WestHouseCup 1/2010
WestHouseCup 1/2010
Avataanpas sitten ketju jo etukäteen.
Uusi kausi ja uudet kujeet, keli on varsin kelvollinen mutta iltaa kohti tuulen pitäisi hieman moinata tämänhetkisestä n. 6-8 m/s tuulesta. Idänpuoleinen tuuli tarkoittanee mukavaa aallotonta kisaa, ratavaihtoehtona spekuloisin joko kolmosrataa mikä olisi varsin kiva kryssi/lenssi-setti muutamalla sivutuuliosuudellta tai toisaalta myös nelorata voisi olla ihan mahdollinen tässä kelissä.
Trackit löytyvät kisan jälkeen täältä
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... .php?id=93
Uusi kausi ja uudet kujeet, keli on varsin kelvollinen mutta iltaa kohti tuulen pitäisi hieman moinata tämänhetkisestä n. 6-8 m/s tuulesta. Idänpuoleinen tuuli tarkoittanee mukavaa aallotonta kisaa, ratavaihtoehtona spekuloisin joko kolmosrataa mikä olisi varsin kiva kryssi/lenssi-setti muutamalla sivutuuliosuudellta tai toisaalta myös nelorata voisi olla ihan mahdollinen tässä kelissä.
Trackit löytyvät kisan jälkeen täältä
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... .php?id=93
Last edited by Petri on Wed May 19, 2010 22:51 pm, edited 1 time in total.
Jahas, eli kisakauden avaus Olgalla. Miehistössä vakigasteista Jaska, First317 puolelta lainattu Petri2 ja FE-puolelta kilpailukokemusta hankkimassa Samppa. Eli kun pistää kolme kipparia yhteen veneeseen tuloksena on älytöntä tappelua ja huutamista...tai sitten ei.
Kauden uutukaisena keulaan laitettiin "voittamaton" purje, Charlottan vanha 1G, joten jos menestyksen puute voi johtua vain miehistöstä.
Harvalukuinen pieni luokka taisi olla enemmistöltään feneitä, mikä nyt sikäli on ihan kivaa.
Keli oli varsin mukavan tuulinen ja itätuulella lautakunta valitsi uudistetun nelosradan, mikä olikin varsin hyvä valinta lukuunottamatta sitä että tuuli olisi voinut moinata vähän myöhemmin
Ennen starttia vähän etsittiin trimmiä ja purjeessa havaittava trimmi ei yhtään sopinut Haraldin antamiin ohjeisiin, mutta päätettiin katsoa mihin sillä päästään. Linjan ulompi pää oli tuulen kannalta edullisempi ja olisi ajoituksen mennessä pieleen mahdollistanut slöörayksen styyralla linjaa pitkin. Toisaalta ilmeisesti sisäpää oli sittenkin lähempänä ensimmäistä merkkiä, koska vaikka lähtö oli noin ajoituksen kannalta lähellä täydellistä niin paaralla alapoijulta lähteneet suhasivat kyllä nopeasti edestä ohi. Kryssi kuitenkin alkoi ihan kelvollisesti, mutta nopeasti selvisi että vauhti ei mitenkään riitä Charlottan ja Lisbethin vauhtiin, teekkaritkin kutakuinkin sinnittelivät perässä.
Reitinvalinnassa yritin vältellä Varsasaaren peittoa joka kaikenlisäksi käänsi tuulta alaspäin lähempänä saarta.
Ensimmäiselle merkille vielä tuli tehtyä aivan katastrofaalinen leikkarin arviointivirhe, liekö siellä ollut jonkinlaista virtausta kun ehkä 100m matkalla onnistuin arvioimaan leikkarin 10 pieleen.
Kuitenkin katsoessa edellä olevien veneitten reitinvalintaa selvisi että huolimatta eräänkin kipparin korjausehdotuksista orderien muotoseikkoihin ei rataohjeita oltu luettu aivan yhtä selvästi
Ainoastaan Vindungen otti kurssin kohti oikeaa merkkiä, joten vihreältä vihreälle saimme hieman kiinni etupään fleettiä.
Kryssi Melkin kapeikkoon oli sinänsä aika mielenkiinnoton, keli oli toki upea mutta jotenkin tuntui vain ettei vene kulkenut ja teekkaritkin saivat meitä satoja metrejä kiinni. En osaa sanoa ajoinko vain päin mäntyä vai oliko genuatrimmi aivan väärä, mastosta puhumattakaan. Lisbethin ja Ida Marian välillä oli tiukkaa kisaa ja yksi paniikkivendakin nähtiin.
