WHC 1/2013
WHC 1/2013
Kyllä nyt harmittaa. Vene on valmiina ja hyvä miehistö buukattuna, mutta duunimatka estää osallistumisen kauden avaukseen.
Jos viimekauden tilastoja katsoo, niin kukaan ei ole saanut tulosta kertaakaan kun mä olen ollut työmatkalla, joten tämä asia koskee nyt kaikkia. Pahoittelen jo etukäteen edustamani yrityksen puolesta.
Jos viimekauden tilastoja katsoo, niin kukaan ei ole saanut tulosta kertaakaan kun mä olen ollut työmatkalla, joten tämä asia koskee nyt kaikkia. Pahoittelen jo etukäteen edustamani yrityksen puolesta.
Olli Niemi
Huhu että oli sekä mukava kilpailu että aika jäinen startti kauteen 
Selvästikin orderien lukeminen oli asia joka jäi aika monelta isossa luokassa väliin mutta pienessä luokassa kaikki olivat kartalla alusta asti.
Tuuli oli kiintoisa, rannassa oli aika kuollutta mutta 10 min ennen lähtöä alueelle tuli uusi tuulirintama ja entiset erot katosivat. Lähdöstä tulikin lähes täydellinen kryssilähtö ja suunnitelma lähteä poijulta onnistui kohtalaisesti, 10s myöhässä linjalle (tosin jos olisimme olleet ajoissa, Charlotta olisi sulkenut poijun...vaikeita nämä lähdöt kun muutkin veneet osaavat hommansa) ja siitä sitten kryssiä kohta vihreää. Vitosrata siis kyseessä ja kiertosuuntana vastakkainen!
Alkuun kryssi meni ok, mutta sitten meno herpaantui ja Charlotta alkoi saada kaulaa. Näimme kuitenkin Charlottan laskevan hieman edessä ja päätimme ottaa shiftin ja heitimme vendan. Tämä ratkaisu olikin ihan ok, koska paine oli paljon parempi ulompana mutta uutta genuaa ihastellessa kääntömerkin sijainti vähän niinkuin unohtui ja ajoimme ehkä hieman liian pitkään ennen vendaa. Kuitenkin lopulta tuulen kääntyessä hieman vastaan pääsimme aika suoraan vihreälle aivan Charlottan rinnalla.
Merkinkierron jälkeen Charlotta kuitenkin alkoi ottaa kaulaa, vaikka meillä oli merkkitila, Charlotta kuitenkin sai Leebow-position ja tiputti meidät nopeasti leikistä joten lähdimme taas vendalla pois.
Tuulen tarkkailu johti siihen että päätimme ajamaan ihan kaisakulmaan asti ja se olikin ihan ok päätös koska tuuli oli alueella voimakas ja kantoi meidät hyvin merkille yhdellä vendalla, Charlotta tosin otti jo hieman kaulaa mutta minkäs teet kun venevauhti on kuitenkin askeleen parempi. Lenssi sitten meni paljolti yksin ajellessa, vähän tuntui vauhti nuhaiselta mutta eipä Charlotta erityisesti karannutkaan. Herska otti ihan katastrofaalisen reitinvalinnan rantaan ja joutui kryssimään maaliin, kun taas me vedimme suoraan tiukkenevalla lenssillä sisään.
Maalia lähestyessä näimme rannassa valkoisen lipun ja äänimerkkien puutteesta huolimatta (ja koska Herska tiputti jo purjeensa alas) laskimme että rata todnäk lyhennetään mutta varmuuden vuoksi ja alkukauden kohmeuden takia otimme spinnun pois jo varsin aikaisessa vaiheessa ja teimme merkinkierron normaalisti ja otimme spinnun takaisin ylös. Tämän jälkeen sitten hieman kiikarointia ja S-varmistui, joten jatkoimme matkaa suoraan kotia kohti.
Antti ja Jaska kyydissä ja lukuunottamatta sellaista pientä alkukankeutta kisa meni varsin mukavasti, valitettavasti ihan Herskan vauhtiin ei pystytty ja Charlotta meni menojaan.
Tulokset (linkit myös twitterissä)
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=249
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=250

Harald voisi luoda uuden albumin WHC2013:lle ja siirtää tuon sinne.

Selvästikin orderien lukeminen oli asia joka jäi aika monelta isossa luokassa väliin mutta pienessä luokassa kaikki olivat kartalla alusta asti.
Tuuli oli kiintoisa, rannassa oli aika kuollutta mutta 10 min ennen lähtöä alueelle tuli uusi tuulirintama ja entiset erot katosivat. Lähdöstä tulikin lähes täydellinen kryssilähtö ja suunnitelma lähteä poijulta onnistui kohtalaisesti, 10s myöhässä linjalle (tosin jos olisimme olleet ajoissa, Charlotta olisi sulkenut poijun...vaikeita nämä lähdöt kun muutkin veneet osaavat hommansa) ja siitä sitten kryssiä kohta vihreää. Vitosrata siis kyseessä ja kiertosuuntana vastakkainen!
Alkuun kryssi meni ok, mutta sitten meno herpaantui ja Charlotta alkoi saada kaulaa. Näimme kuitenkin Charlottan laskevan hieman edessä ja päätimme ottaa shiftin ja heitimme vendan. Tämä ratkaisu olikin ihan ok, koska paine oli paljon parempi ulompana mutta uutta genuaa ihastellessa kääntömerkin sijainti vähän niinkuin unohtui ja ajoimme ehkä hieman liian pitkään ennen vendaa. Kuitenkin lopulta tuulen kääntyessä hieman vastaan pääsimme aika suoraan vihreälle aivan Charlottan rinnalla.
Merkinkierron jälkeen Charlotta kuitenkin alkoi ottaa kaulaa, vaikka meillä oli merkkitila, Charlotta kuitenkin sai Leebow-position ja tiputti meidät nopeasti leikistä joten lähdimme taas vendalla pois.
Tuulen tarkkailu johti siihen että päätimme ajamaan ihan kaisakulmaan asti ja se olikin ihan ok päätös koska tuuli oli alueella voimakas ja kantoi meidät hyvin merkille yhdellä vendalla, Charlotta tosin otti jo hieman kaulaa mutta minkäs teet kun venevauhti on kuitenkin askeleen parempi. Lenssi sitten meni paljolti yksin ajellessa, vähän tuntui vauhti nuhaiselta mutta eipä Charlotta erityisesti karannutkaan. Herska otti ihan katastrofaalisen reitinvalinnan rantaan ja joutui kryssimään maaliin, kun taas me vedimme suoraan tiukkenevalla lenssillä sisään.
Maalia lähestyessä näimme rannassa valkoisen lipun ja äänimerkkien puutteesta huolimatta (ja koska Herska tiputti jo purjeensa alas) laskimme että rata todnäk lyhennetään mutta varmuuden vuoksi ja alkukauden kohmeuden takia otimme spinnun pois jo varsin aikaisessa vaiheessa ja teimme merkinkierron normaalisti ja otimme spinnun takaisin ylös. Tämän jälkeen sitten hieman kiikarointia ja S-varmistui, joten jatkoimme matkaa suoraan kotia kohti.
Antti ja Jaska kyydissä ja lukuunottamatta sellaista pientä alkukankeutta kisa meni varsin mukavasti, valitettavasti ihan Herskan vauhtiin ei pystytty ja Charlotta meni menojaan.
Tulokset (linkit myös twitterissä)
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=249
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=250

Harald voisi luoda uuden albumin WHC2013:lle ja siirtää tuon sinne.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Jos rataa lyhennetään, olisi kiva että se viestitettäisiin. Eikös tämä ole koko lyhennyksen idea?
Veneessä Sampsa, Freda, Pone ja allekirjoittanut. Huimisa siftejä, tuuli kävi ennen kisaa 110° - 195° välillä. Saatiin lähtöön hyvä speedi, ehkä fleetin paras lähtö. Viivalla aikaisesta ajankohdasta huolimatta mukavasti veneitä paikalla. Viitosrata nurinpäin.
Ajettiin sitten pitkään styyralla kohti varsasaarta, joka näytti koko ajan paremmalta. Suunnan suhteen siis, mutta vihreän kepin lähestyessä olga körttelikin päälle uudella mustalla hienolla genoallaan. Keskemmällä oli ilmeisesti enemmän painetta. Rinta rinnan vihreän ympärille, ja saatiin lee-bow aikaiseksi ja tästä karkuun. Edessä vain Herring Rogue.
Rata meni sitten kiertelyksi ja herring saatiin hiukan kiinni.Kun ei kuultu viestiä lähtö/maalipoijun luota tehtiin spinnu-venda (!) ja jatkettiin toiselle kierrokselle. Turhaan, mutta oluet oli kylmiä. Kun tultiin toisen kerran maaliin lautakuntaa ei enää ollut.
Voitto kotiin tästä huolimatta.
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=249
Kiitokset kaikille!
Sen verran kylmää oli tuolla että nyt on selkä aivan totaalijumissa. Hyvä kun pääsin autolle, ja autosta kotiin sohvalle. Huoh, nyt särkylääkkeitä ja vaakatasoa.
Veneessä Sampsa, Freda, Pone ja allekirjoittanut. Huimisa siftejä, tuuli kävi ennen kisaa 110° - 195° välillä. Saatiin lähtöön hyvä speedi, ehkä fleetin paras lähtö. Viivalla aikaisesta ajankohdasta huolimatta mukavasti veneitä paikalla. Viitosrata nurinpäin.
Ajettiin sitten pitkään styyralla kohti varsasaarta, joka näytti koko ajan paremmalta. Suunnan suhteen siis, mutta vihreän kepin lähestyessä olga körttelikin päälle uudella mustalla hienolla genoallaan. Keskemmällä oli ilmeisesti enemmän painetta. Rinta rinnan vihreän ympärille, ja saatiin lee-bow aikaiseksi ja tästä karkuun. Edessä vain Herring Rogue.
Rata meni sitten kiertelyksi ja herring saatiin hiukan kiinni.Kun ei kuultu viestiä lähtö/maalipoijun luota tehtiin spinnu-venda (!) ja jatkettiin toiselle kierrokselle. Turhaan, mutta oluet oli kylmiä. Kun tultiin toisen kerran maaliin lautakuntaa ei enää ollut.
Voitto kotiin tästä huolimatta.
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=249
Code: Select all
Sijoitus Etunimi Sukunimi Seura Purjenumero Veneen nimi Venetyyppi LYS-luku Purjehdittu aika Tasoitetettu aika Muuta
1. Harald Hannelius NJK FIN-2674 Charlotta FE-83 1.08 0:59:25 1:04:10
2. Ville Eloranta KoPu FIN-9458 (sp. DEN-187) Herring Rouge X-79 1,14 0:57:08 1:05:08
3. Petri Sane Smer FIN-2949 St. Olga FE83 1,08 1:02:13 1:07:12
4. Kaarlo Vennervirta EMK FIN7231(sp.307) Tyyne+ NF30 1,10 1:04:52 1:11:21
5. Klas Linderborg ESF FIN 5341 Freja Albin Nova 1,15 1:05:25 1:15:14
6. Alex Osipov HLVK FIN-10983 Subbota FE83 1,08 1:09:47 1:15:22
7. Henri Tikkanen Trip FIN-740 Leviatan H-vene 1,08 1:16:17 1:22:23
Sen verran kylmää oli tuolla että nyt on selkä aivan totaalijumissa. Hyvä kun pääsin autolle, ja autosta kotiin sohvalle. Huoh, nyt särkylääkkeitä ja vaakatasoa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tossa lyhennyksessä on vähän se ongelma että äänimerkit kyllä annettiin Herskalle, mutta sitten maaliintulo-tööttiä ei annettu sen jälkeen.
Toisaalta liput ovat käsittääkseni ratkaisevat ja äänimerkin anto ei ja S-lippu oli selvästi ylhäällä, joten en tiedä olisiko tuossa varsinaisesti perustetta kisan mitätöintiin(Ville tai Joakim ehkä osaavat sanoa tarkemmin, yritän juuri plärätä Casebookkia, järjestelyoppaita yms.)...mutta sen sijaan Harald, ette kai te vain jatkaneet purjehdusta
However, she has not finished if after crossing the finishing line she
(a) takes a penalty under rule 44.2,
(b) corrects an error under rule 28.2 made at the line, or
(c) continues to sail the course .
Ja säännöstä 26
"the absence of a sound signal shall be disregarded."
Eli periaatteessa en tiedä pitäisikö teidät nyt oikeasti jopa hylätä jos kerta olette jatkaneet radan kiertämistä, mitäköhän tuollakin säännöllä haetaan?
Toisaalta liput ovat käsittääkseni ratkaisevat ja äänimerkin anto ei ja S-lippu oli selvästi ylhäällä, joten en tiedä olisiko tuossa varsinaisesti perustetta kisan mitätöintiin(Ville tai Joakim ehkä osaavat sanoa tarkemmin, yritän juuri plärätä Casebookkia, järjestelyoppaita yms.)...mutta sen sijaan Harald, ette kai te vain jatkaneet purjehdusta

However, she has not finished if after crossing the finishing line she
(a) takes a penalty under rule 44.2,
(b) corrects an error under rule 28.2 made at the line, or
(c) continues to sail the course .
Ja säännöstä 26
"the absence of a sound signal shall be disregarded."
Eli periaatteessa en tiedä pitäisikö teidät nyt oikeasti jopa hylätä jos kerta olette jatkaneet radan kiertämistä, mitäköhän tuollakin säännöllä haetaan?
Last edited by Petri on Wed May 15, 2013 21:18 pm, edited 1 time in total.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuo Sierrra-lipun tähtäyksestä keskusteltiinkin rakentavasti taktiikka-osaston kanssa kisan jälkeen. Vielä opitaan lisää näköjään.Petri wrote: Tämän jälkeen sitten hieman kiikarointia ja S-varmistui, joten jatkoimme matkaa suoraan kotia kohti.
Pilli ei olisi mikään huono varuste lautakunnalle, kuuluu ainakin ja on halpa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tietenkinharald wrote:Eihän me jatkettu radan purjehtimista, mentiin harjoittelemaan!Petri wrote: (c) continues to sail the course .

Mutta siis oikeasti, en oikein ymmärrä mitä tuolla säännöllä haetaan ja jos se tarkoittaa juuri sitä mitä se tarkoittaa, käytännössä se varmaan vaatisi sen ennakkotapauksen johon jury-päätökset voisi perustaa.
Ehkä pitää oikeasti kysäistä purjehdustuomareilta tuosta tulkintaa, en kyllä nyt ensimmäisenä lähtisi iltakisassa ketään diskailemaan mutta ratakisassa (tai ns. "oikeassa" kisassa) sellaiset epäreilut maalilinjan ylitykset tietämättään pitääkin kieltää

Säännön idea on tietysti se, että ei ole tullut maaliin, jos kesken kisan ylittää maalilinjan. Vanhaa sääntöä tiukasti tulkiten tuli maaliin, jos sattui kesken kisan ylittämään maalilinjan. Siis vaikkapa ratakisa, jossa maali keskellä ja sattuu kryssimään maalin läpi, vaikka on vielä kierroksia jäljellä.
Ja trackiakin
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=203
Pitää tosiaan askarrella liehut purjeen takaliikkiin, eivät näemmä enää olekaan Weban vakiovarustetta sellaiset
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=203
Pitää tosiaan askarrella liehut purjeen takaliikkiin, eivät näemmä enää olekaan Weban vakiovarustetta sellaiset

Voisiko tuota sääntöä soveltaa tilanteessa jossa kaksikierroksinen ratakisa lyhennetään yhteen kierrokseen?
Muistaakseni jossain kisassa jossa tälläinen lyhennys tehtiin kaikki veneet eivät lyhennystä huomanneet vaan purjehtivat vielä toisenkin kierroksen. Ja ne veneet jotka ensimmäisen alamerkin kierron jälkeen sattuivat kryssimään maalilinjan yli lautakuntaveneen ja poijun välistä saivat lähdöstä tuloksen.
Tuon säännön mukaan kaikki veneet jotka purjehtivat toisen kierroksen tulisi hylätä?
Muistaakseni jossain kisassa jossa tälläinen lyhennys tehtiin kaikki veneet eivät lyhennystä huomanneet vaan purjehtivat vielä toisenkin kierroksen. Ja ne veneet jotka ensimmäisen alamerkin kierron jälkeen sattuivat kryssimään maalilinjan yli lautakuntaveneen ja poijun välistä saivat lähdöstä tuloksen.
Tuon säännön mukaan kaikki veneet jotka purjehtivat toisen kierroksen tulisi hylätä?
Niin, noinhan tapahtui EspooGP:ssä toissavuonna.
Ja tosiaan sääntö itsessään on hyvin selvä mutta mitä sitten "continues to sail the course"-tarkoittaa, itse laskisin sen tarkoittavan seuraavan merkin kiertämistä, pelkkä seuraavan merkin suuntaan purjehdus ei mielestäni vielä ole purjehduksen jatkamista (muuten tulisi kiire tiputtaa purjeet alas ja käynnistää kone maaliintulon jälkeen...).
Tosiaan lähinnä tuossa kysymys on siitä että asiasta varmaan tarvitsisi keissin, koska vaikka Joakimin pointti on ihan ok, ei sääntö kuitenkaan spesifioi sen koskevan vain tuollaista tapausta.
Ja tosiaan sääntö itsessään on hyvin selvä mutta mitä sitten "continues to sail the course"-tarkoittaa, itse laskisin sen tarkoittavan seuraavan merkin kiertämistä, pelkkä seuraavan merkin suuntaan purjehdus ei mielestäni vielä ole purjehduksen jatkamista (muuten tulisi kiire tiputtaa purjeet alas ja käynnistää kone maaliintulon jälkeen...).
Tosiaan lähinnä tuossa kysymys on siitä että asiasta varmaan tarvitsisi keissin, koska vaikka Joakimin pointti on ihan ok, ei sääntö kuitenkaan spesifioi sen koskevan vain tuollaista tapausta.