Kansi herkkua
Irroitin oman kanteni jossa näyttää olevan kaikki lohkoon menevät kanavat niin tukossa ettei vesi takuulla ole kiertänyt.
Rönkkiessäni kanavia auki, tuli mieleeni, että montakos kanavaa kannen ja lohkon välissä oikein on?
Reikiä näyttäisi olevan... öö... 6 kappaletta; 2 kullakin sivulla paitsi sillä sivulla mistä venttiilien työntötangot tulee.
Ovatko nuo kaikki samankokoisia?
Ei kellään sattuisi olemaan uuden kannen pohjasta kuvaa?
Rönkkiessäni kanavia auki, tuli mieleeni, että montakos kanavaa kannen ja lohkon välissä oikein on?
Reikiä näyttäisi olevan... öö... 6 kappaletta; 2 kullakin sivulla paitsi sillä sivulla mistä venttiilien työntötangot tulee.
Ovatko nuo kaikki samankokoisia?
Ei kellään sattuisi olemaan uuden kannen pohjasta kuvaa?
Löysin omastani kuusi epämääräistä reikää kolmella sivulla. Mitä enemmin niitä ronkkii, sen suurempia niistä tulee. En älynnyt ottaa lohkon puolelta kuvaa. Uudesta kannesta löytyy kuva tuolta:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0097
Jos katsoo kuvaa uudesta kannentiivisteestä, niin huomaa, että vain yksi aukko on auki kokonaan tiivisteen kohdalta ja toisen kohdalla on pieni reikä. Eli vaikka kaikki kanavat olisivatkin auki, niin kaikissa ei kuitenkaan vesi kierrä.
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0099
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0097
Jos katsoo kuvaa uudesta kannentiivisteestä, niin huomaa, että vain yksi aukko on auki kokonaan tiivisteen kohdalta ja toisen kohdalla on pieni reikä. Eli vaikka kaikki kanavat olisivatkin auki, niin kaikissa ei kuitenkaan vesi kierrä.
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0099
Kiitos linkeistä!
Varmaan koitan rassata kaikki turhatkin kanavat auki jotta saisin kaiken mahdollisen irtomöhnän pois. Samalla kannattaa varmaan kiskoa myös sylinterilohkoon menevä letku irti ja kokeilla että ei ole tukoksia.
... ihmeen helpolla lähti tuo kansi irti, jäi melkein kahvitauko pitämättä kun homma kävi niin joutuisasti.
Varmaan koitan rassata kaikki turhatkin kanavat auki jotta saisin kaiken mahdollisen irtomöhnän pois. Samalla kannattaa varmaan kiskoa myös sylinterilohkoon menevä letku irti ja kokeilla että ei ole tukoksia.
... ihmeen helpolla lähti tuo kansi irti, jäi melkein kahvitauko pitämättä kun homma kävi niin joutuisasti.
Jopas pukkaa kysymyksiä... 
Mihinkäs hintaan uusi kansi + kannentiiviste + pakosarjantiiviste + venttiilikopantiiviste irtoaa Leevene:stä tai vastaavasta? Olisi hieman suhteita Turkuun päin ja mietin, että kannattaako mennä merta edemmäs kalaan...
Oletan automaattisesti, että kunnostettuja käytettyjä kansia ei saa, onko tietoa?

