WHC 6.8.2008
- harald
- Hallitus
- Posts: 11409
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Code: Select all
Sijoitus Etunimi Sukunimi Seura Purjenumero Veneen nimi Venetyyppi LYS-luku Purjehdittu aika Tasoitetettu aika Muuta
1. Harald Hannelius NJK FIN-2674 Charlotta Finn Express 83 1.07 1:09:48 1:14:41
2. Jonne Tukia EMK FIN-760 Blanco H-Vene 1,07 1:10:28 1:15:24
3. Timo Urala EMK FIN 984 American Beauty Albin Express 1,11 1:09:03 1:16:39
4. Palle Eklund HSK FIN 9152 VindUngen FG28e 1,14 1:08:09 1:17:41
5. Olli Mustonen EM FIN 3730 T-Mini Teemin 0,99 1:22:17 1:21:28
6. Petri Sane Smer FIN-2949 St. Olga FE83 1,07 1:17:19 1:22:44
7. Antti Pasanen eps FIN8095 Sans Rival Mosquito88 1,10 1:16:23 1:24:01
8. Panu Ranta OV FIN 2216 Anneli FE-83 1.07 1:19:00 1:24:32
9. Pekka Lukkarinen EMK FIN 8222 Vivace NF 1,07 1:19:01 1:24:33
10. Klas Linderborg YP FIN-42 Sea Monkey H-Vene 1,07 1:20:19 1:25:56
11. Torbjörn Koivisto EMK FIN-7220 S/Y KIKKA X-79 1.14 1:20:42 1:32:00
12. Jorma Rekola EMK FIN 698 Delay Jasmine 25 1,00 1:32:58 1:32:58
13. Tuomas Raivio HLVK FIN-H6 Onnetar Havsörn ! 1,06 1:32:11 1:37:43
Tosi hyvä syyskauden aloitus. Oliko ensimmäinen kerta tänä vuonna
kun Charlotta sai ohjaimiinsa vakioporukan, eli Peik, Pone, Aleksi
ja allekirjoittanut. Tuntuma veneessä oli erittäin hyvä ja rento
ennen kilpailua. Omalta osaltani tietty varmuus tuntui sillä
harjoittelimme kellolla lähtöjä ja homma tuntui olevan hanskassa.
Lähtö kakkosradalle oli siis slöörilähtö ja lähestyimme ulkopoijua
ehkä turhan hitaasti (muut veneet ja taktiset manööverit
jarruttavat näköjään enemmän kuin laskettiin) mutta ihan hyvältä
vaikutti. Blanco tosin turhan lähellä luussa, mutta paukun tullessa
poijun ja Blancon välistä piukahti raketti nimeltään St.Olga!
Sen seurassa ja ehkä hiukan edessä AE American Beauty (AB).
Itse juutuimme Blancon alle (omaa tyhmyyttäni) ja lähdimme
metsästämään hiukan karannutta Olgaa. Blanco ajoi pienen
rohkaisun avulla yläbanaania, ja itse laskimme Olgan peräpeiliä
kohti. Juutuimme kuitenkin Olgan mahtavaan peräaaltoon ja
vasta nostettuamme rajusti (Olgassa junnu-partiolaisia liiveistä
päätellen, anteeksi röyhkeä hyväksikäyttö meiltä) pääsimme
rinnalle ja pikkuhiljaa ohi. Kunnon spinnulla olgassa olisimme ajaneet
vihreän kepin jälkeen vielä Olgan perässä.
Vihreän kepin kohdalla AB johti, Blanco pari veneenmittaa perässä.
Itse otimme laajan ja tiukkenevan hyvän kierron, tiettyä ruostu-
neisuutta huolimatta, ja saimme kuin saimmekin oman väylän
seuraavalle legille. Edessä olevat AB ja Blanco pysyivät samalla
höjdillä (ehkä sunnuntainen kolminkertainen pesu+hionta + kölin
virheitten korjaus kannatta, sillä höjdiä oli tosi hyvin tänään!) ja
takaa tuleva Vindungen (VU) huomasi ettei sekään tulisi pääsemään
tällä legillä tuulen puolelta ohi vaan laskivat reilusti.
