by JussiN » Sun Jul 13, 2025 11:19 am
Nyt olet kuitenkin jo paljon paremmilla vesillä, kun ei enää näy näkyviä vuotokohtia!
HUOM: en ole venealan ammattilainen tai koneinsinööri, joten käytäthän mielipiteitäni oman harkintasi mukaan!
Kemian tekniikan DI - eli ts. löytyy enemmän tahtoa viritellä ja tehdä kokeita oman paatin osalta kuin ehkä formaalia pätevyyttä.
Oman kokemuksen pohjalta kumiset käsipumput voi päästää ilmaa imulinjaan runsaastikin - ilman että polttoainetta vuotaa yhtään ulospäin. Tämän vuoksi en enää itse uskalla asentaa sellaista imupuolelle vaan siirsin sen Lisbethissä paluulinjaan josta ilmaus onnistuu aivan yhtä hyvin kuin imulinjaan asennettuna (ilmankaan en halua olla). MIkäli siis koneelta menee paluulinja takaisin tankkiin, se kannattaa mielestäni laittaa sinne. Tosin jos paluulinja menee jonnekin kohtaan imulinjaan niin tässä tapauksessa vuotavan kumirakon riskiä ei voine eliminoida sijoittelulla (tällöin sen olemassaolo on itsessään riski). Oman viallisen käsipumpun imupuolella huomasin siten, että minulla oli lasinen vedenerotin koneessa olevan siirtopumpun ja tuolloisen käsipumpun välissä. Lasinen vedenerotin on kyllä hyvin kätevä, koska ilmavuodot yläjuoksun puolella näkee "in-situ" koneen käydessä. Vuotavan käsipumpun kanssa lasinen kuppi meni kaasua antaessa täysin porealtaaksi, vaikka dieseliä ei siitä vuotanut ulospäin!
Kupariset puristusliitokset ovat tietyssä mielessä kertakäyttöisiä, tiivistys perustuu pehmeän materiaalin puristumiseen. Jos siis ne on kiristetty maksimiin, ei niillä ole enää varaa laajeta uudelleenasennuksessa. Niihin kannattaa siis jättää kiristysvaraa ensiasennuksessa - yleensä riittää aluksi käsitiukkuus ja siitä vain noin 1/4 - max 1/2 kierrosta lisää. Tarvittaessa lisäkiristämistä, mikäli ne vielä vuotavat. Näitä kantaisin mukana aina varaosina. Tietysti asiaa hankaloittaa, jos pa-linjat koostuvat osin metallisista putkista koska puristusliitos olisi hyvä tehdä ns. tuoreeseen putkeen (mielipide) eikä vanhan puserrusliitoksen irroittaminen putkesta lähde käsivoimin. Itseni tuntien kantaisin myös varaputkea aina reissuissa, sekä putkileikkuria. Itsellä on imulinjassa vain 2 puserrusliitosta - lasisen vedenerottimen sisään- ja ulostulon karaliittimissä, johon kytketty perus pa-letkut. Jos sattuu joskus vuotamaan, mukana kulkee tuore vedenerotin liittimeen varalla (noh, tämä osa maksaa IKH:ssa 15€ niin ei hinnalla pilattu).
Imulinjaa ja siinä olevia aparaatteja voi koestaa ohittamalla ne väliaikaisesti kokonaan: 10L kanisteri täyteen dieseliä, sinne pa-letku ilman mitään väliliitoksia, esisuodattimia tai käsipumppuja. Sinne myös paluulinja, jossa ilmausta varten kiinnitettynä se kumirakko/käsipumppu (paluulinjaan saa vuotaa ilmaa, ei vaikuta koneen käymiseen). Ilmataan kone käsipumpulla ja haastetaan konetta (HUOM: LAITURISSA - EI KULUSSA) vaihde päällä. Tarkkaillaan riittävä aika tuleeko ongelmia. Alkuhaasteet koneen starttaamisessa ja käynnissä pysymisessä kuuluu juuri ilmattuun koneeseen, josta ei kannata tehdä johtopäätöksiä. Tämä lähestymistapa vaatii kaikkine virittelyineen toki aikaa ja lehmänhermoja, mutta se on ainakin systemaattinen ja ongelmakohtia poissulkeva lähestymistapa.
