Moottori ei väännä

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Moottori ei väännä

Re: Moottori ei väännä

by HansO » Mon Jul 14, 2025 15:13 pm

Hyvä, että uusi polttoainepumppu on tulossa. Sen vaihtaminen on erittäin helppoa eikä voi juuri mennä vikaan. Pitää vaan muistaa laittaa tiiviste pumpun ja koneen välille. Tämä tulee pumpun mukana. Mutta jos ei ole tottunut koneen ruuvaaja, niin ulkopuolinen apu on hyvä. Tuo pallopumppu on erinomainen myös, kun tutkitaan ilmavuotoja esisuodattimella ja putkistoissa. Kun pyytää toista puristamaan sitä voimakkaasti, ja itse katselee liitoksia, näkee vuotokohdat helposti. Pallopumpuista kannattaa valita FKM (FLuoroelastomer/Viton) laatuinen, joka on kemikaalien, öljyjen, bensan ja dieselin kestävä. Nämä on kehitetty laiva/armeijan tarpeisiin, jossa polttoaineen haju/kaasu ei saa tulla läpi seinämästä. Siten oletettavasti ilmakaan ei tuosta mene läpi mistään kohtaan. Marnelalla on yksi tällainen malli ainakin myynnissä https://www.marnela.com/tuote/polttoain ... umppu-iso/.

Re: Moottori ei väännä

by JussiN » Sun Jul 13, 2025 11:55 am

EDIT: en huomannutkaan lukea sivun 2 viestejä. Kyllä ammattilaisten käyttäminen on suositeltavaa, mikäli ei halua viritellä itse. Toki vastaavia ilmahaasteita voi tulla täydellisen overhaulingin jälkeen, johon riittää yhdenkin kohdan osittainen pettäminen imulinjassa. Varasuunnitelma on näin ollen hyvä olla olemassa, mikäli tulee ongelmia reissun päällä. Joillekin se on Trossi, toisille yliammutut varaosakaapit. Allekirjoittanut turvautunut molempiin lähestymistapoihin.

Re: Moottori ei väännä

by JussiN » Sun Jul 13, 2025 11:19 am

Nyt olet kuitenkin jo paljon paremmilla vesillä, kun ei enää näy näkyviä vuotokohtia!

HUOM: en ole venealan ammattilainen tai koneinsinööri, joten käytäthän mielipiteitäni oman harkintasi mukaan!
Kemian tekniikan DI - eli ts. löytyy enemmän tahtoa viritellä ja tehdä kokeita oman paatin osalta kuin ehkä formaalia pätevyyttä.

Oman kokemuksen pohjalta kumiset käsipumput voi päästää ilmaa imulinjaan runsaastikin - ilman että polttoainetta vuotaa yhtään ulospäin. Tämän vuoksi en enää itse uskalla asentaa sellaista imupuolelle vaan siirsin sen Lisbethissä paluulinjaan josta ilmaus onnistuu aivan yhtä hyvin kuin imulinjaan asennettuna (ilmankaan en halua olla). MIkäli siis koneelta menee paluulinja takaisin tankkiin, se kannattaa mielestäni laittaa sinne. Tosin jos paluulinja menee jonnekin kohtaan imulinjaan niin tässä tapauksessa vuotavan kumirakon riskiä ei voine eliminoida sijoittelulla (tällöin sen olemassaolo on itsessään riski). Oman viallisen käsipumpun imupuolella huomasin siten, että minulla oli lasinen vedenerotin koneessa olevan siirtopumpun ja tuolloisen käsipumpun välissä. Lasinen vedenerotin on kyllä hyvin kätevä, koska ilmavuodot yläjuoksun puolella näkee "in-situ" koneen käydessä. Vuotavan käsipumpun kanssa lasinen kuppi meni kaasua antaessa täysin porealtaaksi, vaikka dieseliä ei siitä vuotanut ulospäin!