Legi tiukkeni kuitenkin koko ajan niin, että siitä tulikin kryssihalssi
(ts. merkille ei pääse ilman vendaa). Jostain syystä Blanco lähti
tiputtamaan alas, ja punaisen poijun kohdalla he olivatkin jo
rinnalla, mutta n. 50m leen puolella. Laskivatko hyvä tulevan
siftin varaan vai mitä, en tiedä. Meillä pysyi höjdi, ja 5,7kn speedi
ja kohta olikin kiikarissa AB. VU ei tässä päässyt ohi tai edes
rinnalle, veneemme kulki kuin unelma (ekaa kertaa tässä vaikeassa
rännissä).
Pari vendaa ja vaikka laskimme että otamme optimistisen leikkarin
osoittautui nopeasti että skuutteja joutuu sittenkin löysäämään,
tämäkin osoitus hienosta höjdistä. AB:n peräpeilissä ja jollain
ihme konstilla VU nousi siltä oikealta leikkarilta aina vain
lähemmäs ja lähemmäs, vaikka meidän paskoissa olivatkin.
Tässä kohtaa Blanco oli jo 200m tai enemmän takana.
Merkin kierrossa oli jo vähän tilannettakin, sillä piti varoa sekä
AB:n peräpeiliä että sisäkaarteessa olevan VU:n peräpeiliä.
Saimme spinnun tosinopeasti vetoon, mutta juutuimme ei-niin-
liukkaasti nostavan VU:n yläpuolelle ja AB pääsi tässä vähän
alas ajamalla karkkun. Heti kun VU teki jiipin yritimme rohkaista
heitä ajamaan AB:n päälle, mutta tämä temppu ei oikein onnistunut
100%:sesti, vaan AB pysyi edessä.
VU tietenkin liukui altamme jossain vaiheessa, ja punaisen kepin
jälkeen ajoivat AB:nkin ohi leen puolelta. Loppukisa olikin sitten
vain vapaan tuulen säilyttämistä ja jonossa ajelemista sekä
hitusen saavuttavan Blancon vartioimista. Maalissa vajaan
minuutin AB:n takana, jonka edessä noin minuutilla VU. Minuutin
perässämme Blanco ja sitten oli tyhjää. Otimme maaliintuloajan
ylös jotta voisimme laskea T-minin aikaa. Aika selvältä vaikutti,
ja äsken tulleet tuloksetkin vahvistavat sen että hyvin meni. Piikki
heti syyskauden alkuun on hieno asia josta kiitämme.
Vielä kerran onnittelut Petrille, otitte loistavan startin!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11409
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Charlottan plotti epäonnistui, joten ei GPX:iä tähän hätään,
valitettavasti. Trackin sain, mutta se on turhan hieno 2min välein
otettu Seaclearin omasta plotista:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... whc_6_2008
edit: noin puolet radasta sain tehtyä kuitenkin:
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar/list_events.php
"Westhouse Cup 6/2008"
valitettavasti. Trackin sain, mutta se on turhan hieno 2min välein
otettu Seaclearin omasta plotista:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... whc_6_2008
edit: noin puolet radasta sain tehtyä kuitenkin:
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar/list_events.php
"Westhouse Cup 6/2008"
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Nojoo, on noita hyviä startteja tullut otettua ennenkin, tällä kaudella jo ehkä enemmistössä. Ongelma onkin hyödyntää loppuun asti startin tuoma hyöty, nyt se onnistui ja Anneli ei pystynyt haastamaan.
Ihmettelin kyllä startissa miksi kaikki muut olivat niin alhaalla, kun näissä slööristarteissa korkeudella on aika paljon merkitystä sen suhteen voiko spinnulla ajaa vai ei. American Beauty tosiaan heitti vendan poijun yläpuolelta ennen starttia suoraan poijun viereen ja periaatteessa olisin ehkä juuri ja juuri ehtinyt sulkea sen, mutta kun tiesin että se nopeampana kuitenkin katoaa horisonttiin, niin en viitsinyt sotkea omaa starttisuunnitelmaa siihen. Vaikka saatiinkin spinnu vetämään nopeasti, niin ei siinä kyllä kauaa kestänyt kun Blanco jo painoi ohi.
