Viikonlopun kuvasatoa, skuuttipisteitä ja ylämerkkejä

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Viikonlopun kuvasatoa, skuuttipisteitä ja ylämerkkejä

Post by Petri »

Olgan paparazzi-osasto oli lauantaina väijymässä vesillä pahaa-aavistomattomia purjehtijoita ja lopputulemana sitten ikuistettiin kolme ylämerkkitilannetta lauantaina käydyistä Match-Race-kisoista.

Sanotaan nyt näin, että kuvista on hyvä ottaa oppia, siitä miten myös huipputasolla (mukana mm. Lehtisen olympiaprojekti) osataan joskus kädettää asenteella. Sääli ettei picasa oikein tue metadataa, kun kuvien ottohetkien tarkastelu vasta kunnolla avaa millaisista aikaväleistä kuvien välillä puhutaan.

(c) St. Olgan media crew member Kuutti.
http://picasaweb.google.com/kuutti.heik ... yTiMxHPMAQ#

Olgan purjetrimmien hakua voi taas ihmetellä täältä
http://picasaweb.google.com/kuutti.heik ... vatOlgasta#
Osaan kuvista jopa muistettiin mikä skuuttipiste oli käytössä kuvanottohetkellä :)

Tosta isopurjeen muotovirheestä
http://picasaweb.google.com/kuutti.heik ... 6236439042
avauduin kai jo viime kaudella, syy on siis liian lyhyen ratsastajan kiinnityspalasesta, mutta mä en mistään löydä pidempiä sellaisia joten pitää joko siirtää toi lyhyt jonnekin muualle (pohja/toppi).
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuulta 3-5 m/s lännestä?

Kuvat on otettu vähän huonosta paikasta, jolloin kuvakulma vääristää. Purjeita tulee kuvata alaliikin keskeltä suoraan ylöspäin. Northin purjeissa on jopa kamera-tarra siinä kohtaa alaliikkiä..

Genoan etuliikki on kovin kriittinen (suora). Löysempi riki on lääke tähän. Tässä pätee vähän sama kuvakulma-ongelma. Käytännössä paras paikka genoan kuvaamiseen on keulaluukun leen reuna, eli sisältä kuvataan ylöspäin.

Vertaa tämän kuvan etuliikin suoruutta:
http://picasaweb.google.com/kuutti.heik ... 0185212146

Esim. tähän kuvaan:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000278

Miksi noin monta kuvaa, vaihtuuko säädöt jotenkin tuossa välissä?

Olisiko niitä kuvia mitenkään mahdollista kääntää niin, että genoan profiilit ovat vasen-oikea suunnassa, eikä ylös-alas?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Genoan etuliikki on kovin kriittinen (suora). Löysempi riki on lääke tähän. Tässä pätee vähän sama kuvakulma-ongelma. Käytännössä paras paikka genoan kuvaamiseen on keulaluukun leen reuna, eli sisältä kuvataan ylöspäin.
Me löysättiin kyllä rikiä skidisti ennen lähtöä ihan jo senkin takia että alavantit olivat vielä kovan kelin säädöissä. Falli saattoi myös olla liian tiukkana, kun fallin pään nirhaantumisen takia fallimerkit menivät uusiksi ja hakevat vielä vähän itseään.
Mutta pitää katsoa millaista keliä nyt keskiviikoksi oikeastaan tulee, ennenkuin tekee rikille mitään. Viikonlopuksi voisi sitten toki löysätä rikiä.
Vertaa tämän kuvan etuliikin suoruutta:
En mä kyllä näe noissa mitään eroa, pitääkö ottaa photari avuksi ja mittailla tarkemmin :)
Miksi noin monta kuvaa, vaihtuuko säädöt jotenkin tuossa välissä?
No siis skuuttipistettähän tossa säädettiin, niinkuin joittenkin kuvien nimistä selviää, mutta pääsyy usealle kuvalle lienee kuvaajan liipaisinsormen kutina.
Olisiko niitä kuvia mitenkään mahdollista kääntää niin, että genoan profiilit ovat vasen-oikea suunnassa, eikä ylös-alas?
Varmaankin joo, muttei kyllä kai tossa picasassa mitenkään, pitää mainita Kuutille asiasta.
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Genua on ihan jees (suhteellisesti ottaen). Isopurje päin persettä. Eikös tossa Harald ole ihan helvetisti prebendiä mastossa, joku 1,5 profiilin paksuutta? Ei mikään ihme että tulee "muotovirheitä". Miettikääs nyt paljonko se ratsastaja on lyhyt, sentin? Kaksi? Prebendiä tohon on vedetty ainakin kymmenen senttiä.

