WestHouseCup 1/2010

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

WestHouseCup 1/2010

Post by Petri »

Avataanpas sitten ketju jo etukäteen.
Uusi kausi ja uudet kujeet, keli on varsin kelvollinen mutta iltaa kohti tuulen pitäisi hieman moinata tämänhetkisestä n. 6-8 m/s tuulesta. Idänpuoleinen tuuli tarkoittanee mukavaa aallotonta kisaa, ratavaihtoehtona spekuloisin joko kolmosrataa mikä olisi varsin kiva kryssi/lenssi-setti muutamalla sivutuuliosuudellta tai toisaalta myös nelorata voisi olla ihan mahdollinen tässä kelissä.

Trackit löytyvät kisan jälkeen täältä
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... .php?id=93
Last edited by Petri on Wed May 19, 2010 22:51 pm, edited 1 time in total.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Jahas, eli kisakauden avaus Olgalla. Miehistössä vakigasteista Jaska, First317 puolelta lainattu Petri2 ja FE-puolelta kilpailukokemusta hankkimassa Samppa. Eli kun pistää kolme kipparia yhteen veneeseen tuloksena on älytöntä tappelua ja huutamista...tai sitten ei.

Kauden uutukaisena keulaan laitettiin "voittamaton" purje, Charlottan vanha 1G, joten jos menestyksen puute voi johtua vain miehistöstä.
Harvalukuinen pieni luokka taisi olla enemmistöltään feneitä, mikä nyt sikäli on ihan kivaa.

Keli oli varsin mukavan tuulinen ja itätuulella lautakunta valitsi uudistetun nelosradan, mikä olikin varsin hyvä valinta lukuunottamatta sitä että tuuli olisi voinut moinata vähän myöhemmin :)

Ennen starttia vähän etsittiin trimmiä ja purjeessa havaittava trimmi ei yhtään sopinut Haraldin antamiin ohjeisiin, mutta päätettiin katsoa mihin sillä päästään. Linjan ulompi pää oli tuulen kannalta edullisempi ja olisi ajoituksen mennessä pieleen mahdollistanut slöörayksen styyralla linjaa pitkin. Toisaalta ilmeisesti sisäpää oli sittenkin lähempänä ensimmäistä merkkiä, koska vaikka lähtö oli noin ajoituksen kannalta lähellä täydellistä niin paaralla alapoijulta lähteneet suhasivat kyllä nopeasti edestä ohi. Kryssi kuitenkin alkoi ihan kelvollisesti, mutta nopeasti selvisi että vauhti ei mitenkään riitä Charlottan ja Lisbethin vauhtiin, teekkaritkin kutakuinkin sinnittelivät perässä.
Reitinvalinnassa yritin vältellä Varsasaaren peittoa joka kaikenlisäksi käänsi tuulta alaspäin lähempänä saarta.
Ensimmäiselle merkille vielä tuli tehtyä aivan katastrofaalinen leikkarin arviointivirhe, liekö siellä ollut jonkinlaista virtausta kun ehkä 100m matkalla onnistuin arvioimaan leikkarin 10 pieleen.

Kuitenkin katsoessa edellä olevien veneitten reitinvalintaa selvisi että huolimatta eräänkin kipparin korjausehdotuksista orderien muotoseikkoihin ei rataohjeita oltu luettu aivan yhtä selvästi :twisted:
Ainoastaan Vindungen otti kurssin kohti oikeaa merkkiä, joten vihreältä vihreälle saimme hieman kiinni etupään fleettiä.

Kryssi Melkin kapeikkoon oli sinänsä aika mielenkiinnoton, keli oli toki upea mutta jotenkin tuntui vain ettei vene kulkenut ja teekkaritkin saivat meitä satoja metrejä kiinni. En osaa sanoa ajoinko vain päin mäntyä vai oliko genuatrimmi aivan väärä, mastosta puhumattakaan. Lisbethin ja Ida Marian välillä oli tiukkaa kisaa ja yksi paniikkivendakin nähtiin.
Melkillä sitten iso luokka tuli mukaan kuvioihin mutta onneksi mitään suurempia ongelmia ei tullut esille. Vähän mamoillen sitä tikkasi kapeikon läpi, kun ei kehtaisi tässä vaiheessa kautta mällätä kiville ja viime kauden Karvalakista oli vielä muistissa pohjakosketus Melkin punaisen kepin luona, väylän puolella siis.

