26.8 WHC 10/12

Moderators: Petri, harald

Post Reply
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

26.8 WHC 10/12

Post by Petri »

Puuh, konservatiivinen startti ja yksi (tai parikin) huonoa merkinkiertoa, muuten vähän jonossa ajelua.

Panu ilmoittautui onneksemme 17:30 täydentämään miehistöämme joten nopean optimoinnin sijaan päätimme jättää reivaamiset ja kolmosgenuan trimmien hakemisen sikseen ja hakea Panun Haukilahdesta.
Startissa ihan ok paikalla ihan ok vauhdilla mutta spinnun saaminen vetoon kesti vähän pitkään ja erittäin hyvän startin ottanut Merelli pääsi karkuun, Charlotta sen sijaan jäi heti startissa joten joku toki sai spinnun vetoon meitäkin huonommin :)

Merkinkierrossa vihreällä sitten kehno kierto, takana selvästi ollut First27.7 pääsi iholle sisäkautta kun kiersin merkin perinteisenä käkkärikäännöksenä ja lopulta vielä päädyimme paskajonon perään joten siinähän tuo tiukka kryssi kohti merkkiä meni. Paremmalla ajamisella olisimme kenties päässeet letkan päälle mitä Harald taas teki ja meni heittämällä vapaissa tuulissa ohi. Vaikka aikaa oli paljon, eipä vaan oikein kierto tullut oikein, kai pitäisi vaan yrittää mennä vaikka yksin koneajossa lähteä kiertelemään reimaria joku ilta.

Spinnuttelussa sitten välttelimme nostatteluskabaa yläpuolisen Luckytoon kanssa ja jiippailimme sinnetänne, pitäen tiukasti Lissun takana. Kunnes sitten tuli Käärmeluotojen merkin aika ja merkkihän oli tietenkin kateisa. Olli röyhkeästi oikaisi kilpailulautakunnan määrittämän virallisen reitin sisäpuolelta mutta sai sitten välittömän aikarangaistuksen jäädessä Käärmeluotojen varjoon ja saimme yhtäkkiä n. veneenmitan ulommalla sijainnilla 100m eroa päästyämme nopeammin tuuleen.

Siinä sitten kryssittiin sinnetänne kotia kohti ja välillä tuuli yltyi ja välillä moinasi, selkeitä eroja ei oikein syntynyt suuntaan jos toiseen. Spinnustrekillä vihreälle kepille sitten puomin puolen barberi katkesi ja aiheutti hieman toimenpiteitä mutta Panun toimiessa ihmisbarberina homma saatiin ratkaistua, spinnu otettua alas nätisti ja merkki kierrettiin ongelmitta. Loppumatkalla sitten yritettiin saada kiinni kolmosella ajavaa Merelliä mutta yksi mokattu venda lopulta tappoi viimeisetkin mahdollisuudet. Sellaista tänään, ihan kiva päivä purjehtia vaikka vähän tasapaksua olikin.
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Tulokset http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=325