Se, että ohititte meidät ei sikäli ollut ihme, kun winkkarin oikutellessa mulla ei ollut kunnon kuvaa apparentista ja spinnupuomi&iso olivat vähän sinnepäin. Etenkin jiipit ovat yllättävän vaikeita, kun pitää arvailla milloinkohan oltaisiin lähellä plattista ja milloin jo vähän yli jne. (etenkin kun keulagasti teki jiipit eri tavalla kuin meillä normaalisti).
Mistään lastenpieksemisestä ei kannata olla pahoillaan, tällä erää kaikki olivat täysikäisiä ja varsinaisia junioreita kyydissä oli vain 1
Jonkun verran kyllä käytiin keskustelua spinnupuomin asennosta, Sampsan (keula) mielestä puomia pitäisi pitää merkittävästi yläkenossa, kun taas me ollaan yleensä ajettu se aika vaa'assa. Tokihan se lentää silloin korkeammalla, mutta tiedä sitten onko siitä hyötyä. Kun ei tolle spinnun koolle (tai sen puutteelle) mitään pysty tekemään, niin pitänee EGP:ssä kokeilla miten toimii jos heittää spinnupuomin "platu-asentoon" eli johonkin 30-45 asteen yläkenoon.
Ihmettelin kyllä startissa miksi kaikki muut olivat niin alhaalla, kun näissä slööristarteissa korkeudella on aika paljon merkitystä sen suhteen voiko spinnulla ajaa vai ei. American Beauty tosiaan heitti vendan poijun yläpuolelta ennen starttia suoraan poijun viereen ja periaatteessa olisin ehkä juuri ja juuri ehtinyt sulkea sen, mutta kun tiesin että se nopeampana kuitenkin katoaa horisonttiin, niin en viitsinyt sotkea omaa starttisuunnitelmaa siihen. Vaikka saatiinkin spinnu vetämään nopeasti, niin ei siinä kyllä kauaa kestänyt kun Blanco jo painoi ohi.
Se, että ohititte meidät ei sikäli ollut ihme, kun winkkarin oikutellessa mulla ei ollut kunnon kuvaa apparentista ja spinnupuomi&iso olivat vähän sinnepäin. Etenkin jiipit ovat yllättävän vaikeita, kun pitää arvailla milloinkohan oltaisiin lähellä plattista ja milloin jo vähän yli jne. (etenkin kun keulagasti teki jiipit eri tavalla kuin meillä normaalisti).
Mistään lastenpieksemisestä ei kannata olla pahoillaan, tällä erää kaikki olivat täysikäisiä ja varsinaisia junioreita kyydissä oli vain 1

Jonkun verran kyllä käytiin keskustelua spinnupuomin asennosta, Sampsan (keula) mielestä puomia pitäisi pitää merkittävästi yläkenossa, kun taas me ollaan yleensä ajettu se aika vaa'assa. Tokihan se lentää silloin korkeammalla, mutta tiedä sitten onko siitä hyötyä. Kun ei tolle spinnun koolle (tai sen puutteelle) mitään pysty tekemään, niin pitänee EGP:ssä kokeilla miten toimii jos heittää spinnupuomin "platu-asentoon" eli johonkin 30-45 asteen yläkenoon.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11409
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Olen vakaasti sitä mieltä että spinnumme ovat niin kapeat ja
korkeat että on parempi laittaa slööreissä puomi alaspäin. Meillähän
ei ole sitä ongelmaa että spinnu on niin leveä, että sen keskiosaa
on pakko latistaa nostamalla puomia jotta slöörääminen yleensä
onnistuu. Vrt. puhdas lenssispinnu kuten AE tai H, niillä jos vedät
puomin alaspäin sulkee etuliikki koska niihin on ommeltu aika
paljon syvyyttä ja pyöreyttä liikkeihin.