Kapeikosta sitten shiftailevassa tuulessa kohti punaisia poijuja joilla sitten spinnu ylös ja takaa-ajo alkoi, Lisbeth alkoi lähestyä perä edellä ja kun spinnuttelu kulki aika rutiininomaisesti niin kisa alkoi olla jo kiintoisa tultaessa lähelle Käärmesaarten porttia. No, siihen se kiinnostus sitten jäikin kun ison luokan ilman spinnua tullut vene ajoi ensin tietenkin meidän ylle ja sitten ohituksen jälkeen jämähti viereemme-veneenmitan verran edelle. Ohi ei voinut mennä joten siinä sitten lilluteltiin vihreälle kääntökepille mistä alkoi tiukka strekki kohti pohjoisempaa vihreää. Ja sen välin Olga kyllä lensi, Lisbethin perä tuli sellaista vauhtia vastaan että piti jo alkaa miettiä miten välttää peräkolari (toim. huom. pientä liioittelua mahd. havaittavissa) ja parinsadan metrin etumatka muuttui pariksi veneenmitaksi ja Ida Maria kuitattiinkin jo kääntömerkin kohdalla. No siis tosiasiassahan Lisbethin hitaus johtui ihan peittävistä ison luokan veneistä.

No takaa-ajo kuitenkin kariutui sitten siihen että Ida Maria jäi sitten siihen taakse peittämään ja tuulen hiljalleen keventyessä hopotti paineli meistä ohi ja Ollikin alkoi loittonemaan, taidettiin liian myöhään tajuta trimmata isoa sisään tuulen kääntyessä enemmän sivulle...sitä se tiukka taktikointi (tai sen yritys) teettää, trimmaus unohtuu täysin. Maalia lähestyttäessä tuulen yhä moinatessa alkoi jo oikeasti pelottaa tilanne Ida Marian kanssa, etumatka kasvoi ajallisesti jatkuvasti ja vaikka kisa oli pitkä niin ei sitä eroa saisi kuitenkaan olla kuin puolisentoista minuuttia. No, nyt maaliintuloaikoja silmäillessä ero taisi pysyä riittävän pienenä eli sijoitus lienee 4.
Last edited by Petri on Wed May 19, 2010 23:21 pm, edited 1 time in total.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Hmm, Trekbuddyn trackin aikamääre on pielessä, mikäköhän asetus mulla on väärin.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Todella kiva päästä vesille taas! Miehistössä Jeppe ja Sampsa, ja pienet sammuttimet pilssiin sullottuna lähdimmekin kokeilemaan että mistäköhän narusta ne rätit nousivatkaan. Pienen mutta rauhallisen ylägaijan setvimisen jälkeen saatiin spinnu lentoon aallonmurtajan ulkopuolella ja yhtäkkiä tuntuikin siltä kun olisi ollut purjehtimassa viime viikolla viimeksi. Jotenkin alkaa kyllä kiintymään tuohon Charlottaan vaarallisen paljon tunnetasolla.

Spinnuteltiin ja jiippailtiin, mutta harmiksemme emme saaneet aikaan two-boat sessionia ennen lähtöä. Olisi ollut kiva säätää trimmit kohdalleen jonkun toisen veneen kanssa.

Lähtötaktiikka oli aika selvä, ulompi poiju oli viimevuotisia kauempana seuraavaan merkkiin nähden ja kun tuuli siftaili 20-30° paaran eduksi päätimme lähteä sisäpoijun luota ja vendata mahdollisimman aikaisin. Tämä suunnitelma ei tietenkään onnistunut kun muutama muukin vene oli samoissa aikeissa. Täydellisesti ajoitettu paaran lähtö olisi kyllä onnistunut mutta nyt vendamme Ida-Marian eteen johti hetikohta toiseen vendaan. Siinä sitten istuimme voileivän päällisenä jonkun matkaa. Palle käänsi sitten viimein pois kohti rantaa ja me jatkoimme suunnitelmamme mukaisesti oikeaan reunaan.

