Syysseilaus 2005 (ja IMS-kausi)

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9664
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Syysseilaus 2005 (ja IMS-kausi)

Post by harald » Mon Sep 12, 2005 10:57 am

Sunnuntaina olimme purjehtimassa syysseilausta, kauden viimeistä
IMS-kilpailua. Meillä oli tässä vielä teoreettinen mahdollisuus IMS3
rankingin voittoon mutta kun osallistujalistat tulivat ja niissä sanottiin että
IMS3 luokan purjehtivat vain kahdeksan venettä oli ilmeistä ettei voittokaan
riittäisi Finellin voittamiseen rankingissa.

PIkaisen laskutoimituksen jälkeen päätyisi Tom pisteisiin 46.82 (47.82 jos
osallistuisi, aktiivisuuspiste) ja jos me voittaisimme syyseilauksen kaikki
kahdeksan venettä olisi saalis 9.823 + aktiivisuuspiste. Meillä olisi
poisjättöpisteitä 2.28 joten yhteistulos olisi voitolla 46.663. Jäämme siis
0.16 pistettä Tompan jälkeen. Olisipa Juanita, Elvis, Aquila, tai joku muu
osallistunut niin pisteet olisivat riittäneet. Tai olisimme vain käyneet
starttaamassa suursaaren kisassa, tai vaikka hanko-sandhamn kisassa ja
näin saaneet yhden aktiivisuuspisteen. No, jossittelua...

Itse kilpailuun niin tuuli oli kevyttä, luvatun 6-7m/s sijasta olikin 6-7
solmua. Tuulen suunta täsmäsi kyllä mutta miksi aina on näin että
luvataan 6-7m/s ja tuo toteutuu solmuina? Tuuli oli epävakainen ja
shitfasi edestakaisin nopeassa rytmissä sekä kääntyi samalla.

Päivän ohjelma oli kopio Offshore Weekin toisesta päivästä, eli
purjehdittiin ensin kryssi-lenssirata ja sen jälkeen aika samanlainen
saaristorata. Startit alkaa toimia hiukan paremmin, olemme jo
tuntumassa viivalla kuin paukku soi. Valitettavasti Minnamari tuli hyvällä
vauhdilla päälle kun samalla Vindungen jarrutteli allamme. Kesti
hetken ennen kuin pystyimme kääntymään paaralle ja irti. Ennusteiden
mukaan radan oikea laita olisi se oikea puoli koko päivän aikana
koska oli luvattu oikealle kääntyvää pitkin päivää. Tämä tarkoittaisi
sekä jibeset-nostoja että tackroundingia leepoijulla. Tuuli tippui välillä
jonnekin 4kn tasolle ja meno oli tuskaista. Kuten trackista huomaa
(varoitus, näkemänne saattaa vahingoittaa mielenrauhaanne, kuva
sisältää irvokkaita kuvauksia kryssikulmista) niin kryssiminen ei välillä
oikein onnistunut vaikka otimme shiftit mielestäni oikein;

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 05_wl_wind
Image

Aivan ihmeellisiä koukeroita! No, kai kaikille sattui tuollaisia hasseja
välillä...

Ekalla lenssillä saimme hyvän shiftin (kyllä, tuuli kääntyy lenssilläkin! :) )
ja tämä jatkui niin että toinen kryssi ajettiin paljon styyran halssilla.
Toinen lenssi ajettiin sitten suoraan alamerkille tuulen kääntyessä
vastaan koko ajan, hyvä hyvä.

Yritimme toisella lenssillä katsoa koska Tarantella tulee maaliin koska
Tarantellalla oli vielä mahdollisuus riistää meiltä rankingin hopeapaikka,
tyrmistys oli suuri kun huomasimme että he olivat maalissa jo ennen
kuin aloimme tähystää heitä. Maaliintulon jälkeen saimme kuulla heidän
maaliintuloaikansa ja uskoimme että olimme voittaneet heidät ainakin,
suuresta aikaerosta huolimatta. Vauhtiero 37 jalkaisen Swanin ja
27 jalkaisen Finn Expressin välillä on vain niin suuri että oikeaa kilpailua
ei saa aikaiseksi, valitettavasti. Sen sijaan odotetaan vuorokausi
tuloksia jotta saa jonkinlaisen käsityksen sijoituksista...

No, saaristoradalle lähdettiin vielä heikommassa tuulessa. Startti onnistui
loistavasti ja suljimme Tarantellan (ja minnamarin?) pois starttiviivalta.
Näin saimme rauhassa kääntyä paaralle heti startin jälkeen (teimme
sen ajoissa tällä kertaa, offshore weekin jälkeen viisastuineina) ja
ehdimme Minnamarin edestä oikealle. Tarantella vastoin käytäntöään
kääntyi myös paaralle ja laski meidän allemme ulos oikealle laidalle.