Melkillä sitten iso luokka tuli mukaan kuvioihin mutta onneksi mitään suurempia ongelmia ei tullut esille. Vähän mamoillen sitä tikkasi kapeikon läpi, kun ei kehtaisi tässä vaiheessa kautta mällätä kiville ja viime kauden Karvalakista oli vielä muistissa pohjakosketus Melkin punaisen kepin luona, väylän puolella siis.
Kapeikosta sitten shiftailevassa tuulessa kohti punaisia poijuja joilla sitten spinnu ylös ja takaa-ajo alkoi, Lisbeth alkoi lähestyä perä edellä ja kun spinnuttelu kulki aika rutiininomaisesti niin kisa alkoi olla jo kiintoisa tultaessa lähelle Käärmesaarten porttia. No, siihen se kiinnostus sitten jäikin kun ison luokan ilman spinnua tullut vene ajoi ensin tietenkin meidän ylle ja sitten ohituksen jälkeen jämähti viereemme-veneenmitan verran edelle. Ohi ei voinut mennä joten siinä sitten lilluteltiin vihreälle kääntökepille mistä alkoi tiukka strekki kohti pohjoisempaa vihreää. Ja sen välin Olga kyllä lensi, Lisbethin perä tuli sellaista vauhtia vastaan että piti jo alkaa miettiä miten välttää peräkolari (toim. huom. pientä liioittelua mahd. havaittavissa) ja parinsadan metrin etumatka muuttui pariksi veneenmitaksi ja Ida Maria kuitattiinkin jo kääntömerkin kohdalla. No siis tosiasiassahan Lisbethin hitaus johtui ihan peittävistä ison luokan veneistä.
No takaa-ajo kuitenkin kariutui sitten siihen että Ida Maria jäi sitten siihen taakse peittämään ja tuulen hiljalleen keventyessä hopotti paineli meistä ohi ja Ollikin alkoi loittonemaan, taidettiin liian myöhään tajuta trimmata isoa sisään tuulen kääntyessä enemmän sivulle...sitä se tiukka taktikointi (tai sen yritys) teettää, trimmaus unohtuu täysin. Maalia lähestyttäessä tuulen yhä moinatessa alkoi jo oikeasti pelottaa tilanne Ida Marian kanssa, etumatka kasvoi ajallisesti jatkuvasti ja vaikka kisa oli pitkä niin ei sitä eroa saisi kuitenkaan olla kuin puolisentoista minuuttia. No, nyt maaliintuloaikoja silmäillessä ero taisi pysyä riittävän pienenä eli sijoitus lienee 4.
Kauden uutukaisena keulaan laitettiin "voittamaton" purje, Charlottan vanha 1G, joten jos menestyksen puute voi johtua vain miehistöstä.
Harvalukuinen pieni luokka taisi olla enemmistöltään feneitä, mikä nyt sikäli on ihan kivaa.
Keli oli varsin mukavan tuulinen ja itätuulella lautakunta valitsi uudistetun nelosradan, mikä olikin varsin hyvä valinta lukuunottamatta sitä että tuuli olisi voinut moinata vähän myöhemmin
Ennen starttia vähän etsittiin trimmiä ja purjeessa havaittava trimmi ei yhtään sopinut Haraldin antamiin ohjeisiin, mutta päätettiin katsoa mihin sillä päästään. Linjan ulompi pää oli tuulen kannalta edullisempi ja olisi ajoituksen mennessä pieleen mahdollistanut slöörayksen styyralla linjaa pitkin. Toisaalta ilmeisesti sisäpää oli sittenkin lähempänä ensimmäistä merkkiä, koska vaikka lähtö oli noin ajoituksen kannalta lähellä täydellistä niin paaralla alapoijulta lähteneet suhasivat kyllä nopeasti edestä ohi. Kryssi kuitenkin alkoi ihan kelvollisesti, mutta nopeasti selvisi että vauhti ei mitenkään riitä Charlottan ja Lisbethin vauhtiin, teekkaritkin kutakuinkin sinnittelivät perässä.
Reitinvalinnassa yritin vältellä Varsasaaren peittoa joka kaikenlisäksi käänsi tuulta alaspäin lähempänä saarta.
Ensimmäiselle merkille vielä tuli tehtyä aivan katastrofaalinen leikkarin arviointivirhe, liekö siellä ollut jonkinlaista virtausta kun ehkä 100m matkalla onnistuin arvioimaan leikkarin 10 pieleen.