Alavantteja tiukkaan, ylävantteja löysemmälle, siten että prebendi vähenee noin puoleen nykyisestä. Ison skuuttaus helvetin paljon kireemmälle. Ja antakaa nyt herran tähden niiden genuan skuuttipisteiden olla rauhassa.

Ville
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

vvoltti wrote:Genua on ihan jees (suhteellisesti ottaen). Isopurje päin persettä. Eikös tossa Harald ole ihan helvetisti prebendiä mastossa, joku 1,5 profiilin paksuutta? Ei mikään ihme että tulee "muotovirheitä". Miettikääs nyt paljonko se ratsastaja on lyhyt, sentin? Kaksi? Prebendiä tohon on vedetty ainakin kymmenen senttiä.

Alavantteja tiukkaan, ylävantteja löysemmälle, siten että prebendi vähenee noin puoleen nykyisestä. Ison skuuttaus helvetin paljon kireemmälle. Ja antakaa nyt herran tähden niiden genuan skuuttipisteiden olla rauhassa.

Ville
Hmm, pakko hillitä lainauslouhintaa mastoon koskemisesta...mutta mähän jo sanoin, että mastotrimmi voi olla totaalisen pielessä (ja se säätö mitä me tehtiin ennen tota purjehdusta oli luokkaa kierros pois alavanteista, eli about tolla trimmillä ollaan purjehdittu tähän asti tällä kaudella). Mutta joo, otetaan neuvoista vaarin ja löysätään ylävantteja, alavantit ovat "löysät" niinkuin ne kyllä joka kerta ovat Charlottassakin olleet kun niitä on hypistellyt ;)
Rakea on meillä mun mittauksen (paint.net käsittely tolle rikitrimmi-kuvalle) mukaan 5,6 astetta mikä kai sinänsä on ok. Pitää ehkä sitten löysätä etustaagia samalla kun löysää ylävantteja jos tahtoo säilyttää sen.

Muistaakseni toi liian lyhyt ratsastaja aiheutti jonkinlaista virhettä jo viime vuonna, toi täysin läpilatoitettu iso ei kai välttämättä kauheasti tykkää siitä että jostain kohtaa etuliikkki meneekin lähemmäksi mastoa. Ison trimmi oli tossa enemmänkin periaatteella skuutti keskellä ja about kireänä, en itse ajanut joten en sitä katsellut sen tarkemmin kun säädeltiin genuaa.

Ja koko ton setin tarkoitus oli lähinnä suorittaa sitä akateemista tarkastelua miten purje reagoi eri skuuttipisteisiin siinä optimialueella, mikä on meidän veneessä tolla purjeella 7-9 tyhjää reikää takana. Prkl eikö sitä enää saa ees treenata ;)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ylävanttien kireys ei periaatteessa vaikuta rakeen. Pidä keulaharuksen pituus vakiona vaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jan

Post by Jan »

Prebendiä selvästi liikaa maston alaosassa(muotovirhe plus täysin litteä alaosa kuvissa), joten joko ylävantit auki tai alavantit kireämmäksi, tai luultavasti kombinaatio näistä.
Mikään ratsastaja ei vaikuta noin paljon muotoon.
Kuutti
alokas
Posts: 1
Joined: Sun Aug 31, 2008 21:22 pm

Post by Kuutti »

Kääntelin noita kuvia, toivottavasti menivät haluttuun suuntaa.

http://picasaweb.google.com/kuutti.heik ... vatOlgasta#

ps. voipi olla, että vanha linnki ei enään toimi.

t. Kuutti
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Petri wrote:Hmm, pakko hillitä lainauslouhintaa mastoon koskemisesta...
Lainaa vaan. Kaikki ilmi tulleet teidän rikiin koskemiset on toistaiseksi vieneet väärään suuntaan, joten seison sanojeni takana.
Petri wrote:Mutta joo, otetaan neuvoista vaarin ja löysätään ylävantteja, alavantit ovat "löysät" niinkuin ne kyllä joka kerta ovat Charlottassakin olleet kun niitä on hypistellyt ;)
Rakea on meillä mun mittauksen
Rake rake rake. Sua neuvotaan nyt säätämään prebendiä, ei rakea. Tiedätkö sä nyt varmasti mitä on rake ja mitä prebend ja mitä sun on tarkoitus yrittää saada aikaan?

