Ke 5.8 WHC vai Twilight?

Moderators: Petri, harald

Post Reply
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Ke 5.8 WHC vai Twilight?

Post by Petri »

Kesä on lusittu ja syksy on alkanut varsin suotuisissa keleissä.
Aluksi näytti gastimielessä todella heikolta mutta lopulta meitä on kyllä kolme lähdössä, neljäs mahtuu kyllä aina kun tuulta pitäisi olla jossain määrin luvassa. Ainakin vielä viime viikonlopulla WHC-poijukin oli paikoillaan Miessaarenselällä.

Mikäs on muiden feneiden kilpailutilanne?
Jankka
kokelas
Posts: 114
Joined: Wed Jun 15, 2005 14:04 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Jankka »

Valpuri avaa kilpakauden WHCupissa,
Kolmen henkilön voimin.
Jankka
s/y Merel
FIN 6612
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11335
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Whc täälläkin doublehanded kai
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Lilie
kokelas
Posts: 88
Joined: Fri Aug 17, 2012 09:59 am

Post by Lilie »

Lilie WHC
alex
luti
Posts: 460
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

Twilight starts 12.8. so choice for today is too obvious. :-)
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joo-oh, olipas päätös kivalle päivälle, sisätiloissa töissä tietenkin.
Kolmella mentiin ja spinnua treenatessa 200+ kisastartin keulagastimme oli laittanut spinnun kiinni väärinpäin ts. halssikulma falliin jne.
Sitä setviessä sitten emme viitsineet/kerinneet vaihtaa ykköseen, olisi pitänyt.

Rata4 vastapäivään oli hyvä valinta, pitkä kiva kryssi, vähäsen slööriä ja sitten spinnuttelua.

Lähtö ok mutta vain koska Charlotta ei nostellut. Mulla oli strategiana ajaa styyralla poijulle ja yrittää nopeasti ulos, nyt tuo onnistui ok mutta tapoin aika pahasti vauhtia, kolmonen kevyessä tuulessa oli kyllä vaikeaa. Kun takana sitten Charlotta jätti meille kätevästi tilaa pakkovendallaan (protestoivat selvää keissiä poijulla) niin pääsin heittämään nopeasti ulospäin ja kohti etelää.
Kryssiessä sitten oli vaikeaa, oikea laita ei tuntunut niin hyvältä kuin yleensä itätuulilla (ainakin Lilien vauhdista päätellen) ja ajoin välillä aivan liian ylös, välillä miten sattuu, pinnamaileja on tänä vuonna ehkä 50 joten rutiini vain puuttuu kokonaan.
Vendat karmeita käkkäreitä ja vauhdin saaminen hidasta, ihmeen kaupalla kuitenkin pysyimme kutakuinkin asemissa mutta Charlotta ja Lilie kyllä karkasivat (sekä pari isompaa venettä, varmaan Ariel ja Lucky too).
Subbota pysyi hyvin perässä ja spinnu nousi sitten toisen punaisen pönikän kohdalla, vähän oli sivutuulessa vaikeuksia ja poltin sormeni skuutin karkaillessa. Melkin kapeikon jälkeen totesin että Laru peittää aika pahasti ja otettiin jiippi etelään, näytti Charlottakin menneen sinne ja mielestäni se oli hyvä veto, tuulta piisasi ja otimme hieman kaulaa Subbotaan.
Loppu menikin yksinään ajaessa ja takana tulleen Subbotan spinnuongelmia ihmetellessä, no, ei paljoa naurata kun näytti omakin spinnupuomin hela jotenkin tulleen ulos putkesta. Ilmeisesti popparit ovat varmaan jotenkin antaneet periksi, pitää porata ne pois ja laittaa uudet.

Eli periaatteessa ihan ok kisa vaikka todella ruosteessa sitä kyllä onkin, en tiedä riittikö isojen etumatka joten parhaimmillaan ehkä 3, muuten 4-5.
Kiva kisa silti mutta olisi aurinkokin voinut paistaa :)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11335
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ponen kanssa kaksistaan taas. Nelosrata vastakarvaan oli hyvä valinta toimikunnalta, kiitos siitä. Vaihdoimme taas kolmosesta ykköseen ennen lähtöä, aika sekaisin näytti olevan keulapurjevalinnat fleetissä.

Lähtöjen ajaminen tuntuu aikaisempia vuosia helpommalta, ja nytkin ihan hyvin ajoitettu tulo poijupäähän. Harmi vain että Pete/St.Olga oli ajoittanut itsensä samalla tavalla tai sitten taktisesti ajoittanut itsensä vain meihin nähden.

Poijun luona tuli sitten vähän ahdasta, ja Sans Rival yritti vielä siitä välistä. Pieni kosketuskin taisi tulla, mutta kun Sans Rival vendasi pois ja jiippasi takaisin lähtöön tuli virhe korjattua.

Itse vendasimme heti nollavauhdissa etelään, ja jälkeenpäin hirvittää miten lähellä yhtä kiveä ollaan ajettu. Doublehanded-kisailun riskejä, liikaa tehtäviä että tuo navigointi meinaa jäädä välillä.

Kryssiittiin siinä ja hyvältä näytti. Ainoa vain että aina kun tehtiin venda vendasi Mary aina päälle. Tätä jatkuin Melkin itäpuolelle missä he ilmeisesti eivät olleet huomanneet toimikunnan liputtamaa punaista lippua eli vastakarvaan piti ajaa.

