No niin,
Charlottakin pääsi kokeilemaan kovia tuulia eilen. Ei tosin niin kovia kuin
Hennuli mutta 12-15m/s kuitenkin. Ratana oli EWES 3,
Tuuli oli idästä joten kryssistartti. Tämä ryssittiin siinä mielessä että
genoan nosto meni odotettua kauemmin tuossa kelissä ja starttiviiva
ylitettiin 18s myöhässä. Lähteneistä veneistä me taisimme olla ainoat
keillä oli käsitystä ajasta koska muut lähtivät sitten paljon meidän takana.
Meillä purjeena G3 ja reivi. Kryssillä yritettiin ajaa kallistuksen mukaan,
kuitenkin vauhti keräten koko ajan. Kun kierrettiin ensimmäinen merkki
oli kakkonen (X-79) jo meistä 7 min perässä. Rataa lasketeltiin sitten
"valkopurjeilla" kunnes palattiin takaisin maalisuoralle, joka ajettiin
spinnulla.
Veneessä oli miehistövajetta, sen takia ei kryssi tuntunut niin hyvältä,
150kg enemmän laidalla olisi tehnyt poikaa. No, kyllä tuo vene näyttää
toimivan hyvin tuollakin miehistöpainolla (n 275kg) koska ketään ei
ollut edes lähellä, mutta tuntuma sanoi että painoa oli liian vähän.
Spinnuajo kohti maalia oli hurja
Maalissa oltiin ekana, ison luokan veneet meidän perässä (n 10 min
meidän jälkeen lähteneinä). Joten uskallan väittää että voitto tuli tuossa
tynkäkisassa missä suurin osa keskeytti. X-79 ajoi kahdella reivillä
ja myrskyfokalla. Katsotaan nyt sitten kuinka monta venettä oikeastaan
lähti ja mitä rankingpisteitä tuli. Ellei sitten varastettu lähtöä sittenkin
Hienointa tuossa oli mielestäni se että vaikka starttialueella oli melkein
survival-purjehdusta niin otimme radan numeron ja saimme myös 5 min
varoituksen sekunnilleen, eli ei vaivuttu koomaan ja pystyttiin
keskittymään kisaamiseen eikä vain veneen pystyssä pitämiseen. Muut
taisivat lähteä vasta kun huomasivat meidän lähteneen.
EPS sivuilla puhutaan myrskyvaurioista satamassa. Niiltä sivuilta
odotetaan myös tuloksia eilisestä.
Että näin, parasta on kokeilla näitä kovan kelin purjehduksia parin,
kolmen ripeän kaverin kanssa lähellä rantaa kuin sitten perheen kanssa
tuossa jossain ulkona. Vene näytttää kestävän, miehistö alkaa ryytyä
aika pian. Vettäkin tuli reilusti, minulla on kuoppa peukalossa missä
spinnufalli poltti uran. Muita vahinkoja ei tainnut tulla. Vesivahinkoja
Eilinen EMK-kisa
- harald
- Hallitus
- Posts: 11199
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Eilinen EMK-kisa
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jaa, että joku hullu sinnekin sitten lähti...en sinänsä yllättynyt, että kyseessä oli Harald
Meiltä meni tuossa toissaviikolla spinnu rikki ja ilmoittauduimme kisaan vieläpä ilman spinnua (jonka ajattelimme tehdä vastedes aina, koska siitä saa huikean 0,03 bonuksen LYS:iin *puhelimen kautta kuultuna, en ota vastuuta pilkkuvirheestä*). Hieman ennen lähtöä totesimme vaihteeksi taas kahdestaan kaverin kanssa, että keli on turhan kova meille ja jätimme lähtemättä...hieman harmittaa, että syksyn molemmat EWES:it ovat menneet sivusuun hieman oman hannailun takia ja tällaisessa kisassa reivattu iso+fokka autoskuutilla olisi mahdollistanut kahdellakin miehellä maaliinpääsyn, tai sitten ei...
