Yanmar 1gm

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Teoriapuolta ihan Suomeksikin löytyy yhdestä fyssan labrojen harkkatyöstä.
http://tfy.tkk.fi/kurssit/Tfy-3.15xx/Teoria/tyo3.pdf

Tietenkin kun olisi keksinyt tuollaisen sovelluksen aikanaan opettaessa, ehkä opiskelijatkin olisivat motivoituneet enemmän tuosta :)
Arkki
luti
Posts: 665
Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
Location: Uusikaupunki
Vene: Baladeur
Contact:

Post by Arkki »

Arkki wrote:28 vuotta ja nyt katosi noin 2 heppaa laitumelle
taas kulkee - venttiilivälykset kuntoon (oli jo jopa 0,7) niin nopeutta koneella taas max 6,2 solmua ja matkanopeuttakin 5,5-5,8.
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
Jankka
kokelas
Posts: 114
Joined: Wed Jun 15, 2005 14:04 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Jankka »

prkle, yanmar sammui suorasta vedosta 15 min ennen hankoa. Tuli taas koettua vierasvenesataman ystävällinen satamakapteeni: ei ole tilaa, ei tänne saa tulla konevikaisella veneellä... Ei voi valittaa, kun tuo päävoimanlähde vielä toimii. Purjeilla sts asemalle - ei ketään kotona - matka jatkuu...
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

Jankka wrote:prkle, yanmar sammui suorasta vedosta 15 min ennen hankoa..
kuulin juuri tarinaa satunnaisesti sammuilevasta koneesta. Syy tankin päässä olevat letkunkiristimet löysällä eli haukkaili ilmaa.
Jankka
kokelas
Posts: 114
Joined: Wed Jun 15, 2005 14:04 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Jankka »

Olisiko minullakin ollut löysä letkunkiristin, mene ja tiedä. Hangon tulliniemellä moottoria korjatessa löysin löystyneen ilmausruuvin ja luulin korjanneeni vian. Pa-linjan ilmauksen jälkeen kone kävikin iloisesti sen aikaa, että pääsin tulliniemeltä pois. Koneen sammuessa uudestaan ajoin purjeilla faijan mökille Taalintehtaan lähelle ja huolsin koko pa-linjan ja kiristelin siinä ohessa vedenerottimen ja kaikki letkuklemmaritkin. Taalintehtaan huoltiksella on muuten sitten myös varaosia, ostin sieltä mm polttoainesuodattimen. Lisäksi siellä on Vuorio ja D-marin.
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Merellinkin regatassa vaivanneet ilmaongelmat korjaantuivat sopivasti ennen lomareissua.
Ongelmia aiheutti siis ilmausruuvien prikat polttoainesuodattimen päällä. Jostakin syystä toisessa ruuveista oli käytetty muoviprikkaa, joka on väärää materiaalia, ainakin jos Hangon Yanmar huoltoa on uskominen. Toisessa ei prikkaa ollut laisinkaan.

Molempiin ruuveihin laitettiin kaksi kuparialuslevyä ja pidemmät ruuvit, jotta polttoainesuodattimen kannen kuluneet kierteet ottaisivat kiinni koko matkalta (suodatimessa on tilaa pidemmille).

Hintaa operaatiolle tuli mahtavat kaksi euroa :)
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Jankka
kokelas
Posts: 114
Joined: Wed Jun 15, 2005 14:04 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Jankka »

asalovuo wrote: ...
Ongelmia aiheutti siis ilmausruuvien prikat polttoainesuodattimen päällä.
...
Tämä oli hyvä vinkki - minullakin taitaa olla vielä muoviprikka ongelmia aiheuttamassa.
Post Reply