Sijoitus Etunimi Sukunimi Seura Purjenumero Veneen nimi Venetyyppi LYS-luku Purjehdittu aika Tasoitetettu aika Muuta
1. Henri Tikkanen SMer FIN-740 Leviatan H-vene 1,08 1:24:37 1:31:23
2. Harald Hannelius NJK FIN-2674 Charlotta FE-83 1.08 1:26:22 1:33:17
3. Arttu Hult EPS FIN-2891 Bice Inferno 29 1,14 1:22:59 1:34:36
4. Jukka Salminen EPS FIN-6330 Ariel MAXI 999 1,15 1:22:43 1:35:07
5. Antti Salovuori MP FIN-2545 Merelli FE-83 1,08 1:28:27 1:35:32
6. Petri Sane SMer FIN-2949 St.Olga FE-83 1,08 1:28:38 1:35:43
7. Welin Mats NJK FIN 19893 Lucky Too Linjett 32 1,12 1:26:17 1:36:38
8. Olli Niemi HSK FIN-2741 Lisbeth FE83 1,08 1:29:47 1:36:58
9. Carl-Gustaf Wennström NJK FIN-2040 Estelle FE-83 1,08 1:30:20 1:37:34
10. Kaarlo Vennervirta EMK FIN-7231 Tyyne+ NF30 1,10 1:29:06 1:38:01
11. Jari Koskikivi SMer FIN 1814 Ellida Guy 27 MH 1,04 1:35:23 1:39:12
12. Juha Paatsama HLVK Hai 2000 nro 2010 White Lady Hai 2000 1.08 1:34:52 1:42:27
13. antti pasanen EPS FIN-8095 Sans Rival Mosquito88 1,11 1:33:29 1:43:46
14. Marko Mäkinen EPS FIN-5243 Adastra Inferno 26 1,13 1:32:22 1:44:22
15. Jan Bergbom VaVK FIN-5521 S/Y Valpuri FE-83 1,08 1:38:19 1:46:11
16. Tommi Vihavainen HYP FIN-11775 Merliah First 27.7 1,16 1:35:29 1:50:46
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Pahus että ne on vaikeita nämä lähdöt meille. Nyt taas jonkun alla spinnu mukamas ylös. Pieni kisailu Lissun ja Lucky Toon kanssa niin päästiin kohtuullisesti vihreälle.

Hyvä kierto niin saatiin purjehtia aika vapaissa poijulle, jossa spinnu taas vetoon. Aika mukavasti siftaili ja puuskaili käärmesaarten rännissä, ja meinasi tulla kolari Merelli vs. kuollut hylje juuri ennen Lissun kiveä.

Käärmeluotojen kierrossa puuttui poiju, mutta sama kaikilla eikä kukaan varsinaisesti hyötynyt.

Kryssillä puuttui punttia, mutta tästä huolimatta jäi Merelli lisää (joka ajoi fokalla).

Maalisuoralla puuttui vielä enemmän punttia, ja tässä Lucky Too pääsi ohi ja täpärästi maaliin ennen meitä.

Kiva kisa, ja loistava keli. Viikonloppuna jatketaan!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
henri___
alokas
Posts: 30
Joined: Thu May 09, 2013 15:52 pm
Location: Espoo

Post by henri___ »

Satamassa todettiin, että tuuli ei vastannut ennustettua 10 m/s, mutta laitettiin silti kovan kelin rikitrimmi, mikä toimikin tuulen noustessa oikein mainiosti. Spinnun koenosto mokattiin, mutta ei annettu sen häiritä zeniä vaan kirmattiin lähtöalueelle, jossa olikin mukavasti ruuhkaa. Taktiikkana oli lähteä alimpana veneellä kovalla vauhdilla, koska poijun päässä veikattiin olevan kevyempää sekä ruuhkaisempaa. Startti ja spinnun nosto onnistuivat, ja saatiin ihan kohtuullisesti vapaita yläpuolisen läjän editse tai väleistä.

Vihreän merkin lähestyessä puikattiin ylemmäs ja otettiin jonon neljäs paikka Merellin perästä. Vihreälle Merelli ajoi sen verran jyrkästi, että sisäpuolen luukkuun mahtui loivemmalla lähestymisellä mainiosti. Siitä sitten päälle ja pikku hiljaa yli. Tämän jälkeen alkoikin jonossa ajelu.

Pitkällä lenssillä haettiin vapaat tuulet nostamalla hieman vasemmalle Merelliin nähden. Peittelivät hetken, mutta lähtivät sitten toiseen laitaan, jolloin meille jäi vapaata ilmaa. Lautakunta oli toimittanut lenssille erikoisen ratamerkin, ja tasapainon vuoksi seuraava poiju puuttui. Siinä oli ehkä kisan isoin ongelma, kun spinnun falli oli solmussa. Saatiin alas kuitenkin, mutta Charlotta ehti ikävän lähelle.

Tuulen noustessa kryssi kulki hyvin, ja loppukisa oli aika yllätyksetön. Purjeet litteäksi, paljon piinausta ja kovaa hengausta. Koitettiin hakea kaikki paineet, mutta minimoida vendat. Ja tietysti piti pysyä Charlottan ja merkin välissä koko ajan :).

