Nyt on aika saada enemmän kuin kaksi fenettä linjalle. Ensi viikon kisaan on vielä paljon aikaa kadata miehistö. Ja kun kaksi ekaa lähtöä ei edes kustanna mitään, niin sekään ei ole syy poisjäämiselle.
Kaikki feneet ensi viikon Twilightin viivalle!
Twilight Race 24.8.2016
Twilight Race 24.8.2016
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
We got to experience this yesterday when bigger boats simply rolled over us and we just had to let them pass as we due to the shallow waters close to Käärmeluoto had to give room for the obstruction. Very, very annoying in light winds to be even further blocked by the cargo ships.alex wrote:It's getting less tempting to race a tiny boat in a fleet of cruel and brutal huge cargo ships...
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
One thing to note when racing among cargo ships with a smaller boat with smaller mast is that the wind shadow can extend to very large distances i.e. you really have to keep clear of the ships in order to sail in clear winds.
I.e. if the whole ship armada goes right, don't follow directly but try to get some separation (if right is very much favourable, take a smaller leg to left and then head on to right) and then make your side-of-choosing. Also in starts, it can be very difficult to get your boat going if you end up in the shadows.
If the armada is several tens of boats, the fleet can even disturb the whole side for the next start i.e. don't go left if the whole previous fleet (given 5 minute interval, larger separations could be okay) went there.
I.e. if the whole ship armada goes right, don't follow directly but try to get some separation (if right is very much favourable, take a smaller leg to left and then head on to right) and then make your side-of-choosing. Also in starts, it can be very difficult to get your boat going if you end up in the shadows.
If the armada is several tens of boats, the fleet can even disturb the whole side for the next start i.e. don't go left if the whole previous fleet (given 5 minute interval, larger separations could be okay) went there.
Tänään oli jännä päivä kun oli pitkästä aikaa sopiva tuuli ja miehistö (Rami keula, Antsu piano, Perttu trimmi) sen verran kokenutta että nostettiin uusi G1:nen. Se on siis custom load path aramid TFT (Thin Film Taffeta) pinnalla mylaaripinnoitteen sijaan. Purje näytti kyllä toimivan oikein hyvin ja oli miellyttävä katsella mattapintaa kiiltävän pinnan sijaan. Aluksi tuuli oli todella kevyttä (1,5 - 2 kn), jolloin uuden purjeen tiukat vekit ja kevyt tuuli teki sen ettei purjeesta oikein osannut sanoa mitään. Vähän tuuli siitä sitten koheni ja etenkin toisen startin vikalla kryssillä oli jo parhaimmillaan yli 10kn. Silotti hyvin purjetta.
Eka startti meni meillä ihan pipariksi. Ordereiden mukaan olimme lähdössä E-lipulla merkittyyn lähtöön. Oli niin kevyt tuuli, ettei ehditty mitään viivaa katsoa, vaikkei kauheen kaukana oltu viivasta kun olivat saaneet radan kuntoon ison tuulishiftin jälkeen (W->E->SSW) ja ampuivat varoitusviestin. Lähestyessä starttia ihmeteltiin kun Firstit 31.7:at vetelee siellä vielä moottorit käynnissä. Lisäksi ilmeisesti lähtöaikeissa ollut Subbotakin nosti viivan yli ja alkoi poistua. Katselimme veneitä ympärillämme ja huomattiin, että siellä on 36.7:at lähdössä. Kovaa pläräämistä ordereita ja vieläkään emme ymmärtäneet miksi liputus oli kuin oli. Pysyteltiin kuitenkin lähtevien 36.7:ojen jaloista pois. Omaan