by Ari » Sat Mar 21, 2026 01:44 am
En osaa sanoa, onko tämä ketju otollisin paikka tiedustella vinkkiä, mutta tiedustelenpa kuitenkin:
Aion vaihtaa peräsinakselin laakerit/puslat, koska ne lienevät vaihdon tarpeessa (taustaa alempana). Samalla hoituisi ehkä kätevimmin jo menossa olevan vanhan myrkkymaalin poisto, joka on hankalaa varsinkin peräsimen yläreunassa.
1) Millä konstilla peräsimen saa irti?
Ylhäällä pitää ilmeisesti irrottaa ensin pinna ja sitten jokunen pultti. Sen jälkeen peräsimen irrottaminen ja laskeminen alaspäin ei kuitenkaan taida sujua kovin helposti päätellen foorumin eri kommenteista ja ketjuista. Ehkäpä Laakerit tai jokin muu pitää peräsintä ylhäällä vannasputkessa.
2) Mitä työkaluja on syytä käyttää, jotta saa peräsimen laskettua maahan asti? Mihin on syytä varautua?
Lenkkiavaimia? Jakoavain? Kumivarara? Vasara? Lapiointia?
Seuran telakka-alueella tutut kertoivat, että kuopan kaivaminen peräsimen alle on toivoton ajatus. Päällä olevan soran alla on kalliolouhetta, jonka kaivaminen ylös vaatisi kaivurin (eikä moista mahdu aivan sikin sokin tungettujen veneiden väliin). Niinpä jotkut muut ovat seuran kevään ensimmäisenä laskupäivänä pyytäneet nosturipuomia käyttävän kuorma-auton kuljettajaa nostamaan venettä sen verran, että irrotetun peräsimen saa pois. Seuran seuraavana laskupäivänä puolestaan on pyydetty nostamaan venettä ja peräsin on sitten laitettu takaisin.
3) Mahtaako peräsimen irrotus ja kiinnitys takaisin onnistua nosturin nostaessa kohtuullisen nopeasti?
Mietin, että voisin valmiksi laskea peräsimen maan pintaan asti. Sitten nostamalla sopivasti saisi peräsimen kokonaan esiin ja irti. Lopuksi peräsin takaisin niin, että vene nousee ylös sen verran, että se mahtuu kokonaan vannasputkeen. Heti ei välttämättä tarvitsisi nostaa peräsintä ylos niin paljon kuin täytyy, jolloin kiinnittämistä ei tarvitse ahertaa hommaa kiireen vilkkaa. Mutta tapaako peräsin olla jumissa, eikä liikahda juuri yhtään?
Vielä tausta, miksi tuumailen, että tämä homman on syytä tehdä:
Olen paraikaa poistamassa vanhaa myrkkymaalia. Samalla on järkevä uusia myös peräsimen maalipinta. Kätevimmin se sujuu, jos/kun pinna on irti. Viime kesänä pinnan liikuttelu aiheutti ainakin toisinaan omituisen voimakasta kitisevää ääntä, erityisesti matkalla Loviisasta länteen päin mainiossa myötätuulessa ja myötäaallokossa.
Lisäksi loppukaudesta tuli havaittua, että pinna kääntyy toiseen suuntaan selvästi vähemmän (en nyt muista kummalle puolelle), mutta näin ei ennen ollut. Niinpä hommasin syksyllä 3d-tulostetut uudet laakerit Ernolta.
En osaa sanoa, onko tämä ketju otollisin paikka tiedustella vinkkiä, mutta tiedustelenpa kuitenkin:
Aion vaihtaa peräsinakselin laakerit/puslat, koska ne lienevät vaihdon tarpeessa (taustaa alempana). Samalla hoituisi ehkä kätevimmin jo menossa olevan vanhan myrkkymaalin poisto, joka on hankalaa varsinkin peräsimen yläreunassa.
1) Millä konstilla peräsimen saa irti?
Ylhäällä pitää ilmeisesti irrottaa ensin pinna ja sitten jokunen pultti. Sen jälkeen peräsimen irrottaminen ja laskeminen alaspäin ei kuitenkaan taida sujua kovin helposti päätellen foorumin eri kommenteista ja ketjuista. Ehkäpä Laakerit tai jokin muu pitää peräsintä ylhäällä vannasputkessa.
2) Mitä työkaluja on syytä käyttää, jotta saa peräsimen laskettua maahan asti? Mihin on syytä varautua?
Lenkkiavaimia? Jakoavain? Kumivarara? Vasara? Lapiointia?
Seuran telakka-alueella tutut kertoivat, että kuopan kaivaminen peräsimen alle on toivoton ajatus. Päällä olevan soran alla on kalliolouhetta, jonka kaivaminen ylös vaatisi kaivurin (eikä moista mahdu aivan sikin sokin tungettujen veneiden väliin). Niinpä jotkut muut ovat seuran kevään ensimmäisenä laskupäivänä pyytäneet nosturipuomia käyttävän kuorma-auton kuljettajaa nostamaan venettä sen verran, että irrotetun peräsimen saa pois. Seuran seuraavana laskupäivänä puolestaan on pyydetty nostamaan venettä ja peräsin on sitten laitettu takaisin.
3) Mahtaako peräsimen irrotus ja kiinnitys takaisin onnistua nosturin nostaessa kohtuullisen nopeasti?
Mietin, että voisin valmiksi laskea peräsimen maan pintaan asti. Sitten nostamalla sopivasti saisi peräsimen kokonaan esiin ja irti. Lopuksi peräsin takaisin niin, että vene nousee ylös sen verran, että se mahtuu kokonaan vannasputkeen. Heti ei välttämättä tarvitsisi nostaa peräsintä ylos niin paljon kuin täytyy, jolloin kiinnittämistä ei tarvitse ahertaa hommaa kiireen vilkkaa. Mutta tapaako peräsin olla jumissa, eikä liikahda juuri yhtään?
Vielä tausta, miksi tuumailen, että tämä homman on syytä tehdä:
Olen paraikaa poistamassa vanhaa myrkkymaalia. Samalla on järkevä uusia myös peräsimen maalipinta. Kätevimmin se sujuu, jos/kun pinna on irti. Viime kesänä pinnan liikuttelu aiheutti ainakin toisinaan omituisen voimakasta kitisevää ääntä, erityisesti matkalla Loviisasta länteen päin mainiossa myötätuulessa ja myötäaallokossa.
Lisäksi loppukaudesta tuli havaittua, että pinna kääntyy toiseen suuntaan selvästi vähemmän (en nyt muista kummalle puolelle), mutta näin ei ennen ollut. Niinpä hommasin syksyllä 3d-tulostetut uudet laakerit Ernolta.