Meiltä meni tuossa toissaviikolla spinnu rikki ja ilmoittauduimme kisaan vieläpä ilman spinnua (jonka ajattelimme tehdä vastedes aina, koska siitä saa huikean 0,03 bonuksen LYS:iin *puhelimen kautta kuultuna, en ota vastuuta pilkkuvirheestä*). Hieman ennen lähtöä totesimme vaihteeksi taas kahdestaan kaverin kanssa, että keli on turhan kova meille ja jätimme lähtemättä...hieman harmittaa, että syksyn molemmat EWES:it ovat menneet sivusuun hieman oman hannailun takia ja tällaisessa kisassa reivattu iso+fokka autoskuutilla olisi mahdollistanut kahdellakin miehellä maaliinpääsyn, tai sitten ei...
No joo,toi viimeinen kappale on täyttä totta.Vene kestää paljon enemmän kuin miehistö. Meillä ei enää ole lapset pieniä,mutta muistan joskus nuorena isänä ihmetelleeni ,että miksi en enää niin innoissani nauttinut seilauksesta reippaissa keleissä. Se johtui vaan siitä,että huoli miehistön hyvinvoinnista ja pärjäämisestä painoi mieltä. Sitten äijäporukassa ei enää haitannut vaikka olisi ollut 50-prosentin myrsky.
antti
antti
Tervehdysalma wrote:...Vene kestää paljon enemmän kuin miehistö. Meillä ei enää ole lapset pieniä,mutta muistan joskus nuorena isänä ihmetelleeni ,että miksi en enää niin innoissani nauttinut seilauksesta reippaissa keleissä. Se johtui vaan siitä,että huoli miehistön hyvinvoinnista ja pärjäämisestä painoi mieltä...
antti
Yhdyn edelliseen mielipiteeseen. Enää ei hae sitä kovaa tuulta, vaan niitä hyviä purjehdus tuulia, missä vauhtia ja dramatiikkaa esiintyy huomattavasti vähemmän. Tavoitteeni on edelleen kaikki terveinä, kalusteet ehjinä ja pidetään hauskaa.
Ymmärrän, jos tällä kommentilla ansaitsee muutaman "käpypisteen", mutta kannan sen taakan ylpeänä .
Last edited by Panu on Thu Aug 11, 2005 22:41 pm, edited 1 time in total.
Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11199
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
No, voittohan siitä tuli:
http://www.espoonpursiseura.fi/Tulokset ... kka_05.htm
Odotellaan nyt vielä noita aikoja, huomenna pitäisi olla EMK:n sivuilla.
http://www.espoonpursiseura.fi/Tulokset ... kka_05.htm
Odotellaan nyt vielä noita aikoja, huomenna pitäisi olla EMK:n sivuilla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Kyllä tuossa kisassa olisitte olleet kovia vastuksia meillekin, kahdella reivilläPetri wrote:... tällaisessa kisassa reivattu iso+fokka autoskuutilla olisi
mahdollistanut kahdellakin miehellä maaliinpääsyn, tai sitten ei...
ja ST-fokalla olisi tuon purjehtinut mukavast. Etenkin kun kenenkään olisi
tarvinnut mennä säätämään leehen skuuttia.
Me ajoimme G3:sella sen takia että pitää saada kokemusta siitä. Ei sen
takia että se olisi "se oikea purje (TM)".
Oikea purje olisi varmaan ollut G4, tai sellainen ST-fokka joka olisi lähtö-
muodoltaan litteä. Purjeen skuuttikulmassa pitäisi olla ploki ja skuuttien
pitäisi olla kahdennettuja niin että molemmilla laidoilla on säätö. Tuo on
helppo toteuttaa muuten, jää tuo osa keulaan jopa pois. Mutta kun se meidän
ST-fokka on sellainen kassi niin G3 on parempi siinä mielessä. Mutta jos
olisi tuollainen litteä ST-fokka niin se olisi todella se paras tuollaiseen keliin.
Voisi keittää kahvia kryssin aikana
Tuon ST-fokan (G4:nen) pitäisi olla lähtömuodoltaan litteä sen takia että
kun tuulee tuon verran niin keulaharuksessa on paaaaljon notkoa, vaikka
vantit ja hekki on kuinka kireällä tahansa. Joten litteäkin purje menee
tuossa pussille.
