Taisin joskus vuosi sitten epäillä, että onko kenelläkään oikeasti Jammun kuuluisa kansi koskaan hajonnut? No nyt voin kertoa tuntevani ainakin yhden kaverin ihan henkilökohtaisesti.
Lähdin irroittamaan kantta, koska olin kesän aikana huomannut glygolipiiriin kerääntyvän painetta. Kannen irroitettuani totesin kannentiivisteen vuotaneen - ainakin vähän

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... m11&page=3
Suuttimen pesän ja vesikanavan seinämä oli syöpynyt puhki kahdesta kohtaa. Suutin on tiivistänyt reiät osittain, mutta osa paineesta on karannut aiemmin pakoputkeen ja nyt myöhemmin makeavesipiiriin.
Eikä se liiemmin lohduttanut, että TD:n työnjohtaja kertoi yhdeksän kymmenestä 1GM:n kannesta näyttävän tuolta. Tätä tilastoa tosin todennäköisesti himmentää se tosiasia, että eihän kukaan hullu (minua lukuunottamatta) vie "ehjää" kantta testattavaksi. Tämä oli hänen mukaansa yleisin paikka, mistä kansi hajoaa. Hyvänä kakkosena tulee pakoventtiilin kohta, mistä Harald onkin jo aiemmin maininnut.
No osasin odottaa syöpymistä, kun olin viime viikolla kaivanut koneen lohkon sisästä n. 1,5 dl mustaa ruostemössöä, vähän niinkuin karkeaa hiekkaa. TD:n kaveri vahvisti, että lohkot on yleensä täynnä sitä. Tämän voi tarkistaa irroittamalla kokonaan lohkon tyhjennyshanan ja työntämällä ruuvarin reiästä "hiekkaan". Nyt ymmärrän myös miksi hanan avaamalla mitään nestettä ei tule ulos.
Kannen purku koeponnistus ja oikaisu maksaa TD:llä Helsingissä 80 eskoa, pelkkä ponnailu 50 eskoa. Mielipiteet on mielipiteitä, mutta suosittelen jokaista ajamaan myllyllä niin kauan kuin se kestää. Merivesijäähdytteisenä ylimääräiset paineet katovat pakoputkeen, eivätkä aiheuta harmia niin kauan kun paineet riittävät, eikä liikaa merivettä valu männän päälle. Luullakseni tuokin kansi olisi vienyt eteenpäin vielä muutaman kesän ilman omaa ambitiotani purkaa kaikki mahdollinen, jotta uskon että se toimii.