Yleisesti Lisbethin pa-kierrosta. Siinä ei ole lainkaan esisuodatinta, koska Beta Marine ei suosittele dieseleihinsä ylimääräisiä suodattimia (lieneekö johtuvan heikosti mitoitetusta imupaineesta vai mistä), joten meillä on vain lasinen vedenerotin jossa sellaista katiskaverkkoa estämässä suurimpien roskien kulkeutumista koneen siirtopumpulle. Lisäksi muovinen 40L tankki, johon jouduin viime vuonna vaihtamaan käytännössä kaikki muoviset karat ja tankkiin menevän imuputken (tai oikeastaan koko liitäntäkannen - havainnollisista syistä linkki alla). Tankin sisäisenä imulinjana toimi sellainen irtonainen muovinen imuputki, joka istui löyhästi muovisessa ja sileässä karassa ilman mitään kiristyspantaa tms. Se lähti hellästi vetäen irti, joten imulinjan alkuosa on ollut melko varmasti ilmatilassa moniin reissuihin lähdettäessä (tämä oireili myös käytännössä). Nyt on pari vuotta toiminut ongelmitta, kun liimasin kyseisen imuputken lopullisesti kiinni epoksipatjalla tankin sisäpuolelta. Varmaan tuo liimapinta hiljakseen kuluu ja liukenee dieselhöyryjen vaikutuksesta, mutta eipähän enää lähde irti ajatuksen voimalla tai edes repimällä. Myös yksi syy välttää ylitäyttöä toistaiseksi ja tarvittaessa x vuoden päästä voin tarvittaessa uusia taas koko liitäntäkannen. Liitäntäkannen ja lasisen vedenerottimen välissä ei ole muita liitoksia, joten liitäntäkannen vuodottomuuden näkee luotettavasti vedenerottimen "poreammetestillä".
Myös liitäntäkannen päällä olevat liittimet ovat saaneet jatkomodausta, kuten ylimääräisen o-renkaan ja locktiteä. Minua edeltävä asennus oli tehty pakottamalla 8mm polttoaineletkun liitäntäkannen 10mm karaan, mikä oli ajan saatossa painunut täysin kokoon. Tämä aiheutti pari vuotta sitten matkan keskeytymisen Barösundissa, kun ei ollut tuoreena veneilijänä osannut huomioida näitä ominaisuuksia tankin päässä. Imulinja saikin 8/10mm jatkoliittimen, jolla nämä kaksi kokoa yhteensovitettua.
https://www.esconet.fi/shop/9513780101- ... 5682,45680
https://teippijaliima.fi/tuote/epoksili ... kas-50-ml/
Nyt olet kuitenkin jo paljon paremmilla vesillä, kun ei enää näy näkyviä vuotokohtia!
HUOM: en ole venealan ammattilainen tai koneinsinööri, joten käytäthän mielipiteitäni oman harkintasi mukaan!
Kemian tekniikan DI - eli ts. löytyy enemmän tahtoa viritellä ja tehdä kokeita oman paatin osalta kuin ehkä formaalia pätevyyttä.
Oman kokemuksen pohjalta kumiset käsipumput voi päästää ilmaa imulinjaan runsaastikin - ilman että polttoainetta vuotaa yhtään ulospäin. Tämän vuoksi en enää itse uskalla asentaa sellaista imupuolelle vaan siirsin sen Lisbethissä paluulinjaan josta ilmaus onnistuu aivan yhtä hyvin kuin imulinjaan asennettuna (ilmankaan en halua olla). MIkäli siis koneelta menee paluulinja takaisin tankkiin, se kannattaa mielestäni laittaa sinne. Tosin jos paluulinja menee jonnekin kohtaan imulinjaan niin tässä tapauksessa vuotavan kumirakon riskiä ei voine eliminoida sijoittelulla (tällöin sen olemassaolo on itsessään riski). Oman viallisen käsipumpun imupuolella huomasin siten, että minulla oli lasinen vedenerotin koneessa olevan siirtopumpun ja tuolloisen käsipumpun välissä. Lasinen vedenerotin on kyllä hyvin kätevä, koska ilmavuodot yläjuoksun puolella näkee "in-situ" koneen käydessä. Vuotavan käsipumpun kanssa lasinen kuppi meni kaasua antaessa täysin porealtaaksi, vaikka dieseliä ei siitä vuotanut ulospäin!
Kupariset puristusliitokset ovat tietyssä mielessä kertakäyttöisiä, tiivistys perustuu pehmeän materiaalin puristumiseen. Jos siis ne on kiristetty maksimiin, ei niillä ole enää varaa laajeta uudelleenasennuksessa. Niihin kannattaa siis jättää kiristysvaraa ensiasennuksessa - yleensä riittää aluksi käsitiukkuus ja siitä vain noin 1/4 - max 1/2 kierrosta lisää. Tarvittaessa lisäkiristämistä, mikäli ne vielä vuotavat. Näitä kantaisin mukana aina varaosina. Tietysti asiaa hankaloittaa, jos pa-linjat koostuvat osin metallisista putkista koska puristusliitos olisi hyvä tehdä ns. tuoreeseen putkeen (mielipide) eikä vanhan puserrusliitoksen irroittaminen putkesta lähde käsivoimin. Itseni tuntien kantaisin myös varaputkea aina reissuissa, sekä putkileikkuria. Itsellä on imulinjassa vain 2 puserrusliitosta - lasisen vedenerottimen sisään- ja ulostulon karaliittimissä, johon kytketty perus pa-letkut. Jos sattuu joskus vuotamaan, mukana kulkee tuore vedenerotin liittimeen varalla (noh, tämä osa maksaa IKH:ssa 15€ niin ei hinnalla pilattu).
