Tänään oli jännä päivä kun oli pitkästä aikaa sopiva tuuli ja miehistö (Rami keula, Antsu piano, Perttu trimmi) sen verran kokenutta että nostettiin uusi G1:nen. Se on siis custom load path aramid TFT (Thin Film Taffeta) pinnalla mylaaripinnoitteen sijaan. Purje näytti kyllä toimivan oikein hyvin ja oli miellyttävä katsella mattapintaa kiiltävän pinnan sijaan. Aluksi tuuli oli todella kevyttä (1,5 - 2 kn), jolloin uuden purjeen tiukat vekit ja kevyt tuuli teki sen ettei purjeesta oikein osannut sanoa mitään. Vähän tuuli siitä sitten koheni ja etenkin toisen startin vikalla kryssillä oli jo parhaimmillaan yli 10kn. Silotti hyvin purjetta.
Eka startti meni meillä ihan pipariksi. Ordereiden mukaan olimme lähdössä E-lipulla merkittyyn lähtöön. Oli niin kevyt tuuli, ettei ehditty mitään viivaa katsoa, vaikkei kauheen kaukana oltu viivasta kun olivat saaneet radan kuntoon ison tuulishiftin jälkeen (W->E->SSW) ja ampuivat varoitusviestin. Lähestyessä starttia ihmeteltiin kun Firstit 31.7:at vetelee siellä vielä moottorit käynnissä. Lisäksi ilmeisesti lähtöaikeissa ollut Subbotakin nosti viivan yli ja alkoi poistua. Katselimme veneitä ympärillämme ja huomattiin, että siellä on 36.7:at lähdössä. Kovaa pläräämistä ordereita ja vieläkään emme ymmärtäneet miksi liputus oli kuin oli. Pysyteltiin kuitenkin lähtevien 36.7:ojen jaloista pois. Omaan lähtöön katsottiin, että paljoa muuta ei ole tehtävissä kuin yrittää kuluttaa aikaa ja lähteä poijun päästä. Melkein saatiinkin aika kulutettua, mutta taidettiin olla yli ja X:n ollessä ylhäällä tuomariveneessä tehtiin uusintalähtö. Tultiin paaralla ja yllätyin kuin vastaan tuli Subbota styyralla myös uusintalähtöön. Paaralla mentiin Subbotan perän ohi ja Subbota teki vendan meidän takana yläpuolella. Pientä virettä alkoi näkyä radan oikeassa laidassa ja suuntasimme siksi sinne. Tässä vaiheessa Subbota otti meistä niskalenkin ja pitää sanoa, että pelottavan kovaa Subbota meni meistä ohi. Tuli lähinnä mieleen Charlotta siitä kiihdytyksestä ja menosta mikä Subbotalla oli, meillä oli varmaan 0,5kn hitaampi vauhti. Aluksi koitettiin ajaa uutta purjetta vanhan purjeen trimmeillä, mutta siirrettiin skuuttipisteitä eteenpäin ja tämän jälkeen saimmekin huomattavasti paremman vauhdin ja korkeuden ja nousimme Subbotan yläpuolelle ja vauhti oli about sama. Loppu tästä lähdöstä ei ollut kovinkaan mielenkiintoista, ajelimme kevyessä tuulessa viimeisenä veneenä ja selkeästi Subbotaa jäljessä.
Toinen lähtö olikin sitten paljon mielenkiintoisempi. Tuuli oli hieman noussut noin 5-6kn:iin ja lähdimme pienelle kryssile katsomaan skuuttipisteiden sijaintia ja trimmejä. Vaikutti siltä, että tuulimittari näytti vähän outoja lukemia, kryssikulmissa eri halsseilla kun oli niin iso ero. Ennen varoitusviestiä lähdimme jo suuntaamaan kohti lähtöviivaa, mutta oli selvää, ettei taas tulla ehtimään sen enempää katsoa viivaa. Selvää oli, että Firstit tulevat kasaantumaan lähtöveneelle, kuten niillä on tapana. tavoite oli lähteä vapaissa tuulissa vähän down the line. Oltiin jälleen liian aikaisessa ja jiipin kautta pieni banaani ja kohti viivaa. Kuulimme huutoa lähtöveneen suunnasta ja nähtiin, että siellä on kunnon härdelli. Tässä kahakassa Subbotakin otti osumaa kahakan alimpana veneenä. Parissa veneessä tilanteen jälkeen protestiliput. Tästä tilanteesta ja protestikäsittelystä olisi kiva saada lisätietoa.
