Peräsimen kiinnitys

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Peräsimen kiinnitys

by Petri » Tue May 23, 2017 21:52 pm

Kas, protoshop on kyykännyt, harmin paikka mutta en tiedä olisiko ollut joka tapauksessa edessä vaikkei omistajakuvioissa olisikaan tapahtunut muutoksia.

Mutta kaksi vuottakin tuosta näkyy olevan, eipä vaan ole tullut vastaan tuotakaan tietoa aiemmin.

by Handy » Tue May 23, 2017 13:41 pm

Teetätin just peräsinlaakerit Isevat:lla. Kaksi kertaa piti käydä ottamassa materiaaleja pois mutta lopputulos on hyvä.

by Cage » Tue May 23, 2017 07:46 am

Osaisko kukaan neuvoa, missä saisi teetettyä aluslevyn nylonista? Pitäisi saada peräsin nostettua 4mm ja ajattelin tehdä sen laittamalla aluslevyn ylälaakerin päälle ja sen metallisen lukitsinosan väliin.

Piti teettää Protoshopissa, mutta sitä ei näköjään enää ole. :(

Uudet laakerit

by PasiP » Sun Jul 24, 2016 12:27 pm

Christan alalaakerissa oli reipas välys syksyllä kun se nostettiin vedestä. Talvella lievää väkivaltaa käyttäen peräsin suostui irtoamaan. Laakerit irtosivat rautakangen avustuksella.

Uudet puslat sorvasi POMmista (Delrin) puhallinsoitinkorjaaja Timo Hiipakka (http://www.rohi.fi/). Tuntuvat istuvan kuin valettu ja toimitusaikakin oli kohtuullinen, hinnasta puhumattakaan. Eikä tarvinnut itse edes hankkia matskua, sitä kun kuulemma käytetään joihinkin pillin osiin myös.

by Cage » Tue Apr 14, 2015 22:06 pm

Kyllähän se sieltä sitten lähti kun sai ulosvetäjän sinne kauluksen alle ja kauluksen irti. Oli ilmeisesti niin tiukasti juntturassa siinä.

Nyt jännitetäänkin lähinnä sitä, miten saadaan kaikki kamat takaisin, peräsinkin on niin tiukka ettei meinaa millään liikkua, sen verran hyvässä kunnossa näköjään noi peräsinlaakerit ettei paljon klappia ole.

by Cage » Tue Apr 14, 2015 14:09 pm

Pitäisikö peräsimen liikkua vapaasti alaspäin kun ne kaksi stoppariruuvia on irroitettu? Tai pitääkö se kauluskin ottaa pois (siis se jossa ne stoppariruuvit on)?

Nyt peräsin valuu alaspäin n 1-2 mm ja sen jälkeen kuuluu pieni kolahdus ja peräsi ei tule enempää alas. Uskaltaisikohan tuota hieman avittaa kumivasaralla? Tai auttaako kauluksen irrotus?

by Cage » Wed Mar 04, 2015 20:59 pm

Peräsin jää Estellessä nykyiselle paikalleen toistaiseksi. Saan varmasti upotettua ihan tarpeeksi aikaa ja rahaa muutenkin kevään muihin projekteihin. Annetaan tuosta tuleva vaikutus vauhtiin tasoituksena nyt ainakin tulevana kautena. ;)

by Olli » Mon Mar 02, 2015 20:15 pm

FE-Sillanpää wrote:Peräsin päättää nousta voimakkaasti kohdattuaan peruskallion :-D
(Harvinainen tilanne)
Todella harvinainen, ainakin päätellen siitä kuinka harva myöntää ikinä kohdanneensa peruskalliota :oops:

by FE-Sillanpää » Mon Mar 02, 2015 11:42 am

avoipio wrote:Sanokaahan, missä tilanteessa peräsin kokisi tarpeelliseksi nousta?
Peräsin päättää nousta voimakkaasti kohdattuaan peruskallion :-D
(Harvinainen tilanne)

by Olli » Sat Feb 28, 2015 17:55 pm

avoipio wrote:Missä voisi sääntökirjaan tutustua? Ladattavissa jostain?
Tähän ei tainnut kukaan vielä vastata... Meidän luokkasäännöthän ovat FEwikissä: http://www.fe83.org/wiki/index.php/FE83 ... 4nn%C3%B6t

Ainakin peräsimen osalta tuolla viitataan alkuperäisiin piirustuksiin, joista on valokuvat jäsenten sisäisillä sivuilla. Eli fe83.org päävalikosta 'Sisäiset'.

