Hej,
Jag är nybliven ägare av en FE83 och undrar följande:
Vad är kölbladets längd i underkant? Dvs: Hur många centimeter av kölen "står" båten på när man ska ta upp den?
(mitt varv som undrar)
Samt:
Var kan jag hitta eventuell information om båtens årsmodell och eventuellt segelnummer/tillverkningsnummer? Finns det någon metallplatta eller annan dekal inne i båten på något smart ställe som jag ännu inte hittat?
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning
Hans
Längd på kölblad/underkant av köl FE83
Första frågan är lätt att svara, det är 75 cm.
Den andra frågan är svårare. Jag tror att metalplattan har liknat mer en folie än en platta, och den har troligen försvunnit. Man kan möjligtvis hitta tillverkningsnumret från inre sidan av akterspeglet eller någonstans i skrovet under stickkojen. Jag har försökt att hitta det i min båt, men har inte lyckats.
Om du har bilder, kan vi försöka gissa årsmodellet. Det finns några skillnader. Liksom -81 modellen har svarta relingslist. Det finns också några skillnader i inredningen.
Den andra frågan är svårare. Jag tror att metalplattan har liknat mer en folie än en platta, och den har troligen försvunnit. Man kan möjligtvis hitta tillverkningsnumret från inre sidan av akterspeglet eller någonstans i skrovet under stickkojen. Jag har försökt att hitta det i min båt, men har inte lyckats.
Om du har bilder, kan vi försöka gissa årsmodellet. Det finns några skillnader. Liksom -81 modellen har svarta relingslist. Det finns också några skillnader i inredningen.
Olli Niemi