Viikonlopun kuvasatoa, skuuttipisteitä ja ylämerkkejä

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Viikonlopun kuvasatoa, skuuttipisteitä ja ylämerkkejä

by risto » Fri Jun 12, 2009 15:04 pm

Petri wrote:
Petri wrote: Mulla vaan on mutu että silmämääräisesti rake on kasvanut ylävantteja kiristäessä, joten oletaisin että jos niitä löysää niin rake pienenisi.
Kai siinä mutussa sitten oli jotain pohjaa, kun rake muuttui yli 2 astetta pelkästään vantteja säätämällä....hmm Luultavasti meillä tosin on nyt alavantit liian tiukalla, kun tahdottiin sillä poistaa prebendiä, oisi varmaan pitänyt löysätä vielä kierros ylävantteja ja kiristää alavantteja kierros vähemmän tai sitten löystää etustaagia jos tahtoo vanhan raken takaisin.
Image
Tosin kuvausetäisyys ei ole sama, mitenköhän paljon se vääristää tota hmmm...[/img]
Kuvausetäisyyden ero ja etenkin kuvauskulman ero selittänee tuota eroa todella paljon. Katsopa saalinkeja, toinen kuva on ihan eri kulmasta. Lisäksi vielä tuossa maston vieressä seisova kallistaa venettä paaran puolelle --> rake näyttää isolta.

by Petri » Fri Jun 12, 2009 13:14 pm

MikaS wrote: Jos tarkoitat Kopun viimekertaisia tiistiksiä niin tulokset tulivat kyllä ilmoitustaululle rantaan melkein heti kopukan saapuessa, mutta eivät niitä ole nettiin asti näköjään ehtineet pistämään.
Okei, no pitänee sitten varmaan informaatioteknologian aikana käväistä Kopulla vilkaisemassa oltiinko vikoja vai tokavikoja :)

Jep, Klasin toteamus painolastierosta voi myös vaikuttaa, pitää tehdä tarkempia mittauksia kunhan ehtii. Tosin en ole ihan varma onko tossa kohtaa venettä 60 kilon painolla kauheata vaikutusta.

by anssi » Fri Jun 12, 2009 12:56 pm

Moi.

Ottamatta nyt tietämättömänä liikaa kantaa tähän asiaan ihan omalla maalaisjärjellä?:

Tuota omaa mastoa kun rikailin, niin huomasin, että eihän toi rake varsinaisesti muutu yhtään jos vetää vantteja kireemmälle ilman tietysti, että keulastaagia löysää. Tossa ekassa kuvassahan sun masto on ihan "banaani" ja kun oot vetänyt viivan mastonjalasta toppiin niin se siinä hämää.
Periaatteessa mun mielestä jos rake piirretään tollaseen kuvaan, niin se tulis piirtää mastonjalasta ylös siihen kohtaan mihin ylävantit tulee kiinni. Siitä ylävanttien kiinnityspisteestä toppiin on vielä jokusen verran matkaa ja kun masto on noin käyrä, niin se ero on mun mielestä selitettävissä sillä?

klas on kyllä hyvin oikeessa myös tossa porukkaa sitloorassa-jutusta...

Korostan vielä: en mä mitään tiedä, arvailen vaan...

by Guest » Fri Jun 12, 2009 11:46 am

Horisontti on vinossa tuossa toisessa kuvassa, sovitusten mukaan 1,5 astetta oikealle kallellaan. Suoran horisontin avulla laskettuna rakeksi tulee yhä silti n. 4,1 astetta eli kuitenkin 1,5 astetta uupuu yhä.
Vasemmanpuoleisessa kuvassa on porukkaa veneessä, maston juuressa seisova tuskin paljoa vaikuttaa, mutta sitloorassa kykkivä kyllä kampeaa venettä peffalleen helposti tuon 1.5 astetta.

-Klas

by MikaS » Fri Jun 12, 2009 11:13 am

Petri wrote: PS. Kuka tiististen tulospalvelusta nykyään vastaa, siellä on ilmeisesti pistetty sarja kesälomille ja unohdettu että tuloksetkin pitäisi varmaan julkaista ;)
Jos tarkoitat Kopun viimekertaisia tiistiksiä niin tulokset tulivat kyllä ilmoitustaululle rantaan melkein heti kopukan saapuessa, mutta eivät niitä ole nettiin asti näköjään ehtineet pistämään.

by Petri » Fri Jun 12, 2009 10:43 am

Anonymous wrote:Joku mittavirhe toi on. Voi johtua kuvakulmasta. Veikkaan kuitenkin, että olet sovittanut on kuvitteellisen pystysuoran viivan vinoon, koska sille ei ole mitään selkeää referenssikohtaa.
Ville
Horisontti on vinossa tuossa toisessa kuvassa, sovitusten mukaan 1,5 astetta oikealle kallellaan. Suoran horisontin avulla laskettuna rakeksi tulee yhä silti n. 4,1 astetta eli kuitenkin 1,5 astetta uupuu yhä.