Lisbeth tuli styyraa huutaen vastaan, ja heitä väistimmekin perän takaa. Hyvin kulkee lissu taas näin kauden alussa ainakin. Styyra-paara tilanteita lissun kanssa oli parikin kappaletta mutta varsasaaren tiivistämä tuuli antoi lopussa riittävän puffin että pääsimme lissun edelle ennen vihreää.

Vihreällä jatkoin vain taktikoiden ohjeiden mukaisesti etelään kohti punaista poijua, spinnuakin lennäteltiin siinä. Kunnes karu totuus selvisi, että vihreä keppi olikin seuraava merkki. No, spinnu alas ja genoalla kohti vihreää ja iloiksemme totesimme että yhtään sijaa tässä ei hävitty kun takaa tuleva Ida-Maria fokkaveneenä ei saanut vauhtia kerättyä riittävästi. Ihmen hiljaa Ida-Maria kulki tänään kyllä, liekö talven jäät vielä pohjassa kiinni?

Kryssi heikkenevässä tuulessa kohti melkin aukkoa meni vindungenin takapeiliä tähyillen, pitkä kaula niillä oli jo tässä vaiheessa. Loppukierros oli sitten aika tapahtumaköyhä, tuulen jatkaessa vain tyyntymistään.

Kiva rata tuo nelonen, potentiaalia siinä kyllä on. Etenkin jos se paluumatka on lenssiä niin peräpää saattaa pystyä imaisemaan kärjen uudestaan kiinni. Rata ei ehkä pituutensa takia sovi kovin hyvin tällaisille kesäilloille missä tuuli tyntyy mutta mielelläni lähtisin sitä kyllä sahaamaan +7m/s tuulessa.

Lissussa oli kyllä skuuttipiste aivan liian edessä. Genoan alaneljännes nojasi kaiteisiin ja tämä yhdistettynä skuuttipisteen takia nopeasti sulkevaan liikkiin johti siihen että etureunakin pakkasi. Parempi olisi ehkä näin jälkikäteen ajateltuna jättää varmemman puolelle, eli riittävän taakse sitä skuuttipistettä jotta kulkuvastuksen olisi saanut minimoitua. Aallokkoahan tuolla ei ollut yhtään, jolloin kannattaa ajaa latteilla purjeilla ylös. Meillä genoan halssikulmasta lähtee melko viivasuora osuus kohti rustirautaa, niin lattea se genoan alaosa on. Lupaavalta se Lissun vauhti kyllä näyttää jo tässä vaiheessa, jos saadaan vielä trimmit samanlaisiksi tulee olemaan mielenkiintoista nähdä miten sinänsä samankuntoiset pohjat ja identtiset genoat kulkevat toisiinsa nähden.