Eli mitä taaempana puomi, sitä korkeammalla. Korkeimmillaan aina
maksimissaan vaakatasossa, jos tuulen voimakkuus riittää siihen että
skuuttikulma on samalla korkeudella. Tavoite on pitää spinnu
vaakatasossa ts. keskisauma pystyssä.
Mitä edempänä puomi (tiukempi slööri) sitä alempana. Tämän tarkoitus
on siirtää pussi eteenpäin jonkin verran, tiukentaa etuliikki sekä
twistata takaliikin keskiosa kölilinjan suuntaiseksi. Spinnu ottaa
enemmän genoan muodon tällä järjestelyllä, ja sehän on hyvä
koska nyt leikataan ja purje toimiin enemmän foilina ja vähemmän
ladon-ovena.
Saattehan te kokeilla yläkenoa jos haluatte, mutta em. kuvauksella
veneen saa 10m/s slöörissä balanssiin niin, että 8v tyttäreni
ohjaa kahdella sormella venettä. Se ei voi olla väärin trimmattu
korkeat että on parempi laittaa slööreissä puomi alaspäin. Meillähän
ei ole sitä ongelmaa että spinnu on niin leveä, että sen keskiosaa
on pakko latistaa nostamalla puomia jotta slöörääminen yleensä
onnistuu. Vrt. puhdas lenssispinnu kuten AE tai H, niillä jos vedät
puomin alaspäin sulkee etuliikki koska niihin on ommeltu aika
paljon syvyyttä ja pyöreyttä liikkeihin.
Eli mitä taaempana puomi, sitä korkeammalla. Korkeimmillaan aina
maksimissaan vaakatasossa, jos tuulen voimakkuus riittää siihen että
skuuttikulma on samalla korkeudella. Tavoite on pitää spinnu
vaakatasossa ts. keskisauma pystyssä.
Mitä edempänä puomi (tiukempi slööri) sitä alempana. Tämän tarkoitus
on siirtää pussi eteenpäin jonkin verran, tiukentaa etuliikki sekä
twistata takaliikin keskiosa kölilinjan suuntaiseksi. Spinnu ottaa
enemmän genoan muodon tällä järjestelyllä, ja sehän on hyvä
koska nyt leikataan ja purje toimiin enemmän foilina ja vähemmän
ladon-ovena.
Saattehan te kokeilla yläkenoa jos haluatte, mutta em. kuvauksella
veneen saa 10m/s slöörissä balanssiin niin, että 8v tyttäreni
ohjaa kahdella sormella venettä. Se ei voi olla väärin trimmattu

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11409
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Meillä kun on hienot mittarit kävimme katsomassa että alapoijultaPetri wrote:Ihmettelin kyllä startissa miksi kaikki muut olivat niin alhaalla, kun näissä slööristarteissa korkeudella on aika paljon merkitystä sen suhteen voiko spinnulla ajaa vai ei.
olisi saanut ajaa 70° AWA, eli hyvin toimisi vielä. Taisi siinä startissa
käydä niin että ne alhaalla olevat ajoivat ylemmäs ennen starttia,
ja fleetti vähän sumppuuntui ulommalle poijulle.
Periaatteessa aika safe ajaa niin, mutta sitten kun pitää laskea
hiukan alas niin vauhti tippuu. Tähän ollaan sorruttu liian usein.
Pitäisi ennemmin nostaa juuri starttihetkellä, eli meidän olisi pitänyt
nostaa spinnu aiemmin ja lillutella vaikka alaspäin, ja paukun
lähestyessä kiihtyä nostamalla. Eikä kuten nyt, että lasketaan 20°
juuri ennen starttia.
No, opeteltavaa on vielä, onneksi

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Mä kyllä mielelläni vältän spinnun nostoa viimeiseen asti ennen starttia, koska sen kanssa on sitten todella vaikea saada vauhtia kunnolla pois ilman että on iso riski rintsikoihin yms. vauhtituulen aiheuttamiin ongelmiin. Puhumattakaan jos allaolevat veneet alkavat nostattelemaan.harald wrote: Periaatteessa aika safe ajaa niin, mutta sitten kun pitää laskea
hiukan alas niin vauhti tippuu. Tähän ollaan sorruttu liian usein.