Mihinkäs hintaan uusi kansi + kannentiiviste + pakosarjantiiviste + venttiilikopantiiviste irtoaa Leevene:stä tai vastaavasta? Olisi hieman suhteita Turkuun päin ja mietin, että kannattaako mennä merta edemmäs kalaan...
Oletan automaattisesti, että kunnostettuja käytettyjä kansia ei saa, onko tietoa?
- harald
- Hallitus
- Posts: 11323
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
750€ on joku puhunut.mikke wrote:Mihinkäs hintaan uusi kansi + kannentiiviste + pakosarjantiiviste + venttiilikopantiiviste irtoaa Leevene:stä tai vastaavasta?
Saattaa kyllä kannattaaOlisi hieman suhteita Turkuun päin ja mietin, että kannattaako mennä merta edemmäs kalaan...
Tietäen mikä ongelma noissa on niin minä en ainakaan kunnos-Oletan automaattisesti, että kunnostettuja käytettyjä kansia ei saa, onko tietoa?
tettua ostaisi. Puhkiruostunutta kun ei ihan tuosta vain kunnosteta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Kyllä. Kansipultit pitää kiristää, koska tiiviste painuu hieman kasaan ja kannen pultit ja kansi "hakee" oman paikkansa. Tästä aiheutuu hieman löysää, joka kiristämällä poistetaan. Pultti liitos on ns. esijännitetty kitkaliitos, joka tarvitsee hieman aikaa asettuakseen.mikke wrote:Tiedätkö, tarvitseeko kannen (vanha kansi, uusi tiiviste) kiristysmutterit jälkikiristää muutaman tunnin ajon jälkeen?
Muistathan, että kannen pultit kiristetään aina ristiin, jotta kansi asettuisi oikeaan asentoon, eikä jäisi kantamaan jostain. Muista tarkistaa, että kansi on suora. Jos kansi on kiero ei se tule toimimaan kunnolla, josta ensimmäinen oire lienee kannentiivisteen palaminen.
Kiristys tehdään oikeaoppisesti monessa vaiheessa kiristymomenttia vaiheittain lisäten esim. 50%, 80% ja lopuksi täyteen momenttiin (tarkista manuaalista). Näin kansi saadaan "istumaan" oikein.
Huomaa, että jälkikiristys tehdään myös momenttiavaimella

T:Panu

- harald
- Hallitus
- Posts: 11323
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Sitten kannattanee olla tarkkana venttiilivälyksien kanssa jonkin aikaa
asentamisen jälkeen. Osat asettuu paikoilleen ja jos ovat liian kireät
se voi johtaa venttiilien palamiseen kun ne eivät sulkeudu. Kantava
ventiili ei pääse luovuttamaan lämpöä seetiin ja kuumenee sitten aika
nopeasti. Liian löysäkään ei ole hyvästä..
asentamisen jälkeen. Osat asettuu paikoilleen ja jos ovat liian kireät
se voi johtaa venttiilien palamiseen kun ne eivät sulkeudu. Kantava
ventiili ei pääse luovuttamaan lämpöä seetiin ja kuumenee sitten aika
nopeasti. Liian löysäkään ei ole hyvästä..
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Mikke,
Enää ei tunnu niin pahalta, kun kaverilla on hommat samassa jamassa. Oliko paskana ruiskusuuttimen pohjalta vaiko pakoventtiilin alta? Tarkistuta suutin samalla, sillä se on enää pikkuraha tuossa sopassa. Kuten aiemmin totesin ohjearvo on 170 bar ja mulla lähti 60 baaria.
Uusi menee heittämällä paikalleen ja kasaaminen on ihan mukavaa. Muistaa vain laittaa osat samassa järjestyksessä takaisin.
Kiristysmomentti on 75 Nm ja perinteisestihän ne on kiristetty parin tunnin käytön jälkeen. Tosin tusikinpa auton kansiakaan tuhannen kilometrin huollossa uudelleenkiristetään?
Joku puhui kannen yhteydessä kitkaliitoksesta? ei ehkä kuitenkaan kitkaliitos.
Enää ei tunnu niin pahalta, kun kaverilla on hommat samassa jamassa. Oliko paskana ruiskusuuttimen pohjalta vaiko pakoventtiilin alta? Tarkistuta suutin samalla, sillä se on enää pikkuraha tuossa sopassa. Kuten aiemmin totesin ohjearvo on 170 bar ja mulla lähti 60 baaria.
Uusi menee heittämällä paikalleen ja kasaaminen on ihan mukavaa. Muistaa vain laittaa osat samassa järjestyksessä takaisin.

Joku puhui kannen yhteydessä kitkaliitoksesta? ei ehkä kuitenkaan kitkaliitos.