Kiitos erinomaisista ohjeista!
Täytyy toivoa, että nuo pidätinruuvit on viimeksi kiristetty asennuspastan kanssa. Joskus 2000-luvun alkuvuosina ne on varmasti irrotettu, kun joku aiempi omistaja oli tehnyt peräsinremontin, josta on tallessa muutama valokuva.
Peräsimen kiinnitys
Re: Peräsimen kiinnitys
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
- harald
- Hallitus
- Posts: 11558
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Peräsimen kiinnitys
Kannattaa laittaa autonrengas peräsimen alle kun irrottaa. Sen paino voi tosiaan yllättää.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
-
Guest
Re: Peräsimen kiinnitys
Toinen vaihtoehto on laittaa kuormaliina (räikällinen, koukut päissä) kiinni molemmilta puolilta varvaslistaan ja liina peräsimen alta niin peräsimen saa tarvittaessa yksinkin hallitusti laskettua (ja vähintään yhtä olennaisesti nostettua takaisin ylös). Liinan varassa peräsin liikkuu tarvittaessa sen verran että yläpuslan saa sovitettua paikalleen yläpuolelta -- puslienhan pitäisi olla tiukahkot, mutta sen verran väljät että ne saa paikalleen ilman voimankäyttöä ettei akseli ala kanittaa. Näin periaatteessa peräsimen voisi laskea maata vasten jo etukäteen jolloin riittäisi nostaa sen verran että peräsinakseli solahtaa ulos vannasputkesta, ja takaisin laitettaessa vastaavasti vain sen verran että akselin saa taas sujautettua vannasputkeen.
Liinametodilla on myös helppo laskea peräsintä tarvittaessa sen verran alemmas että myös peräsimen yläpintaan saa kunnon maalikerroksen pohjaa huoltomaalatessa, ja jos rohkes riittää niin näin saa tarvittaessa kauluksen irti ja ohennettua yläpuslan kaulusta vesilläkin jos se jäisi liian paksuksi (joskin lienee järkevää laittaa pinnan kiinnityspultin tilalle pultti jonka varaan peräsin jää jos liina luiskahtaisikin pois paikaltaan).
Sitten kun puslat ovat paikallaan voikin vetää liinan tiukalle ja hakea kaulukselle oikean kohdan ja kiristää kiinnitysruuvit. Kannattaa katsoa niitä irroittaessa miten syvään niiden kuuluu tulla niin on helpompi arvioida onko kehys juuri oikealla kohdalla (muutenhan ainakaan molemmat ruuvit eivät uppoa yhtä syvälle).
Ainakin omaan akseliin piirustusten mukaan tilatessa sorvari osasi arvata että vannasputken sisähalkaisija on todellisuudessa hiukan vähemmän, mutta puukon terällä siiklaamalla sitä sai helposti ohennettua ratkaisevat millin osat että solahti kevyesti paikalleen ilman että hölskyi.
Millinkin kaulus alapuslassa helpotti huomattavasti asennusta kun saattoi olla varma ettei se pääse uppoamaan liian syvälle vannasputkeen.
Liinametodilla on myös helppo laskea peräsintä tarvittaessa sen verran alemmas että myös peräsimen yläpintaan saa kunnon maalikerroksen pohjaa huoltomaalatessa, ja jos rohkes riittää niin näin saa tarvittaessa kauluksen irti ja ohennettua yläpuslan kaulusta vesilläkin jos se jäisi liian paksuksi (joskin lienee järkevää laittaa pinnan kiinnityspultin tilalle pultti jonka varaan peräsin jää jos liina luiskahtaisikin pois paikaltaan).
Sitten kun puslat ovat paikallaan voikin vetää liinan tiukalle ja hakea kaulukselle oikean kohdan ja kiristää kiinnitysruuvit. Kannattaa katsoa niitä irroittaessa miten syvään niiden kuuluu tulla niin on helpompi arvioida onko kehys juuri oikealla kohdalla (muutenhan ainakaan molemmat ruuvit eivät uppoa yhtä syvälle).
Ainakin omaan akseliin piirustusten mukaan tilatessa sorvari osasi arvata että vannasputken sisähalkaisija on todellisuudessa hiukan vähemmän, mutta puukon terällä siiklaamalla sitä sai helposti ohennettua ratkaisevat millin osat että solahti kevyesti paikalleen ilman että hölskyi.
Millinkin kaulus alapuslassa helpotti huomattavasti asennusta kun saattoi olla varma ettei se pääse uppoamaan liian syvälle vannasputkeen.