Kupariset puristusliitokset ovat tietyssä mielessä kertakäyttöisiä, tiivistys perustuu pehmeän materiaalin puristumiseen. Jos siis ne on kiristetty maksimiin, ei niillä ole enää varaa laajeta uudelleenasennuksessa. Niihin kannattaa siis jättää kiristysvaraa ensiasennuksessa - yleensä riittää aluksi käsitiukkuus ja siitä vain noin 1/4 - max 1/2 kierrosta lisää. Tarvittaessa lisäkiristämistä, mikäli ne vielä vuotavat. Näitä kantaisin mukana aina varaosina. Tietysti asiaa hankaloittaa, jos pa-linjat koostuvat osin metallisista putkista koska puristusliitos olisi hyvä tehdä ns. tuoreeseen putkeen (mielipide) eikä vanhan puserrusliitoksen irroittaminen putkesta lähde käsivoimin. Itseni tuntien kantaisin myös varaputkea aina reissuissa, sekä putkileikkuria. Itsellä on imulinjassa vain 2 puserrusliitosta - lasisen vedenerottimen sisään- ja ulostulon karaliittimissä, johon kytketty perus pa-letkut. Jos sattuu joskus vuotamaan, mukana kulkee tuore vedenerotin liittimeen varalla (noh, tämä osa maksaa IKH:ssa 15€ niin ei hinnalla pilattu).

Imulinjaa ja siinä olevia aparaatteja voi koestaa ohittamalla ne väliaikaisesti kokonaan: 10L kanisteri täyteen dieseliä, sinne pa-letku ilman mitään väliliitoksia, esisuodattimia tai käsipumppuja. Sinne myös paluulinja, jossa ilmausta varten kiinnitettynä se kumirakko/käsipumppu (paluulinjaan saa vuotaa ilmaa, ei vaikuta koneen käymiseen). Ilmataan kone käsipumpulla ja haastetaan konetta (HUOM: LAITURISSA - EI KULUSSA) vaihde päällä. Tarkkaillaan riittävä aika tuleeko ongelmia. Alkuhaasteet koneen starttaamisessa ja käynnissä pysymisessä kuuluu juuri ilmattuun koneeseen, josta ei kannata tehdä johtopäätöksiä. Tämä lähestymistapa vaatii kaikkine virittelyineen toki aikaa ja lehmänhermoja, mutta se on ainakin systemaattinen ja ongelmakohtia poissulkeva lähestymistapa.

Yleisesti Lisbethin pa-kierrosta. Siinä ei ole lainkaan esisuodatinta, koska Beta Marine ei suosittele dieseleihinsä ylimääräisiä suodattimia (lieneekö johtuvan heikosti mitoitetusta imupaineesta vai mistä), joten meillä on vain lasinen vedenerotin jossa sellaista katiskaverkkoa estämässä suurimpien roskien kulkeutumista koneen siirtopumpulle. Lisäksi muovinen 40L tankki, johon jouduin viime vuonna vaihtamaan käytännössä kaikki muoviset karat ja tankkiin menevän imuputken (tai oikeastaan koko liitäntäkannen - havainnollisista syistä linkki alla). Tankin sisäisenä imulinjana toimi sellainen irtonainen muovinen imuputki, joka istui löyhästi muovisessa ja sileässä karassa ilman mitään kiristyspantaa tms. Se lähti hellästi vetäen irti, joten imulinjan alkuosa on ollut melko varmasti ilmatilassa moniin reissuihin lähdettäessä (tämä oireili myös käytännössä). Nyt on pari vuotta toiminut ongelmitta, kun liimasin kyseisen imuputken lopullisesti kiinni epoksipatjalla tankin sisäpuolelta. Varmaan tuo liimapinta hiljakseen kuluu ja liukenee dieselhöyryjen vaikutuksesta, mutta eipähän enää lähde irti ajatuksen voimalla tai edes repimällä. Myös yksi syy välttää ylitäyttöä toistaiseksi ja tarvittaessa x vuoden päästä voin tarvittaessa uusia taas koko liitäntäkannen. Liitäntäkannen ja lasisen vedenerottimen välissä ei ole muita liitoksia, joten liitäntäkannen vuodottomuuden näkee luotettavasti vedenerottimen "poreammetestillä".