Sun pitää vähentää maston taipumaa, ei kallistusta. Sun pitää muuttaa ylä- ja alavanttien keskinäisiä suhteita siten, että alavantit tulevat aiempaa suhteellisesti kireämmälle ja ylävantit suhteellisesti löysemmälle. Tämän johdosta maston pitää olla rantatrimmissä selvästi suorempi kuin aiemmin, korkeintaan profiilin paksuuden verran taipunut. Ja tämän jälkeen muotovirheiden[, jotka eivät edelleenkään johdu ratsastajasta tai läpilatoista] pitäisi kadota ja purjeen pitäisi olla pussikkaampi.

Skuutin vedät mielestäsi sopivalle kireydelle, valokuvaat ja sitten vedät niin saatanan tiukalle kuin käsistä lähtee ja valokuvaat.
Petri wrote:Ja koko ton setin tarkoitus oli lähinnä suorittaa sitä akateemista tarkastelua miten purje reagoi eri skuuttipisteisiin siinä optimialueella, mikä on meidän veneessä tolla purjeella 7-9 tyhjää reikää takana. Prkl eikö sitä enää saa ees treenata
Sua on tässä nyt aika perusteellisesti yritetty neuvoa, että unohda skuuttipisteet ja säädä purjeen muotoa skuutilla. Mielelläni kuulisin sen akateemisen tarkastelun siitä, että millä logiikalla päädyit siihen, että kannattaa valokuvailla erilaisia skuuttipisteitä sen sijaan, että valokuvaisi erilaisia skuutin kireyksiä?

V.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

vvoltti wrote: Rake rake rake. Sua neuvotaan nyt säätämään prebendiä, ei rakea. Tiedätkö sä nyt varmasti mitä on rake ja mitä prebend ja mitä sun on tarkoitus yrittää saada aikaan?
Olisi pitänyt heittää väliin rivinvaihto että olisi selvemmin käynyt ilmi että kyse oli vain toteamuksesta kun kerrankin sen muisti mitata kuvista.

Mulla vaan on mutu että silmämääräisesti rake on kasvanut ylävantteja kiristäessä, joten oletaisin että jos niitä löysää niin rake pienenisi. Näin ei välttämättä ole, mutta mun mielestä meillä masto muuttui viime vuonna merkittävästi suoremmaksi, kun kauden mittaan kai vaijerit lomittuivat/runko jousti. Kiristämällä vantit taas tiukaksi myös rake kasvoi, ei välttämättä kyllä paljoa ja täysin kvalitatiivisesti arvioituna ja voi myös pääosin johtua siitä että etustaagi oli jo aika löysänä siinä kohtaa. Eli tästä päästiin siihen johtopäätökseen, että jos mä tahdon säätää prebendiä mutta säilyttää nykyisen raken, pitää ehkä tarkkailla myös etustaagia. Ehkä ei, mutta sen näkee kokeilemalla.
Sua on tässä nyt aika perusteellisesti yritetty neuvoa, että unohda skuuttipisteet ja säädä purjeen muotoa skuutilla. Mielelläni kuulisin sen akateemisen tarkastelun siitä, että millä logiikalla päädyit siihen, että kannattaa valokuvailla erilaisia skuuttipisteitä sen sijaan, että valokuvaisi erilaisia skuutin kireyksiä?
V.
Skuuttipisteen akateemisen tarkastelun syynä oli ehkäpä skuuttipisteen akateeminen tarkastelu? Kun jo viime kisassa havaittiin, että skuuttipisteen vaihdolla meno parani ainakin perstuntuman perusteella, niin piti sitten myös samalla vähän katsella miten erilaiset skuuttipistevaihtoehdot vaikuttavat menoon.

Samoin parissakin kisassa on jälkikäteen saanut kuulla, että skuuttipiste olisi voinut olla toinen ja etenkin tolla meidän aika lattealla genualla liian takana oleva skuuttipiste poistaa pussin lähes kokonaan. Skuutin kireyden vaikutus olisi vaatinut pidempiä ajopätkiä kun tuossa shiftailevassa tuulessa nopeuden hetkellinen näyttö on aina vähän kyseenalainen. Esim. tuli samalla huomattua, että teippimerkkejä pitää laittaa köysiin paljon jo ihan sen takia kun jo pieni tuulen voimistuminen venyttää skuuttia helposti 3cm.