Kuitenkin katsoessa edellä olevien veneitten reitinvalintaa selvisi että huolimatta eräänkin kipparin korjausehdotuksista orderien muotoseikkoihin ei rataohjeita oltu luettu aivan yhtä selvästi
Ainoastaan Vindungen otti kurssin kohti oikeaa merkkiä, joten vihreältä vihreälle saimme hieman kiinni etupään fleettiä.
Kryssi Melkin kapeikkoon oli sinänsä aika mielenkiinnoton, keli oli toki upea mutta jotenkin tuntui vain ettei vene kulkenut ja teekkaritkin saivat meitä satoja metrejä kiinni. En osaa sanoa ajoinko vain päin mäntyä vai oliko genuatrimmi aivan väärä, mastosta puhumattakaan. Lisbethin ja Ida Marian välillä oli tiukkaa kisaa ja yksi paniikkivendakin nähtiin.
Melkillä sitten iso luokka tuli mukaan kuvioihin mutta onneksi mitään suurempia ongelmia ei tullut esille. Vähän mamoillen sitä tikkasi kapeikon läpi, kun ei kehtaisi tässä vaiheessa kautta mällätä kiville ja viime kauden Karvalakista oli vielä muistissa pohjakosketus Melkin punaisen kepin luona, väylän puolella siis.
Kapeikosta sitten shiftailevassa tuulessa kohti punaisia poijuja joilla sitten spinnu ylös ja takaa-ajo alkoi, Lisbeth alkoi lähestyä perä edellä ja kun spinnuttelu kulki aika rutiininomaisesti niin kisa alkoi olla jo kiintoisa tultaessa lähelle Käärmesaarten porttia. No, siihen se kiinnostus sitten jäikin kun ison luokan ilman spinnua tullut vene ajoi ensin tietenkin meidän ylle ja sitten ohituksen jälkeen jämähti viereemme-veneenmitan verran edelle. Ohi ei voinut mennä joten siinä sitten lilluteltiin vihreälle kääntökepille mistä alkoi tiukka strekki kohti pohjoisempaa vihreää. Ja sen välin Olga kyllä lensi, Lisbethin perä tuli sellaista vauhtia vastaan että piti jo alkaa miettiä miten välttää peräkolari (toim. huom. pientä liioittelua mahd. havaittavissa) ja parinsadan metrin etumatka muuttui pariksi veneenmitaksi ja Ida Maria kuitattiinkin jo kääntömerkin kohdalla. No siis tosiasiassahan Lisbethin hitaus johtui ihan peittävistä ison luokan veneistä.
No takaa-ajo kuitenkin kariutui sitten siihen että Ida Maria jäi sitten siihen taakse peittämään ja tuulen hiljalleen keventyessä hopotti paineli meistä ohi ja Ollikin alkoi loittonemaan, taidettiin liian myöhään tajuta trimmata isoa sisään tuulen kääntyessä enemmän sivulle...sitä se tiukka taktikointi (tai sen yritys) teettää, trimmaus unohtuu täysin. Maalia lähestyttäessä tuulen yhä moinatessa alkoi jo oikeasti pelottaa tilanne Ida Marian kanssa, etumatka kasvoi ajallisesti jatkuvasti ja vaikka kisa oli pitkä niin ei sitä eroa saisi kuitenkaan olla kuin puolisentoista minuuttia. No, nyt maaliintuloaikoja silmäillessä ero taisi pysyä riittävän pienenä eli sijoitus lienee 4.
Last edited by Petri on Wed May 19, 2010 23:21 pm, edited 1 time in total.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11205
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Todella kiva päästä vesille taas! Miehistössä Jeppe ja Sampsa, ja pienet sammuttimet pilssiin sullottuna lähdimmekin kokeilemaan että mistäköhän narusta ne rätit nousivatkaan. Pienen mutta rauhallisen ylägaijan setvimisen jälkeen saatiin spinnu lentoon aallonmurtajan ulkopuolella ja yhtäkkiä tuntuikin siltä kun olisi ollut purjehtimassa viime viikolla viimeksi. Jotenkin alkaa kyllä kiintymään tuohon Charlottaan vaarallisen paljon tunnetasolla.
Spinnuteltiin ja jiippailtiin, mutta harmiksemme emme saaneet aikaan two-boat sessionia ennen lähtöä. Olisi ollut kiva säätää trimmit kohdalleen jonkun toisen veneen kanssa.