lähtöön katsottiin, että paljoa muuta ei ole tehtävissä kuin yrittää kuluttaa aikaa ja lähteä poijun päästä. Melkein saatiinkin aika kulutettua, mutta taidettiin olla yli ja X:n ollessä ylhäällä tuomariveneessä tehtiin uusintalähtö. Tultiin paaralla ja yllätyin kuin vastaan tuli Subbota styyralla myös uusintalähtöön. Paaralla mentiin Subbotan perän ohi ja Subbota teki vendan meidän takana yläpuolella. Pientä virettä alkoi näkyä radan oikeassa laidassa ja suuntasimme siksi sinne. Tässä vaiheessa Subbota otti meistä niskalenkin ja pitää sanoa, että pelottavan kovaa Subbota meni meistä ohi. Tuli lähinnä mieleen Charlotta siitä kiihdytyksestä ja menosta mikä Subbotalla oli, meillä oli varmaan 0,5kn hitaampi vauhti. Aluksi koitettiin ajaa uutta purjetta vanhan purjeen trimmeillä, mutta siirrettiin skuuttipisteitä eteenpäin ja tämän jälkeen saimmekin huomattavasti paremman vauhdin ja korkeuden ja nousimme Subbotan yläpuolelle ja vauhti oli about sama. Loppu tästä lähdöstä ei ollut kovinkaan mielenkiintoista, ajelimme kevyessä tuulessa viimeisenä veneenä ja selkeästi Subbotaa jäljessä.
Toinen lähtö olikin sitten paljon mielenkiintoisempi. Tuuli oli hieman noussut noin 5-6kn:iin ja lähdimme pienelle kryssile katsomaan skuuttipisteiden sijaintia ja trimmejä. Vaikutti siltä, että tuulimittari näytti vähän outoja lukemia, kryssikulmissa eri halsseilla kun oli niin iso ero. Ennen varoitusviestiä lähdimme jo suuntaamaan kohti lähtöviivaa, mutta oli selvää, ettei taas tulla ehtimään sen enempää katsoa viivaa. Selvää oli, että Firstit tulevat kasaantumaan lähtöveneelle, kuten niillä on tapana. tavoite oli lähteä vapaissa tuulissa vähän down the line. Oltiin jälleen liian aikaisessa ja jiipin kautta pieni banaani ja kohti viivaa. Kuulimme huutoa lähtöveneen suunnasta ja nähtiin, että siellä on kunnon härdelli. Tässä kahakassa Subbotakin otti osumaa kahakan alimpana veneenä. Parissa veneessä tilanteen jälkeen protestiliput. Tästä tilanteesta ja protestikäsittelystä olisi kiva saada lisätietoa.
Toisessa startissa ylitimme viivan viimeisenä ja heti kun lähtövene oli tvärs, niin vendattiin paaralle hakemaan vapaita tuulia First-fleetin mennessä styyralla vasempaan laitaan. Subbota kääntyi myös paaralle ja muistaakseni aika samaa vauhtia, mutta hieman Subbotaa hitaammin mentiin. Oikeasta laidasta sitten styyralle ja kohti merkkiä, jonka Subbota rundasi ennen meitä. Alamerkille tultaessa alkoikin sitten tapahtua. Tuuli yltyi silmissä ja oltiin Subbotan kanssa lähellä First-fleettiä. Vaikutti sitlä, että tuuli yllätti vähän kaikki veneet ja monessa oli hässäkkä päällä. Heti merkinkierron jälkeen tehtiin venda styyralle. Kippari ei kommunikoinut nopeaa suunnitelmaansa ja nopeasti ~10kn nousseessa tuulessa miehistö joutui hieman koville spinnupuomin ja vendan kanssa. Styyralla mentiin niin pitkälle, että paaralta ehtisi vielä tehdä vendan ja tulla styyralla merkille. Jotain tilannetta veneessä oli, jota selviteltiin ja siinä yksi First ehti hieman yllättää styyralla. Taas vähän paniikkivenda miehistön suureksi iloksi. Kun merkki oli about tvärs, niin paaralle kohti merkkiä. Merkille tultiin ennen styyralla tullutta Subbotaa. Spinnua ei saatu heti vetään ja Subbota pääsi kintereille ja kuittaamaan. Aluksi yritin ajaa Subbotaa kiinni, mutta kun huomasin poijun olevan lähempänä, laskimme poijulle Subbotan mennessä veneen suuntaan. Maaliin tultiin arviolta 2 sek erolla ja Subbota veti pidemmän korren.