Tässä sitten Ariel johti fleettiä melkin eteläkärjessä, ja olisiko ollut peräti niin että me olimme kakkosena? Lucky Too oli mukana mutta ilmeisesti eivät halunneet häiritä meidän purjehdusta tjms. sillä melko helposti antoivat välillä tilaa. Kiitos siitä.

Lilié ajoi todella hyvin pelkällä fokalla, ja oli vain pari veneenmittaa perässä melkin punaisen poijun kohdalla. Maalisuorasta eli pitkästä lenssistä oli tulossa todella jännittävä, kunnes ensin väärin purjehtinut Mary ja myös Lucky Too nostivat spinnunsa Lilién niskavilloissa.

Me jiippasimme muutaman kerran jotta saisimme A) vapaita tuulia ja B) pientä hyötyä sifteistä. Tämä näytti onnistuneen sillä Lilié näytti jääneen hiukan.

Toka vika legi oli tiukka spinnuslööri, ja se olisi mennyt todella makeasti ellei muut veneetä säheltäisivät siinä vieressä niin ettei kaksistaan uskalla ohittaa luun puolelta. Jouduttiin vähän jarruttelemaan, mutta muut ajoivat ilman spinnua niin aivan sama.

Taisi tulla voitto.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11335
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Lilie
kokelas
Posts: 88
Joined: Fri Aug 17, 2012 09:59 am

Post by Lilie »

Haluttiin kokeilla G3:sta keulalla vaikka hieman alamittaiseksi sitä epäiltiin. Mutta eipä näyttänyt olevan ollenkaan aaltoa, joten ei tarvetta suurelle powerille kevyellä miehistöllä.

Startti volttilähdöllä poijun päästä muiden sulkiessa tilan. Lähdettiin ajamaan muita takaa. Muiden mennessä länsipuolelle, me pysyttiin vapaissa itälaidalla. Puuskat tuntui vetävän hyvin siellä. Vihreälle tultiin charlottan ja olgan välissä raon ollessa suurehko molempiin suuntiin.

Toiselta vihreältä lähdettäesä kryssimään tuuli oli odotetusti hieman kovempi kuin 1. kryssillä. Huomattiin että saatiin venevauhdilla charlottaa kiinni. Ihan ei kumminkaan päästy iskuetäisyydelle heittämään eteen alle charlottan heittäessä paaralle itää kohti. Yllätyin kun c käänsi kohta meidän yläpuolelta pois, mutta pienen selvittelyn jälkeen tajusin että kiertosuunta oli käänteinen. Tässä jäätiin charlotralle eikä saatu enää kiinni isompien hiilostaessa niskassa lenssin alussa.

Lenssillä isommat veneet oli meidän eteläpuolella, joten ei oikein voitu jiipata sinne. Haettiin onnenkantamoista pohjoisen puolelta, mutta tässä taidettiin jäädä hiukan lisää. Loppu olikin peräkkäin köröttelyä maaliin.

Ratavalinta oli just oikea, kiitos järjestäjille.

Ville
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11335
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tosi hyvin ajoitte taas. Tulettehan Pentalaan?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Lilie
kokelas
Posts: 88
Joined: Fri Aug 17, 2012 09:59 am

Post by Lilie »

Tullaan pentalaan.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11335
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Loistavaa!

Laiterikolta ei tälläkään kertaa vältytty. Ponella on ilmeisesti ruista ranteessa kun vinssin pohja halkesi.
Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
alex
luti
Posts: 460
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

Race track #4 was good, but the direction was wrong. I'd rather prefer to see all the boats beating into the narrow hole N of Melkki where boats could have taken tactical advantage than running a long and boring tack with hull speed to Melkki S tip.

Didn't make a good start, but managed to gain a lot during the beat to the first green and further on to Melkki. On approach to Melkki we were tailing St.Olga and allowed her to increase the distance while passing the wind shadow nearby SW of the island. On the downwind run Olga went more S and we stayed in the middle of the route. We were wondering if S route in the shadow of Melkki could be any better or worse than our windier choice, but with more turbulence from coming bigger boats from behind. Eventually I think it was the same since we didn't gain or lose anything comparing to Olga. Had little troubles with spinnaker between the two greens where we let Olga escape forward and finished 30 seconds after her.

Got engine shut down (must be some fuel problem) on entry to home harbour where we made a little performance with Genoa upwind in a narrow channel. That passenger ferry won't give you way in any condition. Valpuri was very helpful with a tow, thank you Jankka. :-)
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

On the direction of the track, I believe you partly argumented against yourself in your last paragraph. I personally do not like to have all the boats cramming to the narrow gap at Melkki on a beat, possibilities for accidents are too high (especially since the bottom is very close to the red mark, I've once grounded Platu25 going on the correct side of the mark when the mark has obviously moved slightly to the North).
alex
luti
Posts: 460
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

Petri wrote:On the direction of the track, I believe you partly argumented against yourself in your last paragraph.
I understand the traffic concern of the RC. I would have thought 3 times before letting race boats pack into that bottle neck and nobody says I would have let them in. :) But as a racing skipper I would still prefer to beat in that hole - it is fun. :)
Post Reply