Lähtötaktiikka oli aika selvä, ulompi poiju oli viimevuotisia kauempana seuraavaan merkkiin nähden ja kun tuuli siftaili 20-30° paaran eduksi päätimme lähteä sisäpoijun luota ja vendata mahdollisimman aikaisin. Tämä suunnitelma ei tietenkään onnistunut kun muutama muukin vene oli samoissa aikeissa. Täydellisesti ajoitettu paaran lähtö olisi kyllä onnistunut mutta nyt vendamme Ida-Marian eteen johti hetikohta toiseen vendaan. Siinä sitten istuimme voileivän päällisenä jonkun matkaa. Palle käänsi sitten viimein pois kohti rantaa ja me jatkoimme suunnitelmamme mukaisesti oikeaan reunaan.
Lisbeth tuli styyraa huutaen vastaan, ja heitä väistimmekin perän takaa. Hyvin kulkee lissu taas näin kauden alussa ainakin. Styyra-paara tilanteita lissun kanssa oli parikin kappaletta mutta varsasaaren tiivistämä tuuli antoi lopussa riittävän puffin että pääsimme lissun edelle ennen vihreää.
Vihreällä jatkoin vain taktikoiden ohjeiden mukaisesti etelään kohti punaista poijua, spinnuakin lennäteltiin siinä. Kunnes karu totuus selvisi, että vihreä keppi olikin seuraava merkki. No, spinnu alas ja genoalla kohti vihreää ja iloiksemme totesimme että yhtään sijaa tässä ei hävitty kun takaa tuleva Ida-Maria fokkaveneenä ei saanut vauhtia kerättyä riittävästi. Ihmen hiljaa Ida-Maria kulki tänään kyllä, liekö talven jäät vielä pohjassa kiinni?
Kryssi heikkenevässä tuulessa kohti melkin aukkoa meni vindungenin takapeiliä tähyillen, pitkä kaula niillä oli jo tässä vaiheessa. Loppukierros oli sitten aika tapahtumaköyhä, tuulen jatkaessa vain tyyntymistään.
Kiva rata tuo nelonen, potentiaalia siinä kyllä on. Etenkin jos se paluumatka on lenssiä niin peräpää saattaa pystyä imaisemaan kärjen uudestaan kiinni. Rata ei ehkä pituutensa takia sovi kovin hyvin tällaisille kesäilloille missä tuuli tyntyy mutta mielelläni lähtisin sitä kyllä sahaamaan +7m/s tuulessa.
Lissussa oli kyllä skuuttipiste aivan liian edessä. Genoan alaneljännes nojasi kaiteisiin ja tämä yhdistettynä skuuttipisteen takia nopeasti sulkevaan liikkiin johti siihen että etureunakin pakkasi. Parempi olisi ehkä näin jälkikäteen ajateltuna jättää varmemman puolelle, eli riittävän taakse sitä skuuttipistettä jotta kulkuvastuksen olisi saanut minimoitua. Aallokkoahan tuolla ei ollut yhtään, jolloin kannattaa ajaa latteilla purjeilla ylös. Meillä genoan halssikulmasta lähtee melko viivasuora osuus kohti rustirautaa, niin lattea se genoan alaosa on. Lupaavalta se Lissun vauhti kyllä näyttää jo tässä vaiheessa, jos saadaan vielä trimmit samanlaisiksi tulee olemaan mielenkiintoista nähdä miten sinänsä samankuntoiset pohjat ja identtiset genoat kulkevat toisiinsa nähden.
Olgaan taidan joutua lunastamaan myyntipuheeni ja tulla opastamaan trimmin kanssa. Miten ja missä? Teipataan merkit kohdalle.
Spinnuteltiin ja jiippailtiin, mutta harmiksemme emme saaneet aikaan two-boat sessionia ennen lähtöä. Olisi ollut kiva säätää trimmit kohdalleen jonkun toisen veneen kanssa.
Lähtötaktiikka oli aika selvä, ulompi poiju oli viimevuotisia kauempana seuraavaan merkkiin nähden ja kun tuuli siftaili 20-30° paaran eduksi päätimme lähteä sisäpoijun luota ja vendata mahdollisimman aikaisin. Tämä suunnitelma ei tietenkään onnistunut kun muutama muukin vene oli samoissa aikeissa. Täydellisesti ajoitettu paaran lähtö olisi kyllä onnistunut mutta nyt vendamme Ida-Marian eteen johti hetikohta toiseen vendaan. Siinä sitten istuimme voileivän päällisenä jonkun matkaa. Palle käänsi sitten viimein pois kohti rantaa ja me jatkoimme suunnitelmamme mukaisesti oikeaan reunaan.