Summa summarum: Uusi G1 toimii hyvin ja olen siihen tyytyväinen näin yhden kokeilukerran jälkeen. Ei ole panssaria, tottakai uuden purjeen jäykkyyttä, mutta sanoisin että on about yhtä jäykkä/pehmeä kuin mikä tahansa laminaatiipurje. Purjetta on mukava katsoa mattapinnan vuoksi ja koska aurinko ei paista siitä läpi. Nyt meillä on haaste löytää tämän uuden purjeen trimmit (tai ylipäänsä miksi tietty trimmi tietyssä kelissä ja miten toimivan muodon näkisi purjeesta eikä vain polaareista), jotka ainakin yhden illan perusteella eroaa aika paljon meidän aikaisemmasta tri-radial-leikatusta aramid G1:sestä. Purje taitaa olla aika maksimimitoissa, kevyessä tuulessa topin vahvistusosa jouduttiin käsin nappasta oikealle puolelle kun se jäi kanittaan keulastaagin ja maston väliin. Skuutin kiinnitys on renkaaseen eikä "reikään" kuten aikaisemmassa purjeessa. Rengas näytti jäävän helpommin kiinni erinäisiin paikkoihin, jotain joka pitää WB:n kanssa miettiä miten muutetaan. WB oli laittanut keulastaagiin tulevat hakaset "väärin päin", eli saavat kyllä vaihtaa ne toisen suuntaisiksi viimeistään talvisäilytyksen yhteydessä.
Kiitos miehistölle kivasta illasta jälleen!
Alex, awesome speed! Please let us know what happened in the second start and how the protest hearings go!

Eka startti meni meillä ihan pipariksi. Ordereiden mukaan olimme lähdössä E-lipulla merkittyyn lähtöön. Oli niin kevyt tuuli, ettei ehditty mitään viivaa katsoa, vaikkei kauheen kaukana oltu viivasta kun olivat saaneet radan kuntoon ison tuulishiftin jälkeen (W->E->SSW) ja ampuivat varoitusviestin. Lähestyessä starttia ihmeteltiin kun Firstit 31.7:at vetelee siellä vielä moottorit käynnissä. Lisäksi ilmeisesti lähtöaikeissa ollut Subbotakin nosti viivan yli ja alkoi poistua. Katselimme veneitä ympärillämme ja huomattiin, että siellä on 36.7:at lähdössä. Kovaa pläräämistä ordereita ja vieläkään emme ymmärtäneet miksi liputus oli kuin oli. Pysyteltiin kuitenkin lähtevien 36.7:ojen jaloista pois. Omaan lähtöön katsottiin, että paljoa muuta ei ole tehtävissä kuin yrittää kuluttaa aikaa ja lähteä poijun päästä. Melkein saatiinkin aika kulutettua, mutta taidettiin olla yli ja X:n ollessä ylhäällä tuomariveneessä tehtiin uusintalähtö. Tultiin paaralla ja yllätyin kuin vastaan tuli Subbota styyralla myös uusintalähtöön. Paaralla mentiin Subbotan perän ohi ja Subbota teki vendan meidän takana yläpuolella. Pientä virettä alkoi näkyä radan oikeassa laidassa ja suuntasimme siksi sinne. Tässä vaiheessa Subbota otti meistä niskalenkin ja pitää sanoa, että pelottavan kovaa Subbota meni meistä ohi. Tuli lähinnä mieleen Charlotta siitä kiihdytyksestä ja menosta mikä Subbotalla oli, meillä oli varmaan 0,5kn hitaampi vauhti. Aluksi koitettiin ajaa uutta purjetta vanhan purjeen trimmeillä, mutta siirrettiin skuuttipisteitä eteenpäin ja tämän jälkeen saimmekin huomattavasti paremman vauhdin ja korkeuden ja nousimme Subbotan yläpuolelle ja vauhti oli about sama. Loppu tästä lähdöstä ei ollut kovinkaan mielenkiintoista, ajelimme kevyessä tuulessa viimeisenä veneenä ja selkeästi Subbotaa jäljessä.
