prkle, yanmar sammui suorasta vedosta 15 min ennen hankoa. Tuli taas koettua vierasvenesataman ystävällinen satamakapteeni: ei ole tilaa, ei tänne saa tulla konevikaisella veneellä... Ei voi valittaa, kun tuo päävoimanlähde vielä toimii. Purjeilla sts asemalle - ei ketään kotona - matka jatkuu...
Olisiko minullakin ollut löysä letkunkiristin, mene ja tiedä. Hangon tulliniemellä moottoria korjatessa löysin löystyneen ilmausruuvin ja luulin korjanneeni vian. Pa-linjan ilmauksen jälkeen kone kävikin iloisesti sen aikaa, että pääsin tulliniemeltä pois. Koneen sammuessa uudestaan ajoin purjeilla faijan mökille Taalintehtaan lähelle ja huolsin koko pa-linjan ja kiristelin siinä ohessa vedenerottimen ja kaikki letkuklemmaritkin. Taalintehtaan huoltiksella on muuten sitten myös varaosia, ostin sieltä mm polttoainesuodattimen. Lisäksi siellä on Vuorio ja D-marin.
Merellinkin regatassa vaivanneet ilmaongelmat korjaantuivat sopivasti ennen lomareissua.
Ongelmia aiheutti siis ilmausruuvien prikat polttoainesuodattimen päällä. Jostakin syystä toisessa ruuveista oli käytetty muoviprikkaa, joka on väärää materiaalia, ainakin jos Hangon Yanmar huoltoa on uskominen. Toisessa ei prikkaa ollut laisinkaan.
Molempiin ruuveihin laitettiin kaksi kuparialuslevyä ja pidemmät ruuvit, jotta polttoainesuodattimen kannen kuluneet kierteet ottaisivat kiinni koko matkalta (suodatimessa on tilaa pidemmille).