Pitäisi ennemmin nostaa juuri starttihetkellä, eli meidän olisi pitänyt
nostaa spinnu aiemmin ja lillutella vaikka alaspäin, ja paukun
lähestyessä kiihtyä nostamalla. Eikä kuten nyt, että lasketaan 20°
juuri ennen starttia.
No, opeteltavaa on vielä, onneksi
Eli mieluummin nostaa/laskea genuan kanssa, jolloin vauhtia saa helposti lisää/pois ja spinnu ylös heti kun on varmaa ettei linjalla ole ongelmia (ts. ylimeno/väistettävä vene). Nytkin siis tultiin linjaa kohti hyvää vauhtia ja siinä 10 sek ennen paukkua totesin etäisyyden olevan sopiva ja reitin esteetön, joten spinnu vain ylös ja menoksi.
Tervehdysharald wrote:Panu voitti nöffin yhdellä(!) sekunnilla. Panu kertonee siitä kohta,
kunhan on kotiutunut.
Hoh hoijaa. Tasaisella tuulella ja lyhyellä radalla ei voi antaa huonolla lähdöllä tasoitusta liikkaa. Sitä eroa ei vain saa radalla kiinni. Tänään tuli tästä taas yksi opetus. Ei se lähtö ehkä niin huono ollut, muutama veneen mitta Olgan takaa, mutta kun en vielä uskonut tuohon melkein vastatuuleen spinnutteluun. Oli sen verran rajoilla, että meidän vanha ja uskollinen olisi edes vetänyt noin ylös. No tuuli koheni ja spinnulla ajavat menivät edellä lujaa, niin otimme mekin muista mallia ja johan alkoi loki tykätä.
Kryssit oli tylsää jonossa köröttelyä ja toisten paskoissa värjöttelyä. Tiukkaa vääntöä oli NF:n kanssa aina jokaisella merkillä. Lopussa viimeiseltä merkiltä kohti maalia sain Annelin nousemaan paremmin ja NF ei päässyt tuulen shiftaamisen takia ajamaan suoraan maalilinjalle, vaan joutui tekemään vendan(styyra) edestämme ja uudelleen heti meidän yläpuolelle (paara). Käytin tilannetta hyödyksi päästyäni alapuolella ja saatuani peiton ja aloin nostatuksen kohti merkkiä NF:n sulkiessa kurssiani. NF ei noussut (ei ilmeisesti ollut vauhtia vielä) pyynnöistä huolimatta. Totesin vielä "nousee" johon sain vastauksen "nosta vaan" ja kohta kuuluikin pehmeä kops kylkien kevyesti kolahtaessa yhteen. Tahallaan en päälle ajanut, enkä aja vastaisuudessakaan. En vain alapuolelta nähnyt (ajoin alapuolelta, jotta näkisin maalipoijun) kuinka lähellä olitiin ja kun sain vielä vastauksen nosta vaan, niin tässä on tulos. Kumpikaan osapuoli ei tehnyt protestia, joten se siitä.
Pääsimme siitä alapuolelta paskoista vähän, kuin vanhalla vauhdilla ohi ja linjan yli noin puoli metriä ennen nöffeä. Eroa siis se sekunti.
Kisana tylsä, mutta kavereiden kanssa hauska purjehtia. Kiitokset Harrille ja Kaleville ansiokkaasta gastauksesta.
Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11409
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Mekin vältämme viimeiseen asti, mutta ei pitäisi. Rohkeammin ja
hullummin vain viivaa kohti on mottomme tästä lähtien, mutta älä
kerro kenellekään, ok?
(edit: vältämme siis spinnun nostoa liian aikaisin, Panu ehti laittaa
oman viestinsä tuonne väliin.)
hullummin vain viivaa kohti on mottomme tästä lähtien, mutta älä
kerro kenellekään, ok?
