tuulimittarin kaapeli

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

jouni
alokas
Posts: 26
Joined: Fri May 23, 2003 23:29 pm
Location: Hki, Itä

tuulimittarin kaapeli

Post by jouni »

Venemessuilta lähti mukaan kasa mittareita, joukossa myös tuulimittari, jonka kaapeli pitäisi saada ujutettua mastoon ennen vesillelaskua.. aiheesta on varmaan ollut keskustelua aiemminkin, mutta pikaisella sivuston selauksella ei osunut silmään. Eli miten sitä piuhaa ei ainakaan kannata mastoon yrittää tunkea? Kiitos jo etukäteen.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11557
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Hyväksi vetovaijeriksi sopii peräharus. Se on riittävän jäykkä että pitkä.

Newsseissa on ollut tuosta juttua äsken, tarkemmin siitä miten kaapelin
saa liimattua mastoputken sisään:
Cay Stambej wrote: Tätä voi vielä parantaa liimaamalaa putki maston sisäpintaan. Saattaa tuntua
hankalalta mutta näin se käy.
Maston ollessa pukeilla rakennetaan sähköasennusputkista ja jatkokappaleista
sopivan pituinen putki johon vedetään valmiiksi kaikki tarpeelliset piuhat.
Masto käännetään niin että sähköputken asennuspinta tulee alaspäin ja
mahdolliset fallit siirretään pois siltä alueelta.
Sitten putki työnnetään mastoon toisesta päästä ja putken päälle ruutataan
sikakokkare n. puolen metrin välein. Kun putki on kokonaan maston sisällä
käännetään se puoli kierrosta ja annetaan kuivua.
Minulla on näitä kaksi, toinen mastonhuippuun ja toinen kansivaloon saakka.
Hyvin ovat pysyneet 10 vuotta eikä kolise.
Meillä on tuulimittarin kaapeli mastoliikin uran viereisessä tilassa. Johtimeen
laitoin nippusiteen noin metrin välein (ja leikkasin hännän pois) jotta
kaapeli ei hyppäisi ulos mastoliikkiuraan.

Yläpään pultit ja mutterit kannattaa kiristää hyvin, käyttämällä uusia
lukitusmuttereita (nylok) sekä mahdollisesti liimaakin tai ruuvilukitetta.
Maston huippu on sellainen tärisijä että helposti irtoaa tavaraa.

Nyt heti tulee vain mieleen että ei kannata kiertää niitä kaapeleita
fallien kanssa solmuun :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ari
kokelas
Posts: 246
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: tuulimittarin kaapeli

Post by Ari »

Vielä on tekemättä tuulimittarin vaatima tuki mastonhuippuun, mutta tämä kaapelin vetäminen aiheuttaa jo ennakkoon päänsärkyä. Pari vuotta sitten VHF-kaapelia sain ähertää sinne kaapelikanavaan kahtena iltana, yhteensä meni vähintään 8 tuntia. Välineinä olivat mm. pieni kuusiokoloavain ja siima, joka vähän väliä katkesi, ehkä teräviin reunoihin.

Sähköputkiaskarteluun en aio ryhtyä, sotkisin kumminkin köydet liimaan. Aikaakaan tuskin säästyisi yhtään.

:?: Millaisella työkalulla kaapelia kannattaa tunkea tai vetää maston kaapelikanavaan? Siis jos aikoo selvitä hommasta täyttä työpäivää nopeammin ja muutamaa tuhatta kirosanaa kevyemmin? :?:
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11557
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: tuulimittarin kaapeli

Post by harald »

Jos sinulla on edelleen vaijerinen hekki, niin sehän on sopivan pituinen ja siinä vieressä valmiina.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ari
kokelas
Posts: 246
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: tuulimittarin kaapeli

Post by Ari »

harald wrote: Tue May 26, 2026 12:06 pm Jos sinulla on edelleen vaijerinen hekki, niin sehän on sopivan pituinen ja siinä vieressä valmiina.
Hekki? Mikä se on? Vaijerinen takastaagi, oletan? En näkemättä mallia keksi, miten se auttaisi kaapelin vetämisen kanssa. Pitääkö se jotenkin tunkea kaapeliuraan maston sisään kaapelin kanssa?
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11557
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: tuulimittarin kaapeli

Post by harald »

Peräharus kyllä.

Työnnä peräharus uraan. Sido vedettävä kaapeli vaijerin päässä olevaan silmukkaan. Vedä vaijeri ulos kaapeli perässään.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
eekoi
alokas
Posts: 5
Joined: Wed Feb 26, 2025 14:20 pm

Re: tuulimittarin kaapeli

Post by eekoi »

Vähänkin ohuemman piuhan (ainakin Garminin tuulimittarin piuhan) voi vetää mastouraan, ja painaa sitten sen sivu-urasta kaapelikouruun (vaatii tosin erittäin litteän työkalun, ruuvimeisseli on liian paksu mutta linkkarin tölkinavaaja-talttaruuvari sopi). Samalla voi sitten kiilata kouruun solumuovia jolla kaapeli pysyy paikallaan Ainoa haastavampi kohta on puomin kiinnityshelan kohdalla, mutta kaapeli on sen verran jäykkää että sen saanee työnnettyä sen ohi itsekseen ennen kuin kiilaa kaapelin paikalleen.
Ensimmäisenä vedin kaapelin em. linkkarin talttaruuvaria käyttäen (päädyssä sopiva teippitollo josta sai otteen, kunnes huomasin ettei kaapeli pysy urassa ilman solumuovia vaan vähänkin löystyessään päätyy mastouraan.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11557
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: tuulimittarin kaapeli

Post by harald »

Kannnatta laittaa nippuside kaapelin ympäri noin metrin - parin välein niin se kaapeli pysyy urassaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ari
kokelas
Posts: 246
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: tuulimittarin kaapeli

Post by Ari »

Kokeilin pienintä nippusidettä, mitä sattui olemaan: ei mahdu kaapelin ympärillä edes mastouraan. Jotenkin muuten täytyy varmistaa, ettei kaapeli ala kurkkia kaapelikanavasta ja takerru ratsastajiin. Mitä muita niksejä on foorumilaiset käyttäneet?

Retkipatjan paloja en aio yrittää, juuri ne olivat mahdoton vitsaus VHF-kaapelin kanssa, kun ne lipsuivat miten sattuu ja oli tuntien homma saada edes muutama tungettua kaapelin kanssa sisään.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11557
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: tuulimittarin kaapeli

Post by harald »

En nyt oikein ymmärrä mitä yrität, mutta maston alapäässä on isot reiät josta kaapeli menee siihen sivu-uraan nippusiteineen ilman ongelmia. Yritätkö siitä keskimmäisestä urasta missä ratsastajat kulkevat työntää kaapelia sivu-uraan?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11557
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: tuulimittarin kaapeli

Post by harald »

Hah, tiesin että maston alapäästä on alhaalta katsottuna kuva jossain. Meni vain puoli tuntia löytää se.

Image

Eli tuossa oikealla näkyy kolmiomainen reikä joka on niin iso että kaapeli mahtuu nippareineen helposti sisään.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ari
kokelas
Posts: 246
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: tuulimittarin kaapeli

Post by Ari »

Kaapeli meni kyllä helposti kanavaan. Se on jo kokonaan läpi, mutta osin ulkona, jotta saan metrin parin välein jotain, joka pitää kaapelin kanavassa. Ongelma siis siinä, miten estät kaapelin lipsahtamisen esiin ja ratsastajien liikettä haittamaan. Nippusiteet ei mahtuneet, kun sivusta yrittää tunkea. Olisiko ne ehkä pitänyt kiinnittää ennen kuin veti kaapelin läpi ylhäältä alas? (toisin päin ei mahdollista, mittarin päässä on kiinteä liitin)
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11557
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: tuulimittarin kaapeli

Post by harald »

Ari wrote: Sat May 30, 2026 15:36 pm Olisiko ne ehkä pitänyt kiinnittää ennen kuin veti kaapelin läpi ylhäältä alas? (toisin päin ei mahdollista, mittarin päässä on kiinteä liitin)
Kyllä
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ari
kokelas
Posts: 246
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: tuulimittarin kaapeli

Post by Ari »

harald wrote: Sat May 30, 2026 17:02 pm
Ari wrote: Sat May 30, 2026 15:36 pm Olisiko ne ehkä pitänyt kiinnittää ennen kuin veti kaapelin läpi ylhäältä alas? (toisin päin ei mahdollista, mittarin päässä on kiinteä liitin)
Kyllä
No niin. Komento takaisin. Vedin eilen kaapelin suosiolla pois, laitoin nippusiteitä maston pään noin 9 metriiin reilun metrin välein (häntä katkaistuna) ja vedin takaisin. Sujui, mutta puomin kohdalla oli vaikeuksia. Piti nykäistä kaapelia jonkin verran ulos ratsastajien sisäänmenoaukosta ja työntää sitten.

Heti perään maston huippu takaisin kiinni, alumiinilista poikittain pulttien päälle niin, että tuulimittarin mukana tullut pikkuteline oli valmiiksi kiinni. Kulmaa tuli hieman turhan vähän rake huomioitunakin, mutta tänään vaihdan eteen eli listan päähän pidemmän pultin, johon mahtuu enemmän prikkoja.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Post Reply