Toinen lähtö olikin sitten paljon mielenkiintoisempi. Tuuli oli hieman noussut noin 5-6kn:iin ja lähdimme pienelle kryssile katsomaan skuuttipisteiden sijaintia ja trimmejä. Vaikutti siltä, että tuulimittari näytti vähän outoja lukemia, kryssikulmissa eri halsseilla kun oli niin iso ero. Ennen varoitusviestiä lähdimme jo suuntaamaan kohti lähtöviivaa, mutta oli selvää, ettei taas tulla ehtimään sen enempää katsoa viivaa. Selvää oli, että Firstit tulevat kasaantumaan lähtöveneelle, kuten niillä on tapana. tavoite oli lähteä vapaissa tuulissa vähän down the line. Oltiin jälleen liian aikaisessa ja jiipin kautta pieni banaani ja kohti viivaa. Kuulimme huutoa lähtöveneen suunnasta ja nähtiin, että siellä on kunnon härdelli. Tässä kahakassa Subbotakin otti osumaa kahakan alimpana veneenä. Parissa veneessä tilanteen jälkeen protestiliput. Tästä tilanteesta ja protestikäsittelystä olisi kiva saada lisätietoa.
Toisessa startissa ylitimme viivan viimeisenä ja heti kun lähtövene oli tvärs, niin vendattiin paaralle hakemaan vapaita tuulia First-fleetin mennessä styyralla vasempaan laitaan. Subbota kääntyi myös paaralle ja muistaakseni aika samaa vauhtia, mutta hieman Subbotaa hitaammin mentiin. Oikeasta laidasta sitten styyralle ja kohti merkkiä, jonka Subbota rundasi ennen meitä. Alamerkille tultaessa alkoikin sitten tapahtua. Tuuli yltyi silmissä ja oltiin Subbotan kanssa lähellä First-fleettiä. Vaikutti sitlä, että tuuli yllätti vähän kaikki veneet ja monessa oli hässäkkä päällä. Heti merkinkierron jälkeen tehtiin venda styyralle. Kippari ei kommunikoinut nopeaa suunnitelmaansa ja nopeasti ~10kn nousseessa tuulessa miehistö joutui hieman koville spinnupuomin ja vendan kanssa. Styyralla mentiin niin pitkälle, että paaralta ehtisi vielä tehdä vendan ja tulla styyralla merkille. Jotain tilannetta veneessä oli, jota selviteltiin ja siinä yksi First ehti hieman yllättää styyralla. Taas vähän paniikkivenda miehistön suureksi iloksi. Kun merkki oli about tvärs, niin paaralle kohti merkkiä. Merkille tultiin ennen styyralla tullutta Subbotaa. Spinnua ei saatu heti vetään ja Subbota pääsi kintereille ja kuittaamaan. Aluksi yritin ajaa Subbotaa kiinni, mutta kun huomasin poijun olevan lähempänä, laskimme poijulle Subbotan mennessä veneen suuntaan. Maaliin tultiin arviolta 2 sek erolla ja Subbota veti pidemmän korren.
