LATURI
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Hyvä neuvo säkäriltä. Pitää vain ottaa vanha malliksi mukaan jotta löytää
sellaisen jossa korvat ovat oikeaan suuntaan.
Jos Boschin mallia on niin siihen löytyy sitten lataussäätimiä eri jännitteille
ja paljon kolmansien osapuolien tuotteita jotka ovat vakiosäätimiä
parempia venekäyttöön. Joten Boschin laturi jos löytyy (varo ettei laturi
ole esim Valeo, Lucas tjms jonka Bosch on vain perushuoltanut).
http://www.detomaso.nu/~thomast/alternator/
sellaisen jossa korvat ovat oikeaan suuntaan.
Jos Boschin mallia on niin siihen löytyy sitten lataussäätimiä eri jännitteille
ja paljon kolmansien osapuolien tuotteita jotka ovat vakiosäätimiä
parempia venekäyttöön. Joten Boschin laturi jos löytyy (varo ettei laturi
ole esim Valeo, Lucas tjms jonka Bosch on vain perushuoltanut).
http://www.detomaso.nu/~thomast/alternator/
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ovat tänäpäivanä yleensä niin suuritehoisia.että vähänkään tyhjemmällä akulla kone ei tahdo jaksaa käydä tyhjää. Itselläni oli 66 amp. laturi ja ongelmat olivat em.Tietysti pääkatkaisijasta akkua vaihtamalla ongelmasta selvitään mutta nyt kun joutuu ostamaan uuden niin ajattelin vaihtaa pienenpään.Veneessä on kuitenkin maasähkö joten sähkön kanssa ei ole ongelmaa.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Ongelmana säädössä on että mille kuormitukselle säädetään. Ja
isommalla laturilla kuormitus vaihtelee huomattavasti, etenkin jos
samalla korotetaan latausjännitettä (enemmän jännitettä = enemmän
virtaa = enemmän tehoa vaaditaan).
Jos säädetään tyhjäkäynti vastaamaan puolityhjiä akkuja niin lataustason
noustessa alkaa kierrokset olemaan vaarallisia vaihteelle. Liikaa
kierroksia koneessa ja jos silloin lyö vaihteen päälle ei tee hyvää.
Pitäisi oikeastaan tehdä tuo tyhjäkäynni säätö jonkun regulaattorin avulla.
Helpoiten tuon saisi todnäk tehtyä elektroniikalla mutta mitä minä mistään
tiedän.
isommalla laturilla kuormitus vaihtelee huomattavasti, etenkin jos
samalla korotetaan latausjännitettä (enemmän jännitettä = enemmän
virtaa = enemmän tehoa vaaditaan).
Jos säädetään tyhjäkäynti vastaamaan puolityhjiä akkuja niin lataustason
noustessa alkaa kierrokset olemaan vaarallisia vaihteelle. Liikaa
kierroksia koneessa ja jos silloin lyö vaihteen päälle ei tee hyvää.
Pitäisi oikeastaan tehdä tuo tyhjäkäynni säätö jonkun regulaattorin avulla.
Helpoiten tuon saisi todnäk tehtyä elektroniikalla mutta mitä minä mistään
tiedän.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tervehdysharald wrote:Ongelmana säädössä on että mille kuormitukselle säädetään. Ja
isommalla laturilla kuormitus vaihtelee huomattavasti, etenkin jos
samalla korotetaan latausjännitettä (enemmän jännitettä = enemmän
virtaa = enemmän tehoa vaaditaan)....
... Pitäisi oikeastaan tehdä tuo tyhjäkäynni säätö jonkun regulaattorin avulla.
Helpoiten tuon saisi todnäk tehtyä elektroniikalla mutta mitä minä mistään tiedän.
Tuo Diesel on siitä vekkuli moottorityyppi, että se eroaa normaalista bensakoneesta monessa kohdassa. Yksi näistä eroavuuksista on kierrosluvun säätö. Siinä missä bensakoneella lisätään kaasua, että saadaan kierrokset pysymään vakiona kuormituksen kasvaessa ei Diesel koneen käyttäjän tarvitse kuin hymyillä


En osaa varmasti sanoa toimiiko tämä järjestelmä tyhjäkäyntikierroksilla vai ei. Paikallinen Dieselmoottorikorjaamo osaisi varmasti valaista asiaa.
Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Ai niinkuin joka ikiseen dieselkoneeseen noin niinkuin totuutena? Ei kai?Panu wrote:Diesel moottoriin on nimittäin rakennettu
keskipakovoimaan perustuva kierrosluvun vakiona pitävä mekanismi
Tuollaista keskipakosäädintä tavataan yleensä generaattoreista missä
pitää pysyä tarkalleen 3000rpm:ssä (50Hz katsos, tai 3600rpm/60Hz
jenkkilässä).
Tuossa Yanmarissa on ainakin jakopumpun päällä ihan ruuvi jolla
kierretään lisää hanaa = syöttöä tyhjäkäyntiä säädettäessä.
edit: Vai onko sittenkään noin? Tuossa:
http://www.boten.nl/motoren/motoren_pdf ... series.pdf
puhutaan "Governor remote handle"ista joka kyllä viittaa tuollaiseen
keskipakoisäätimeen... Hmm, pitää tutkia, mielenkiintoista...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tervehdysharald wrote:Ai niinkuin joka ikiseen dieselkoneeseen noin niinkuin totuutena? Ei kai?...Panu wrote:Diesel moottoriin on nimittäin rakennettu
keskipakovoimaan perustuva kierrosluvun vakiona pitävä mekanismi
...puhutaan "Governor remote handle"ista joka kyllä viittaa tuollaiseen
keskipakoisäätimeen... Hmm, pitää tutkia, mielenkiintoista...
Juuri se "kuvenööri" on tämä vakio kierroslukua ylläpitävä järjestelmä. Sellainen löytyy Yanmar 1GM:stä ja löytyypä sellainen Wärtsilä suurista laiva- ja voimalaitoskäyttöön tarkoitetuista DIESEL MOOTTOREISTA (lue: pahuksen isoja koneita. Männän halkaisija max huimat 420mm!

Voi olla, että uudenaikaisemmat Gommon Rail ja pumppusuutin tekniikan dieseleissä ei tätä mekanismiä aina ole, mutta uskon saman toiminnon sisältyvän silloin moottorinohjauselektroniikkaan (huh, olipa kauhean pitkä yhdyssana)

Ystävällisin veneily terveisin PR
Tervehdysharald wrote:Olisiko sitten niin että tämä säätimen säätöalue ei ole kovin laaja. Meidän
veneessä saattaa joskus käydä niin että kone ei kunnolla jaksa tyhjä-
käyntiä käydä jos kaksi tyhjää akkua ovat rinnankytkettyinä.
Kuten totesin, että en tiedä toimiiko kyseinen järjestelmä tyhjäkäynnillä enkä myöskään tiedä kuinka suurissa määrin se pystyy kierroslukua vakioimaan. Voit olla hyvinkin oikeassa, että säätöalue ei ole laaja? Muistelen jonkun joskus väittäneen (siis kolmannen käden huhupuhetta

Ystävällisin veneily terveisin PR