Lisbeth tuli styyraa huutaen vastaan, ja heitä väistimmekin perän takaa. Hyvin kulkee lissu taas näin kauden alussa ainakin. Styyra-paara tilanteita lissun kanssa oli parikin kappaletta mutta varsasaaren tiivistämä tuuli antoi lopussa riittävän puffin että pääsimme lissun edelle ennen vihreää.
Vihreällä jatkoin vain taktikoiden ohjeiden mukaisesti etelään kohti punaista poijua, spinnuakin lennäteltiin siinä. Kunnes karu totuus selvisi, että vihreä keppi olikin seuraava merkki. No, spinnu alas ja genoalla kohti vihreää ja iloiksemme totesimme että yhtään sijaa tässä ei hävitty kun takaa tuleva Ida-Maria fokkaveneenä ei saanut vauhtia kerättyä riittävästi. Ihmen hiljaa Ida-Maria kulki tänään kyllä, liekö talven jäät vielä pohjassa kiinni?
Kryssi heikkenevässä tuulessa kohti melkin aukkoa meni vindungenin takapeiliä tähyillen, pitkä kaula niillä oli jo tässä vaiheessa. Loppukierros oli sitten aika tapahtumaköyhä, tuulen jatkaessa vain tyyntymistään.
Kiva rata tuo nelonen, potentiaalia siinä kyllä on. Etenkin jos se paluumatka on lenssiä niin peräpää saattaa pystyä imaisemaan kärjen uudestaan kiinni. Rata ei ehkä pituutensa takia sovi kovin hyvin tällaisille kesäilloille missä tuuli tyntyy mutta mielelläni lähtisin sitä kyllä sahaamaan +7m/s tuulessa.
Lissussa oli kyllä skuuttipiste aivan liian edessä. Genoan alaneljännes nojasi kaiteisiin ja tämä yhdistettynä skuuttipisteen takia nopeasti sulkevaan liikkiin johti siihen että etureunakin pakkasi. Parempi olisi ehkä näin jälkikäteen ajateltuna jättää varmemman puolelle, eli riittävän taakse sitä skuuttipistettä jotta kulkuvastuksen olisi saanut minimoitua. Aallokkoahan tuolla ei ollut yhtään, jolloin kannattaa ajaa latteilla purjeilla ylös. Meillä genoan halssikulmasta lähtee melko viivasuora osuus kohti rustirautaa, niin lattea se genoan alaosa on. Lupaavalta se Lissun vauhti kyllä näyttää jo tässä vaiheessa, jos saadaan vielä trimmit samanlaisiksi tulee olemaan mielenkiintoista nähdä miten sinänsä samankuntoiset pohjat ja identtiset genoat kulkevat toisiinsa nähden.
Olgaan taidan joutua lunastamaan myyntipuheeni ja tulla opastamaan trimmin kanssa. Miten ja missä? Teipataan merkit kohdalle.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jeo, nyt kun trackista tuota mittailee niin eroa on suurinpiirtein 70m. Olisi pitänyt tajuta katsella gepsistä sijaintia tarkemmin, kun itse ajattelin asiaa lähinnä tuulen kannalta mutta toisaalta siinä vaiheessa olisi pitänyt myös sytyttää kun huomasi miten vähän veneitä on viivalla ts. tilaa olisi ollut. Ts. taktisesti otettiin hyvä lähtö, mutta strategisesti surkea, luulisi että olisi jo ehtinyt jotain oppia mutta aina oppii ettei olekaan oppinut mitään.harald wrote: Lähtötaktiikka oli aika selvä, ulompi poiju oli viimevuotisia kauempana seuraavaan merkkiin nähden ja kun tuuli siftaili 20-30° paaran eduksi päätimme lähteä sisäpoijun luota ja vendata mahdollisimman aikaisin.
Vähän heikolta näyttää miehistön osalta (kiinni intissä/suunnistuskisoissa), ellei kaksinpurjehdusta tahdo harrastaa. Toisaalta melkein ehkä pitäisi yrittää mennä huomenna vesille, kun viikonlopuksi tuuli voi moinata aika rajusti ja jossain 2-3 m/s kelissä ei välttämättä paljoa irtoa.Olgaan taidan joutua lunastamaan myyntipuheeni ja tulla opastamaan trimmin kanssa. Miten ja missä? Teipataan merkit kohdalle.
Tulipa avattua kisakausi myös Tripille. Menestys oli jo tuttua tasoa, mutta ihan mukava tapa viettää iltaa silti. Tän kesän osalta näyttäis kyl oikein hyvältä, viikkokisoja saatiin kalenteriin rutkasti ja Uusi G1 tuonee hiukan apua kulkupuoleen ja radikaalisti paranneltu juoksevan rikin heloitus helpottaa manöövereita ja trimmausta. Toki me edelleen keskitytään filosofialta enemmän innostamaan ihmisiä kisailusta ja tuomaan uutta porukkaa lajiin kaikki mukaan-hengessä kuin jahtaamaan palkintoja hampaat irvessä, mutta ei satunnainen menestykään ole täysin poissuljettu riski.