Toisessa startissa ylitimme viivan viimeisenä ja heti kun lähtövene oli tvärs, niin vendattiin paaralle hakemaan vapaita tuulia First-fleetin mennessä styyralla vasempaan laitaan. Subbota kääntyi myös paaralle ja muistaakseni aika samaa vauhtia, mutta hieman Subbotaa hitaammin mentiin. Oikeasta laidasta sitten styyralle ja kohti merkkiä, jonka Subbota rundasi ennen meitä. Alamerkille tultaessa alkoikin sitten tapahtua. Tuuli yltyi silmissä ja oltiin Subbotan kanssa lähellä First-fleettiä. Vaikutti sitlä, että tuuli yllätti vähän kaikki veneet ja monessa oli hässäkkä päällä. Heti merkinkierron jälkeen tehtiin venda styyralle. Kippari ei kommunikoinut nopeaa suunnitelmaansa ja nopeasti ~10kn nousseessa tuulessa miehistö joutui hieman koville spinnupuomin ja vendan kanssa. Styyralla mentiin niin pitkälle, että paaralta ehtisi vielä tehdä vendan ja tulla styyralla merkille. Jotain tilannetta veneessä oli, jota selviteltiin ja siinä yksi First ehti hieman yllättää styyralla. Taas vähän paniikkivenda miehistön suureksi iloksi. Kun merkki oli about tvärs, niin paaralle kohti merkkiä. Merkille tultiin ennen styyralla tullutta Subbotaa. Spinnua ei saatu heti vetään ja Subbota pääsi kintereille ja kuittaamaan. Aluksi yritin ajaa Subbotaa kiinni, mutta kun huomasin poijun olevan lähempänä, laskimme poijulle Subbotan mennessä veneen suuntaan. Maaliin tultiin arviolta 2 sek erolla ja Subbota veti pidemmän korren.
Summa summarum: Uusi G1 toimii hyvin ja olen siihen tyytyväinen näin yhden kokeilukerran jälkeen. Ei ole panssaria, tottakai uuden purjeen jäykkyyttä, mutta sanoisin että on about yhtä jäykkä/pehmeä kuin mikä tahansa laminaatiipurje. Purjetta on mukava katsoa mattapinnan vuoksi ja koska aurinko ei paista siitä läpi. Nyt meillä on haaste löytää tämän uuden purjeen trimmit (tai ylipäänsä miksi tietty trimmi tietyssä kelissä ja miten toimivan muodon näkisi purjeesta eikä vain polaareista), jotka ainakin yhden illan perusteella eroaa aika paljon meidän aikaisemmasta tri-radial-leikatusta aramid G1:sestä. Purje taitaa olla aika maksimimitoissa, kevyessä tuulessa topin vahvistusosa jouduttiin käsin nappasta oikealle puolelle kun se jäi kanittaan keulastaagin ja maston väliin. Skuutin kiinnitys on renkaaseen eikä "reikään" kuten aikaisemmassa purjeessa. Rengas näytti jäävän helpommin kiinni erinäisiin paikkoihin, jotain joka pitää WB:n kanssa miettiä miten muutetaan. WB oli laittanut keulastaagiin tulevat hakaset "väärin päin", eli saavat kyllä vaihtaa ne toisen suuntaisiksi viimeistään talvisäilytyksen yhteydessä.
Kiitos miehistölle kivasta illasta jälleen!
Alex, awesome speed! Please let us know what happened in the second start and how the protest hearings go!