Olen aikeissa ostaa (Silvan) tuulimittarin Marilyniin. Silva siksi, että minulla on jo asennettuna saman merkkinen loki (halvinta mallia) ja k.o. mittarin kytkeminen tähän tuntuisi yksinkertaisimmalta.
Pari kysymystä :
1) Harald kirjoitti aikaisemmin, että heillä on tuulimittarin kaapeli maston pienemmässä urassa ja siinä noin metrin välein nippusiteitä ulosluiskahtamisen estämiseksi. Miten kaapeli saadaan k.o. uraan? Minulla on kyllä maston läpi juokseva naru, mutta taitanee olla isossa putkessa. (Jouduin aikanaan poistamaan mastosta VHF:n kaapelin sen aiheuttaman melun vuoksi).
2) Entä sitten maston nosto, kun siinä on tuulimittarin anturi eteenpäin ja Windex taaksepäin? Olen tavallisesti pitänyt venettä hiukan nosturista taaksepäin, jottei Windex osuisi nostohihnaan. (Viime keväänä tosin, jkv puuskaisessa tuulessa, masto iski nosturiin asti ja Windex kuitenkin vääntyi. Olisin kiitollinen, jos joku voisi selostaa, kuinka masto yleensä saadaan parhaiten ylös, kun kannella on kaksi miestä ja rannalla yksi heikko nainen painamassa nosturin nappeja.
H-veneessä kiinnitettiin vantit löysästi aina ennen ylösnostoa, jolloin tuuli ei päässyt sivullepäin heiluttamaan, mutta HSK:lla naureskelivat rannalla ja sanoivat ettei täällä kukaan sillä tavalla mastoa nosturilla nosta.
terv. Jorma
Tuulimittarin asennuksesta
- harald
- Hallitus
- Posts: 11335
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Tuulimittarin asennuksesta
Me olemme käyttäneet peräharusta. Se on sopivan mittainen, sopivanjorma wrote:ulosluiskahtamisen estämiseksi. Miten kaapeli saadaan k.o. uraan? Minulla on kyllä maston läpi juokseva naru, mutta taitanee olla
jäykkä, valmiiksi paikan päällä ja siinä on jopa rinkulat päissä valmiina!
isossa putkessa.
Me olemme nostaneet maston ensin ja kiinnitämme windexin ja tuuli-2) Entä sitten maston nosto, kun siinä on tuulimittarin anturi eteenpäin ja Windex taaksepäin?
anturin vasta sitten. Meillä siis tikkaat mastokraanassa. Jos ei näitä ole
voi mennä vaikeaksi.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tervehdys
Katselin kerran ihan oikealla "mastopajalla" miten he hoitivat sähköjohtojen viennit mastossa. Vielä kun profiili oli molemmista päistään auki profiilin sisään sovitettiin pitkä sahköasennusputki, siis ulkohalkaisijaltaan sellaiset vajaat 25 mm. Putken sivuun pursotettiin vajaa metrin välein Sikaflexiä ja työnnettiin putki profiilin sisään ja kierrettiin siten, että Sika otti kiinni alumiiniin. Tämän jälkeen annettiin Sikan kuivua ja vasta sitten kaapelit vedettiin sähkömiehen jousella putkeen. Siistiä ja varmaa. Kaapelit ovat turvassa nostimien hankaukselta ja eivätkä ne pidä meteliä heiluessaan maston sisällä
.
Siitä maston nostamisesta vielä. Älä koskaan siis KOSKAA nosta tai laske mastoa tuulimittarin taikka Windexin kanssa
. Se on TUHOON tuomittu teko ja edustaa kertakäyttökultuuria, joka ei kuulu purjehdukseen (ainakaan tavallisen palkansaajan tuloilla). Masto pystyyn ja windexit yms. mastoon ja syksyllä sitten toimitaan päinvastaisessa järjestyksessä.
Katselin kerran ihan oikealla "mastopajalla" miten he hoitivat sähköjohtojen viennit mastossa. Vielä kun profiili oli molemmista päistään auki profiilin sisään sovitettiin pitkä sahköasennusputki, siis ulkohalkaisijaltaan sellaiset vajaat 25 mm. Putken sivuun pursotettiin vajaa metrin välein Sikaflexiä ja työnnettiin putki profiilin sisään ja kierrettiin siten, että Sika otti kiinni alumiiniin. Tämän jälkeen annettiin Sikan kuivua ja vasta sitten kaapelit vedettiin sähkömiehen jousella putkeen. Siistiä ja varmaa. Kaapelit ovat turvassa nostimien hankaukselta ja eivätkä ne pidä meteliä heiluessaan maston sisällä

Siitä maston nostamisesta vielä. Älä koskaan siis KOSKAA nosta tai laske mastoa tuulimittarin taikka Windexin kanssa

Ystävällisin veneily terveisin PR
Maston nosto
Ilmeisesti
minun siis pitää katsoa peiliin ja hmmmm...
nimittäin kyllä minä olen nostanut ja laskenut maston aina kaikki roikkeet paikoillaan ! Liina vanttien alle ja hiabilla ylös ja alas, masto on tuosta kohtaa nostettaessa hieman yläpainoinen, mutta yksi mies pitää kevyesti alapään hallinnassaan, eikä ole ongelmia tullut, ainakaan toistaiseksi !

