Maston tukitanko

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Janne Nieminen
kokelas
Posts: 57
Joined: Mon Nov 29, 2021 19:11 pm
Vene: Ventus

Maston tukitanko

Post by Janne Nieminen »

Enpä löytänyt aiheesta vanhaa keskustelua, joten avasin uuden.

Maston tukitangon jalkana toimii jonkinlainen kölitukki, josta näkee jo ulospäin, että se on rakenteeltaan erilainen kuin varsinaiset kölitukit. Se on matalampi, levämpi ja muodoltaan kantikas. Tanko tukeutuu yläpintaan, jossa on muistaakseni upotus sen alapäälle ja kiristykselle. Eilen huomattiin, että tukin etureunasta on lohjennut pois maalia. Alla ei kuitenkaan ole kosteutta. Ensimmäinen ajatus on, että tukki olisi kompressoitunut paineen alla niin, että maali on lohjennut. Onko muilla havaintoa vastaavasta? Onko syytä olla huolissaan? Onko käsitystä, mistä materiaalista se on tehty? Kohtalaisen kova pistekuormahan siihen kohdistuu vantit kiristettyinä.
S/y Ventus
FIN 6297
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11557
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Maston tukitanko

Post by harald »

Meilläkin tuo palkki on jotenkin haljenneen näköinen. Tuliko tämä nyt esille uusimman NBJS videon jälkeen, en tiedä.

Näyttää slltä että tuo olisi kakkosnelonen käärittynä lasikuituun, mutta mun tietääkseni kukaan ei ole tutkinut tuota eikä se ole kellään oikeasti haljennut. Veneen pohja on kyllä tuolta osin erittäin paksu ja jäykkä rakenteeltaan.

Kuva olisi jepa
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11557
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Maston tukitanko

Post by harald »

Laitetaan nyt kun muistui Mieleen
20260414_154321.jpg
20260414_154315.jpg
Onko samannäköistä?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Janne Nieminen
kokelas
Posts: 57
Joined: Mon Nov 29, 2021 19:11 pm
Vene: Ventus

Re: Maston tukitanko

Post by Janne Nieminen »

No joo. Kirkkaalla päivänvalolla katsottuna ei mitään dramaattista. Näyttää siltä, että ruskean maalin alle olisi jäänyt jonkinlaista kuprua jo alunperinkin, ja nyt on sitten lohjennut irti. Kynnellä saa murrettua vähän lisääkin, mutta rakenteessa ei näy painumista, halkeamia tai mitään muutakaan silmiinpistävää. Lienee turha huolehtia enempää, syksyllä voi tarkastella varmuuden vuoksi uudelleen.
S/y Ventus
FIN 6297
Post Reply