Imulinjaa ja siinä olevia aparaatteja voi koestaa ohittamalla ne väliaikaisesti kokonaan: 10L kanisteri täyteen dieseliä, sinne pa-letku ilman mitään väliliitoksia, esisuodattimia tai käsipumppuja. Sinne myös paluulinja, jossa ilmausta varten kiinnitettynä se kumirakko/käsipumppu (paluulinjaan saa vuotaa ilmaa, ei vaikuta koneen käymiseen). Ilmataan kone käsipumpulla ja haastetaan konetta (HUOM: LAITURISSA - EI KULUSSA) vaihde päällä. Tarkkaillaan riittävä aika tuleeko ongelmia. Alkuhaasteet koneen starttaamisessa ja käynnissä pysymisessä kuuluu juuri ilmattuun koneeseen, josta ei kannata tehdä johtopäätöksiä. Tämä lähestymistapa vaatii kaikkine virittelyineen toki aikaa ja lehmänhermoja, mutta se on ainakin systemaattinen ja ongelmakohtia poissulkeva lähestymistapa.
Yleisesti Lisbethin pa-kierrosta. Siinä ei ole lainkaan esisuodatinta, koska Beta Marine ei suosittele dieseleihinsä ylimääräisiä suodattimia (lieneekö johtuvan heikosti mitoitetusta imupaineesta vai mistä), joten meillä on vain lasinen vedenerotin jossa sellaista katiskaverkkoa estämässä suurimpien roskien kulkeutumista koneen siirtopumpulle. Lisäksi muovinen 40L tankki, johon jouduin viime vuonna vaihtamaan käytännössä kaikki muoviset karat ja tankkiin menevän imuputken (tai oikeastaan koko liitäntäkannen - havainnollisista syistä linkki alla). Tankin sisäisenä imulinjana toimi sellainen irtonainen muovinen imuputki, joka istui löyhästi muovisessa ja sileässä karassa ilman mitään kiristyspantaa tms. Se lähti hellästi vetäen irti, joten imulinjan alkuosa on ollut melko varmasti ilmatilassa moniin reissuihin lähdettäessä (tämä oireili myös käytännössä). Nyt on pari vuotta toiminut ongelmitta, kun liimasin kyseisen imuputken lopullisesti kiinni epoksipatjalla tankin sisäpuolelta. Varmaan tuo liimapinta hiljakseen kuluu ja liukenee dieselhöyryjen vaikutuksesta, mutta eipähän enää lähde irti ajatuksen voimalla tai edes repimällä. Myös yksi syy välttää ylitäyttöä toistaiseksi ja tarvittaessa x vuoden päästä voin tarvittaessa uusia taas koko liitäntäkannen. Liitäntäkannen ja lasisen vedenerottimen välissä ei ole muita liitoksia, joten liitäntäkannen vuodottomuuden näkee luotettavasti vedenerottimen "poreammetestillä".
Myös liitäntäkannen päällä olevat liittimet ovat saaneet jatkomodausta, kuten ylimääräisen o-renkaan ja locktiteä. Minua edeltävä asennus oli tehty pakottamalla 8mm polttoaineletkun liitäntäkannen 10mm karaan, mikä oli ajan saatossa painunut täysin kokoon. Tämä aiheutti pari vuotta sitten matkan keskeytymisen Barösundissa, kun ei ollut tuoreena veneilijänä osannut huomioida näitä ominaisuuksia tankin päässä. Imulinja saikin 8/10mm jatkoliittimen, jolla nämä kaksi kokoa yhteensovitettua.
https://www.esconet.fi/shop/9513780101-can-sb-polttoainetankin-liitantakansi-25350?gad_source=1&gad_campaignid=20196835388&gbraid=0AAAAAD44mKqPRUWev9lqlqZJFAkps2CTy&gclid=Cj0KCQjwss3DBhC3ARIsALdgYxOEqUSrSFiWeK9H-cXd5eURJkYxEWnuhvYYW6MJuecGJuwNqv5VPscaAn1LEALw_wcB#attr=45681,45682,45680
https://teippijaliima.fi/tuote/epoksiliima-permabond-et500-kirkas-50-ml/