Ollin teoria mastonjalan painumisesta voisi olla silloin osasyy tuohon.

PS. Kuka tiististen tulospalvelusta nykyään vastaa, siellä on ilmeisesti pistetty sarja kesälomille ja unohdettu että tuloksetkin pitäisi varmaan julkaista ;)

by Olli » Fri Jun 12, 2009 00:23 am

Anonymous wrote:Eli mutussa ei edelleenkään ole pohjaa. Taipuman myötä toppi voi periaatteessa vähän siirtyä eteen/taaksepäin verrattuna förstaagin kiinnistyspisteeseen, mutta ero jäänee mittavirheen suuruusluokkaan.
Tai sitten masto painuu kannen sisään, kun jännitystä vanteissa lisätään, jolloin förstaagi ikään kuin pitenee suhteessa mastoon, ja rake lisääntyy. Pientä mastonjalan painumaa on aika monessa veneessä, ja jos siellä kannen alla on vaneripala muuttunut mullaksi, niin saattaa painua. En nyt jaksa laskea onko muutaman millin painumalla mitään käytännön merkitystä.

by Guest » Fri Jun 12, 2009 00:13 am

Joku mittavirhe toi on. Voi johtua kuvakulmasta. Veikkaan kuitenkin, että olet sovittanut on kuvitteellisen pystysuoran viivan vinoon, koska sille ei ole mitään selkeää referenssikohtaa.

Jos haluat tehdä akateemisia harjoituksia, laske peruskoulutrigonometrialla, paljonko förstaagin pitää pidentyä, että rake muuttuu tuon verran. Förstaagi lienee jotain 9 metriä, silloin staagin 5 mm venymä vastaa viittä prosenttia murtolujuudesta (äkkiä päässä laskien). Vertaa tätä laskemaasi venymää sitten vaijerin murtolujuuteen. Jos ei vielä ole poikki, niin laske sitten trigonometrialla, paljonko päävanteissa pitää olla painetta, että vaadittu keulastaagin muutos toteutuu. Sitten viimeistään on vantit poikki.

Eli mutussa ei edelleenkään ole pohjaa. Taipuman myötä toppi voi periaatteessa vähän siirtyä eteen/taaksepäin verrattuna förstaagin kiinnistyspisteeseen, mutta ero jäänee mittavirheen suuruusluokkaan.

Ville

by Petri » Thu Jun 11, 2009 16:35 pm

Petri wrote: Mulla vaan on mutu että silmämääräisesti rake on kasvanut ylävantteja kiristäessä, joten oletaisin että jos niitä löysää niin rake pienenisi.
Kai siinä mutussa sitten oli jotain pohjaa, kun rake muuttui yli 2 astetta pelkästään vantteja säätämällä....hmm Luultavasti meillä tosin on nyt alavantit liian tiukalla, kun tahdottiin sillä poistaa prebendiä, oisi varmaan pitänyt löysätä vielä kierros ylävantteja ja kiristää alavantteja kierros vähemmän tai sitten löystää etustaagia jos tahtoo vanhan raken takaisin.
Image
Tosin kuvausetäisyys ei ole sama, mitenköhän paljon se vääristää tota hmmm...[/img]

by vvoltti » Tue Jun 09, 2009 18:30 pm

Petri wrote:PS. meillä oisi kyllä luultavasti sunnuntain sprinttikisaan gastipaikka vapaana, että ethän sä Ville voi enää tän ryöpytyksen jälkeen kieltäytyä kunniasta
Mulla on luojan kiitos viikonloppuna kyydissä sellasia oppilaita, jotka kuuntelee ja uskoo. :mrgreen:

by Petri » Mon Jun 08, 2009 15:28 pm

vvoltti wrote: Rake rake rake. Sua neuvotaan nyt säätämään prebendiä, ei rakea. Tiedätkö sä nyt varmasti mitä on rake ja mitä prebend ja mitä sun on tarkoitus yrittää saada aikaan?
Olisi pitänyt heittää väliin rivinvaihto että olisi selvemmin käynyt ilmi että kyse oli vain toteamuksesta kun kerrankin sen muisti mitata kuvista.

Mulla vaan on mutu että silmämääräisesti rake on kasvanut ylävantteja kiristäessä, joten oletaisin että jos niitä löysää niin rake pienenisi. Näin ei välttämättä ole, mutta mun mielestä meillä masto muuttui viime vuonna merkittävästi suoremmaksi, kun kauden mittaan kai vaijerit lomittuivat/runko jousti. Kiristämällä vantit taas tiukaksi myös rake kasvoi, ei välttämättä kyllä paljoa ja täysin kvalitatiivisesti arvioituna ja voi myös pääosin johtua siitä että etustaagi oli jo aika löysänä siinä kohtaa. Eli tästä päästiin siihen johtopäätökseen, että jos mä tahdon säätää prebendiä mutta säilyttää nykyisen raken, pitää ehkä tarkkailla myös etustaagia. Ehkä ei, mutta sen näkee kokeilemalla.
Sua on tässä nyt aika perusteellisesti yritetty neuvoa, että unohda skuuttipisteet ja säädä purjeen muotoa skuutilla. Mielelläni kuulisin sen akateemisen tarkastelun siitä, että millä logiikalla päädyit siihen, että kannattaa valokuvailla erilaisia skuuttipisteitä sen sijaan, että valokuvaisi erilaisia skuutin kireyksiä?
V.
Skuuttipisteen akateemisen tarkastelun syynä oli ehkäpä skuuttipisteen akateeminen tarkastelu? Kun jo viime kisassa havaittiin, että skuuttipisteen vaihdolla meno parani ainakin perstuntuman perusteella, niin piti sitten myös samalla vähän katsella miten erilaiset skuuttipistevaihtoehdot vaikuttavat menoon.