Tänään homma sujui pääpiirteittäin ihan hyvin. Lähtö tosin otettiin hiukan typerästä paikasta ja ihan joka kohdassa ei kulkenut täysillä, mutta mitään isompaa sotkua ei tullu ja muutkin pysyi näkyvissä ilman kiikareita kisan ajan. Kryssipätkää ajeltiin uuteen Genoaan totutellen ja tuulen vaihteluita ihmetellen, välillä kulki kovempaa ja välillä ei. Olgan vauhdeissa pysyttiin ja Käärmeluotojen jälkeen saatiin jopa kiinnikin.
Spinnuttelu Melkiltä eteenpäin oli varsin leppoisaa puuhaa, vene kulki omaa vauhtiaan, niin mikäs siinä köllötellessä illasta. Kahden vihreän välinen ylemmäs suuntautuva pätkä oli hämmentävä kun windex näytti lähes kryssiä ja spinnu oleili veneen sivulla varsin tyytyväisen näköisenä.
Loppuvaiheen kelluskelussa jäätiin toki vähän kun muut oli jo lähempänä maalia tuulen loppuessa. Samalla tuli vähän jännää säädettävää kun spinnuploki kyllästyi elämäänsä ja halkesi jumittaen gaijan täydellisesti, puomia ajettiin loppumatka siihen kiinnitetyllä barberilla.
Jossain vaiheessa kisaa ehdittiin pohtia notta gepsi/plotteri voisi olla kiva, navigointi paperikartalla tuo oman jännittävyytensä strategiaan. Rajoittaa ahneutta kovasti kivikkojen läheisyydessä.
Tästä jatketaan ens viikolla, suunta ylös.
Tänään homma sujui pääpiirteittäin ihan hyvin. Lähtö tosin otettiin hiukan typerästä paikasta ja ihan joka kohdassa ei kulkenut täysillä, mutta mitään isompaa sotkua ei tullu ja muutkin pysyi näkyvissä ilman kiikareita kisan ajan. Kryssipätkää ajeltiin uuteen Genoaan totutellen ja tuulen vaihteluita ihmetellen, välillä kulki kovempaa ja välillä ei. Olgan vauhdeissa pysyttiin ja Käärmeluotojen jälkeen saatiin jopa kiinnikin.
Spinnuttelu Melkiltä eteenpäin oli varsin leppoisaa puuhaa, vene kulki omaa vauhtiaan, niin mikäs siinä köllötellessä illasta. Kahden vihreän välinen ylemmäs suuntautuva pätkä oli hämmentävä kun windex näytti lähes kryssiä ja spinnu oleili veneen sivulla varsin tyytyväisen näköisenä.
Loppuvaiheen kelluskelussa jäätiin toki vähän kun muut oli jo lähempänä maalia tuulen loppuessa. Samalla tuli vähän jännää säädettävää kun spinnuploki kyllästyi elämäänsä ja halkesi jumittaen gaijan täydellisesti, puomia ajettiin loppumatka siihen kiinnitetyllä barberilla.
Jossain vaiheessa kisaa ehdittiin pohtia notta gepsi/plotteri voisi olla kiva, navigointi paperikartalla tuo oman jännittävyytensä strategiaan. Rajoittaa ahneutta kovasti kivikkojen läheisyydessä.
Tästä jatketaan ens viikolla, suunta ylös.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11205
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuloksetkin tulivat;
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=167
Vähän kuten ajattelinkin, Vindungen on toistaiseksi vielä aika pitelemätön tuollaisessa kelissä. Vaikka mokattiinkin pari juttua niin ei tuollaista viiden minuutin kaulan verran.
Tuo Weban AP-spinnu on kyllä hyvä vaikka sivuvastaiseenkin.
Olga voitti Ida-Marian 12 sekunnilla
Edit: Ja kas, se radalla pyörinyt F18 oli samassa kisassa meidän kanssa, avoimessa luokassa:
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=169
F18 kiersi radan 2:03 ajassa, ja Charlotta 2:19. Yllättävää. Vindungen oli kutakuinkin yhtä nopea kiertämään rataa F18 kanssa. Katti vaatii näköjään vähän enemmän tuulta kulkeakseen.