nimittäin kyllä minä olen nostanut ja laskenut maston aina kaikki roikkeet paikoillaan ! Liina vanttien alle ja hiabilla ylös ja alas, masto on tuosta kohtaa nostettaessa hieman yläpainoinen, mutta yksi mies pitää kevyesti alapään hallinnassaan, eikä ole ongelmia tullut, ainakaan toistaiseksi !
Tuulimittarin asennuksesta
Ei minullakaan yleensä Windexin kanssa ole ongelmia ollut, kun olen pitänyt maston jalkaa hiukan mastokraanan takana.
Mutta miten niiden vanttien kiiinnittämisen kanssa, silloin kun masto on vielä vaakasuora? Katsoin netistä, että joidenkin jenkkiveneiden ohjeissa neuvotaan vantit kiinnittämään "ehdottomasti" ennen nostoa, jottei tuuli mastoa heittelisi sivusuuntaan.
Eli jos laitan veneen keulan (sic!) suoraan kraanan alapuolelle ja kiinnitän lyhyet vantit löysälle (sekä vielä takastaagin varmuuden vuoksi), niin käsitykseni mukaan kraanan veto tulisi sen verran etuviistosta, ettei nostohihnan pitäisi siihen koskea.
(HSK:lla on toinen torni, josta käsin voisi suorittaa Windexin ja tuulimittarin asennuksen. Paikka on alttiina ohikulkevien veneiden aalloille, minkä totesin viime kerralla sinne kiivetessäni - korkeanpaikan kammoni voittaen - olevan varsin epämiellyttävää maston heilumisen vuoksi)
terv. Jorma
L-2526 .p. 050-5639263
Mutta miten niiden vanttien kiiinnittämisen kanssa, silloin kun masto on vielä vaakasuora? Katsoin netistä, että joidenkin jenkkiveneiden ohjeissa neuvotaan vantit kiinnittämään "ehdottomasti" ennen nostoa, jottei tuuli mastoa heittelisi sivusuuntaan.
Eli jos laitan veneen keulan (sic!) suoraan kraanan alapuolelle ja kiinnitän lyhyet vantit löysälle (sekä vielä takastaagin varmuuden vuoksi), niin käsitykseni mukaan kraanan veto tulisi sen verran etuviistosta, ettei nostohihnan pitäisi siihen koskea.
(HSK:lla on toinen torni, josta käsin voisi suorittaa Windexin ja tuulimittarin asennuksen. Paikka on alttiina ohikulkevien veneiden aalloille, minkä totesin viime kerralla sinne kiivetessäni - korkeanpaikan kammoni voittaen - olevan varsin epämiellyttävää maston heilumisen vuoksi)
terv. Jorma
L-2526 .p. 050-5639263
Meillä Hiab-heppu haluaa ehdottomasti nostaa maston spinnufalllista ja pienellä lenkillä.Silloin nosturipuominpää jää reippasti topin alapuolelle,eikä onnettomuuksia ole tullut. Mastokin pysyy pystyssä.Pikkuisen täytyy maston alapäästä pitää kiinni,ettei masto kolahda hiabin koukkuun tai puomin päähän.
"Siitä maston nostamisesta vielä. Älä koskaan siis KOSKAA nosta tai laske mastoa tuulimittarin taikka Windexin kanssa. Se on TUHOON tuomittu teko ja edustaa kertakäyttökultuuria, joka ei kuulu purjehdukseen (ainakaan tavallisen palkansaajan tuloilla). Masto pystyyn ja windexit yms. mastoon ja syksyllä sitten toimitaan päinvastaisessa järjestyksessä."
Tässä siis ote Panun tekstistä, joka on muuten ihan totta - harmi, että piti itse kokeilla vuosia sitten seilausasioiden noviisina nostoa väärällä tavalla ja käydä lunastamassa uusi Windex hintaan 47¤...
Mutta kyllähän siitä jotain oppi. Vaikka siellä mastokraanan tikkailla hieman huimaakin ja mahanpohjaa kutittelee niin kannattaa silti vaan kiivetä ruuvarin kanssa nöyränä ylös. Mutta yllättävän paljon noita menee rikki(sanoi Windex- kauppias kysyttäessä) varasto ei kuulemma kauaa hyllyllä happane...
Itse asiassa veneilyharrastuksemme jatkuu, vaikka Fe meni kaupaksi viime kesänä - maksoin viime viikolla käsirahan trailerista ja 6 hlölle rekisteröidystä avoveneestä, jossa uuden karhea (15h ajettu) 40hp Yamahan nelitahtinen perässä, joten eipä muuta ku vapaita vesiä (ja korkeampia ilman lämpötiloja) odotellessa. .
Tässä siis ote Panun tekstistä, joka on muuten ihan totta - harmi, että piti itse kokeilla vuosia sitten seilausasioiden noviisina nostoa väärällä tavalla ja käydä lunastamassa uusi Windex hintaan 47¤...

Mutta kyllähän siitä jotain oppi. Vaikka siellä mastokraanan tikkailla hieman huimaakin ja mahanpohjaa kutittelee niin kannattaa silti vaan kiivetä ruuvarin kanssa nöyränä ylös. Mutta yllättävän paljon noita menee rikki(sanoi Windex- kauppias kysyttäessä) varasto ei kuulemma kauaa hyllyllä happane...
Itse asiassa veneilyharrastuksemme jatkuu, vaikka Fe meni kaupaksi viime kesänä - maksoin viime viikolla käsirahan trailerista ja 6 hlölle rekisteröidystä avoveneestä, jossa uuden karhea (15h ajettu) 40hp Yamahan nelitahtinen perässä, joten eipä muuta ku vapaita vesiä (ja korkeampia ilman lämpötiloja) odotellessa. .
