No, eihän tällä ole Fe:n kanssa mitn tekemistä, mutta tämähän on "Off Topic"- osasto.
Aika karu juttu...
Luulisi uuden, 42- jalkaisen kestävän..mutta ei.
http://team.sailing.hu/Accident%20in%20Croatia.pdf
Bavaria 42 Match...
-
- luti
- Posts: 665
- Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
- Location: Uusikaupunki
- Vene: Baladeur
- Contact:
Joo, onhan tuotakin tullut katsottua messuilla, mutta hyvä on että on hinta-laatusuhteeltaan oivallinen hyvinpurjehtiva FE83 vene alla niin ei tarvitse tällaisista murehtia.
Tässä vielä linkki sinne lisäkuviin... http://www.sailing.hu/galeriak/versenye ... re_kupa/1/
Tässä vielä linkki sinne lisäkuviin... http://www.sailing.hu/galeriak/versenye ... re_kupa/1/
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
S/Y Baladeur, FIN-6889
Re: Bavaria 42 Match...
Tervehdysjuhpoh wrote:No, eihän tällä ole Fe:n kanssa mitn tekemistä, mutta tämähän on "Off Topic"- osasto.
Aika karu juttu...
Luulisi uuden, 42- jalkaisen kestävän..mutta ei.
Karu todellakin, mutta ei kuitenkaan yllättävä...

Tämä nykyinen trendi tehdä veneistä keveitä (pienet rakenteelliset turvakertoimet), ketteriä (kapea ja syvä köli) ja varustaa ne suurella oikaisevalla momentilla (syvä ja painava bulbiköli) tuottaa esitetynlaisia ongelmia.
Kyllä nämäkin purret voitaisiin tehdä kestäviksi, mutta ongelmana on oikeiden kuormitusarvojen "arvaaminen" laskutoimitusten alkuarvoiksi. Teoreettisesti voidaan kyllä laskea erilaiset dynaamiset kuormat, mutta kun vene joutuu erittäin huonosti ennustettavaan ympäristöön, eli merenkäyntiin, alkavat laskelmat muistuttaa arvausta

Jo edesmennyt Australia II:n (Americas cup voittaja vene) suunnittelija Ben Lexen piti ohjenuorana kilpapursissaan, "Jos jokin osa ei vielä ole kertaakaan mennyt rikki on se taatusti liian painava!"
Ystävällisin veneily terveisin PR
tutkinta kesken
ymmärtääkseni joku väite on, että vene olisi käynyt kivillä ennen kölin irtoamista. reipas tuuli, voimakas virta, kova kilpailuvietti ja liian matalat vedet voivat aiheuttaa epämielyttäviäkin yllätyksiä.