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=167
Code: Select all
1. hsk FIN 9152 VindUngen FG 28e 1,14 Palle Eklund 2:06:22 2:24:03
2. NJK FIN-2674 Charlotta FE-83 1.07 Harald Hannelius 2:19:54 2:29:42
3. HSK FIN-2741 Lisbeth FE-83 1,07 Olli Niemi 2:28:31 2:38:55
4. Smer FIN-2949 St. Olga FE-83 1,07 Petri Sane 2:31:43 2:42:20
5. YP FIN-239 Ida Maria H-vene 1,08 Johannes Kankare 2:30:30 2:42:32
6. Trip FIN 2979 Trip Tease FE83 1,07 Ville Valtonen 2:37:23 2:48:24
7. EMK FIN-7220 S/Y Kikka X-79 1,14 Torbjörn Koivisto 0:00:00 0:00:00 (DNF)
Tuo Weban AP-spinnu on kyllä hyvä vaikka sivuvastaiseenkin.
Olga voitti Ida-Marian 12 sekunnilla
Edit: Ja kas, se radalla pyörinyt F18 oli samassa kisassa meidän kanssa, avoimessa luokassa:
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=169
F18 kiersi radan 2:03 ajassa, ja Charlotta 2:19. Yllättävää. Vindungen oli kutakuinkin yhtä nopea kiertämään rataa F18 kanssa. Katti vaatii näköjään vähän enemmän tuulta kulkeakseen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ai teekkaritkin sortuivat kilpavarusteluun, ilmankos teillä olikin niin kova kiire saada venettä veteen että ehditte treenata kunnollaVVille wrote:Tulipa avattua kisakausi myös Tripille. Menestys oli jo tuttua tasoa, mutta ihan mukava tapa viettää iltaa silti. Tän kesän osalta näyttäis kyl oikein hyvältä, viikkokisoja saatiin kalenteriin rutkasti ja Uusi G1 tuonee hiukan apua kulkupuoleen ja radikaalisti paranneltu juoksevan rikin heloitus helpottaa manöövereita ja trimmausta.
Hyvää vauhtia kyllä kuljitte, etenkin juuri sen käärmesaarten porttien ja Melkin välin, tiedä sitten miten paljon kyse oli omaa mokailua vai teidän hyvyyttä mutta välillä tuntui että pystyitte vielä kaikenlisäksi ajamaan meitä pari astetta ylemmäksi...pitää todella toivoa että syy oli vain itsessä/trimmissä eikä vedenalaisissa osissa...
Melkein muuten sanoisin, että lautakunta otti veneet maaliin väärin, vanhan tavan mukaisesti kummelin ja lipun välistä eikä ulomman poijun ja lipun välistä, mutta samapa tuo. Toisaalta kun tuuli kuoli aika täysin juuri siinä maaliintulohetkillä niin tuo ero olisi saattanut kääntää pelin Ida Marian eduksi, onneksi ei kuitenkaan sitten tehnyt sitä.
Trackista näkee muuten hauskasti Ida Marian vaikutuksen meidän lenssivauhtiin maalisuoralla, vihreän kepin luona ajamme samaa vauhtia/jopa kovempaa kuin Lisbeth mutta yhtäkkiä meillä vauhti pysähtyy ja Olli alkaa mennä menojaan. En tiedä miten tuo tilanne olisi pitänyt ajaa, että ongelma olisi vältetty, mutta pitänee pohtia asiaa kunnolla ennen seuraavaa kisaa.
Tuota, tuohon on kyllä ratkaisu, jos jollain teillä on kännykkä jossa on GPS niin ottamalla yhteyttä allekirjoittaneeseen/Haraldiin niin voi tapahtua ihmeitä.Jossain vaiheessa kisaa ehdittiin pohtia notta gepsi/plotteri voisi olla kiva, navigointi paperikartalla tuo oman jännittävyytensä strategiaan. Rajoittaa ahneutta kovasti kivikkojen läheisyydessä.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11205
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
OT
Ehdottaisin VVille:lle että hän hankkii TRIP:iltä valtakirjan toimia TRIP:in edustajana FE-purjehtijat ry:ssä. Näin voisin antaa oikeudet jäsenpalstalle käyttäjätunnukselle VVille, kun kerran TRIP ry. on FE-purjehtijat ry. jäsen, mutta tuo menee allekirjoitusoikeuden mukaan.
Näin TRIP ry. pääsisi paremmin kiinni niihin etuuksiin jotka kuuluvat FE-purjehtijat ry:n jäsenyyteen (kimppahankinnat, sisäpiirin tietoa jne).