Myös liitäntäkannen päällä olevat liittimet ovat saaneet jatkomodausta, kuten ylimääräisen o-renkaan ja locktiteä. Minua edeltävä asennus oli tehty pakottamalla 8mm polttoaineletkun liitäntäkannen 10mm karaan, mikä oli ajan saatossa painunut täysin kokoon. Tämä aiheutti pari vuotta sitten matkan keskeytymisen Barösundissa, kun ei ollut tuoreena veneilijänä osannut huomioida näitä ominaisuuksia tankin päässä. Imulinja saikin 8/10mm jatkoliittimen, jolla nämä kaksi kokoa yhteensovitettua.

https://www.esconet.fi/shop/9513780101- ... 5682,45680
https://teippijaliima.fi/tuote/epoksili ... kas-50-ml/

Re: Moottori ei väännä

by Ari » Wed Jul 09, 2025 23:04 pm

harald wrote: Tue Jul 08, 2025 12:43 pm Kannattaa nyt ensin vaihtaa se muutaman kympin pa-pumppu jos se yhtään epäilyttää, ennen kuin alkaa korjaamaan koneen sisältä ehkä hajonneita osia (hyvin epätodennäköistä).

Jos kone käy käsin pumpatessa se on ehkä merkki polttoaineen puutoksesta. Kovin moni komponentti ei vaikuta siihen, pumppu nyt ensi tilassa.

Ja kuten sanoin aikaisemmin on monella ollut vuotava pallopumppu, eli se pallo on itsessään vuotanut ilmaa sisäänsä ja järjestelmään.
Tilasin nyt tuon uuden siirtopumpun aiemman vinkin bulgarialaisesta verkkokaupasta, noin 50+10 euroa. Suomessa olisi maksanut nelinkertaisesti enemmän. Vaikka nykyinen olisi kunnossa ja vika jossain muualla, niin ehkä tuon joku joskus tarvitsee.

En enää elättele toivoa, että tänä vuonna purjehdin, lomatkin pian takana. Todennäköisesti saan odottaa syksyä, kunnes joku konetyypin hyvin tunteva ammattilainen vaivautuu paikalle, vaihtaa pumpun ja takuutyönä varmistaa koko roskan niin, että koneesta tulee varmatoiminen. Keväällä mikään firma ei ottanut hommia eikä mikään firma nytkään suostunut, koska kuulemma on kalenterit täynnä viikkoja eteenpäin ja lomamiehitys. Tarpeeksi jo tullut todettua, että itse yksin räpiköinti varmistaa vain sen, että tulee jokin tyhmä moka. Tuossa lienee helppo irrotus, mutta asennusvaiheessa jokin knoppi, joka pitää tietää, eikä mitään selkokielistä manuaalia ole missään. Varaudun siihen, että talviteloille nostoa varten vene pitää hinauttaa.

- EDIT: Båtservice Nyberg kertoi pääsevänsä 21.7. katsomaan konetta. Saa nähdä, löytyykö ratkaisu tähän käyntiongelmaan. Ainakin uusi siirtopumppu voidaan asentaa ja selvittää, vaikuttaako mitään.

Re: Moottori ei väännä

by Ari » Wed Jul 09, 2025 00:09 am

olpalon wrote: Tue Jul 08, 2025 15:57 pm Oikeassa asennossa olevan koneen ehjän siirtopumpun vivussa tuntuu pienen pieni pumppaamisen tunne kun pumpun kalvo liikkuu. Pumpussa on myös sisällä takaiskuventtiili tai kaksi, joiden toimiminen on myös oleellista.

Pari juttua myös askarruttaa, onhan polttoaineen paluulinja suuttimelta auki ja onhan säiliön huohotusputki olemassa tai korkin ilmaruuvi auki?
Paluulinja lienee aika varmasti auki: siihen ei ole koskettu muuten kuin vaihtamalla vanha letku. Miten paluulinjan voisi edes vahingossa jotenkin sulkea? Huohotinputki toki lähtee tankista.

