by Joakim » Sat Nov 16, 2013 02:33 am
No vene vaihtui kaudeksi 2011, jolloin myös mittaristo, lämppäri jne. muuttuivat.
2012 sain tuon "valmiiksi" ja se on ollut täydessä käytössä kaksi kautta. Laittaa nykyään kaikki Seatalk-datat + itse laskemansa targetit SD-kortille, toimii aurinkopaneelin säätimenä ja mittaa virrat ja jännitteet molemmista akuista sekä Ah:t ja varaustilan hupiakusta. Lisäksi tuossa on starttilinjalaskin, joka kertoo matkan linjalle ja sen kuinka paljon edullisempi toinen pää on.
Näyttönä on pienehkö GLCD, johon mahtuu 8 pitkähköä riviä dataa, jonka näkee hyvin karttapöydällä käydessä. Tuossa näkyy kerralla kaikki Seatalk-datat, target, kello, akkutiedot sekä aurinkopaneelin tiedot.
Virrankulutus hieman nousi tuon aurinkopaneelin takia ja on nyt jotain 2 mA luokkaa näyttö päällä ja taustavalo himmeällä (näkyy hyvin pimeässä). Tuo on siis aina päällä, myös talvella. Aktiivisena (=mittaristo päällä) kulutus on sitten ~50 mA, koska GPS käynnistyy ja NMEA-dataa lähtee mittaristolle. Tuo NMEAn lähettämine vie tuossa yllättävän paljon, sillä joissain laitteissa on aika pieni vastus eli virtaa menee NMEA-piuhoissa aikalailla.
Ensi kesäksi saattaa tulla vielä septitankkimittari tuohon, jos sattuu löytymään ylimääräistä aikaa. Kierroslukumittarikin oli joskus mielessä, mutta sellainen on jo veneessä.
Tuo virtamittaus toimii hupiakun osalta loistavasti. Näyttää muutaman milliamppeerin tarkkuudella nollaa ja helposti huomaa, kun pääkytkimestä vääntämällä LED syttyy kytkitauluun. Se vie 30 mA. Maksiminäyttö olisi jotain toistatuhatta ampeeria, mutta eihän sellaista koskaan tule. Absoluuttinen tarkkuus ei ole vielä kovinkaan hyvä, koska mittaus otetaan ihan akunkengistä maakiskoon, jolloin vastus muuttui jonkun verrran kauden aikana. Tuosta tuli jotain 10-15% virhettä. Nollakohta kuitenkin pysyi tarkkana, mikä on minulle tärkeintä.
Starttiakun virtamittaus on vähän heikompi, sillä kaapelit menevät starttiakun kautta nollakiskoon eli starttiakun virta on laskettu kahden virran erotuksena, johon tulee kohinaa, erityisesti lämppärin löpöpumpusta. Sekin kuitenkin näyttää tarkasti nollaa silloin kun kulutusta ei ole.
Nexuksen uudehko Race Box on muuten pitkälti minun ideoima, sillä kävin pitkät keskustelut sen tekijän kanssa ja kerroin tästä vehkeestä aika tarkasti. Sitten pari vuotta myöhemmin tuo tuli markkinoille ja piti oikein varmistaa, että sama kaverihan siellä oli takana. Tekijä on siis tällainen kotinikkari kuin minäkin ja valmistaa tuon Nexukselle. Laitteet on melkein yksi yhteen sillä erotuksella, että minulla on näyttö ja uudemman sukupolven prossu ja hänellä taisi olla USB.
Perinteinen Seatalk alkaa olla historiaa, joten sellaisenaan tuolla ei ole pitkää tulevaisuutta. Laite on myös aikalailla puukotettu, kun samalla raudalla tehtävät vaihtuivat erilaisiksi kuin oli suunniteltu. Ihan helposti ei siis synny sellaista dokumentaatiota, että siitä muille olisi iloa.
No vene vaihtui kaudeksi 2011, jolloin myös mittaristo, lämppäri jne. muuttuivat.
2012 sain tuon "valmiiksi" ja se on ollut täydessä käytössä kaksi kautta. Laittaa nykyään kaikki Seatalk-datat + itse laskemansa targetit SD-kortille, toimii aurinkopaneelin säätimenä ja mittaa virrat ja jännitteet molemmista akuista sekä Ah:t ja varaustilan hupiakusta. Lisäksi tuossa on starttilinjalaskin, joka kertoo matkan linjalle ja sen kuinka paljon edullisempi toinen pää on.
Näyttönä on pienehkö GLCD, johon mahtuu 8 pitkähköä riviä dataa, jonka näkee hyvin karttapöydällä käydessä. Tuossa näkyy kerralla kaikki Seatalk-datat, target, kello, akkutiedot sekä aurinkopaneelin tiedot.
Virrankulutus hieman nousi tuon aurinkopaneelin takia ja on nyt jotain 2 mA luokkaa näyttö päällä ja taustavalo himmeällä (näkyy hyvin pimeässä). Tuo on siis aina päällä, myös talvella. Aktiivisena (=mittaristo päällä) kulutus on sitten ~50 mA, koska GPS käynnistyy ja NMEA-dataa lähtee mittaristolle. Tuo NMEAn lähettämine vie tuossa yllättävän paljon, sillä joissain laitteissa on aika pieni vastus eli virtaa menee NMEA-piuhoissa aikalailla.
Ensi kesäksi saattaa tulla vielä septitankkimittari tuohon, jos sattuu löytymään ylimääräistä aikaa. Kierroslukumittarikin oli joskus mielessä, mutta sellainen on jo veneessä.
Tuo virtamittaus toimii hupiakun osalta loistavasti. Näyttää muutaman milliamppeerin tarkkuudella nollaa ja helposti huomaa, kun pääkytkimestä vääntämällä LED syttyy kytkitauluun. Se vie 30 mA. Maksiminäyttö olisi jotain toistatuhatta ampeeria, mutta eihän sellaista koskaan tule. Absoluuttinen tarkkuus ei ole vielä kovinkaan hyvä, koska mittaus otetaan ihan akunkengistä maakiskoon, jolloin vastus muuttui jonkun verrran kauden aikana. Tuosta tuli jotain 10-15% virhettä. Nollakohta kuitenkin pysyi tarkkana, mikä on minulle tärkeintä.
Starttiakun virtamittaus on vähän heikompi, sillä kaapelit menevät starttiakun kautta nollakiskoon eli starttiakun virta on laskettu kahden virran erotuksena, johon tulee kohinaa, erityisesti lämppärin löpöpumpusta. Sekin kuitenkin näyttää tarkasti nollaa silloin kun kulutusta ei ole.
Nexuksen uudehko Race Box on muuten pitkälti minun ideoima, sillä kävin pitkät keskustelut sen tekijän kanssa ja kerroin tästä vehkeestä aika tarkasti. Sitten pari vuotta myöhemmin tuo tuli markkinoille ja piti oikein varmistaa, että sama kaverihan siellä oli takana. Tekijä on siis tällainen kotinikkari kuin minäkin ja valmistaa tuon Nexukselle. Laitteet on melkein yksi yhteen sillä erotuksella, että minulla on näyttö ja uudemman sukupolven prossu ja hänellä taisi olla USB.
Perinteinen Seatalk alkaa olla historiaa, joten sellaisenaan tuolla ei ole pitkää tulevaisuutta. Laite on myös aikalailla puukotettu, kun samalla raudalla tehtävät vaihtuivat erilaisiksi kuin oli suunniteltu. Ihan helposti ei siis synny sellaista dokumentaatiota, että siitä muille olisi iloa.