Ehdottaisin VVille:lle että hän hankkii TRIP:iltä valtakirjan toimia TRIP:in edustajana FE-purjehtijat ry:ssä. Näin voisin antaa oikeudet jäsenpalstalle käyttäjätunnukselle VVille, kun kerran TRIP ry. on FE-purjehtijat ry. jäsen, mutta tuo menee allekirjoitusoikeuden mukaan.
Näin TRIP ry. pääsisi paremmin kiinni niihin etuuksiin jotka kuuluvat FE-purjehtijat ry:n jäsenyyteen (kimppahankinnat, sisäpiirin tietoa jne).
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Juu, jo ennen starttia oli sellanen olo, että nyt ei toimi. Tuntui kuin olisi käsijarru päällä ajellut. Tuollaiset kevyet kelithän ovat yleensä olleet meidän vahvuutemme, mutta nyt ei saatu venettä liikkumaan. Vasta kotona muistui mieleen viime vuoden Emäsalon lenkiltä yksi juttu, joka olisi voinut auttaa..harald wrote:Ihmen hiljaa Ida-Maria kulki tänään kyllä, liekö talven jäät vielä pohjassa kiinni?
Eipä teillä tuossa tilanteessa varmaankaan paljon ollut tehtävissä. Meillä kun ei kukaan hengittänyt niskaan, niin ei tarvinnut keskittyä kuin teihin.petri wrote:Trackista näkee muuten hauskasti Ida Marian vaikutuksen meidän lenssivauhtiin maalisuoralla, vihreän kepin luona ajamme samaa vauhtia/jopa kovempaa kuin Lisbeth mutta yhtäkkiä meillä vauhti pysähtyy ja Olli alkaa mennä menojaan. En tiedä miten tuo tilanne olisi pitänyt ajaa, että ongelma olisi vältetty, mutta pitänee pohtia asiaa kunnolla ennen seuraavaa kisaa.
Oli oikein leppoisa purjehdusilta ja mukavan tasaista kisaa Lisbethin kanssa. Ehkä viikonlopun yön yli kestävällä harjoitusjaksolla löytyy taas tuntuma ajamiseen ja trimmaamiseen.
Kiitos vielä teekkareille paluukyydistä! Ensi viikoksi huolehditaan pörinäkalusto kuntoon vaikka kuinka luvattaisiin tuulta...
Ison fallin tiukkaaminen. Kovat jätkät näyttää ajavan H:ta varsinkin kevyessä etuliikki rypyillä, mutta meillä tuntui toimivan paremmin kiristettynä. Emäsalon takana kryssin alkaessa jäätiin pahasti Merellille ja muille, mutta kun kiskaistiin liikki suoraksi, alkoi homma toimia. Jännä ettei muisti radalla toiminut...
Oli meillä eilen myös aivan liian tiukka riki, kun satamasta lähtiessä puhalteli vielä paljon reippaammin.
Oli meillä eilen myös aivan liian tiukka riki, kun satamasta lähtiessä puhalteli vielä paljon reippaammin.
Johannes
FIN-239 Ida Maria (H-vene)
FIN-239 Ida Maria (H-vene)
Jep, kun tuuli tuli sen verran sivulta loppua kohti ei oikein ollut juurikaan mahdollisuuksia tehdä mitään kun te olitte päässeet siihen peittämään, mutta jos olisi heti sen jälkeen kun ohitettiin teidät heittänyt jiipin niin olisi ehkä päässyt vapaisiin tuuliin. Toisaalta silloin taas tuuli olisi voinut olla liian vastainen maalin läheisyydessä ja toisaalta te olisitte taas saattaneet hyvin heittää myöskin jiipin ja tulla perään239 wrote:Eipä teillä tuossa tilanteessa varmaankaan paljon ollut tehtävissä. Meillä kun ei kukaan hengittänyt niskaan, niin ei tarvinnut keskittyä kuin teihin.
En tiedä oliko kyse väsymyksestä vai mistä, mutta muutenkin maalisuoralla mieli oli jo vähän passiivinen, juuri tuon isonkin kanssa antoi sen olla liian pitkään "miten sattuu" eikä ottanut sitä hoitoon.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11205
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Meilläkin oli Melkin takana sellainen "isopurje unohtunut" tilanne kun spinnu nousi. Jepen mielestä veneen pitäisi kulkea paremmin, ja mittariston polaari-nuoli kertoili samaa. Löysäilin siinä sitten ison skuuttia muutaman kymmenen sentin verran ja vauhti hyppäsikin 4,6 kn:ista 5,4:ään.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020