Koneen oikeasta asennosta en osaa sanoa siirtopumpun vivun käytön kannalta, en ole ollut tietoinen tästä ollenkaan. Muistan, että vipu kyllä antoi hitusen vastusta melkein pohja-asennon kohdalla ainakin silloin, kun ilmasin pa-linjaa ensimmäistä kertaa pa-linjan kasaamisen jälkeen.

Re: Moottori ei väännä

by olpalon » Tue Jul 08, 2025 15:57 pm

Oikeassa asennossa olevan koneen ehjän siirtopumpun vivussa tuntuu pienen pieni pumppaamisen tunne kun pumpun kalvo liikkuu. Pumpussa on myös sisällä takaiskuventtiili tai kaksi, joiden toimiminen on myös oleellista.

Pari juttua myös askarruttaa, onhan polttoaineen paluulinja suuttimelta auki ja onhan säiliön huohotusputki olemassa tai korkin ilmaruuvi auki?

Re: Moottori ei väännä

by Ari » Tue Jul 08, 2025 14:39 pm

HansO wrote: Tue Jul 08, 2025 00:35 am Itsellä se alkoi jo viime kesänä oireilla siten, että kun piti tyhjäkäynnillä pitkään, käynti alkoi olla epätasaista. Tuo pallopumppu varmisti sen, että kovemmalla paineella kone toimi normaalisti. Löysin vielä jenkkisivustolta tietoa, että pumppu löystyessään voi alkaa syöttää ilmaa järjestelmään. En tiedä mikä tämä mekanismi on? Tuo pumpun vaihto on tosi helppo, ja samalla uusin kumiset letkut.
Omassa koneessa tyhjäkäynnillä kone kävi lauantaina yli puoli tuntia kovillakin kierroksilla tasaisesti ilman mitään vaivoja tai vuotoja, eikä pallopumppua tarvinnut kertaakaan. Mutta heti seuraavana päivänä kaasulla kone alkoi noin kymmenessä minuutissa pudottaa kierroksia nopeasti.

Viime vuonna kone kävi aina hyvin. En keksi syytä, mikä olisi voinut pumpun vaurioittaa tänä keväänä tehdyssä polttoainelinjan uudistuksessa. Mutta kaipa tuon voisi joka tapauksessa tilata. Vaihto sitten, jos muuta tekijää ei enää millään löydy eikä perusteellinen ilmaaminen auta.

Minkä toimitustavan valitsit, että sait pumpun Suomeen nopeasti? Oletuksena tuossa verkkokaupassa on halvin kympin hintainen toimitustapa.

Vielä pikkutarkennus:

Omalla veneellä ei ole koskaan kertaakaan käynyt koneen käyntiä tarkastelemassa kukaan, joka tuntee Yanmar 1GM10-koneen paitsi eilen Topboatilla. Joku koneen kuin omat taskunsa tunteva saattaisi jo korvakuulolla ja näköhavainnoilla kyetä tunnistamaan, mikä voisi olla vialla. Itse en osaa sanoa käyntiäänistä tai pakokaasusta tm., mikä on normaalia ja mikä ei. Eilen tuprahteli ajossa pojan mukaan ajoittain hieman harmaata savua, ihan ohuesti, mutta sellaista en muista ennen juuri nähneeni. Äänissä taas on aina pojan kanssa ihmetelty erilaisia kolinoita, kilinöitä ja räminöitä.

Re: Moottori ei väännä

by harald » Tue Jul 08, 2025 13:27 pm

Lisättäköön tähän vielä että jos pumppu ei liiku, kannattaa kääntää konetta puolisen kierrosta että saa pumpun sisäisen käyttövivun pois nokaltaan.