(edit: vältämme siis spinnun nostoa liian aikaisin, Panu ehti laittaa
oman viestinsä tuonne väliin.)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Oho, vauhtia ja vaaratilanteita, siltä se vähän näyttikin kun Annelin maaliintuloa katsoi vierestä.
Tosin ei sympatiaa Panulle, kun hän ilkeästi yritti salailla meiltä tuulensuuntaa mainittuani meidän windex-ongelmista
Tasaisesta tuulesta en ole yhtä mieltä, joko en osaa ajaa yhtään tai sitten siinä Rönnkobbenia kohti kryssiessä tuli otettua sellainen 30! asteen shifti, joka jatkui koko halssin ajan. Ehkä sitten tosiaan juurikin Rönnkobben käänsi tuulta sopivasti tjsp.
Tosin ei sympatiaa Panulle, kun hän ilkeästi yritti salailla meiltä tuulensuuntaa mainittuani meidän windex-ongelmista

Tasaisesta tuulesta en ole yhtä mieltä, joko en osaa ajaa yhtään tai sitten siinä Rönnkobbenia kohti kryssiessä tuli otettua sellainen 30! asteen shifti, joka jatkui koko halssin ajan. Ehkä sitten tosiaan juurikin Rönnkobben käänsi tuulta sopivasti tjsp.
TervehdysPetri wrote:Oho, vauhtia ja vaaratilanteita, siltä se vähän näyttikin kun Annelin maaliintuloa katsoi vierestä.
Hieman ihmetytti, kun NF parkkasi juuri yläpuolelle. Ei olisi vaatinut mielikuvitusta arvata tulossa olevaa nostattelua. Kun hänellä vauhti oli vendan jälkeen melkein nolla ja pitäisi väistää, niin onhan se paha paikka. Toisaalta hän selvästi itse halusi siihen kohtaan, joten jossittelulle ei ole tilaa. Korosta vielä etten tahallaan aja kenenkään päälle. Viimeiseen asti yritän välttää. Nyt meni vain viestit ristiin. Jos olisin ymmärtänyt ettei hän väistä, niin olisin tehnyt protestin ja saanut revanssini sillä.
Oho. Oletpas sinä kylmä ja kovaPetri wrote:Tosin ei sympatiaa Panulle, kun hän ilkeästi yritti salailla meiltä tuulensuuntaa mainittuani meidän windex-ongelmista.


Nuo Windexit tuntuvat olevan muutenkin kulutustavaraa. Toista oli silloin ennen vanhaan kun vaari windexin osti...

Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11409
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
http://sportstracker.nokia.com/nts/work ... ?id=344381 Ponen
kypärän päällä ollut gps.
kypärän päällä ollut gps.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Mahtaa olla muuten rasittavaa niskalle, jos pään korkeus vaihtelee 10 metriä.harald wrote:http://sportstracker.nokia.com/nts/work ... ?id=344381 Ponen
kypärän päällä ollut gps.
Hitto kun noi USB-serial-adapterit maksavat mansikoita, niin ei oikein omia trackeja viitsi mitenkään ottaa esiin. Ehkä EspooGP:n yhteydessä voisi käydä vaikka duunin kautta ja yrittää napata datat talteen, jos vain löytyy joku softa jonka saa a)asennettua ilman admin-oikkia b) osaa lukea gps:n dataa. Tosin 12 mailin muistikin asettanee vähän rajoituksia.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11409
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Saat lainaksi minulta adapterin. On aivan törkeän hintaisia, miten kehtaavat
ottaa peräti 14 euroa jostain elektronisesta laitteesta.. pöh.
edit: gpsbabel lukee com-portteja suoraan, ja ulostaa sopivin vipuin suoraan
GPX-muotoista dataa.
ottaa peräti 14 euroa jostain elektronisesta laitteesta.. pöh.
edit: gpsbabel lukee com-portteja suoraan, ja ulostaa sopivin vipuin suoraan
GPX-muotoista dataa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020