by Ari » Wed Apr 22, 2026 00:00 am
Vanhojen myrkkymaalien kaapiminen käsipelillä on ollut reilusti vaikeampaa kuin olin ymmärtänyt, mutta nyt taitaa loppusuora häämöttää. Hieman on sinistä maalia kölin ja rungon ahtaassa taitekohdassa, potkuriakselin yläpuolisessa skegin" tapaisessa, kolmen telakkatassun alla ja aivan kölin alareunassa. Aloin jo kokeeksi siistiä uudella epäkeskohiomakoneella hyvin karhealla Abranet 40-paperilla.
Ennen uusien primerien maalausta riittää myös tehtävää, ensinkertalaisena menee osin arvailuksi. Pitää tasoitella ainakin kölin ja peräsimen epätasaisuuksia jonkinsortin pakkelilla, ehkä pohjasta kaapimen jättämiä pikkunaarmuja. Sitten täytyy ilmeisesti hioa jollakin hienommalla paperilla, joita hankin karkeuksilla 80, 120, 240 ja 320. Alun perin ideana olleeseen peräsimen irrotukseen en ryhdy, aika ei riitä, jääköön hamaan tulevaisuuteen.
Kölin ja rungon taitekohdasta koetin ähertää epäkeskolla, tuntuu riskialttiilta. Taisi tulla rouhittua vähän kuituun asti. Kokeilin myös porakoneeseen liitettyä kartiomaista kärkeä, joka on päällystetty hiomapaperilla.

Vanhojen myrkkymaalien kaapiminen käsipelillä on ollut reilusti vaikeampaa kuin olin ymmärtänyt, mutta nyt taitaa loppusuora häämöttää. Hieman on sinistä maalia kölin ja rungon ahtaassa taitekohdassa, potkuriakselin yläpuolisessa skegin" tapaisessa, kolmen telakkatassun alla ja aivan kölin alareunassa. Aloin jo kokeeksi siistiä uudella epäkeskohiomakoneella hyvin karhealla Abranet 40-paperilla.
Ennen uusien primerien maalausta riittää myös tehtävää, ensinkertalaisena menee osin arvailuksi. Pitää tasoitella ainakin kölin ja peräsimen epätasaisuuksia jonkinsortin pakkelilla, ehkä pohjasta kaapimen jättämiä pikkunaarmuja. Sitten täytyy ilmeisesti hioa jollakin hienommalla paperilla, joita hankin karkeuksilla 80, 120, 240 ja 320. Alun perin ideana olleeseen peräsimen irrotukseen en ryhdy, aika ei riitä, jääköön hamaan tulevaisuuteen.
[url=https://www.fe83.org/gallery/var/albums/ry-member/album525/2026/IMG_0448.jpeg?m=1776804438][img]https://www.fe83.org/gallery/var/resizes/ry-member/album525/2026/IMG_0448.jpeg?m=1776804439[/img][/url]
Kölin ja rungon taitekohdasta koetin ähertää epäkeskolla, tuntuu riskialttiilta. Taisi tulla rouhittua vähän kuituun asti. Kokeilin myös porakoneeseen liitettyä kartiomaista kärkeä, joka on päällystetty hiomapaperilla.
[url=https://www.fe83.org/gallery/var/albums/ry-member/album525/2026/AF8E0B1F-3DBB-44BB-8F28-1F8E462C5896_1_201_a.jpg?m=1776803608][img]https://www.fe83.org/gallery/var/thumbs/ry-member/album525/2026/AF8E0B1F-3DBB-44BB-8F28-1F8E462C5896_1_201_a.jpg?m=1776803610[/img][/url]