Olgaan taidan joutua lunastamaan myyntipuheeni ja tulla opastamaan trimmin kanssa. Miten ja missä? Teipataan merkit kohdalle.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Lähtötaktiikka oli aika selvä, ulompi poiju oli viimevuotisia kauempana seuraavaan merkkiin nähden ja kun tuuli siftaili 20-30° paaran eduksi päätimme lähteä sisäpoijun luota ja vendata mahdollisimman aikaisin.
Jeo, nyt kun trackista tuota mittailee niin eroa on suurinpiirtein 70m. Olisi pitänyt tajuta katsella gepsistä sijaintia tarkemmin, kun itse ajattelin asiaa lähinnä tuulen kannalta mutta toisaalta siinä vaiheessa olisi pitänyt myös sytyttää kun huomasi miten vähän veneitä on viivalla ts. tilaa olisi ollut. Ts. taktisesti otettiin hyvä lähtö, mutta strategisesti surkea, luulisi että olisi jo ehtinyt jotain oppia mutta aina oppii ettei olekaan oppinut mitään.
Olgaan taidan joutua lunastamaan myyntipuheeni ja tulla opastamaan trimmin kanssa. Miten ja missä? Teipataan merkit kohdalle.
Vähän heikolta näyttää miehistön osalta (kiinni intissä/suunnistuskisoissa), ellei kaksinpurjehdusta tahdo harrastaa. Toisaalta melkein ehkä pitäisi yrittää mennä huomenna vesille, kun viikonlopuksi tuuli voi moinata aika rajusti ja jossain 2-3 m/s kelissä ei välttämättä paljoa irtoa.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kaksistaan riittää. Huominen on täysi. Sovitaan palstan ulkopuolella tarkemmin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Tulipa avattua kisakausi myös Tripille. Menestys oli jo tuttua tasoa, mutta ihan mukava tapa viettää iltaa silti. Tän kesän osalta näyttäis kyl oikein hyvältä, viikkokisoja saatiin kalenteriin rutkasti ja Uusi G1 tuonee hiukan apua kulkupuoleen ja radikaalisti paranneltu juoksevan rikin heloitus helpottaa manöövereita ja trimmausta. Toki me edelleen keskitytään filosofialta enemmän innostamaan ihmisiä kisailusta ja tuomaan uutta porukkaa lajiin kaikki mukaan-hengessä kuin jahtaamaan palkintoja hampaat irvessä, mutta ei satunnainen menestykään ole täysin poissuljettu riski.

Tänään homma sujui pääpiirteittäin ihan hyvin. Lähtö tosin otettiin hiukan typerästä paikasta ja ihan joka kohdassa ei kulkenut täysillä, mutta mitään isompaa sotkua ei tullu ja muutkin pysyi näkyvissä ilman kiikareita kisan ajan. Kryssipätkää ajeltiin uuteen Genoaan totutellen ja tuulen vaihteluita ihmetellen, välillä kulki kovempaa ja välillä ei. Olgan vauhdeissa pysyttiin ja Käärmeluotojen jälkeen saatiin jopa kiinnikin.

Spinnuttelu Melkiltä eteenpäin oli varsin leppoisaa puuhaa, vene kulki omaa vauhtiaan, niin mikäs siinä köllötellessä illasta. Kahden vihreän välinen ylemmäs suuntautuva pätkä oli hämmentävä kun windex näytti lähes kryssiä ja spinnu oleili veneen sivulla varsin tyytyväisen näköisenä.

Loppuvaiheen kelluskelussa jäätiin toki vähän kun muut oli jo lähempänä maalia tuulen loppuessa. Samalla tuli vähän jännää säädettävää kun spinnuploki kyllästyi elämäänsä ja halkesi jumittaen gaijan täydellisesti, puomia ajettiin loppumatka siihen kiinnitetyllä barberilla.

Jossain vaiheessa kisaa ehdittiin pohtia notta gepsi/plotteri voisi olla kiva, navigointi paperikartalla tuo oman jännittävyytensä strategiaan. Rajoittaa ahneutta kovasti kivikkojen läheisyydessä.

Tästä jatketaan ens viikolla, suunta ylös.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuloksetkin tulivat;

http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=167

Code: Select all

1.	hsk	FIN 9152	VindUngen	FG 28e	1,14	Palle	Eklund	2:06:22	2:24:03		
2.	NJK	FIN-2674	Charlotta	FE-83	1.07	Harald	Hannelius	2:19:54	2:29:42		
3.	HSK	FIN-2741	Lisbeth	FE-83	1,07	Olli	Niemi	2:28:31	2:38:55		
4.	Smer	FIN-2949	St. Olga	FE-83	1,07	Petri	Sane	2:31:43	2:42:20		
5.	YP	FIN-239	Ida Maria	H-vene	1,08	Johannes 	Kankare	2:30:30	2:42:32		
6.	Trip	FIN 2979	Trip Tease	FE83	1,07	Ville	Valtonen	2:37:23	2:48:24		
7.	EMK	FIN-7220	S/Y Kikka	X-79	1,14	Torbjörn 	Koivisto	0:00:00	0:00:00	(DNF)	
Vähän kuten ajattelinkin, Vindungen on toistaiseksi vielä aika pitelemätön tuollaisessa kelissä. Vaikka mokattiinkin pari juttua niin ei tuollaista viiden minuutin kaulan verran.

