Tuuliennuste oli kevyt, mutta pientä liikettä oli ennen lähtöä. Rata oli 5 ja tarjolla oli varsin mukava vastatuulilähtökin, joka kuitenkin on harvinaista tällä kiinteällä lähtöviivalla. Strategia oli mennä Miessaarenselän oikeaan laitaan ja arvottiin miten päästäisiin tätä strategiaa toteuttaan. Tai siis, selvä oli, että poijun pää ja ylin vene, joka olisi jopa prioriteetti eturivin paikkaan nähden. Päätettiin strategiaksi tulla sivutuulella kohti viivaa poijun takaa ja sitten nostaa kryssille ja kohtapoulin siitä venda. Noh, siinä kun ennen lähtöä vielä paaralla livuttiin hiljaa poispäin poijusta, niin alkoi tulla fenettä vastaan.

Ensiksi tuli Subbota styyralla jo suuntana lähtöviiva ja meidän yläpuolella paaralla poispäin lipui vielä Olga. Vendattiin styyralle ennen Olgaa ja saatiin parempi positio lähtöä ajatellen. Meidän vendan jälkeen styyralle vendasi myös Lucky Too, joka taisikin ottaa parhaimman lähdön, tosin Subbotakin sai hyvän, vaikka oli ehkä vähän turhan ajoissa. Jompikumpi Albineista siinä oli ja se sai myös hyvä lähdön. Loppupeleissä oltiin reilu minuutti myöhässä lähdöstä, mutta lähdettiin ihan Lucky Toon peräpeilissä melkein kiinni ja jos oltais oltu aikaisemmassa, niin meidät olis helposti nostettu viivan yli.
Ihan pieni hetki seurattiin fleettiä styyralla, mutta sen jälkeen lähdettiin toteuttamaan ennalta suunniteltua strategiaa hakea tuulia oikeasta laidasta. Päätös oli myös helppo tehdä, Subbota kun hyvällä venevauhdilla alempana ja edempänä kulki hieman kovemaa ja Lucky Too myös (tietysti isommalla LYS:llä) myös teki pientä kaulaa. Vendattiin siis paaralle ja aika nopeasti meidän vendan jälkeen myös Subbota vendas samaan suuntaan. Huomattiin että Olgakin täydensi fenetrioa hakeutumalla oikeaan laitaan. Ihmettelin ettei feneiden lisäksi kukaan muu tullut oikeaan laitaan, sillä ennen starttia melkein koko fleet haisteli hyviä tuulia siellä samaan aikaan. Epäusko meinas jossain vaiheessa iskeä, kun Subbota meidän yläpuolella meni nopeammalla vauhdilla ja styyralla jatkanut fleet sai hyvät nosteet lähellä rantaa. Subbota vendasi takaisin styyralle ennen meitä kun oikeassa laidassa vihdoin alkoi olla hieman enemmän painetta purjeissa, tuulta sellaiset 2-2,5 m/s. Me päätettiin jatkaa paaralla ajatuksella että katsotaan nyt tämä kortti kokonaan. Kun vihreä alkoi olla about tvärs, niin vendattiin styyralle. Vasemmassa laidassa olleet veneet oli saanut todella hyvän nosteen, mutta vuorostaan veti banaania merkin suuntaan. Me päästiin vetään suoraa merkille, mitä nyt ihan vähän jouduttiin väistään keskiosan karikkoa matalammalla kurssilla. Oikeassa laidassa saatiin hyvä tuuli ja kun muu fleet lähestulkoon vaikutti pysähtyneen, niin päästiin tuikkaan ensimmäisenä vihreälle merkille selkeästi muita edellä.