Kiitoksia kilpakumppaneille, oli hauska ilta!
Cage
Hallitus
Posts: 994
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

Sellainen skaba sit tänään. Kesän teeman mukaisesti tässäkin skabassa jälleen uusi miehistökonstellaatio, tänään mukana Maria, Otto ja Emil. Kiitos illasta, mukavaa oli, vaikka toppiijoista ei päästy skabaan.

Tultiin alueelle ihan ok ajassa ja otettiin spinnun nostoharjoitus ennen starttia. Todella kovaa mentiin spinnulla ja melkein alkoi olla tekemistä ehtiä kryssimällä takaisin starttiin. Starttistrategia oli, että lähdetään poijun päästä ja mahdollisesti ehkä jopa ajaa hieman turhan korkealle startin jälkeen, jotta päästään kovimpaan tarjolla olevaan tuuleen ja nostaa spinnu hyvällä kulmalla. Käännyttiin poijun suuntaan ennen muita, näytti siltä että feetti on pääsääntöisesti myöhässä ja näin se meidän näkökulmasta olikin. Hieman hidastelimme ennen starttia ja liian myöhään käännyttiin takaisin viivaa kohden. Bice pääsi meitä hieman nostattelemaan kun meidän vauhti oli hiipunut. Päästiinhän siitä lähtemään, mutta eipä missään tapauksessa optimaalinen lähtö. Olisi pitänyt aikaisemmin lähteä kiindyttämään linjaa kohti. Lähden jälkeen oltiin keskellä oikeastaan ilman ketään ketä vastaan skabata, fleetti oli sekä ylä- että alapuolella ja niin että meillä oikeastaan aika hyvät vapaat tuulet. Loppukisasta ei oikein päästy haastaan ketään, letkassa menoa.

Tuuli... hohhoh, olipa puuskaista ja vaikea ajaa. Meillä oli kolmonen keulassa ja ei lähdetty hosumaan ja vaihtaa se ykköseen ennen starttia. Lähtö kuitenkin myötätuulilähtö ja oletettiin radalla tuulevan enemmän kuin lähtöalueella. Olen tyytyväinen meidän valintaan, välillä se oli selkeästi liian vähän, mutta parhaillaan tuulimittari näytti yli 21kn. Pitää harjoitella tälläisen sään ajamista ja trimmausta. Myös manöövereita pitäisi harjoitella että saataisiin ne sujumaan smoothisti.

Kuinka kaukana Varsasaari pitäisi kiertää saaren kaakkoiskulmalla? Onko siellä hieman kauempana kiviä tms. tai onko kaikki kivet niitä kiviä mitä tänään näkyi? Meille kävi meinaan ajaessa starttialueelle moottorila niin, että kuului tömähdys (varsin pehmeä, mutta niin että tuntui veneessä). En oikein uskoisi meidän törmänneen kiveen, luulisi sen kolahtavan ihan eri äänellä, eli metallisella äänellä, vaikkakin kölin pakkelikerros on paikoin aika paksukin. Johonkin kuitenkin törmättiin eikä se kuollut hylje ainakaan siinä kohtaa ollut pitauintia harjoittelemassa.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Arttu
alokas
Posts: 40
Joined: Tue Jun 05, 2012 20:54 pm

Post by Arttu »

Bicen kannella hääräsi tänään taas Hold Fastin spin off crew eli Tapsa, Nikke, Matti ja allekirjoittanut. Sekä ennusteet että toteumat Harmajalla vähän mietitytti, varsinkin kun piti kisan jälkeen esitellä venettä mahdolliselle ostaja kandidaatille. Purjevalintaa sen sijaan ei paljon tarvinnut miettiä.

Länsiväylän liikenteen takia tultiin paikan päälle melko viime tingassa tarkoituksena oli starta rannan puolelta, mutta ruuhkassa ajauduttiinkin poijupäähän mutta otettiin ihan kelpo startti vapaisiin. Spinnun kanssa ei oltu ihan valmiina ja se vähän kesti, mutta sitten alkoikin kulkemaan kivasti eikä kukaan häirinnyt. Vähän ennen vihreää päästiin Merellistä ohi, ja edessä oli enää Ariel.