Samoin parissakin kisassa on jälkikäteen saanut kuulla, että skuuttipiste olisi voinut olla toinen ja etenkin tolla meidän aika lattealla genualla liian takana oleva skuuttipiste poistaa pussin lähes kokonaan. Skuutin kireyden vaikutus olisi vaatinut pidempiä ajopätkiä kun tuossa shiftailevassa tuulessa nopeuden hetkellinen näyttö on aina vähän kyseenalainen. Esim. tuli samalla huomattua, että teippimerkkejä pitää laittaa köysiin paljon jo ihan sen takia kun jo pieni tuulen voimistuminen venyttää skuuttia helposti 3cm.

PS. meillä oisi kyllä luultavasti sunnuntain sprinttikisaan gastipaikka vapaana, että ethän sä Ville voi enää tän ryöpytyksen jälkeen kieltäytyä kunniasta ;)

by vvoltti » Mon Jun 08, 2009 14:40 pm

Petri wrote:Hmm, pakko hillitä lainauslouhintaa mastoon koskemisesta...
Lainaa vaan. Kaikki ilmi tulleet teidän rikiin koskemiset on toistaiseksi vieneet väärään suuntaan, joten seison sanojeni takana.
Petri wrote:Mutta joo, otetaan neuvoista vaarin ja löysätään ylävantteja, alavantit ovat "löysät" niinkuin ne kyllä joka kerta ovat Charlottassakin olleet kun niitä on hypistellyt ;)
Rakea on meillä mun mittauksen
Rake rake rake. Sua neuvotaan nyt säätämään prebendiä, ei rakea. Tiedätkö sä nyt varmasti mitä on rake ja mitä prebend ja mitä sun on tarkoitus yrittää saada aikaan?

Sun pitää vähentää maston taipumaa, ei kallistusta. Sun pitää muuttaa ylä- ja alavanttien keskinäisiä suhteita siten, että alavantit tulevat aiempaa suhteellisesti kireämmälle ja ylävantit suhteellisesti löysemmälle. Tämän johdosta maston pitää olla rantatrimmissä selvästi suorempi kuin aiemmin, korkeintaan profiilin paksuuden verran taipunut. Ja tämän jälkeen muotovirheiden[, jotka eivät edelleenkään johdu ratsastajasta tai läpilatoista] pitäisi kadota ja purjeen pitäisi olla pussikkaampi.

Skuutin vedät mielestäsi sopivalle kireydelle, valokuvaat ja sitten vedät niin saatanan tiukalle kuin käsistä lähtee ja valokuvaat.
Petri wrote:Ja koko ton setin tarkoitus oli lähinnä suorittaa sitä akateemista tarkastelua miten purje reagoi eri skuuttipisteisiin siinä optimialueella, mikä on meidän veneessä tolla purjeella 7-9 tyhjää reikää takana. Prkl eikö sitä enää saa ees treenata
Sua on tässä nyt aika perusteellisesti yritetty neuvoa, että unohda skuuttipisteet ja säädä purjeen muotoa skuutilla. Mielelläni kuulisin sen akateemisen tarkastelun siitä, että millä logiikalla päädyit siihen, että kannattaa valokuvailla erilaisia skuuttipisteitä sen sijaan, että valokuvaisi erilaisia skuutin kireyksiä?

V.

by Kuutti » Mon Jun 08, 2009 12:23 pm

Kääntelin noita kuvia, toivottavasti menivät haluttuun suuntaa.

http://picasaweb.google.com/kuutti.heik ... vatOlgasta#

ps. voipi olla, että vanha linnki ei enään toimi.

t. Kuutti

by Jan » Mon Jun 08, 2009 11:33 am

Prebendiä selvästi liikaa maston alaosassa(muotovirhe plus täysin litteä alaosa kuvissa), joten joko ylävantit auki tai alavantit kireämmäksi, tai luultavasti kombinaatio näistä.
Mikään ratsastaja ei vaikuta noin paljon muotoon.

by harald » Mon Jun 08, 2009 11:19 am

Ylävanttien kireys ei periaatteessa vaikuta rakeen. Pidä keulaharuksen pituus vakiona vaan.

Top