Summa summarum: Uusi G1 toimii hyvin ja olen siihen tyytyväinen näin yhden kokeilukerran jälkeen. Ei ole panssaria, tottakai uuden purjeen jäykkyyttä, mutta sanoisin että on about yhtä jäykkä/pehmeä kuin mikä tahansa laminaatiipurje. Purjetta on mukava katsoa mattapinnan vuoksi ja koska aurinko ei paista siitä läpi. Nyt meillä on haaste löytää tämän uuden purjeen trimmit (tai ylipäänsä miksi tietty trimmi tietyssä kelissä ja miten toimivan muodon näkisi purjeesta eikä vain polaareista), jotka ainakin yhden illan perusteella eroaa aika paljon meidän aikaisemmasta tri-radial-leikatusta aramid G1:sestä. Purje taitaa olla aika maksimimitoissa, kevyessä tuulessa topin vahvistusosa jouduttiin käsin nappasta oikealle puolelle kun se jäi kanittaan keulastaagin ja maston väliin. Skuutin kiinnitys on renkaaseen eikä "reikään" kuten aikaisemmassa purjeessa. Rengas näytti jäävän helpommin kiinni erinäisiin paikkoihin, jotain joka pitää WB:n kanssa miettiä miten muutetaan. WB oli laittanut keulastaagiin tulevat hakaset "väärin päin", eli saavat kyllä vaihtaa ne toisen suuntaisiksi viimeistään talvisäilytyksen yhteydessä.
Kiitos miehistölle kivasta illasta jälleen!
Alex, awesome speed! Please let us know what happened in the second start and how the protest hearings go!
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Thank you, Cage!Cage wrote:Alex, awesome speed! Please let us know what happened in the second start and how the protest hearings go!
Almost no wind before the start, we were wondering if the race is going to happen. It was a sad sight of Race Committee people trying to read wind direction with a thread, while the thread was just hanging down.
Nevertheless after the wind changed direction from W to S and picked a bit there was a warning signal. I think RC vessel has messed with class flags as usual, but they were giving some instructions on VHF, with which we got some ideas about the start order. Funny, that RC was also announcing intermediate times on VHF like "3 minutes to start", "2 minutes to start". Not sure how accurate such announcements could be, but if one forgot to start the countdown timer it could be a saver.

On the first start we intentionally came early because of very light wind, were balancing on the edge and with a great likelihood were early at the gun. Not 100% sure, but decided to be on the safe side and sailed below the line. Then we sailed on port tack to the right side of the course - one reason was to stay father away from 31.7 fleet who almost all went on STBD tack, another that we saw subtle signs of wind on the right side. It all worked, we had a light wind trim and almost reached 31.7s at the top mark while building distance on Estelle. Downwind we gained some distance on 31.7s, made good leeward mark rounding. Second lap was primarily holding the position. Finished well ahead Estelle, and good enough to beat some 31.7s with LYS.
On the second start I completely underestimated the 31.7s. We were coming to the start line on RC vessel side having one 31.7 below us and pushing us up, and some room between us and RC vessel. Two 31.7s came reaching from STBD side and barged between us and RC vessel. My initial intention was to luff and close the gate, but then I realized that they were so much concentrated on each other so they likely may just overrun us. So I didn't luff and gave them as much room as I could having a boat below - no room to bear away, but even then one 31.7 hit us, and we protested for infringing R11 (*). There was plenty of shouting from which we understood that it was us who hit them. We tacked to PORT and sailed to the right side again. On upwind mark approach there was a great risk of 31.7s backwind so we overstood layline a bit. Estelle at this leg fell into ours and possibly 31.7s backwind and we built a distance. On downwind we gained on 31.7s. On next upwind the wind picked up significantly and there came a shift which made left side of the upwind leg favorable, but we decided not to use it because all of the 31.7s predictably went there. It was a mistake because Estelle came right on front of us to the upwind mark. We were faster with spinnaker and overtook Estelle soon after the offset mark. The rest of downwind leg was a race with Estelle which chose to go to the closer pin while we tried to speed with smaller AWA. We came first with advantage of a couple of seconds.
* One 31.7 involved in the accident was eventually DNF and another was RAF, so the protest will dissolve if there is no damage (and I very much hope there is none).