PS. meillä oisi kyllä luultavasti sunnuntain sprinttikisaan gastipaikka vapaana, että ethän sä Ville voi enää tän ryöpytyksen jälkeen kieltäytyä kunniasta ;)
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Petri wrote:PS. meillä oisi kyllä luultavasti sunnuntain sprinttikisaan gastipaikka vapaana, että ethän sä Ville voi enää tän ryöpytyksen jälkeen kieltäytyä kunniasta
Mulla on luojan kiitos viikonloppuna kyydissä sellasia oppilaita, jotka kuuntelee ja uskoo. :mrgreen:
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Petri wrote: Mulla vaan on mutu että silmämääräisesti rake on kasvanut ylävantteja kiristäessä, joten oletaisin että jos niitä löysää niin rake pienenisi.
Kai siinä mutussa sitten oli jotain pohjaa, kun rake muuttui yli 2 astetta pelkästään vantteja säätämällä....hmm Luultavasti meillä tosin on nyt alavantit liian tiukalla, kun tahdottiin sillä poistaa prebendiä, oisi varmaan pitänyt löysätä vielä kierros ylävantteja ja kiristää alavantteja kierros vähemmän tai sitten löystää etustaagia jos tahtoo vanhan raken takaisin.
Image
Tosin kuvausetäisyys ei ole sama, mitenköhän paljon se vääristää tota hmmm...[/img]
Guest

Post by Guest »

Joku mittavirhe toi on. Voi johtua kuvakulmasta. Veikkaan kuitenkin, että olet sovittanut on kuvitteellisen pystysuoran viivan vinoon, koska sille ei ole mitään selkeää referenssikohtaa.

Jos haluat tehdä akateemisia harjoituksia, laske peruskoulutrigonometrialla, paljonko förstaagin pitää pidentyä, että rake muuttuu tuon verran. Förstaagi lienee jotain 9 metriä, silloin staagin 5 mm venymä vastaa viittä prosenttia murtolujuudesta (äkkiä päässä laskien). Vertaa tätä laskemaasi venymää sitten vaijerin murtolujuuteen. Jos ei vielä ole poikki, niin laske sitten trigonometrialla, paljonko päävanteissa pitää olla painetta, että vaadittu keulastaagin muutos toteutuu. Sitten viimeistään on vantit poikki.

Eli mutussa ei edelleenkään ole pohjaa. Taipuman myötä toppi voi periaatteessa vähän siirtyä eteen/taaksepäin verrattuna förstaagin kiinnistyspisteeseen, mutta ero jäänee mittavirheen suuruusluokkaan.

Ville
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Anonymous wrote:Eli mutussa ei edelleenkään ole pohjaa. Taipuman myötä toppi voi periaatteessa vähän siirtyä eteen/taaksepäin verrattuna förstaagin kiinnistyspisteeseen, mutta ero jäänee mittavirheen suuruusluokkaan.
Tai sitten masto painuu kannen sisään, kun jännitystä vanteissa lisätään, jolloin förstaagi ikään kuin pitenee suhteessa mastoon, ja rake lisääntyy. Pientä mastonjalan painumaa on aika monessa veneessä, ja jos siellä kannen alla on vaneripala muuttunut mullaksi, niin saattaa painua. En nyt jaksa laskea onko muutaman millin painumalla mitään käytännön merkitystä.
Olli Niemi
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Anonymous wrote:Joku mittavirhe toi on. Voi johtua kuvakulmasta. Veikkaan kuitenkin, että olet sovittanut on kuvitteellisen pystysuoran viivan vinoon, koska sille ei ole mitään selkeää referenssikohtaa.
Ville
Horisontti on vinossa tuossa toisessa kuvassa, sovitusten mukaan 1,5 astetta oikealle kallellaan. Suoran horisontin avulla laskettuna rakeksi tulee yhä silti n. 4,1 astetta eli kuitenkin 1,5 astetta uupuu yhä.

Ollin teoria mastonjalan painumisesta voisi olla silloin osasyy tuohon.

PS. Kuka tiististen tulospalvelusta nykyään vastaa, siellä on ilmeisesti pistetty sarja kesälomille ja unohdettu että tuloksetkin pitäisi varmaan julkaista ;)
Post Reply