Ennen vihreää ison luokan veneet oli saavuttanut meidät ja iloksemme häiritsi koko muuta fleettiä, paitsi meitä, jotka oli ylimpänä. Juuri ennen meitä vihreällä vendasi yksi X-99 ja Speculator. Niillä näytti paaralla olevan hyvä suunta merkkiä kohden, niin heitettiin mekin paaralle, vaikka näytti siltä että hieman idempänä oli edes vähän parempi tuuli. Paaralle vendattuamme saatiin X-99:n ja Speculatorin tavoin takkiin ja jouduttiin pudottaan kurssia. Takana tulleiden pienen luokan veneiden jatkaessa styyralla niitä idän parempia tuulia kohti, päätettiin meikin heittää venda styyralle, niin että suojeltais johtopaikkaamme. Tämä tappoi meidän vauhdin ja etenkin Yoda, Subbota ja Ariel pääsi hyvällä vauhdilla selkeästi lähemmäksi. Vendattiin jonkun ison luokan veneen jälkeen paaralle ja kohti selällä olevaa poijua. Tässä vaiheessa sekä Yoda että Ariel pääsi kuittaan meidät, mutta jatkettiin omaa suorittamista kun tiedetään niillä olevan meitä korkeammat LYS:it. Poiju rundattiin pienen luokan kolmantena veneenä.
Rundauksen jälkeen spinnu ylös ja näytti lupaavalta, että yhdellä kierroksellä rataa päästäisiin jopa maaliin määräaikaan mennessä, kun spinnu jaksoi melkein vetää. Mutta, siitä sitten alkoikin tyyntyminen. Yritettiin leikata, mutta lopputuloksena oli että jiipin jälkeen ajettiin plattista kohti pohjoisviittaa paaralla. Siinä sitten se Huuselan vanha vene tuli styyralla ja genaakkeri roikkuen vedessä meitä kohti, niin pakko oli heittää takas styyralle. Hetken aikaa odoteltiin että eikö ne aio jiipata paaralle, mutta kun ei, niin otettiin vähän etäisyyttä niihin nostamalla ja jiipin jälkeen kierrettiin heidän perän kautta. Subbota ja Lucky Too alkoi jo hengittää tiukkaan niskaan tässä vaiheessa. Lucky Too haki ylimpänä tuulia sieltä samasta laidata, joka oli meidät kryssillä vienyt johtoon. Se kannatti, Lucky Too oli pitkän aikaa ainoa vene, jonka spinnu veti, muiden veneiden spinnujen roikkuessa surullisen näköisinä. Sittenhän se lopullinen tyyntyminen alkoi. Ihmettelin kun fleetissä oli ties mitä suuntia välillä veneillä, tosin, tämä sai aika nopeasti selityksen. Kansalaisten siirryttyä nauttimaan kauniista kesäillasta veneilyn merkeissä, niin perä-aaltoa oli tarjolla koko ajan. Välillä loki sanoi 0.00kn ja SOG oli 0.03. Spinnukin dropattiin ja nostettiin uudelleen, kun pieni vire tuntui tulevan edestäpäin. Lopuksi kuitenkin genoalla mentiin. Onnistuttiin kuromaan umpeen Lucky Toon etumatkaa, mutta kun alettiin olla niin lähellä eteläisen rannan kareja, niin tehtiin venda. Vendan jälkeen ohjailuvahtia ei ollut ja vene lähtikin ihan omatoimisesti tekemään jiippiä. Tämän härdellin jälkeen oltiin ihan samassa tilanteessa kuin ennen vendaa, paitsi että Lucky Too oli kasvattanut vähän etumatkaansa. Seistiin ihan paikalla ja tunnusteltiinkin venehakalla (kaiku ei näyttänyt juuri sillä hetkellä syvyyttä kun siinä joku häikkä) että seistäänkö me pohjassa, kun etenkin isopurje näytti vetävän, mutta mihinkään ei liikuttu. Ei me ilmeisesti oltu, päästiin siitä sitten eteenpäin jossain vaiheessa jopa 0,3-0,5 kn vauhdilla.
Ympärillä moni vene alkoi keskeyttää. Meitä jännitti eniten se, että ehtisikö Lucky Too maaliin ainoana veneenä. Sitkeästi loppuun aikarajaan saakka veti Lucky Too, Subbota ja me, oliskohan Arielkin pohjoisen rannan puolella ollut loppuun saakka. Lopputulos kuitenkin tuo viime kaudelta niin tuttu DNF koko pienelle luokalle.
Kiitos miehistölle, joka jaksoi yrittää loppuun saakka, vaikka tuuli oli mitä oli ja keulassa istuessa näkymätkin oli purjeen takia rajoitettuja. Ensi viikolla taas, toivottavasti paremmassa tuulessa.