Re: Moottori ei väännä

by harald » Tue Jul 08, 2025 13:26 pm

Ei se vipu muistaakseni mitään voimaa tarvitse, jos joku ilmausruuvi on auki. Jos on ihan tunnoton niin ehkä siinä on ongelma? Se on kuitenkin kulutusosat, sen vaihto on "helppoa" ja varmistaa ainakin yhden potentiaalisen vikakohteen kohtuullisella kustannuksella.

Pallopumppu on kätevä, mutta myös riski. Mitä vähemmän vuotokohteita ja komponentteja, sitä parempi omasta mielestäni. Viimeksi ilmainen koneen 2019 rempan jälkeen, ennen sitä v 2001. En ole kaivannut pallopumppua toimivassa koneessa, ilmaamiset menee ihan vakiopumpulla jos se vaan toimii.

Re: Moottori ei väännä

by Ari » Tue Jul 08, 2025 13:13 pm

harald wrote: Tue Jul 08, 2025 12:43 pm Kannattaa nyt ensin vaihtaa se muutaman kympin pa-pumppu jos se yhtään epäilyttää, ennen kuin alkaa korjaamaan koneen sisältä ehkä hajonneita osia (hyvin epätodennäköistä).

Jos kone käy käsin pumpatessa se on ehkä merkki polttoaineen puutoksesta. Kovin moni komponentti ei vaikuta siihen, pumppu nyt ensi tilassa.

Ja kuten sanoin aikaisemmin on monella ollut vuotava pallopumppu, eli se pallo on itsessään vuotanut ilmaa sisäänsä ja järjestelmään.
Voisiko pa-pumpun vikaan viittaa myös tämä: Se pieni vipu, jolla pa-linjaa normaalisti ilmataan, ei anna yhtään vastusta, vaikka painaa lujaa pohjaan? Vahva ja raamikas tuttava ihmetteli viime torstaina, että vipu on täysin löysä ja tunnoton.

Pallopumppu on uusi ja harkitusti kallein, mitä löysin, maksoi noin kolmekymppiä. Sen liittäminen oli koko pa-linjalla kaikkein hankalinta, letkuliitännät on sen verran paksuja letkun sisähalkaisijaan nähden. Jos mikään muu ei tepsi, täytyy sitten kokeilla, vaikuttaako pallopumpun poisto koko linjasta jotenkin edullisesti.

Re: Moottori ei väännä

by harald » Tue Jul 08, 2025 12:44 pm

Kun kuorma ja kierrokset kasvaa, kasvaa myös alipaine järjestelmässä. Siksikin on hyvä testailla ja ajaa virhe esiin reippaalla kaasulla vaihde päällä

Re: Moottori ei väännä

by harald » Tue Jul 08, 2025 12:43 pm

Kannattaa nyt ensin vaihtaa se muutaman kympin pa-pumppu jos se yhtään epäilyttää, ennen kuin alkaa korjaamaan koneen sisältä ehkä hajonneita osia (hyvin epätodennäköistä).

Jos kone käy käsin pumpatessa se on ehkä merkki polttoaineen puutoksesta. Kovin moni komponentti ei vaikuta siihen, pumppu nyt ensi tilassa.

Ja kuten sanoin aikaisemmin on monella ollut vuotava pallopumppu, eli se pallo on itsessään vuotanut ilmaa sisäänsä ja järjestelmään.

Re: Moottori ei väännä

by Ari » Tue Jul 08, 2025 12:18 pm

olpalon wrote: Mon Jul 07, 2025 23:10 pm Se pumppu on parilla ruuvilla koneen kyljessä kiinni. Mikään muu ei pitele sitä kiinni koneessa. Letkut pitää tietenkin laittaa kiinni uuteen pumppuun tiiviisti ja asiallisesti. Asiaa on pyöritelty kuvien kera muissa somekanavissa 22.5.