Tuo Weban AP-spinnu on kyllä hyvä vaikka sivuvastaiseenkin.

Olga voitti Ida-Marian 12 sekunnilla :)

Edit: Ja kas, se radalla pyörinyt F18 oli samassa kisassa meidän kanssa, avoimessa luokassa:

http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=169

F18 kiersi radan 2:03 ajassa, ja Charlotta 2:19. Yllättävää. Vindungen oli kutakuinkin yhtä nopea kiertämään rataa F18 kanssa. Katti vaatii näköjään vähän enemmän tuulta kulkeakseen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

VVille wrote:Tulipa avattua kisakausi myös Tripille. Menestys oli jo tuttua tasoa, mutta ihan mukava tapa viettää iltaa silti. Tän kesän osalta näyttäis kyl oikein hyvältä, viikkokisoja saatiin kalenteriin rutkasti ja Uusi G1 tuonee hiukan apua kulkupuoleen ja radikaalisti paranneltu juoksevan rikin heloitus helpottaa manöövereita ja trimmausta.
Ai teekkaritkin sortuivat kilpavarusteluun, ilmankos teillä olikin niin kova kiire saada venettä veteen että ehditte treenata kunnolla ;)

Hyvää vauhtia kyllä kuljitte, etenkin juuri sen käärmesaarten porttien ja Melkin välin, tiedä sitten miten paljon kyse oli omaa mokailua vai teidän hyvyyttä mutta välillä tuntui että pystyitte vielä kaikenlisäksi ajamaan meitä pari astetta ylemmäksi...pitää todella toivoa että syy oli vain itsessä/trimmissä eikä vedenalaisissa osissa...

Melkein muuten sanoisin, että lautakunta otti veneet maaliin väärin, vanhan tavan mukaisesti kummelin ja lipun välistä eikä ulomman poijun ja lipun välistä, mutta samapa tuo. Toisaalta kun tuuli kuoli aika täysin juuri siinä maaliintulohetkillä niin tuo ero olisi saattanut kääntää pelin Ida Marian eduksi, onneksi ei kuitenkaan sitten tehnyt sitä.
Trackista näkee muuten hauskasti Ida Marian vaikutuksen meidän lenssivauhtiin maalisuoralla, vihreän kepin luona ajamme samaa vauhtia/jopa kovempaa kuin Lisbeth mutta yhtäkkiä meillä vauhti pysähtyy ja Olli alkaa mennä menojaan. En tiedä miten tuo tilanne olisi pitänyt ajaa, että ongelma olisi vältetty, mutta pitänee pohtia asiaa kunnolla ennen seuraavaa kisaa.
Jossain vaiheessa kisaa ehdittiin pohtia notta gepsi/plotteri voisi olla kiva, navigointi paperikartalla tuo oman jännittävyytensä strategiaan. Rajoittaa ahneutta kovasti kivikkojen läheisyydessä.
Tuota, tuohon on kyllä ratkaisu, jos jollain teillä on kännykkä jossa on GPS niin ottamalla yhteyttä allekirjoittaneeseen/Haraldiin niin voi tapahtua ihmeitä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

OT

Ehdottaisin VVille:lle että hän hankkii TRIP:iltä valtakirjan toimia TRIP:in edustajana FE-purjehtijat ry:ssä. Näin voisin antaa oikeudet jäsenpalstalle käyttäjätunnukselle VVille, kun kerran TRIP ry. on FE-purjehtijat ry. jäsen, mutta tuo menee allekirjoitusoikeuden mukaan.