Mentiin peräkanaa poijulle ja saatiin spinnu nopeasti vetoon ja ehdittiin jiipata ennen Arielia. Saatin pikkuhiljaa kiinni, ja välillä vähän ohikin, mutta ajeltiin rintarinnan kohti kuvitteellista poijua.

Oli selvää, ettei spinnulla jatketa enää ja nostettiin genoa ja laskettiin spinnu hyvissä ajoin. Tässä jäätiin Arielin takakulmaan ja ei vaan kertakaikkiaan oikein uskaltanut käärmesaaria kovin lähelle ajaa, kun siellä on kuulemma merkkaamattomia kiviäkin. Näin mentiin punaiselle pelonsekaisin tuntein Arielin snadisti karaten koko ajan. Punaisen jälkeen vendattiin oikeaan laitaan. Tilanne rauhoittui ja vene alkoi kulkea ja trimmitkin löytyi. Nikke fiksasi samalla outhaulin tiukan engelsmannin ruffivinssiltä.

Viimeisellä spinnulegillä jäi spinnu nostamatta. Tai no kävi se puolitangossa, mutta fallit oli topissa sekaisin ja ne piti selvittää ja lopussa kulma oli sen verran tiukka tähän tuuleen, että otettiin konservatiivisesti mokia vältellen. Eikä ainakaan Ariel tässä oikeastaan karannut mihinkään. Loppukryssillä Arielilla taisi mennä venda ennen maalia vähän pitkäksi ja taidettin sen turvin voittaa Ariel.

Hyvä fiilis jäi ja ehkä tässä on vähän opittu saamaan tämä vene kovemmassakin tuulessa kulkemaan, tosin olihan tässä kelpo miehistökin. Kiitos hyvästä kisasta!
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Cage wrote: Kuinka kaukana Varsasaari pitäisi kiertää saaren kaakkoiskulmalla? Onko siellä hieman kauempana kiviä tms. tai onko kaikki kivet niitä kiviä mitä tänään näkyi? Meille kävi meinaan ajaessa starttialueelle moottorila niin, että kuului tömähdys (varsin pehmeä, mutta niin että tuntui veneessä). En oikein uskoisi meidän törmänneen kiveen, luulisi sen kolahtavan ihan eri äänellä, eli metallisella äänellä, vaikkakin kölin pakkelikerros on paikoin aika paksukin. Johonkin kuitenkin törmättiin eikä se kuollut hylje ainakaan siinä kohtaa ollut pitauintia harjoittelemassa.
Kyllä siellä vähän matalaa voi olla ihan rannassa. Siellä on poiju, tai on ainakin ollut. Sen lähelle en oikein uskaltaisi mennä.

Hylkeestä niin "Ou my god, you killed Kenny! You bastards!!"
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Ootko Arttu isompaa venettä katselemassa (desimaalit?) vai kokonaan siirtymässä maakravuksi, harmi sinänsä kun pikkuluokan vene tuossa kuitenkin siirtyy pois radoilta.
Arttu
alokas
Posts: 40
Joined: Tue Jun 05, 2012 20:54 pm

Post by Arttu »

Petri wrote:Ootko Arttu isompaa venettä katselemassa (desimaalit?) vai kokonaan siirtymässä maakravuksi, harmi sinänsä kun pikkuluokan vene tuossa kuitenkin siirtyy pois radoilta.
Perhe kaipaa vähän lisää elintilaa. Oon yrittänyt välttää venekuumetta ja liikaa uuden veneen kattelemista ennen kuin vanha on myyty... Siitä vaan alkaa olla vaikea luopua nyt kun alkaa pikkuhiljaa oppia purjehtimaan sillä.

Desimaaliveneessä on paljon hyviä puolia, mutta purjehdusmielessä kaipaisin vähän enemmän vähän enemmän sporttisuutta. Katotaan nyt.
Post Reply