Lämmitin telttaan.
Lämmitin telttaan.
Gaian pohja tuli skrabattua syksyllä puhtaaksi vanhoista maaleista. Keväällä on maalaukset edessä ja tunnetusti jos veneen meinaa saada veteen kohtuullisen ajoissa joutuu maalauksen suorittamaan teltassa ja lämppäri päällä. Minkä tehoinen lämmitin mahtaisi olla sopiva? Minkälaista lämppäriä käytitte Harald Charlotan pohjan maalauksessa?
s/y Gaia
- harald
- Hallitus
- Posts: 11337
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Olisiko ollut joku 2kW tai enemmänkin? Sellainen kaljakorin kokoinen
sähkölämmitin. Se riitti vallan mainiosti. Ehkä 2.5kW. Meillähän oli tupla-
pressut, välissä oleva ilmamäärä auttaa jonkun verran.
Kunnnollisen kokoinen auton sisätilalämppäri saattaisi riittää, jos on onnea
sään/tuulen kanssa. Mutta en tiedä miten hyvin se kestää vuorokausien
putkessa päälläolon...
Epoksin kuivumisessa on kuulemma kosteusprosenttikin tärkeä, siitä
meillä ei mitään havaintoa ollut.
sähkölämmitin. Se riitti vallan mainiosti. Ehkä 2.5kW. Meillähän oli tupla-
pressut, välissä oleva ilmamäärä auttaa jonkun verran.
Kunnnollisen kokoinen auton sisätilalämppäri saattaisi riittää, jos on onnea
sään/tuulen kanssa. Mutta en tiedä miten hyvin se kestää vuorokausien
putkessa päälläolon...
Epoksin kuivumisessa on kuulemma kosteusprosenttikin tärkeä, siitä
meillä ei mitään havaintoa ollut.

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Bilteman 2kW lämppäri (40-403) on mielestäni parempi kuin auton sisätilan lämmittimet keskimäärin, koska siinä on säädettävä termostaatti. Hinta jotain 20 ¤.
Mulla tuo riitti huhti-toukokuussa pitämään teltan reilusti yli 10 asteisena, vaikka oli vain yksinkertaiset pressut. Jos ei riitä, niin eipä tee isoa lovea vaikka joutuisi kaksi laittamaan. Hyvin kesti jatkuvaa käyttöä, ja tuli testattua lämpörelekin, laukesi melkein heti, kun vehje imaisi tyhjän muovikassin ritilään...
Vehjettä ei saa ohjeiden mukaan käyttää auton/veneen sisätilan lämmittimenä, mutta olen kuitenkin veneessä käytellyt vierassatamissa. On paljon hiljaisempi kuin defat ja muut autolämppärit.
Mulla tuo riitti huhti-toukokuussa pitämään teltan reilusti yli 10 asteisena, vaikka oli vain yksinkertaiset pressut. Jos ei riitä, niin eipä tee isoa lovea vaikka joutuisi kaksi laittamaan. Hyvin kesti jatkuvaa käyttöä, ja tuli testattua lämpörelekin, laukesi melkein heti, kun vehje imaisi tyhjän muovikassin ritilään...
Vehjettä ei saa ohjeiden mukaan käyttää auton/veneen sisätilan lämmittimenä, mutta olen kuitenkin veneessä käytellyt vierassatamissa. On paljon hiljaisempi kuin defat ja muut autolämppärit.
TervehdysSasu wrote:Hmm, kaksi bilteman lämmitintä+tuplapressut=vene vesille vapuksi
Tuo idea tupla pressusta ei ole huono. Itselläni on kokemus kaksinkertaisesta puolijoukkueteltasta yli 30 asteen pakkasessa. On muuten selvästi lämpimämpi kuin yksinkertainen versio. Jos vielä saat pressujen väliin pienen ilmaraon, niin johan homma paranee entuudestaan

Vapuksi vesille on jo sitten ihan toinen juttu, mutta ei ainakaan yhtään lämpimämpi

Ystävällisin veneily terveisin PR
Tuossa on hyvä tavoite, ja jos säätila pysyy vuodenaikaan nähden lämpimänä kuten tähän saakka, homma senkun helpottuu.Hmm, kaksi bilteman lämmitintä+tuplapressut=vene vesille vapuksi
Maalausaikataulu pitää paremmin, jos saat veneen tuettua niin, ettei tarvii kierrellä vesirajan alapuolella mitään pukkeja. Tälläkin on merkitystä, kun kerroksia tulee paljon, ja epoksilla pitkät kovettumisajat.
Mulla toimi hyvin 2x5" soirosta väsätyt tilapäistelineet. Vene oli tuettuna ihan perästä vesirajan yläpuolelta. Keulaan rakentelin "hirsipuun" kannen yli, siihen köytin veneen järeillä räikkäliinoilla pollareista kiinni. Pukki oli tukevampi kuin teräksinen telakointipukkini, ja koko pohjan sai käsiteltyä kerralla...
Harmittaa vain, että rakensin pukista sellaisen, että sitä ei voi käyttää irroittamatta peräsintä, muuten se olisi nytkin käytössä...