Näin TRIP ry. pääsisi paremmin kiinni niihin etuuksiin jotka kuuluvat FE-purjehtijat ry:n jäsenyyteen (kimppahankinnat, sisäpiirin tietoa jne).
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
239
alokas
Posts: 26
Joined: Tue May 20, 2008 23:41 pm

Post by 239 »

harald wrote:Ihmen hiljaa Ida-Maria kulki tänään kyllä, liekö talven jäät vielä pohjassa kiinni?
Juu, jo ennen starttia oli sellanen olo, että nyt ei toimi. Tuntui kuin olisi käsijarru päällä ajellut. Tuollaiset kevyet kelithän ovat yleensä olleet meidän vahvuutemme, mutta nyt ei saatu venettä liikkumaan. Vasta kotona muistui mieleen viime vuoden Emäsalon lenkiltä yksi juttu, joka olisi voinut auttaa..
petri wrote:Trackista näkee muuten hauskasti Ida Marian vaikutuksen meidän lenssivauhtiin maalisuoralla, vihreän kepin luona ajamme samaa vauhtia/jopa kovempaa kuin Lisbeth mutta yhtäkkiä meillä vauhti pysähtyy ja Olli alkaa mennä menojaan. En tiedä miten tuo tilanne olisi pitänyt ajaa, että ongelma olisi vältetty, mutta pitänee pohtia asiaa kunnolla ennen seuraavaa kisaa.
Eipä teillä tuossa tilanteessa varmaankaan paljon ollut tehtävissä. Meillä kun ei kukaan hengittänyt niskaan, niin ei tarvinnut keskittyä kuin teihin.

Oli oikein leppoisa purjehdusilta ja mukavan tasaista kisaa Lisbethin kanssa. Ehkä viikonlopun yön yli kestävällä harjoitusjaksolla löytyy taas tuntuma ajamiseen ja trimmaamiseen.

Kiitos vielä teekkareille paluukyydistä! Ensi viikoksi huolehditaan pörinäkalusto kuntoon vaikka kuinka luvattaisiin tuulta... :oops:
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No mikä "se juttu" nyt sitten olisi? :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
239
alokas
Posts: 26
Joined: Tue May 20, 2008 23:41 pm

Post by 239 »

Ison fallin tiukkaaminen. Kovat jätkät näyttää ajavan H:ta varsinkin kevyessä etuliikki rypyillä, mutta meillä tuntui toimivan paremmin kiristettynä. Emäsalon takana kryssin alkaessa jäätiin pahasti Merellille ja muille, mutta kun kiskaistiin liikki suoraksi, alkoi homma toimia. Jännä ettei muisti radalla toiminut...

Oli meillä eilen myös aivan liian tiukka riki, kun satamasta lähtiessä puhalteli vielä paljon reippaammin.
Johannes
FIN-239 Ida Maria (H-vene)
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

239 wrote:Eipä teillä tuossa tilanteessa varmaankaan paljon ollut tehtävissä. Meillä kun ei kukaan hengittänyt niskaan, niin ei tarvinnut keskittyä kuin teihin.
Jep, kun tuuli tuli sen verran sivulta loppua kohti ei oikein ollut juurikaan mahdollisuuksia tehdä mitään kun te olitte päässeet siihen peittämään, mutta jos olisi heti sen jälkeen kun ohitettiin teidät heittänyt jiipin niin olisi ehkä päässyt vapaisiin tuuliin. Toisaalta silloin taas tuuli olisi voinut olla liian vastainen maalin läheisyydessä ja toisaalta te olisitte taas saattaneet hyvin heittää myöskin jiipin ja tulla perään :)

En tiedä oliko kyse väsymyksestä vai mistä, mutta muutenkin maalisuoralla mieli oli jo vähän passiivinen, juuri tuon isonkin kanssa antoi sen olla liian pitkään "miten sattuu" eikä ottanut sitä hoitoon.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Meilläkin oli Melkin takana sellainen "isopurje unohtunut" tilanne kun spinnu nousi. Jepen mielestä veneen pitäisi kulkea paremmin, ja mittariston polaari-nuoli kertoili samaa. Löysäilin siinä sitten ison skuuttia muutaman kymmenen sentin verran ja vauhti hyppäsikin 4,6 kn:ista 5,4:ään.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply