Shuntti aiheuttaa nimellisvirrallaan 50-100 mV jännitehäviön. Ko. tapauksessa 50 mV @ 100 A eli 0,5 mohm. Vertailun vuoksi mun veneen akkukaapeli akuilta pääkatkaisijalle on n. 1 mohm ja akkujen välilläkin tuo 0,5 mohm. Pääkatkaisijalta koneelle on sitten jo useampi mohm, joten suurilla virroilla ei ole mitään yhtenäistä "maata" eikä sitä mihinkään tarvitakaan veneessä. Autossa tilanne on toinen, kun koko kori on "maata".KaleviHarkonen wrote:
Näin siis periaatteessa. Olet ihan oikeassa, että shunttivastus saattaa aiheuttaa niin pienen jännitehäviön, että sillä ei ole käytännössä suurtakaan merkitystä (montako ohmia, onko tiedossa?).
Kukin voi laskea omansa:
http://koti.mbnet.fi/huhtama/ele/index. ... 18.sis&pa=
Tuo nyt on jokseenkin vastoin turvallissuusajattelua. Katsastuksessakin vaadittu 2-akkuasennus ei tarkoita sitä, että 2 akkua on jatkuvasti rinnan, vaan idea on juuri siinä, että toinen akku on aina varmasti käynnistyskunnossa, vaikka joku unohtaisikin tarkkailla akkumonitoria tai unohtaisi valot päälle tms.KaleviHarkonen wrote:Näin minäkin sen tekisin. Keep it simple.harald wrote:Meillä on 2x80Ah akkuja pysyvästi rinnan.
Lisäksi ennemmin tai myöhemmin toinen akku simahtaa ja yleinen simahdustapa on se, että yksi kenno menee oikosulkuun. Tästä on varsin nopeasti seurauksena 2 tyhjää akkua.