Yanmar 1gm

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Yanmar 1gm

by Jankka » Tue Jul 31, 2012 14:33 pm

asalovuo wrote: ...
Ongelmia aiheutti siis ilmausruuvien prikat polttoainesuodattimen päällä.
...
Tämä oli hyvä vinkki - minullakin taitaa olla vielä muoviprikka ongelmia aiheuttamassa.

by asalovuo » Tue Jul 31, 2012 13:56 pm

Merellinkin regatassa vaivanneet ilmaongelmat korjaantuivat sopivasti ennen lomareissua.
Ongelmia aiheutti siis ilmausruuvien prikat polttoainesuodattimen päällä. Jostakin syystä toisessa ruuveista oli käytetty muoviprikkaa, joka on väärää materiaalia, ainakin jos Hangon Yanmar huoltoa on uskominen. Toisessa ei prikkaa ollut laisinkaan.

Molempiin ruuveihin laitettiin kaksi kuparialuslevyä ja pidemmät ruuvit, jotta polttoainesuodattimen kannen kuluneet kierteet ottaisivat kiinni koko matkalta (suodatimessa on tilaa pidemmille).

Hintaa operaatiolle tuli mahtavat kaksi euroa :)

by Jankka » Mon Jul 09, 2012 21:18 pm

Olisiko minullakin ollut löysä letkunkiristin, mene ja tiedä. Hangon tulliniemellä moottoria korjatessa löysin löystyneen ilmausruuvin ja luulin korjanneeni vian. Pa-linjan ilmauksen jälkeen kone kävikin iloisesti sen aikaa, että pääsin tulliniemeltä pois. Koneen sammuessa uudestaan ajoin purjeilla faijan mökille Taalintehtaan lähelle ja huolsin koko pa-linjan ja kiristelin siinä ohessa vedenerottimen ja kaikki letkuklemmaritkin. Taalintehtaan huoltiksella on muuten sitten myös varaosia, ostin sieltä mm polttoainesuodattimen. Lisäksi siellä on Vuorio ja D-marin.

by FE-Sillanpää » Mon Jul 09, 2012 08:44 am

Jankka wrote:prkle, yanmar sammui suorasta vedosta 15 min ennen hankoa..
kuulin juuri tarinaa satunnaisesti sammuilevasta koneesta. Syy tankin päässä olevat letkunkiristimet löysällä eli haukkaili ilmaa.

by Jankka » Wed Jul 04, 2012 22:01 pm

prkle, yanmar sammui suorasta vedosta 15 min ennen hankoa. Tuli taas koettua vierasvenesataman ystävällinen satamakapteeni: ei ole tilaa, ei tänne saa tulla konevikaisella veneellä... Ei voi valittaa, kun tuo päävoimanlähde vielä toimii. Purjeilla sts asemalle - ei ketään kotona - matka jatkuu...

by Arkki » Mon Sep 05, 2011 23:37 pm

Arkki wrote:28 vuotta ja nyt katosi noin 2 heppaa laitumelle
taas kulkee - venttiilivälykset kuntoon (oli jo jopa 0,7) niin nopeutta koneella taas max 6,2 solmua ja matkanopeuttakin 5,5-5,8.

by Petri » Fri Sep 02, 2011 18:32 pm

Teoriapuolta ihan Suomeksikin löytyy yhdestä fyssan labrojen harkkatyöstä.
http://tfy.tkk.fi/kurssit/Tfy-3.15xx/Teoria/tyo3.pdf

Tietenkin kun olisi keksinyt tuollaisen sovelluksen aikanaan opettaessa, ehkä opiskelijatkin olisivat motivoituneet enemmän tuosta :)

by Joakim » Fri Sep 02, 2011 18:12 pm

harald wrote:Mistä sait pituuspainon? Millä tarkkuudella se pitää saada?
Pituuden saat mittanauhalla tai spekseistä ja painon vaikkapa kaupan hedelmävaa'alla. Olettaen tietysti, että olet vaihtamassa hihnaa ja muistat punnita sen ennen kuin se on paikallaan.

Kaavalla voit kokeilla miten paljon virehettä tulee mistäkin. Vaikeinta oli mitata se vapaa matka, koska nokka-akselin hihnapyörä on aika iso ja ei ole niin selvää mistä kohtaa hihna nojaa pyörään.

by harald » Fri Sep 02, 2011 17:50 pm

Mistä sait pituuspainon? Millä tarkkuudella se pitää saada?

by Joakim » Fri Sep 02, 2011 16:13 pm

harald wrote:Hmm, jakohihnan kireys? Miten?
Ihan kuten viulunkielen, pinnan tms. Mitataan pituuspaino, vapaa etäisyys ja harmoninen taajuus ja lasketaan jännitys. Ainakin PSA-konsernin autoissa pitää korjaamokäsikirjan mukaan mitata jakohihnan kireys sitä asennettasessa.

Tässä kaava: http://en.wikipedia.org/wiki/Vibrating_string

Osa kaupallisista jakohihnankireysmittareista perustuu juuri tuohon.

by harald » Fri Sep 02, 2011 15:43 pm

Hmm, jakohihnan kireys? Miten?

by Joakim » Fri Sep 02, 2011 15:42 pm

harald wrote:Siisti, toi toimii varmaan rikin jännitysmittarina myös.
Sitä en ole kokeillut, mutta polkupyörän pinnojen ja auton jakohihnan kireyden olen tuolla mitannut.

by harald » Fri Sep 02, 2011 14:57 pm

Siisti, toi toimii varmaan rikin jännitysmittarina myös.

by Joakim » Fri Sep 02, 2011 14:14 pm

Ei ollut Tempossa kierroslukumittaria. Kierrosluvun mittauksen saa äänestä aika helpolla. Avuksi tarvitaan vain äänianalysaattori. Minä käytin tätä: http://www.baudline.com/

Toimii sekä online että vaikkapa kännykällä äänittämällä ja kotona analysoimalla.

by harald » Fri Sep 02, 2011 12:07 pm

Kyllä tuohon 1GM:ään on saanut deluxe-paneelin, harva on se vain ottanut.

Top