Huomioita lenssivauhdista ja pinnapaineesta

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11335
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Huomioita lenssivauhdista ja pinnapaineesta

Post by harald »

Olen huomannut viime aikoina että ims-polarit etenkin lenssillä ovat
aika onnettomat/pessimistiset. Tätä olettamusta vahvistaaksemme emme
voi muuta kuin kokeilla samanlaisilla veneillä mutta tuntuma on tämä:

Lenssillä voi, etenkin kun alkaa olla yli 10kn tuulta (5m/s) ajaa melkein
plattista vauhdin kärsimättä, pikkusurffit vielä auttavat asiaa (IMShän ei
laske ollenkaan aallokon vaikutusta). Tällöin ajetaan (meidän spinnulla)
puomi aika vaakatasossa ja luun barberi kiinni, leen barberi suht kiinni,
noin ylemmän kaidevaijerin tasalla. Puomi on aika takana/ulkona ja skuutti
säädetään niin että leen skuuttikulma on suurinpiirtein keulavantin kohdalla.
Tämä keulavantin kohdalla on yksi hyvä perusjuttu, ei pidä päästää spinnua
menemään liiaksi luuvartin puolelle, voima vain menee harakoille kun
takaliikki aukeaa liikaa. Jos tuntuu siltä että olisi varaa löysätä vielä ilman
että etuliikki rullaa auki niin puomia voi vetää ulospäin.

Spinnun trimmaaminen ei pidä olla kivaa, silloin mennää parhaiten :)
Eli kun etuliikki/luun liikki alkaa olla levoton ollaan jo lähellä optimia.

Ja varsinainen jippo tulee tässä: Pinnamies tunnustelee pinnan painetta
ja jos on painetta niin että pitää painaa venettä alaspäin niin komennetaan
äijiä (eukkoja?) luuvartin puolelle. Silloin kun masto on hiukan luuvartin
puolelle kallellaan spinnun veto pyrkii vetämään maston huippua
alaspäin ja näin vene pikkuhiljaa tasaantuu niin että pinnapaine katoaa
kokonaan (käsijarru pois päältä).

Seuraavan kerran kun kokeilette etenkin melkeen suoraa plattista
spinnulla niin kokeilkaa vaikka yhden miehen siirtämistä leen laidalta
keskelle ja luun laidalle. Muut istuvat paikallaan ja ovat joko sitloodassa
tai luuvartin penkillä. Tuo yhden miehen siirtämisen nimittäin huomaa
pinnassa! Meidän veneessä ei muuten liikuta lenssillä turhan takia,
ehdotan myös teidänkin veneessänne ravikieltoa laukan aikana.

Vastaavasti jos pinnaa pitää työntää niin vene pyrkii liikaa alaspäin,
miehiä keskemmälle tai yksi mies leen puolelle.

Jos vene taas heijaa sivulta toiselle niin on parempi jättää yksi mies
leen laidalla ja toinen luun laidalle. Spinnun trimmaaja sitten liikkuu ja
tasapainottaa veneen painollaan pinnamiehen käskyjen mukaan. Lisä-
massa laidoilla suurentavat veneen hitausmomenttia sivusuunnassa.

Eli, ottakaa lenssillä käsijarru pois päältä ja tasapainottakaa veneenne
niin että se menee suoraan ilman peräsintä.

Toivottavasti tämäkin auttaa joitakin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Janne
alokas
Posts: 31
Joined: Wed Jun 01, 2005 12:08 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Janne »

Aivan oikein. Tämähän on opittu jo jollapurjehuksessa. Ison puomin pää ylöspäin venettä kallistamalla, meno paranee. Sääli, että tätä ei voi oikein tehdä isossa veneessä. FE:ssä tämä vielä onnistuu.

Harald, mikäs teidän optimileikkauskulma on 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ja 8 m/s tuulessa?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11335
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Suurin hyöty tuosta luuhun kallistamisesta on siinä että spinnu roikkuu
paremmin ulkona tuulessa.

Noista leikkauskulmista niin 1-2m/s saa leikata aika paljon, jotain 110°
apparenttia (tekee vissiin jotain 140° true). Tuossa 3m/s saa jo alkaa
ajamaan jotain 160° pintaan (true) ja 4m/s ajetaan jo reilusti alle IMS-
ehdotuksen, eli jotain 170-175° true. Ei meillä vielä ole sillä tavalla
dokumentoitu tarkasti nuo mutta muistikuvasta tuollaisia kulmia.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply