Maalinpoistaminen ja vesirajan nostaminen

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Kman
alokas
Posts: 27
Joined: Sun Oct 28, 2012 20:52 pm
Location: Helsinki

Maalinpoistaminen ja vesirajan nostaminen

Post by Kman »

Omassa veneessä tarttis vesirajaa nostaa. Vene ui syvemmällä kuin mihin maalitaso ylettää ja "valkoiselle" pinnalle alkaa kertyä tavaraa.

Image

Kuvassa siis alhaalla myrkkymaalia ja sen yläpuolella pieni kaistale Miranolia. Miranolin alla ei ole ilmeisesti pohjamaalia eikä sitä siis viitsisi hiomalla raapia pois. Veneen varsinaista myrkkymaalia ja sen alla olevaa pohjamaalia ei ole nyt tarkoitus poistaa, vaan ainoastaan tuo Miranol osuus. Miranolin poistuttua pinnasta veneen kylkeen pari kerrosta pohjamaalia ja myrkyt päälle, tämä on selvä.

Toimisiko tässä esim. Hempelin maalinpoistaja? Voiko sen sutia tuohon kylkeen niin että se ei valu ja samalla poista maalia muusta pohjasta?

Jos sen joutuu raapimalla poistamaan niin että myös gelcoat vaurioituu, niin riittääkö siihen se 2-komponenttinen pohjamaali alle, vai tarvitaanko ennen sitä jotain muuta?

Veneen pohja on tarkoitus putsata aikaisemmista maalikerroksista parin vuoden sisään, mutta ei tänä keväänä. Vesille pitää päästä!
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Kyllä maalinpoistoainetta voi käyttää, mutta aivan varmasti se valuu myös myrkkymaalille, ja keittää myös sitä. Eri asia on sitten, että haittaako sekään kovin paljon, jos kuitenkin sudit uuden kerroksen pohjaan. Alla olevalle epoksiprimerille hempelin maalinpoistoaineen ei pitäisi tehdä mitään.

Jotain suojamuovia voisi yrittää teipata myrkyn yläreunaan, esim. Biltemasta taitaa saada sellaista suojamuovia, jossa on teippi mukana. Tohon pehmeään myrkkyyn ei vain oikein tahdo mikään tarttua kunnolla, ja se maalinpoistaja syö varmaan teippiäkin. Elmukelmu maalinpoistoaineen päälle heti kun olet sen sutinut voi myös auttaa valumiseen. Se kuulemma tehostaa myös aineen vaikutusta.

Skrabaamista ja hiomista on turha pelätä, ei se kovametalliraappa kovin helposti gelkkaria riko, ja kyllä sen joka tapauksessa joutuu hiomaan ennen epoksiprimerin maalausta. Jos nyt jollain skraban kulmalla vähän nirhaiset gelkkaria jostain kohdasta, niin se on helppo paikata epoksipakkelilla.

Sekään ei varmaan haittaa, jos hiot siitä myrkyn yläreunasta vähän vanhaa pohjamaalia esiin, jotta saat uuden epoksiprimerin limittymään sen kanssa vähän.

Mun mielestä maalin raapiminen kuivana esimerkiksi imuriskraballa on todella paljon mukavampaa kuin maalinpoistoaineen kanssa läträäminen, pieni määrä päälle satavaa sinistä pölyä on pienempi kiusa kuin sininen lima joka polttaa, jos sattuu jostain pääsemään iholle.
Olli Niemi
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

Olli wrote:Alla olevalle epoksiprimerille hempelin maalinpoistoaineen ei pitäisi tehdä mitään.
Onko siis epoksiprimer sellaista jolle maalinpoistoaineet eivät kertakaikkiaan tehoa?

Ostin litran purkin Solmasterin maalinpoistohyytelöä. Se voisi pysyä pystypinnassakin helpommin. En ole kokeillut kuin helpommissa kohteissa puupinnoilla.

Mutta mitenkä alkuperäinen tehtaan maali, onko sitä syytä poistaa vai olisiko vain fiksumpi hioa hiukan, vetää primer päälle ja sitten myrkyt?
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

FE-Sillanpää wrote:Onko siis epoksiprimer sellaista jolle maalinpoistoaineet eivät kertakaikkiaan tehoa?
Näyttäisi vähän muuttuneen tuo Hempelin tuote. Ennen se oli nimeltään Paint Remover, ja nyt Paint Stripper. Taitaa olla vähän ärjympää tämä uusi, veneenhoito opas kertoo: " Antifouling-maalit, alkydimaalit ja lakat reagoivat nopeimmin, kun taas silikonin ja epoksin liukeneminen kestää kauemmin." Eli ehkäpä tuo jotain tekee myös epoksiprimerille...
FE-Sillanpää wrote:Mutta mitenkä alkuperäinen tehtaan maali, onko sitä syytä poistaa vai olisiko vain fiksumpi hioa hiukan, vetää primer päälle ja sitten myrkyt?
Alkuperäiset epoksiprimerit ovat luultavasti aika rapsakkaa tavaraa. Skrabatessa tunnistaa kunnossa olevan primerin siitä, että sitä on todella vaikea skrabata. Yhdellä vedolla ei saa gelkkaria esiin, vaan se lähtee sellaisina höylänlastua muistuttavina kiehkuroina. Jos primeri on menettänyt kaiken elastisuutensa, se lähtee hiutaleina, ja huomattavasti helpommin. Jos vanhaa maalia meinaa säästää, niin kannattaa ainakin kokeilla ensin kuinka helposti se irtoaa. Mun veneessä ainakin oli pohja hiottu huonosti ennen alkuperäistä primeria. Paikoin tuli esiin ihan kiiltävää gelkkaria. Jos se vanha maali on siellä huonosti kiinni, niin ei mun mielestä kannata jättää. Pohjaremppa on kuitenkin sen verran työläs, ettei kannata tuossa kohdassa säästää...
Olli Niemi
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

Olli wrote:Alkuperäiset epoksiprimerit ovat luultavasti aika rapsakkaa tavaraa.
entäs kun tässä oli kyse vesilinjan raidasta, joka kai alunperin oli vesilinjan yläpuolella?
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

FE-Sillanpää wrote:entäs kun tässä oli kyse vesilinjan raidasta, joka kai alunperin oli vesilinjan yläpuolella?
Se nyt näyttäisi jo valmiiksi hilseilevän tuossa kuvassa, eli ei se varmaan kovin kauaa kovametalliterälle kettuile... Ei mun mielestä kannata sen päälle mitään uusia maalikerroksia rakentaa. Jos sen nyt siitä jaksaa raapia pois, niin ei se hukkaan mene, jos kuitenkin parin vuoden sisällä on pohjaremppa edessä. Sen sijaan jos ton päälle sutii nyt epoksia, ja aikoo sitten myöhemmin ottaa pohjan puhtaaksi, niin se hankaloittaa hommaa...
Olli Niemi
Kman
alokas
Posts: 27
Joined: Sun Oct 28, 2012 20:52 pm
Location: Helsinki

Post by Kman »

Tänään näytettiin vauhtiviivalle hiomakonetta ja alta paljastu hyvässä kunnossa oleva pohjamaalikerros. Periaatteessa nyt jälkikäteen kun ajattelee, niin tuon olisi voinut antaa olla ihan alkuperäisessä kunnossa ilman huolta. Vaan mistäs noita tietää mitä maalikerrosten alla muhii. Nyt Miranolin poiston jälkeen maalaan siihen kerroksen tai pari Hempelin pohjamaalilla ja lopuksi myrkkyä päälle.

Image

Mitäs keinoja on muuten poistaa kaikki maalikerrokset veneen pohjasta? Ylläolevan kuvan mukaisella työmenetelmällä pohja on puhdas +40 työtunnin jälkeen, ei oikein houkuttele. Ensi talvikautta tässä lähinnä jo suunnittelen.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Kman wrote: Mitäs keinoja on muuten poistaa kaikki maalikerrokset veneen pohjasta? Ylläolevan kuvan mukaisella työmenetelmällä pohja on puhdas +40 työtunnin jälkeen, ei oikein houkuttele. Ensi talvikautta tässä lähinnä jo suunnittelen.
Tervehdys

Ei kaiketi ole kivutonta tapaa poistaa maaleja pohjasta. Fyysisesti helpoin tapa lienee soodapuhallus, mutta puhaltajan lasku saattaa aiheuttaa "pölyastmaa", eli hengen ahdistusta. No elämä on...

Edullisista tavoista nopein lienee kaapiminen kovametallikaapimella. Ottaa hartioiden päälle, mutta maalikin lähtee kohtuullisen nopeasti. Siistiin tulokseen pyrittäessä joudut vielä hiomaan tai käyttämään maalinpoistajaa ongelmapaikkoihin.

Epäkeskohionta on myös mahdollinen. Kannattaa muistaa käyttää hengityssuojaa ja imuria kytkettynä hiomakoneeseen, ettei pöly leviä kaikkialle. Erno voisi kertoa lisää ensikäden tietoa tästä tavasta, sen nopeudesta, eduista ja haitoista.

Perinteinen vesihionta voi olla jollain pohjamaaleilla hyvä tapa ja toisilla taas ei. Jotkut maalit kun tukkivat hiemapaperin melkeimpä heti ensivedolla. Lisäämäällä hieman fairyä hiomaveteen helpottuu kiinnitarttuminen, vaan ongelma ei kuitenkaan kokonaan poistu.

Konevuokraamoista voi kysellä paineilmakäyttöistä vesihiontaan sopivaa konetta vuokralle. Se voisi olla tekninen ratkaisu, mutta taasen hinta voi arveluttaa.

Eli se mikä maistuu myös maksaa ja toisin päin :!:
Last edited by Panu on Wed Apr 23, 2014 15:31 pm, edited 1 time in total.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Arttu
alokas
Posts: 40
Joined: Tue Jun 05, 2012 20:54 pm

Post by Arttu »

Kman wrote: Mitäs keinoja on muuten poistaa kaikki maalikerrokset veneen pohjasta? Ylläolevan kuvan mukaisella työmenetelmällä pohja on puhdas +40 työtunnin jälkeen, ei oikein houkuttele. Ensi talvikautta tässä lähinnä jo suunnittelen.
Pelkästään hiomalla se on kauhea homma. Eikä pelkästään työmäärältään vaan myös olosuhteiltaan...

Juuri homman tehneenä, pari vinkkiä: Kaapimalla lähtee ilman muuta tehokkaimmin enimmät pois. Ei kannata jäädä nysväämään, vaan kaapimisen jälkeen epäkeskolla saa siistittyä. Epäkeskon kanssa kannattaa huoletta käyttää tarpeeksi karkeeta paperia, jottei paperi mene heti tukkoon. Lopuksi voi sitten vielä siloitella kevyesti hienommalla paperilla. Imuri auttaa siisteydessä, mutta toisaalta se letku on välillä ärsyttävästi tiellä ja normi koti-imuri hajoaa väistämättä ennen pitkää... Työergonomia paranee huomattavasti kun on joku penkki jonka päällä voi istua ja maata ja vehkeen on syytä olla niin kevyt kuin mahdollista, koska hommia tehdään pitkälti kädet ylhäällä...

Homma on raskas ja saastainen, mutta lopussa kiitos seisoo. Yritin viime syksynä kysellä soodapuhaltajia hommaan, mutta jotenkin jäi sellainen kuva ettei niitä nuo venehommat kiinnosta... Joko jättivät kokonaan antamatta tarjousta, tai sitten pistivät sellaisen hinnan ettei tarvinnut pidemmälle keskustella.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jaha, kilpavarustelu on alkanut.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Arttu wrote:Juuri homman tehneenä, pari vinkkiä: Kaapimalla lähtee ilman muuta tehokkaimmin enimmät pois. Ei kannata jäädä nysväämään, vaan kaapimisen jälkeen epäkeskolla saa siistittyä. Epäkeskon kanssa kannattaa huoletta käyttää tarpeeksi karkeeta paperia, jottei paperi mene heti tukkoon. Lopuksi voi sitten vielä siloitella kevyesti hienommalla paperilla. Imuri auttaa siisteydessä, mutta toisaalta se letku on välillä ärsyttävästi tiellä ja normi koti-imuri hajoaa väistämättä ennen pitkää...
Juurikin näin. Turha pelätä liian karkeita työkaluja. Liian hienolla syö vain omat voimansa loppuun. Kannattaa panostaa työkaluissa laatuun, käyttää parhaita kovametalliskraboja, ja vaihtaa terää heti kun alkaa vähänkin tuntua liukkaalta.

Säiliöimuri on ihan ehdoton. Nyt jos olisin ostamassa imuria, niin harkitsisin huomattavan rahasumman uhraamista automaattisella filtterin putsaustoiminnolla (TACT) varustettuun imuriin. Hioo sitten veneen pohjaa tai betonilattiaa, niin aina ylivoimaisesti ärsyttävintä on se, että homma keskeytyy muutaman minuutin välein, kun pitää taputella filtteri puhtaaksi. Hienojakoinen hiontapöly tukkii huovan todella nopeasti.
Olli Niemi
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Olli wrote:
Arttu wrote:Juuri homman tehneenä, pari vinkkiä: Kaapimalla lähtee ilman muuta tehokkaimmin enimmät pois. Ei kannata jäädä nysväämään, vaan kaapimisen jälkeen epäkeskolla saa siistittyä. Epäkeskon kanssa kannattaa huoletta käyttää tarpeeksi karkeeta paperia, jottei paperi mene heti tukkoon. Lopuksi voi sitten vielä siloitella kevyesti hienommalla paperilla. Imuri auttaa siisteydessä, mutta toisaalta se letku on välillä ärsyttävästi tiellä ja normi koti-imuri hajoaa väistämättä ennen pitkää...
Juurikin näin. Turha pelätä liian karkeita työkaluja. Liian hienolla syö vain omat voimansa loppuun...
Tervehdys

Tosiaan pohjan putsauksessa kannattaa ottaa kovat lääkkeet käyttöön. Kaavin on ehdoton ja kovametalliterä kestää tooodeeellaaa paljon pidempään kuin hiiliteräksestä tehty. Kaikki se aika jonka säästät terän vaihdossa ja viilauksessa vie pohjan kunnostusta eteen päin. Homman siisteyteen voi vaikuttaa hankkimalla kaapimen, johon saa imurin kytkettyä.

Itse tein ensimmäisen pohjan putsauksen H-veneeseen vuonna -86 maalinpoistoaineella. Siihen aikaan "kempparilääkkeet" olivat hyvät ja homma eteni aika vauhdilla ja kivutta. Toki hiottavaa ja putsattavaa maalinpoistajan jäljiltäkin jäi, mutta hiomisen määrä oli merkittävästi pienempi. En tiedä kuinka tehokkaita nykyiset maalinpoistajat ovat, mutta tuolloin "ennen vanhaan" ne toimivat oikein hyvin. Hinta on varmaan nykyään ihan yhtä kova kuin silloin...?

Muistan hyvin kuinka telakan vanhat parrat pohjansa puhdistivat. Järjestään oli käytössä kaavin ja hommaa tehtiin useana päivänä tunti kerrallaan alkaen syksyllä veneen noston jälkeen. Näin paloittain hissukseen edeten ennen kevättä pohja oli putsattu neliö kerrallaan ilman, että homma olisi käynyt raskaaksi hermolle taikka käsille. Vanha viisaus kertookin, ettei matka tapa, vaan vauhti. Jos nyt keväällä hommaan ryhtyy, niin ei liene paljoa vaihtoehtoja kuin urakoida, mutta hieman ennakoimalla olisi päässyt helpommalla.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

Panu wrote:hommaa tehtiin useana päivänä tunti kerrallaan alkaen syksyllä veneen noston jälkeen. Näin paloittain hissukseen edeten ennen kevättä pohja oli putsattu neliö kerrallaan ilman, että homma olisi käynyt raskaaksi hermolle taikka käsille.
Hyvä idea, ainakin jos paatti sattuu olemaan kodin tai työpaikan tai työmatkan tuntumassa. Eihän siinä mene kuin kuukausi-pari , joka arkipäivä tunti veneen alla...
Post Reply