- Harald, edelleen vieraissa
Ohimennen tuosta skuuttikiskosta fokassa, itse kun en ole oikein koskaan fokkaa _oppinut_ käyttämään, sitä on vain vedetty eteen kun keli on ollut turhan raju ja menty sinne minne on päästy.
Miten niitä stoppareita siinä kiskolla pitäisi käyttää (lähtien nyt siitä, että kansimiehistöä ei ole) ts. pitäisikö skuuttikulman muutosta supistaa (tuoda niitä stoppareita keskelle, jolloin kelkan liikkuma tila pienenee) vaiko pitää stopparit laidoilla antaen kelkan liikkua koko kiskon matkalla.
Toisaalta, onko kellään täälläkään suurempaa kokemusta skuuttikiskon käytöstä
Miten niitä stoppareita siinä kiskolla pitäisi käyttää (lähtien nyt siitä, että kansimiehistöä ei ole) ts. pitäisikö skuuttikulman muutosta supistaa (tuoda niitä stoppareita keskelle, jolloin kelkan liikkuma tila pienenee) vaiko pitää stopparit laidoilla antaen kelkan liikkua koko kiskon matkalla.
Toisaalta, onko kellään täälläkään suurempaa kokemusta skuuttikiskon käytöstä
- harald
- Hallitus
- Posts: 11199
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
No suurinpiirteinhän se menee niin että kevyessä kun pitää olla skuuttia
auki niin siirretään stoppareita sisäänpäin. Keskikelissä voi pitää
hiukan sisempänä jos ei aallokkoa. Jos aallokkoa niin ulkolaitaan, samaten
jos tuuli nousee. Käytännössä me emme ole siirtäneet niitä koskaan
sisäänpäin. Mutta joskus voi kokeilla sisääpäin siirtämistä;
- kevyt keli 1-3m/s ja kryssiä
- hiukan enemmän tuulta ja ei aallokkoa
Muuten ulkona. Joku ruotsalainen smaragd tai safir-kerho voisi kertoa
enemmän, ne ajavat vain ST-fokalla skabaa joten niillä varmaan enemmän
kokemusta.
Toinen asia on skuuttipisteen siirto. Tuli tuossa mieleen että tuo pitäisi
tehdä niin kuten Albinistitkin tekevät. Eli halssikulma on narussa kiinni,
naru menee monen kertausplokin kautta taaksepäin (tuplattuna tietty).
Näin fallilla ja em narulla säädetään ST-fokan korkeus haruksessa, ja
samalla skuuttikulman suhde skuuttikiskoon. Tuo skuutin siirtäminen
skuuttikulmassa on tuhoon tuomittua.
auki niin siirretään stoppareita sisäänpäin. Keskikelissä voi pitää
hiukan sisempänä jos ei aallokkoa. Jos aallokkoa niin ulkolaitaan, samaten
jos tuuli nousee. Käytännössä me emme ole siirtäneet niitä koskaan
sisäänpäin. Mutta joskus voi kokeilla sisääpäin siirtämistä;
- kevyt keli 1-3m/s ja kryssiä
- hiukan enemmän tuulta ja ei aallokkoa
Muuten ulkona. Joku ruotsalainen smaragd tai safir-kerho voisi kertoa
enemmän, ne ajavat vain ST-fokalla skabaa joten niillä varmaan enemmän
kokemusta.
Toinen asia on skuuttipisteen siirto. Tuli tuossa mieleen että tuo pitäisi
tehdä niin kuten Albinistitkin tekevät. Eli halssikulma on narussa kiinni,
naru menee monen kertausplokin kautta taaksepäin (tuplattuna tietty).
Näin fallilla ja em narulla säädetään ST-fokan korkeus haruksessa, ja
samalla skuuttikulman suhde skuuttikiskoon. Tuo skuutin siirtäminen
skuuttikulmassa on tuhoon tuomittua.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020