella...

Tämä nyt on vaan arvailua, mutta onhan makaamaan jäänyt vesi tai ylipäänsä kosteus voinut värjätä "pilssin" ja se on päätetty piilottaa maalin alle?

Tiedä häntä...Täytyy jokatapauksessa nyt keväällä tarkistaa(tai -tuttaa) noiden pulttien kireys. Mitä muuten yleensä käytetään kölin saumausaineena jos ei halua ruveta laminoimaan?

Ei ole minulla mallikaaria, enkä tiedä mistä saisin.

Kiitoksia avusta - ehkä tämä tästä.

-anssi-
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Mä laitoin pohjarempan yhteydessä sikafleksiä 292 numeroltaan kölisaumaan ja sipasin 5 kerrosta primeria päälle. Mahtavasti toiminut nyt pari vuotta, kun ennen sai joka kevät olla raapimassa puhtaaksi.
-Erkka / Awasome
elmo
kokelas
Posts: 159
Joined: Thu Aug 12, 2004 13:05 pm
Location: Kaarina

Post by elmo »

Minä ajattelin laittaa Terpolin NM-705 joustavaa 2-k epoksimassaa kölin liitokseen.
S/Y Aurora
FIN 2775
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: kiitos

Post by Panu »

anssi wrote: Ei ole minulla mallikaaria, enkä tiedä mistä saisin.
Tervehdys

Yhdistyksellämme (jäsenillämme) on mallikaaria käytössään useampiakin. Missä veneesi on / missä itse asustelet? Tieto auttaa paikallistamaan lähimmät / helpoimmin saavutettavat mallikaaret lainaksi / kopioitaviksi.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Riippuen motivaatiokohtauksesta ja kaiken muun hoitumisesta, voisin olla myös kiinnostunut tuosta kölimuotista/kaarista. Saataiskohan Anssin kanssa käyteltyä samoja kaaria?
-Erkka / Awasome
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Tämä köliremonttihan alkaa olla niin suuressa suosiossa että se aiheuttaa sosiaalisia paineita...

Ne Tosimiehet, jotka on sen jo tehneet, kertovat että työtä on hirmuisesti. Pohdiskelin miten voisi itse päästä helpommalla. Kölihän lienee rautaa? Olisiko mitään mahdollisuutta teettää kimpassa uusi (parempi) kölimuotti ja lähettää vanhat kölit johonkin uuniin sulatettavaksi ja valettavaksi uudestaan???

Jag bara frågar


Kalevi
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Kalevi_Harkonen wrote:Tämä köliremonttihan alkaa olla niin suuressa suosiossa että se aiheuttaa sosiaalisia paineita...

Ne Tosimiehet, jotka on sen jo tehneet, kertovat että työtä on hirmuisesti. Pohdiskelin miten voisi itse päästä helpommalla. Kölihän lienee rautaa? Olisiko mitään mahdollisuutta teettää kimpassa uusi (parempi) kölimuotti ja lähettää vanhat kölit johonkin uuniin sulatettavaksi ja valettavaksi uudestaan???

Jag bara frågar


Kalevi
Vaikea kyllä kuvitella, että kölin irroitus/takaisinkiinnitys olisi yhtään vähäisempi projekti kuin köliremppa. Loppupeleissä iso osa tuosta pahamaineisesta kölihommasta on sellaista (muitten kertomusten perusteella pääteltynä), mitä voi itsekseen puuhastella sen suuremmin rehkimättä.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Kalevi_Harkonen wrote:Tämä köliremonttihan alkaa olla niin suuressa suosiossa että se aiheuttaa sosiaalisia paineita...
Tervehdys

Seura tekee siis kaltaisekseen :roll:.
Kalevi_Harkonen wrote: Ne Tosimiehet, jotka on sen jo tehneet, kertovat että työtä on hirmuisesti. Pohdiskelin miten voisi itse päästä helpommalla. Kölihän lienee rautaa? Olisiko mitään mahdollisuutta teettää kimpassa uusi (parempi) kölimuotti ja lähettää vanhat kölit johonkin uuniin sulatettavaksi ja valettavaksi uudestaan???

Jag bara frågar

Kalevi

Ennen kuin ryhdyt toteuttamaan unelmaasi tarkkuusvaletusta kölistä, ehdotan tutustumista luokkasääntöihin ja muotinvalmistuksen kustannuksiin. Lupaan, että tutkittuasi asiaa monitahoisesti ei se köliremppaan kuluva aika ja työn määrä loppujen lopuksi niin suuri ollutkaan. :goodnight:
Ystävällisin veneily terveisin PR
elmo
kokelas
Posts: 159
Joined: Thu Aug 12, 2004 13:05 pm
Location: Kaarina

Post by elmo »

Sosiaalisia paineita alkaa tulla kun kölirepan tehneet häviää horisonttiin! :shock:
S/Y Aurora
FIN 2775
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

elmo wrote:Sosiaalisia paineita alkaa tulla kun kölirepan tehneet häviää horisonttiin! :shock:
...Mutta toisaalta riski jäädä paikalleen, kun muut häipyvät horisonttiin on vielä kölirempan jälkeenkin olemassa. Sitten on turha enää vedota kieroon köliin. Itse en ainakaan vielä uskalla luopua tästä selittelyn mahdollisuudesta 8)
Olli Niemi
visitor

Mikä olikaan momentti ?

Post by visitor »

Moi, koitin löytää aikaisempaa ketjua, jossa kölipulttien momentti oli mainittuna. Ei löytynyt. Ken tietää, ole ystävällinen ja laita vielä tähän replyksi.

t. Heikki
Post Reply