Tuossa on kuva saaristoradasta;

Image

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... ourse_wind
Lenssaaminen oli sellaista vellovaa, tuulta ei ollut riittävästi jotta spinnu
olisi ollut rauhallinen vaan tässä Pone teki miehen työ ja antoi molempien
skuuttien laulaa edestakaisin aaltojen rytmien mukaan. Mutta tämä oli
tuskaista, odotimme jo radan lyhentämistä koska ruokakin oli melkein
loppu, eikä mehukaan enää maistunut. Kahvikin oli loppu ja muut
olivat jo kaukana kaukana edessä. Kryssillä kohti Kytön pohjoisosaa
saimme kuitenkin hyvän oikean shiftin joka nosti meidät suoraan
pohjoisviitalle kun tarantella oli kaukana leessä ajanut kohti espoota.
Tämä yhdessä sen kanssa että Vindungen oli aika lähellä edessä herätti
meidät ja purjehdimme eteläviitan ohi toivoen enemmän tuulta.

Lenssillä kohti starttiviivan poijua kytön e-puolella tuuli nousikin hiukan
mutta kääntyi ennen kaikkea vastaan koko ajan, aivan lopussa oli
lautakunta valmiina taas siivoamaan pois ratamerkkejä mutta tällä kertaa
merkit pysyivät paikallaan kunnes pääsimme sen kiertämään :) Aivan
lopussa ajoimme tiukkaa spinnustrekkiä, tuulen ei olisi saanut kääntyä
yhtään enempää vastaan. Käännyttiin taas vellovalle lenssille kohti
samaista kytön länsipuolella olevaa vihreää poijua josta vielä
kirkkonummen puolella (?) olevaa vihreää viittaa kohti. Tuskaista,
haukotime kilpaa veneessä ja laitoimme radion päälle jotta pysyisi
mieli ylhäällä. Vastaan tuli kaikki muut veneet jo viitan kiertäneinä ja
meillä oli vielä maileja purjehdittavana.

Tässä päätimme kostoksi lautakunnalle siitä etteivät lyhentäneet rataa
että purjehdimme sen loppuun asti, meni siihen sitten koko yö. Jos
me emme saa katsoa formulaa niin ei myöskään lautakuntakaan :)

No, yksinäisyydessä purjehdimme sitten kohti rysäkaria, kytön
pohjoispuolella satuimme löytämään shifiten rytmin hienosti ja
kryssikulmat ovat hiukan kivemmat katsoa kuin edellisessä radassa.


Spinnustrekillä kohti rönnkobbenia lautakunta tuli jo kumpparilla
katsomaan missä luuhaamme, siellähän me purjehdimme vielä
kilpaa. :) Rataa oli sitten kuitenkin lyhennetty rönnkobbenin p-puolella.
Saimme tässä maalipaukunkin viimeisenä veneenä.

Tulokset ovat tuossa:

http://www.emk.fi/content_files/IMS3ratakilpailu.pdf
http://www.emk.fi/content_files/IMS3saaristo.pdf

Olimme siis ykkösiä sekä rata- että saaristokilpailussa :?: Ei
välillä ymmärrä näitä... Tuntuu että IMS ei ihan oikein osaa laskea
tasoituksia meille kevyessä tuulessa, siihen antaa viitteet se aikaero
mikä meillä on hyödyksemme sekä henrilloydissa että tässä syys-
seilauksessa. Ideaalitapauksessahan aikaero tasoituksien jälkeen
pitäisi olla muutama minuutin sisällä. Nyt Tarantella jäi minuutilla
radassa (ei paha) mutta saaristoradalla jo 17min30s ja muut sitten
hienosti klimpissä. Olisi kiva tietää mikä tekee meistä näin teoriassa
hitaita mutta käytänössä nopeita näissä olosuhteissa. Arvaan vain että
hyvin moni muukin haluaisi tietää tämän, moni veneensuunnittelijakin
tekee tätä työkseen välillä onnistumatta...

Kaudesta lyhyesti:

Näin jälkeenpäin taisi käydä niin että se 15s häviö tarantellalle yhdessä
ratakilpailussa offshore weekillä (olimme 25s myöhässä startissa)
aiheutti suomenmestaruuskullan häviön ja samalla koko rankingin
häviön Tom Finellille. Vilpittömät onnittelut Tompalle, kyllä se ranking-
voitto ja avomerism voitto meni oikealle veneelle kuitenkin. Mutta
meille jäi hampaankoloon jotain, parannettavaa ensi kaudelle.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9664
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Mon Sep 12, 2005 13:55 pm

Korjaus tuloksissa, saaristoradassa Merinna toinen, Minnamari kolmas
ja tarantella neljäs (?).
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9664
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Wed Sep 14, 2005 10:45 am

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

Post Reply