Edittiä vielä: Jos pumpulla on paljon imuvastusta (pa-linjassa tukos tai jotain) se ei syötä riittävästi polttoainetta koneelle. Jos pa-linja ei ole tiivis, niin edessä on 100-varmasti ilmasta johtuvia käyntiongelmia. Jos siirtopumppu (ei pelkkä ilmauspumppu) on lutkuttanut 40 vuotta, niin en ihmettelisi hetkeäkään sen uusimista, jos vielä oireetkin viittaavat uusimistarpeeseen.
Kone on vasta 19-vuotias, vuonna 2006 asennettu 1GM10, joten ikääntymisen vuoksi uusimistarvetta ei pitäisi olla.

Aika toivotonta kuitenkin enää keksiä, missä kohdassa pa-linja ei olisi tiivis. Kaikki mahdolliset kohdat on käyty läpi, osin monta kertaa. Kaikki letkut, letkukarat pultit ja ruuvit on tiukasti kiinni. Tuntuu veren kaivamiselta nenästä, jos alan ronkkimaan jotakin irti ja sulkemaan uudelleen.

Pieni mahdollisuus voisi olla uusi karkeasuodatin: voisiko sen kierteestä falskata? Mitään tähän viittaavaa ei kuitenkaan ole koskaan ollut havaittavissa. Kannattaisiko löysätä, ottaa jopa kokonaan irti, putsata kierteistä mahdollista pikkuroskaa ja kiristää uudelleen?

Viime kesänä kone starttasi ja kävi aina varmasti ja hyvin vaikka kuinka kauan (toissakesänä veneen oston jälkeen oli startin jälkeen vaikeuksia ja kone valitti jäähdytystä, koska merivesioton letkukara oli sisältä ruosteen tukkima). Koko tämä ongelmavyyhti alkoi, kun oli pakko poistaa polttoainetankki potkuriakselin kannakerempan takia. Nyt tuntuu, että olisi saanut jäädä koko remppa tekemättä, kun seurauksena on paljon enemmän isoja ongelmia kuin oli minimaalisesta vuodosta :evil:

Kannakeremontin ja pa-linjan uudelleen kasaamisen jälkeen kone ei millään startannut. Yhdellä yrityksellä koneesta tuli sakea sininen savupilvi, kun pidin ylhäällä puristinvipua (nimitys voi mennä metsään, tarkoitan sitä koneen kannen vieressä olevaa ja ylös kääntyvää jousella varustettua vipua). Se edelleen mietityttää. Mahtoiko silloin jotakin hajota koneen uumenissa? Voiko pa-linja haukata ilmaa jostakin itse koneessa, kun kierroksia nostaa tarpeeksi?

Re: Moottori ei väännä

by HansO » Tue Jul 08, 2025 00:35 am

Itsellä se alkoi jo viime kesänä oireilla siten, että kun piti tyhjäkäynnillä pitkään, käynti alkoi olla epätasaista. Tuo pallopumppu varmisti sen, että kovemmalla paineella kone toimi normaalisti. Löysin vielä jenkkisivustolta tietoa, että pumppu löystyessään voi alkaa syöttää ilmaa järjestelmään. En tiedä mikä tämä mekanismi on? Tuo pumpun vaihto on tosi helppo, ja samalla uusin kumiset letkut.

Re: Moottori ei väännä

by olpalon » Mon Jul 07, 2025 23:10 pm

Se pumppu on parilla ruuvilla koneen kyljessä kiinni. Mikään muu ei pitele sitä kiinni koneessa. Letkut pitää tietenkin laittaa kiinni uuteen pumppuun tiiviisti ja asiallisesti. Asiaa on pyöritelty kuvien kera muissa somekanavissa 22.5.

Edittiä vielä: Jos pumpulla on paljon imuvastusta (pa-linjassa tukos tai jotain) se ei syötä riittävästi polttoainetta koneelle. Jos pa-linja ei ole tiivis, niin edessä on 100-varmasti ilmasta johtuvia käyntiongelmia. Jos siirtopumppu (ei pelkkä ilmauspumppu) on lutkuttanut 40 vuotta, niin en ihmettelisi hetkeäkään sen uusimista, jos vielä oireetkin viittaavat uusimistarpeeseen.

Top