by Olli » Sat Feb 28, 2015 17:38 pm

Cage wrote:Olen huomenna menossa Leeveneelle, pitää vähän jollain puukolla tms. yrittää selvittää mikä tuo peräsimen päällä olevan kiekon materiaali on. Mutta se ei kuitenkaan kerro sitä, että onko se irtonainen, hitsattu akseliin kiinni tai kiinteä osa akselia. Halkaisijaltaan se on enemmän kuin 40mm, lähinnä vannasputken paksuinen. Mutta vannasputkea se kiekko tuskin on, sillä näyttäisi vannasputken tai alaholkin (se joka on ehkä ~2mm pohjan alapuolella) ja kiekon välissä olevan sauma. Pitääkin katsoa liikkuuko se peräsimen mukana tai pysyykö paikalla.
Yksi mahdollisuus on, että vannasputken kiinnitys on irronnut pohjasta. Sieltähän ei vielä vedet tule sisään, kun laminointi yltää putken ympärillä reilusti vesirajan yli. Alapään laminointi saa helposti kyytiä, jos yläpään stoppariruuvit ovat vähänkin löysällä. Silloin putki voi pyörähtää, kun stoppari osuu ruuveihin. En tiedä onko mahdollista, että runko eläisi niin paljon, että alapäästä irronnut vannasputki voisi tulla sentin ulos pohjasta?

Tosta kuvasta ei näy onko tuolla maalin alla oikeasti sauma, vai vaan joku ura. Vannasputkessahan voi olla jotain uria jotta laminaatti pitää siinä paremmin.

by mihor » Sat Feb 28, 2015 13:33 pm

Cage wrote:Marikon galleriaa olen tihrustanut, sieltä tosin ei löytynyt vastausta alkuperäiseen kysymykseeni (eli siitä, onko upotuksia/reikiä stoppiruuveille).
Moi. Akselissa on upotukset stoppariruuveille. Lukkoruuveja on kaksi kappaletta ja kun ne kierretään paikoilleen, kaulus asettuu aina samaan paikkaan ja korkeuteen.

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=DSC05645
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=DSC05647

by avoipio » Sat Feb 28, 2015 02:28 am

Taitaa holkin merkitys löytyä, se estää peräsimen nousun.

Sanokaahan, missä tilanteessa peräsin kokisi tarpeelliseksi nousta? Missään netin voimakuviossa, jossa tarkastellaan purjehtiessa peräsimeen kohdistuvia voimia ei esiinny mitään sellaista voimaa, joka saisi peräsimen nousemaan akselinsa suuntaan. Voisiko sellainen voima kuitenkin olla olemassa?

by Panu » Sat Feb 28, 2015 00:15 am

Cage wrote:...Olen huomenna menossa Leeveneelle, pitää vähän jollain puukolla tms. yrittää selvittää mikä tuo peräsimen päällä olevan kiekon materiaali on. Mutta se ei kuitenkaan kerro sitä, että onko se irtonainen, hitsattu akseliin kiinni tai kiinteä osa akselia. Halkaisijaltaan se on enemmän kuin 40mm, lähinnä vannasputken paksuinen. Mutta vannasputkea se kiekko tuskin on, sillä näyttäisi vannasputken tai alaholkin (se joka on ehkä ~2mm pohjan alapuolella) ja kiekon välissä olevan sauma. Pitääkin katsoa liikkuuko se peräsimen mukana tai pysyykö paikalla.
Tervehdys

Laakeripuslia olen nähnyt Feneissä kahdenlaisia. Ero löytyy alapuslasta. Se on varustettuna joko laipalla tai sitten ei. Tuolla alapuslan laipalla on ilmeisesti yritetty vähentää peräsinakselin pituussuuntaista "välystä", eli kuinka paljon peräsin nousee ylöspäin, jos pinnasta nostaa voimakkaasti.

Laakeripuslien kuvat löytyy wikistä: http://www.fe83.org/wiki/index.php/Per%C3%A4sinlaakeri

Yläpusla on aina laipallinen, koska se toimii myös päittäislaakerina kantaen peräsimen painon.

by avoipio » Thu Feb 26, 2015 17:30 pm

Ei varmaan vannasputki, ja jos siellä näkyy laakerin alapäässä sauma, niin ei jatkettu laakerikaan. Mikä lie, mutta ei sillä mitään merkitystä voine olla. Pois vaan ja peräsin ylemmäksi.

Top